ריפול | Ripoll, סקירה על העיירה הקסומה בפירנאים

מידע כללי

ריפול (Ripoll) היא עיירה קטנה הנמצאת בתחילת הטיפוס לפירנאים של קטלוניה. זוהי בירת אזור “עמק ריפול” שנמצא בצפון-מערבו של חבל קטלוניה הספרדי. העיירה נמצאת בעמק הנוצר מחיבור נחלים גדול (מתחברים בה הנהרות פרסר וטר) והיא שילוב מקסים של עיירה שקטה בעלת אופי קטלוני אמיתי, נוף מקסים ואזור תיירותי, הן בחורף בעונת הסקי שבה אלפי תיירים פוקדים את אתרי הסקי בסביבה והן בקיץ שהמבקרים בה נהנים מטיולי אופניים לרוב, מעיינות מרפה, טיפוס צוקים וכדומה, בנוסף, העיר ידועה בארכיטקטורה הרומנסקית ​​המרשימה שלה, כולל מנזר סנטה מריה דה ריפול מהמאה ה-9, הזדמנות נהדרת להנות גם מהאספקט ההיסטורי והתרבותי של העיירה. וכל זה בלי להגיד מילה על עמק נוריה שבמרחק קצר ממנה, לה העיירה ריפול מהווה נקודת לינה מצוינת למי שרוצה לבקר בו, ולו הקדשנו עמוד נפרד.

מעיינות בעמק ריפול 

מעיינות בעמק ריפול 

תיירים שרוצים להגיע לריפול יכולים לעשות זאת במגוון אמצעי תחבורה כמו רכבת או אוטובוסים (שעליהם נפרט בהמשך העמוד), ובתוך העיירה אין צורך להתנייד עם רכב ממקום למקום מכיוון שמדובר בעיירה יחסית קטנה והמרחקים בה בין האטרקציות קטנים, ולכן רבים בוחרים לעשות זאת ברגל או בעזרת תחבורה עירונית. מצד שני, תיירים רבים שמגיעים לפירנאים מתכננים בו טיול כוכב של מספר ימים וזאת על מנת להנות מהאזור של ריפול ומעמק ריפול בכלל, יחד עם שילוב הביקור בעיירה עם יעדים אחרים כמו פארק איגואסטורטס, סורט, וכמובן עמק נוריה הצמוד – תיירים רבים בוחרים לשכור רכב מאחת הערים המרכזיות הקרובות ומשם לנסוע לריפול , לשם כך מאוד פופלארי לשכור רכב בברצלונה או לשכור רכב בקוסטה בראווה ומשם לצאת אל עבר הפרינאים, על מנת להנות מגמישות ונוחות בדרך.

העיר העתיקה של העיירה (צילומים מקוריים)

ריפול, בדומה לריבס דה פרסר, היא נקודת התחלה לצאת ממנה לטייל בעמק נוריה, שנמצא 20 דק’ ברכבת ההרים המפורסמת, אך לא רק. תיירים רבים בוחרים להגיע לריפול על מנת להנות ממנה למשך יום או יומיים מהתרבות וההיסטוריה יחד עם הטבע שסובב אותה, ומשם להמשיך ליעדים בקרבת ריפול. בניגוד לעונת תיירות הסקי בחורף, בעונות התיירות שבאביב ובקיץ תוכלו להנות מפריחה ונופים מדהימים, וישנן שתי אופציות נפוצות בקרב מבקרים בריפול כשניגשים לחיפוש לינה – הראשון הוא חיפוש בתוך העיירה, מאוד מומלץ למי שאוהב להיות במרכז העניינים ובמרחק הליכה קצר מכל מה שכדאי לראות, ואף מומלץ לתיירים שבחרו לוותר על רכב, בין אפשרויות הלינה המומלצות בתוך העיירה ניתן למנות את Bressol B&B ואת La Trobada Hotel Boutique. אופציה נוספת, נפוצה בעיקר בקרב מי שבחר לשכור רכב ועל כן לא מוגבל לגבולות העיירה, היא לינה בסובב ריפול, שזו הזדמנות נהדרת להנות מהטבע והשקט מסביב, למשל Mas La Riera, Mas el Mir או Casanova de Baix. עם זאת חשוב לציין שמקומות לינה נתפסים מאוד מהר לקראת עונות אלו וממליצים להזמין מקומות לינה כמה שיותר מראש (מידע נוסף על מלונות בריפול תוכלו למצוא כאן).




סקירה היסטורית קצרה על ריפול

ההתיישבות באזור העיירה היא בעלת היסטוריה ארוכה – עוד בימי ספרד הפרה היסטורית (שרידים מתקופה זו ניתן לראות במוזיאון האתנולוגי של העיר). בתקופה הרומית, דאז היא שימשה כמרכז מסחר חשוב. לאחר מכן, אחד הפרקים החשובים ביותר בהיסטוריה שלה התרחש במהלך ימי הביניים המוקדמים, כאשר העיר הייתה מרכז פוליטי ותרבותי חשוב של קטלוניה. במאה ה-9 הקים הרוזן מברצלונה את מנזר סנטה מריה דה ריפול, שהפך למרכז חשוב של למידה ותרבות. למנזר היה תפקיד מכריע בהתפתחות השפה והתרבות הקטלאנית, והיה מקום הולדתם של כמה דמויות קטלאניות חשובות, כולל המשורר והתיאולוג רמון לל. לאורך מאות השנים המשיכה העיירה ריפול למלא תפקיד חשוב בהיסטוריה הקטלאנית, ושימש מרכז התנגדות במהלך מלחמת העצמאות הספרדית ומלחמת האזרחים בספרד. כיום, ריפול היא יעד תיירותי פופולרי המציע למבקרים הזדמנות לחקור את ההיסטוריה העשירה והמורשת התרבותית שלה. פירוש השם של העיירה לא ברור. יש הטוענים שהוא קרוי על שם אציל שהנהיג את המקום בראשיתו ויש שרואים את שם המקום בשפה מקומית עתיקה כפירוש ל”נהר הפרחים”.

סרטון מידע על העיירה ריפול – מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

אתרים מרכזיים

קודם כל אנו ממליצים ללכת בין רחובות העיירה. יש בה משהו ממש קסום. הרחובות העתיקים והחדשים, הבתים בנויי אבן, הנחלים שנפגשים ביניהם, הברווזים שאוכלים לחם – הכל נראה כאילו לקוח מסיפור אגדה. נכון, יש עוד הרבה עיירות כאלו באזור, אבל אתם כבר פה 

הבזיליקה של ריפול

האתר המזוהה ביותר עם ריפול הוא הכנסייה המפורסמת שלה בזיליקת סנטה מריה דה ריפול (Monastery of Santa Maria de Ripoll). זו היא אחת הכנסיות המפורסמות ביותר של חבל קטלוניה בגלל כמה סיבות:

  • היא מאוד עתיקה, וכוללת שרידים בנויים מהמאה ה-9 לספירה. לא עניין של מה בכך.
  • היא כוללת שער כניסה ייחודי ועתיק מהמאה ה-12 שאם תתאמצו תוכלו לראות בו כמה מסיפורי התנ”ך המוכרים. רבים הם האנשים המגיעים לעיירה רק בשביל שער זה.
  • היא פשוט יפה ובעלת סגנונות רבים, כך שגם מי שלא מת על סיורי כנסיות יהנה ממנה מאוד. היא כוללת כתרים של הבישופים המקומים, אהילי מנורות מיוחדים, תבליטים מרתקים ויש צורך להשקיע בה כ-30 דקות עד שעה.
  • מומלץ מאוד לבקר בגינה של הבזיליקה, בין הקפלות שלה, ולבקר את תבליטיהם של המלך ז’אומה והקדוש ג’ורדי.

חוץ מהכנסייה תכלו לבקר במוזיאון אתנולוגי קטן בעיירה וברובע העתיק שלה וליהנות מחנויות אותנטיות לממכר של אוכל קטלוני.

מלבד זאת, במרחק נסיעה קצר אפשר לבקר בכמה אתרים מדהימים כמו המנזר המקומי (Montgruny), הנביעה של מי המעיין המפורסמת (Gerge De Malataska) ולבקר בעיירה סנט ג’והן (Sant Joan) שהיא יפה בפני עצמה.
כמובן אי אפשר שלא לבקר בעיירה ריברס דה פרסר ומשם לעלות לעמק נוריה, אבל כך כאמור בעמוד נפרד.

קתדרלה העתיקה של ריפול (צילום מקורי)

שער הכניסה לקתדרלה העתיקה של ריפול  (צילום מקורי)

  • מרבית הבילויים במקום קשורים לספורט אתגרי (ברמות שונות, יש גם ספורט אתגרי לילדים), כולל מסלול אופניים בן 130 ק”מ שהולך ונבנה, ורכיבה על סוסים. כמו אזור הפירנאים כולו, האזור מושך אליו תיירי אופנועים רבים החוצים את האזור ברכיבה דו גלגלית.
  • ישנה גם אפשרות להצטרף לסיור מודרך בתצפית על ציפורים או בעקבות פרחים באזור.
  • כל שנה בסתיו תוכלו לקטוף בכל העמק פטריות כמהין, אירוע שמושך אליו תיירים (בעיקר מקומיים רבים).

גינת הקתדרלה של ריפול קסם של עיירה

גינת הקתדרלה של ריפול קסם של עיירה

לינה בריפול

תיירים רבים בוחרים להגיע לריפול, שנמצאת כשעה וחצי נסיעה מברצלונה ושלוש שעות מאספוט ומהכניסה לפארק הלאומי איגואסטורטס, כדי להנות מהאטרקציות ההיסטוריות והתרבותיות שיש בה וגם פעילויות אקסטרים שבסביבתה. ריפול היא עיירה קטנה יחסית ולכן אזורי הלינה הפופולארים בקרב תיירים נמצאים בקרבה מאוד גדולה אחד לשני, שהבולט מביניהם הוא האזור עיר העתיקה שידוע הסמטאות הציוריות שלו ובה שוכן מנזר סנטה מריה דה ריפול. חשוב לשים לב שמגוון מקומות הלינה הוא לא גדול ולכן כדאי להתארגן מראש, בעיקר בעונת התיירות. בין המלונות המומלצים אפשר למנות את Bressol B&BLa Trobada Hotel Boutique.

בנוסף, ישנם תיירים רבים שיחפשו לינה מסביב לריפול, מכיוון שהבחירה לשכור רכב לאזורים אלו של ספרד היא נפוצה (להשכרת רכב מברצלונה לחצו כאן), אין מגבלה לצאת לישון באזורים הכפריים יותר באחת מבתי האירוח או הקוטג’ים שמוצעים בסביבה, ולהנות מנופים כפריים יפהפיים ומהשקט שסביב. בין המלונות המומלצים אפשר למנות את Vila GraugésTurisme Rural Mas Isoles -ZONAS NO COMPARTIDAS.

הגעה לריפול

תיירים רבים בוחרים להגיע לריפול מישראל דרך אחד משני שדות התעופה ברצלונה-אל פראט או ג’ירונה-קוסטה בראווה כשהשדה הקרוב ביותר הוא נמל התעופה ג’ירונה-קוסטה בראווה, שנמצא במרחק של כ-70 קילומטרים מריפול. לחלופין, מבקרים יכולים לטוס לנמל התעופה ברצלונה-אל פראט, שנמצא במרחק של כ-130 קילומטרים מריפול, ולאחר מכן לקחת רכב שכור, רכבת או אוטובוס כדי להגיע לריפול.

למי שמגיע עם רכב (ראה השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד) ההגעה לעיר מאוד פשוטה, ניתן להגיע אליה מדרום (כביש c-17) המגיע מברצלונה, או ממזרח דרך כביש N-260 המגיע מאולוט וחירונה. זמן הנסיעה מברצלונה לריפול הוא כשעה ושלושים דקות, תלוי בתנאי התנועה.

אם נוסעים ברכבת, לריפול יש תחנת רכבת המשרתת מספר רכבות אזוריות ומקומיות. זמן הנסיעה מברצלונה לריפול הוא כשעתיים (ראו כאן מידע על רכבת מברצלונה לריפול), בעוד זמן הנסיעה מג’ירונה הוא כשעה. המבקרים יכולים גם לקחת אוטובוס מברצלונה או ג’ירונה כדי להגיע לריפול. משרד התיירות העירוני נמצא בכיכר המרכזית של העיר העתיקה בכתובת Plaça de l’Abat Oliba, s/n 17500 Ripoll.