עמק נוריה, פירנאים – המדריך המקיף ביותר בעברית | Val de Nuria

מידע כללי והיסטוריה

עמק נוריה (Val de Nuria) הוא עמק הנמצא בפסגת הרי הפירנאים בקטלוניה. הוא מעניק לתייר שילוב של אתר בעל נוף מרשים, אתרים היסטוריים והרבה פעילויות ואטרקציות ברמות שונות ולגילאים שונים ונחשב לאחד מטיולי היום הפופולרים למבקרים בברצלונה שרוצים לחוות מן הטבע של האזור (להזמנת סיור יום מודרך לעמק נוריה לחצו כאן). בקיץ הוא כולל פעילויות אקסטרים ומסלולי הליכה (הפונים בעיקר לילדים ולמשפחות) ובחורף הוא אחד מאתרי הסקי הפופולאריים של קטלוניה ושל ספרד. כדי לחוות את העמק ולהנות ממגון הטיולים הרגליים והפעילויות שהוא מציע מבקרים רבים מחליטים לבלות באזור למשך יותר מיום אחד ולישון באחד ממקומות הלינה בעמק כאשר המלון המפורסם ביותר הוא מלון Hotel Vall de Nuria הנמצא ממש על שפת האגם. אפשרות נוספת היא לישון בעיירות הנמצאות ליד עמק נוריה שם תמצאו מגוון של מקומות לינה ברמות יוקרה שונות ממלון Hotel Rural-Spa Resguard Dels Vents היוקרתי הנמצא בעיירה ריבס דה פרסר ועד בית הארחה Hostal Les Roquetes הנמצא בקרוואלס מציע חדרים מעולים עם תמורה טובה למחיר.

סרטון מידע על עמק נוריה (מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על)




הגעה לעמק נוריה

ההגעה לעמק נוריה היא מעט שונה מכיוון שאין כבישים המובילים לאזור. ניתן להגיע לעמק בעזרת רכבת שיניים או בטיפוס תלול המתאים למטיילים מנוסים. סקרנו כאן את שתי דרכי ההגעה כוול היתרונות והחסרונות של כל דרך.

הגעה ברכבת שיניים

אחד המאפיינים הייחודים של עמק נוריה הוא העובדה שאין כבישים המובילים אל העמק ולכן הדרך הפופולרית ביותר להגיע אליו היא עם רכבת שינים (Cremarela) שהנסיעה בה היא חוויה בפני עצמה. הרכבת יוצאת מהעיירה הציורית ריבס דה פרסר (Ribes de freser) עוברת גם בעיירה קוורלבס (Querlbs) ואורך הנסיעה הוא כשעה בה תטפסו בפירנאים בעזרת שיניים מיוחדות על פסי הרכבת ותזכו לחזות בנוף עוצר נשימה של מפלים, פסגות הרים מושלגות ועמקים מדהימים. לוח הזמנים של הרכבת נוח מאוד, במיוחד בעונה הגבוהה אז הרכבת יוצאת מריבס דה פרסר כל שעה וניתן לקנות כרטיסים בתחנה. אל ריבס דה פרסר ניתן להגיע ברכבת מברצלונה (להזמנת כרטיסים מראש לרכבת מברצלונה לריבס דה פרסר) בנסיעה שאורכת כשעתיים וחצי או ברכב שכור מברצלונה (להשכרת רכב בברצלונה עם תוספת 10% הנחה לגולשי הכל על ) בנסיעה שתקח לכם כשעה וחצי. אם אתם כן מגיעים עם רכב ,ישנם מגרשי חנייה מסודרים בעיירה, חלקם בחינם וחלקם בעלות יומית של כ 7 יורו.

הרכבת בעמק נוריה

רכבת השיניים בעמק נוריה

הגעה בהליכה

מטיבי לכת יוכלו לבחור לוותר על הרכבת ולצעוד בשביל יפהייפה מסודר ונוח מאוד להליכה מעבר להרים אל עמק נוריה. המסלול יוצא מהכפר קווראלבס (Queralbs)וכולל טיפוס ארוך  המתאים למטיילים עם כושר גבוה ולא למשפחות עם ילדים קטנים.  מכיוון שרכבת השיניים עוברת בעיירה קוורלבס מטיילים רבים בוחרים לעלות עם הרכבת לעבר עמק נוריה ומשם לרדת ברגל חזרה לכפר קוורלבס. זוהי אפשרות קלה יותר כמובן אך גם אפשרות זו לא מתאימה למשפחות עם ילדים קטנים אלא למטיילים מנוסים.

שלט לשביל לעמק נוריה

הטיפוס לעמק נוריה מדהים ביופיו אך מתיש ביותר

סיורים מאורגנים לעמק נוריה

אפשרות פופולרית נוספת לבקר בעמק נוריה היא לקחת סיור מאורגם היוצא מברצלונה באוטובוס ממוזג עם מדריך מקומי ודובר אנגלית, חלק מהסיורים כוללים רק ביקור בעמק נוריה וחלק אחר כולל ביקור באתרים נוספים בפירנאיים. סקרנו כאן את הסיורים המוצלחים יותר לטעמנו

סיור יום מודרך מברצלונה לעמק נוריה

זהו הסיור המומלץ ביותר היוצא מברצלונה לעמק נוריה. הסיור יוצא מכיכר המוזיקה בברצלונה מוקדם בבוקר ובמהלכו תטיילו בפירנאים עם מדריך דובר אנגלית, תעברו בעיירה ההסיטורית ויק שם תקבלו הסבר קצר על העיירה מהמדריך ותוכלו להסתובב ברחובות העיירה בין בנייני הבארוק ובכיכר העיר. לאחר מכן תטפסו עם האוטובוס לעבר העיירה קווראלבס וממנה תקחו את הרכבת לעמק נוריה שם תוכלו להנות מהפעילויות הרבות שבעמק או פשוט להסובב בעמק ולהתפעל מהטבע שסביבכם. מחיר כרטיסי הרכבת כלול בכרטיס.

עמק נוריה מהאוויר

למגוון סיורי יום מברצלונה לעמק נוריה לחצו כאן

סיור פרטי מברצלונה לעמק נוריה

למי שמעוניין בסיור פרטי, בו יאספו אתכם מהמלון בו אתם ישנים בברצלונה ותהנו ממדריך פרטי והסעה עד לקווילבס, משם תקחו את הרכבת לעמק נוריה, אז יהיה לכם זמן לטיול קל עם המדריך הפרטי לצדכם. זהו כמובן סיור יקר יותר ומתאים למי שרוצה להנות מהדרכה פרטית ואישית.

 

אתרים מרכזיים

  • כנסיית הקדוש גיל – הסיבה למיקום בנייתה מזכיר את סיפור בחירת מיקום בנייתו של מנזר המונסראט. הקדוש גיל היה, לפי הסיפור המקורי, גיבור מקומי שהיה דואג לרועי הסביבה. בערך במאה השמינית הוא נאלץ לברוח מאימת הכיבוש המוסלמי של ספרד (ראה התקופה המוסלמית של ספרד). לפי הסיפור, גיל השאיר אחריו בבריחתו פסל של הבתולה הקדושה, צלב, פעמון וסיר. 300 שנה אחר כך נמצאו חפצים אלה והוקמה כנסייה במקום בו הם נמצאו.
  • האגם המרכזי של העמק – אגם זה נוצר מהסכר שעוצר (חלקית) את מימי נחל נוריה. באגם ניתן לבצע שיט בסירות (לילדים בלבד), לצאת למסלול רגלי קצר מסביבו או סתם לשבת על הדשא למולו, לנוח או לאכול.
  • פארק הפעילויות לילדים – אתר בו מאפשרים לילדים לבצע פעילויות אקסטרים שונות במתקנים המותאמים לגילם.

תצפית מהרכבל העליון – צולם על ידי איציק קונקי (לתמונות נוספות של הצלם על העמק)

  • רכבלים לנקודות גבוהות מעל העמק – הרכבל הראשי שיוצא ממרכז מבקרים מוביל לנקודה הגבוהה שמעל העמק, ממנה ניתן לבצע תצפית על כל האזור ולהגיע לאזורי הסקי בחורף (ישנו מלון גם בנקודה זו). בנוסף, ישנם רכבלים נוספים המובילים לאתרי הסקי. רכבלים אלו פועלים רק בחורף.
  • מסלולים רגליים שונים – ממרכז העמק ניתן לצאת למסלולים במגוון רמות המתאימים לכל ההולכים ובכל הגילאים – מטרקרים מנוסים ועד ילדים צעירים.
  • מרכז מבקרים נוח – מרכז המבקרים של העמק משמש גם בימי הקיץ וגם בימי החורף כמקום מסתור מהקור שבחוץ. בתוכו יש חנויות מזכרות, חנויות לאביזרי סקי, בית קפה ומסעדה. במרכז ישנה גם תצוגה קטנה שמציגה את העמק, את יושביו, את הייחודיות הגיאולוגית שלו וכדומה.
  • תצפיות – ישנן כמה נקודות תצפית יפה על העמק בהן ניתן לצפות בבעלי החיים, הצמחים ונופי האזור.

לינה בעמק נוריה

האזור המבוקש ביותר לתיירים המבקרים בעמק נוריה הוא מרכז העמק ובפרט האגם, משום שמדובר באזור יפהיפה בעל נופים הרריים המשדרים שלווה בלתי נגמרת. יחד עם האגם, הנוף מייצר תמונה בלתי נשכחת ועל כן מומלץ ללון באזור זה למבקרים בעמק נוריה. ישנן מספר אפשרויות לינה באזור זה כגון מלונות, דירות ואכסניות. אנו ממליצים על Hotel Vall de Nuria למעוניינים במלון יוקרתי ביחס לאזור. כמו כן אפשר לשקול לינה במתחם הדירות Apartaments Vall de Nuria הנותן תמורה טובה למחיר. במידה ואתם מעדיפים אכסניה על פני מלון או דירה, אנו ממליצים על Alberg Núria Xanascat. הן בתקופות הקיץ והחורף רוב מקומות הלינה מלאים ולכן למבקרים בתקופות אלו מומלץ להזמין לינה מראש. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים בעמק נוריה להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם.

מלון על האגם בעמק נוריה

מלון Hotel Vall de Nuria הממוקם ממש עם האגם בעמק נוריה

לינה בעיירות ליד עמק נוריה

מבקרים רבים לעומת זאת, בוחרים לישון באחת משתי העיירות, קווראלבס וריבס דה פרסר, הנמצאות על פסי רכבת השיניים ובבוקר לצאת לעבר עמק נוריה. היתרונות של לינה בעיירות הקסומות הללו הם שאתם לא מחויבים לאכול בבית המלון אלא יכולים לבחור מהסמסעדות השונות בעיירות או אפילו לבשל בעצמכם והאפשרות להחנות את רכבכם ממש ליד המלון.

לינה בריבס דה פרסר

ריבס דה פרסר מציעה מגוון גדול של מקומות לינה, כאשר המלון היוקרתי ביותר בעיירה הוא מלון Hotel Rural-Spa Resguard Dels Vents המתאים לזוגות ומציע חנייה חינם, בריכה מחוממת, ספא וסאונה פינית במלון. למשפחות המגיעו להתארח בעיירה אנחנו ממליצים על מלון Hotel Els Caçadors de Ribes הממוקם במרכז העיירה ומציע חדרים סטנדרטים אך גם דירות 3 חדרים עם סלון ומטבח מאובזר שמתאים מאוד למפשחות שרוצות לבשל חלק מן האוכל בעצמן. למי שמעוניין במלון פשוט יותר עם תמורה טובה למחיר ההמלצה שלנו היא לבחור במלון Hotel Catalunya Ribes de Freser בו תהנו מחנייה חינם ומחדרים פשוטים אך נקיים.

לינה בקווראלבס

מרבית מקומות הלינה בעיירה הם פשוטים ומסורתיים אך שומרים על רמה גבוהה של ניקיון. אחד ממקומות הלינה המומלצים בעיירה הוא Hostal Les Roquetes המציע חנייה בחינם, חדרים זוגיים עם רצפת חרס מסורתית, מרפסת בכל חדר וממוקם כ 200 מטר מתחנת הרכבת המוסילה לעמק נוריה. אפשרות נוספת היא לישון במלון הדירות Apartaments Rurals XIX  שם תוכלו לבחור להתארח בדירות מרווחות של עד 3 חדרים עם מרפסות ומטבח מאובזר בו תוכלו לבשל בעצמכם.

  • מידע נוסף ומקיף לגבי מקומת לינה בעמק נוריה תוכלו למצוא בעמוד הבא.

קניות ובילויים

  • במרכז המבקרים תוכלו למצוא חנות מזכרות, שכוללות גם ציוד ספורט וביגוד סקי.
  • מרבית הבילויים במקום קשורים לספורט אתגרי (ברמות שונות – יש גם ספורט אתגרי לילדים). ממתקנים של חץ וקשת וטיפוס קירות לילדים, ועד מסלולי סקי ברמות שונות למבוגרים.
  • את מרבית הפעילות לילדים כדאי להזמין מראש, כיוון שאחרת בחלקן לא תוכלו להשתתף.

  

מרכז פעילות לילדים בעמק נוריה (צילום מקורי)




המלצות "הכל על"

  • ההגעה למקום היא רק בעזרת רכבת שיניים (Cremalera – ניתן לעלות עליה בשתי תחנות שונות או ברגל). למי שרוצה מסלול נוח יכול לעלות לעמק ברכבת השיניים וללכת במסלול רגלי שמוביל למטה. השביל נוח כך שלא צריך להיות בכושר מעולה, אך אופציה זו לא מומלצת לילדים קטנים או למי שהליכה של מספר שעות אינה קלה לו.
  • מומלץ להביא בגדים חמים גם קיץ – בהחלט יכול להיות שמתחת לעמק בעזור ריבס דה פרסר וריפול יהיה חם ולמעלה בעמק יהיה קר (בכל זאת מדובר ב-2,000 מטרים מעל פני הים).
  • ההליכה במסלולים פשוטה ונוחה – ישנן מפות חינמיות ומספיקות (יש גם סימון שבילים ברור ושילוט) במרכז המידע לתיירים (במבנה מרכז המבקרים).

שאלה עליה ענינו בקבוצת הפייסבוק הכל על ברצלונה – הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר הטאפס והכדורגל

  • אשמח לקבל הסבר האם ניתן להגיע עם רכב לעמק נוריה. התכנון הוא לזוג עם 3 ילדים שרוצים להגיע מקוסטה ברווה לטיול יומי בעמק נוריה (כבר נהיה עם הרכב). תודה לעונים .
    • מנהל: העלייה לעמק נוריה היא לא עד הסוף עם הרכב, מגיעים לתחנה של הכרמלרה ומשם מטפסים לעמק נוריה. ממליץ לראות עמוד זה:  https://bit.ly/3wGerQy

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו ברצלונה למטיילים – Barcelona for travelers:

  • יצאנו עם חברת בסט טורס להרי הפירנאים – עמק הנוריה המושלג. בהתחלה עצרנו באאוטלט המותגים “לה רוקה וילג”. לאחר שעה נוספת של נסיעה הגענו לרכבת שהעלתה אותנו דרך של 40 דקות להרים הפירנאים. נוף כזה לא ראינו מעולם! שלג על הקרקע, שלג על העצים, שלג על מסילות הרכבת. מפלי מים בוהקים, נטיפי שלג שקפאו בצידי הדרך. עוצר נשימה! חוויה שחבל מאוד לפספס.
  • היום הרביעי של הטיול שלנו בברצלונה היה היום של חג הפסחא. אני מודה שאני לא אוהבת את הסיורים המאורגנים של החברות טיולים הישראליות בחו”ל, אני מסתדרת לבד ולא זקוקה להדרכה. אבל נסענו עם חמי והוא ביקש לראות קצת טבע, אז לקחנו את הסיור של ART TURISEM לפירנאים ולנוריה. אני מאוד ממליצה. הם היו דייקנים מאוד, האוטובוס היה חדיש ונעים, המדריך היה אנציקלופדיה מהלכת לכל מה שקשור בהיסטוריה של ספרד וסיפר הכל בצורה מרתקת. לאחר נסיעה קצרה הגענו לרכבת שעולה מהעיירה לעמק הנוריה. הרכבת היא חוויה בפני עצמה, נופים עוצרי נשימה, נסיעה קסומה של 40 דקות. למעלה בעמק היה מלא שלג, זה אתר סקי מקסים, במחיר הרכבת יש עליה ברכבל עוד קצת למעלה. הבנות היו בעננים, התארגנו מראש מהארץ עם ציוד החרמון שלנו, מכנסיים אטומים למים, נעליים אטומות כובעים וכפפות. למעלה יש קפיטריה קטנה ולמטה גם, יש חנות סקי וקשקושים מתוקה. היינו שם שעתיים ומשהו ושעברו מהר מדי (בטח לבנות) ונסענו לרוקה וילג’.
  • האם שווה לשכור רכב כדי להספיק ביום אחד את המונסרט ווואל דה נוריה? בכלל שווה לנסוע לשם? תודה לעונים.
    • על סף הבלתי אפשרי. תחליטו או מונסארט או נוריה.
      • לקחתי רכב. אתחיל בנוריה ונראה מה הלאה…
    • תשובת המערכת: אם אתם נוסעים לעמק נוריה כבר עדיף להישאר באזור (ריבר דה פרסר נהדרת, כל עמק ריפול והעייירה ריפול בעצמה יפים מאוד). מקסימום שווה לעצור בדרך, לא חסרות אופציות. לגבי המונסרט זה לא מומלץ, רחוק ולא בדרך. סתם בזבוז של יום על נסיעות. ממליצים לקרוא את העמודים הבאים שעיזרו לכם לדעתנו: מנזר מונטסראט והשכרת רכב בספרד.

המלצות לקריאה נוספת:

מידע שימושי

  • ההגעה למקום היא רק בעזרת רכבת שיניים (Cremallera). ניתן לעלות עליה בשתי תחנות, כאשר התחנה העיקרית הא בעיירה ריבס דה פרסר והשנייה היא בעיירה קווארבלס (Queralbs).
  • למי שמגיע עם רכב (ראה השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד) ההגעה לעיר מאוד פשוטה. ניתן להגיע אליה מדרום (כביש c-17) המגיע מברצלונה, או ממזרח דרך (כביש N-260) המגיע מאולוט וג’ירונה. בכבישים אלו תגיעו לריפול, משם תמשיכו צפונה 14 ק”מ על כביש N-260 עד לריבס דה פרסר. נסיעה ברכב תיקח לכם באזור השעתיים נסיעה מברצלונה עד לתחנת ה-Cremalera שבריבס דה פרסר.
  • ההגעה בתחבורה ציבורית לעיירה פשוטה. יש רכבות מברצלונה שהנסיעה בהן עורכת כשעתיים וחצי, ואוטובוסים מאולוט או מריפול.
  • מידע תיירותי על העמק: https://www.valldenuria.com/website_valldenuria/eng/index.asp