עמק בוי, ספרד Vall de Boi

מידע כללי והיסטוריה

עמק בוי (Boi) הוא אזור מרהיב ביופיו השוכן בהרי הפירנאים, רובו נמצא בשטחה המוניציפלי של העיר ליידה, אשר בחבל קטלוניה. חלקו הלא מבוטל של העמק הינו החלק המערבי של שמורת האיגואסטורטס וגם החלקים שאינם חלק מהשמורה הם אזורים מתוירים במיוחד בתקופת האביב והקיץ.




הסכר של עמק בוי (צילום מקורי)

בעמק בוי תוכלו למצוא 9 כנסיות רומנסקיות ידועות, שבגללן העמק הוכר באופן חוקי כאתר מורשת עולמי בשנת 2000, ועד היום נחשב למוקד הארכיטקטורה הרומנסקית בכל אירופה. הכנסיות מכוסות בציורי קיר (רבים מהציורים ניתן גם למצוא במוזיאון הלאומי לאמנות קטלונית אשר בברצלונה – ראה בדף מידע על המונטז’ואיק). הבולטות שבכנסיות אלו הן הינן כנסיית סנטה מריה (Santa Maria) וכנסיית סנט קלמנט (Sant Clement), שנמצאות בעיירה טאוול (Taull). כנסיות אלו מהמאה ה-12 הוכרזו כמונומנטים לאומיים בשנת 1931.

מלבד הכנסיות, העמק כולל כ-12 יישובים קטנים המתפרשים על כ-220 ק”מ מרובע, ומאוכלס ע”י כ-1,100 נפשות. חלק מהעיירות מפורסמות בזכות המזרקות ומימי המרפא שלהן.

הדרכים בעמק בוי (צילום מקורי)

אתרים מרכזיים

סנט קלימנט דה טאול

– אחת מתשע הכנסיות המפורסמות באזור, ואולי המפורסמת והמרהיבה מכולן. הכנסייה ממוקמת בין הכפרים טאול (Taüll) ובוי (Boi), ונחנכה לראשונה אי שם בשנת 1123. בקלימנט דה טאול תוכלו להתפעל מצורות ארכיטקטוניות רומנסקיות מרהיבות יופי, נוף הררי ופתוח המאפיין עמק זה, וציורי קיר קטלונים מדהימים.

מזרקה בעיירה קלדס דה בוי (צילום מקורי)

בעיירה קלדס דה בוי (Calades de boi)

 תוכלו למצוא מספר מזרקות שמנצלות את מימי הנהר, כמו גם מספר מעיינות מרפא ומעיינות חמים (הטענה המקומית היא שבסביבות הכפר יש כ-40 מעיינות כאלה).

אזור הסכר של בוי בתוך שמורת האיגואסטורטס

כאשר ממשיכים עם רכב פרטי בדרך המתפתלת בין הכפרים והעיירות, מפלונים ונחלים מגיעים למגרש חנייה (אחרי מרכז המידע) שנמצא ממש מתחת לסכר, שעוצר את מימי נהר בוי מלהציף את העמק ויוצר אגם מלאכותי מרשים במיוחד. סכר האגם מאפשר תצפית יפה על האזור, וממנו ניתן להמשיך פנימה לתוך השמורה למגוון מסלולים, לחצות את אגמיה ומפליה ולהגיע ממנה לאתרי הסקי של האזור (באזור עמק בוי ישנו את אתר הסקי הגבוה ביותר בפירנאים).
דרך זו מקסימה כשלעצמה (גם בלי להמשיך בהליכה רגלית פנימה), ומאפשרת היכרות אם חלקיה היפים והשונים של השמורה. שימו לב שהנסיעה בכביש זה הופכת צרה יותר ויותר ככל שמתקרבים לסכר וברמבית החלקים לא ניתן לעבור עם שתי מכוניות, מה שדורש לא מעט הינדוס וזהירות מהנהגים… אבל מסתדרים.




המלצות "הכל על"

  • כמו כל אזור הפירנאים, באזור ניתן למצוא לא מעט מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. באופן כללי באזור בוי ישנם כמה מסלולי רכיבה רגועים יותר המתאימים גם לרוכבים שאינם מיומנים מאוד.

קריאה מומלצת נוספת:

מידע שימושי

  • אתר אינטרנט רשמי: https://www.vallboi.cat/en?set_language=en
  • הגעה לעמק בוי:
    • ברכב פרטי: ההגעה עם רכב פרטי מברצלונה לדוגמה מתבצעת על כביש הרוחב A2 (היוצא ממש מדרום מערבה של ברצלונה). סמוך לעיר Terrega נעבור אל כביש C53 לכיוון צפון מערב, הכביש ייהפך בהמשך לכביש C26. לאחר זמן מה יש לפנות ימינה אל N230 לכיוון צפון, לאחר נסיעה נוספת נפנה ימינה אל כביש הגישה L500 היוביל אותנו עד לפנייה אל עמק בוי.
      למידע נוסף על נסיעה ברכב פרטי ועל השכרת רכב באזור ראה השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד.
    • באוטובוס: ישנם אוטובוסים המגיעים לאזור העמק, הם מגיעים לתחנה המרכזית והיחידה הנמצאת סמוך למרכז העיר. מומלץ להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית המרכזית היוצאת מעיר בירת המחוז ליידה.