ליידה – היסטוריה כובשת וקסם קטאלוני | Lleida

המדריך המקוצר למבקר בליידה

ליידה (Lleida) אחת הערים העתיקות בחבל קטלוניה. הינה עיר הבירה של מחוז ליידה והיא אחת הערים הגדולות בחבל קטלוניה. ליידה היא עיר שובת לב המשלבת ללא מאמץ קסם היסטורי עם אווירה מודרנית תוססת. ליידה, מתהדרת במורשת תרבותית עשירה שניתן לייחס אותה לימי קדם. העיר מעוטרת בנפלאות ארכיטקטוניות, מקתדרלת ליידה המרשימה עם האלמנטים הגותיים שלה ועד למבצר סאו וולה (Seu Vella) המדהים, מבצר מימי הביניים בראש גבעה שמציע נופים פנורמיים של האזור הכפרי שמסביב.

  • טיפ לבילוי ייחודי – בליידה יש סצנה מרתקת לכל המשפחה שמאפשרת לעשות סדנה של אילוף בזים. מומלץ מאוד להזמין מקום מוקדם (לפרטים והזמנה)

רבים באים לבקר בה ליום טיול או ליומיים, לא פעם כתחנה בדרך מברצלונה לכיוון מערב לפירנאים (בעיקר האיגואסטורטס ואורדסה המופרסמות) לסארגוסה או לחבל הבאסקים. המבקרים בה מסתובבים ברחובות הצרים של העיר העתיקה, בכיכרות הציוריות, ובחנויות המיוחדות ובתי הקפה המקסימים שמזמינים אתכם להתענג על תרבות האוכל המקומית. ליידה היא גם ביתם של מוזיאונים יוצאי דופן המציגים את ההיסטוריה, האמנות והמסורות של האזור. מעבר לאוצרות ההיסטוריים שלה, העיר מאמצת את המודרניות עם אזורי הקניות התוססים שלה, חיי הלילה התוססים ואירועי התרבות הנותנים מענה לכל טעם. בנוסף בליידה יש לא מעט פאבים שמייצרים את חיי הלילה של העיר כאשר מרבית הפאבים המוכרים והפופולאריים מרוכזים ב Els Vins Vells הרובע הבוהמייני של ליידה. חשוב גם להזכיר את אזור הקניות והמסחר של ליידה (Eix Comercial) אזור שמושך אליו לא מעט מבקרים שרוצים ליהנות מהקניונים והחנויות שבו לצד המסעדות האופנתיות והבילויים.

העיר ליידה העתיקה והקתדרלה השולטת ברקיע

ההגעה ללידה עם רכב שכור מאוד נוחה, ברכב, באמצעות הכבישים המהירים AP-2 או A-2 מברצלונה או סרגוסה, או הכביש המהיר AP-7 מוולנסיה או טרגונה.ליידה מציעה אפשרויות חניה שונות למבקרים, לרבות חניה ברחוב וחניונים. לאזורי חניה ברחוב יש תקנות ואגרות שונות, לכן חשוב לבדוק את השילוט לגבי הגבלות ודרישות תשלום. אנו ממליצים למי שמתכנן להגיע לפה עם רכב שכור, לשכור את הרכב מבעוד מועד בגלל הביקוש לרכבים במיוחד בקיץ בספרד ( ניתן להזמין את הרכב כאן עם אפשרות ביטול). מומלץ מאוד לקרוא את העמוד השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד מי שבוחר להגיע ללידה עם תחבורה ציבורית יכול לעשות זאת בקלות. ליידה נגישה בקלות ברכבת ובאוטובוס. לעיר יש קישורי רכבת מצוינים, לרבות רכבות AVE מהירות המופעלות על ידי Renfe, המקשרות את ליידה לערים מרכזיות כמו ברצלונה, מדריד ולנסיה. רכבות אזוריות ומקומיות מספקות גם גישה נוחה לעיירות הסמוכות. תחנת האוטובוסים המחוברת היטב של ליידה מציעה שירותים סדירים ליעדים שונים, כאשר חברות כמו ALSA מספקות קווים לערים ברחבי ספרד ואפילו לכמה מיקומים בינלאומיים. מומלץ לנסיעות בין עירוניות ללייידה ומליידה להזמין כרטיסים מראש.(למידע נוסף והזמנת כרטיסים לתחבורה ציבורית לליידה).

מבט פנורמי על ליידה

מבט פנורמי על ליידה

רבים בוחרים ללון בליידה ליום או ימיים כחלק מטיול מתגלגל בצפון ספרד. תיירים שירצו להינות מהעיר עד תומה יפנו לחפש לינה במרכז העיר יש אפשרויות לינה מומלצות בכל הרמות כמו Parador de Lleida ,SM Apartments Station, ו Apartamentos Real Lleida. יש רק לקחת בחשבון שהם יחסית יותר יקרות ויש עלויות על החניה באפשרויות לינה אילו. לכן היות ורבים מהתיירים ההישראלים המגיעים לליידה, באים עם רכב שכור, וליידה נגישה יחסית מבחינת התניידות, אנו ממליצים לרוב מעט להתרחק מהמרכז, ללון במלונות יותר גדולים ונוחים עם חניה נוחה ובחינם ובזמן הטיול במרכז העיר לנסוע עם הרכב לכיוון העיר העתיקה ומרכז העיר. נניח מקומות אירוח מקסימים כמו Cal Soi, Puigvert de Lérida, ומלנות פונקציונאלים כמו Hotel Ibis Styles Lleida Torrefarrera.יתנו לבאים עם רכב שכור פתרון לינה נוח, נעים זול יותר במרחק של 10 דקות ממרכז העיר. בכל מקרה בליידה עצמה אין הרבה אופציות ללינה ובמיוחד בקיץ האפשרויות הטובות מוזמנות הרבה זמן מראש לפעמים יותר משנה, לכן אנו ממליצים להבטיח את אפשרות הלינה שמתאימה לכם מוקדם ככל הניתן (אפשר למצוא פה מגוון אופציות מצויינות ללינה בליידה עם אפשרות ביטול). למי שמחפש מחירים טובים יותר אפשר לנסות ללחוץ כאן ולבדוק את המבצעיים והדילים היחודיים שיש ללינה בליידה.




הידעת?

ליידה הצמיחה מקרבה כמה ספורטאים טובים כאשר המוכר מכולם הוא לא אחר מאשר קארלוס פיול – הקפטן הותיק של קבוצת הכדורגל של ברצלונה – שלמרות היותו אחד מסמלי העיר ברצלונה נולד וגדל כאן בליידה.

ישן וחדש – העיר החדש והעיר העתיקה של ליידה

סביב לעיר ישנם מסלולי הליכה, אתרי סקי (בעונה) אתרי רכיבה על סוסים, מסלולים ייחודים לצפרים, נקודות המיועדות לדייגים (לא פשוט נושא הדייג בפירנאים והוא מותר בנקודות מוגדרות ואחרי תהליך בירוקראטי של הוצאת רישיון).

לעיר הסטוריה ארוכה (כנראה מקום היישוב הוותיק ביותר בקטלוניה) – מתועדת באזור התיישבות אנושית מימי הברונזה בערך והיא היוותה מחוז התנגדות חשוב כמעט בכל המלחמות שאזור צפון ספרד חווה (עוד מימי הרומאים דרך התקופה המוסלמית ועד לניסיון ההתגוננות הספרדי כנגד נפוליאון).

אתרים מרכזיים

  • קתדרלת La seu vella העתיקה
  • כנסיית סן לורנסו מהמאה ה-12
  •  פארק דה לה מיטג’נה | Parc de la Mitjana 
  • מוזיאון ליידה- מוזיאון ההיסטוריה של העיר
  • מרכז לאומנות עכשווית- לה פאנרה
  • המרכז האסטרונומי של ליידה

לינה בליידה

רבים בוחרים ללון בליידה ליום או ימיים כחלק מטיול מתגלגל בצפון ספרד. תיירים שירצו להינות מהעיר עד תומה יפנו לחפש לינה במרכז העיר יש אפשרויות לינה מומלצות בכל הרמות כמו Parador de Lleida ,SM Apartments Station, ו Apartamentos Real Lleida. יש רק לקחת בחשבון שהם יחסית יותר יקרות ויש עלויות על החניה באפשרויות לינה אילו. אזור אחר המתאים ללינה שפחות בוחרים בו, הוא האזור המסחרי של ליידה בו יש מלונות מומלצים כמו Hotel Real ו Hotel Goya.

מלונות ודירות מומלצים בליידה למי שמגיע עם רכב שכור

היות ורבים התיירים השיראלים באים עם רכב, וליידה נגישה יחסית מבחינת התניידות עם הרכב, אנו ממליצים לרוב מעט להתרחק מהמרכז, ללון במלונות יותר גדולים ונוחים עם חניה נוחה ובחינם ובזמן הטיול במרכז העיר לנסוע עם הרכב לכיוון העיר העתיקה ומרכז העיר. נניח מקומות אירוח מקסימים כמו Cal Soi, Puigvert de Lérida, ומלנות פונציונאלים כמו Hotel Ibis Styles Lleida Torrefarrera.יתנו לבאים עם רכב שכור פתרון לינה נוח, נעים זול יותר במרחק של 10 דקות ממרכז העיר.




מידע שימושי

  • הגעה ליידה:
    • ברכב פרטי: ההגעה עם רכב פרטי מברצלונה מתבצעת על כביש A-2, נסיעה זו לוקחת כשעה וארבעים (163 ק”מ). מידע נוסף על השכרת רכב באזור ראה עוד תחת השכרת רכב בקוסטה בראווה והשכרת רכב בספרד.
    • ברכבת: מברצלונה ניתן לקחת רכבת של חברת RENEFE מתחנת Barcelona- Sants ולרדת בתחנה הנקראת: Lleida נסיעה זו לוקחת שעה ושמונה דקות.