בסלו, ספרד Besalu

מידע כללי והיסטוריה

בסלו (Besalu) הינה עיר קטנה בקטלוניה שבספרד, הנמצאת בתחום השיפוטי של מחוז חירונה. העיר הוקמה במאה ה-6 ע”י שבטים קלטים שהיו באזור, ובמשך השנים אף שימשה כבירת האזור וכעיר החשובה של המחוז. מהמאה העשרית (כאשר הייתה בסלו רוזנות עצמאית) היא הייתה למעשה מרכזה השלטוני/כלכלי של צפון קטלוניה, בערך עד למאה ה-12, כאשר סופחה לרוזנות ברצלונה והיא איבדה את הבכורה לעיר אולוט.

באר מימי בניים בבסלו

במהלך השנים הייתה בסלו מוקד לחימה חשוב, בגלל מיקומה על אם הדרך. רבים הם השליטים שניסו לשלוט בה על מנת לשלוט על אזור קוסטה בראווה ועל מבואות הפירנאים הקטלוניים, מה שהוביל לבנייה של ביצורים רבים והרחבה של חומות המצודה שעמדה במקום. 

העיירה מציעה לתייר המבקר בה שרידים מתקופת ימי הביניים, הכוללים חומה עתיקה ומבנים עתיקים, לצד נהר הפלוביה, וכל זה בצל הנוף המרהיב של הרי הפירנאים. מאז 1965 בוצעו בעיירה עבודות שימור ושיחזור והיא הפכה לאתר מורשת לאומית ספרדית. מאז ועד היום (עם הפסקות בתקופות חשוכות כמו מלחמת האזרחים) היא מרכז תיירותי חשוב בספרד.

שקיעה על אחד ממבני בסלו

בנוסף, בסלו היא אזור בעל עניין רב לתייר היהודי והישראלי המתעניין במורשת של יהודי ספרד. בסלו מציעה כמה שרידים חשובים מתקופת יהדות קטלוניה. ההתיישבות היהודית בבסלו היא עתיקה (כנראה מאזר המאה ה-9 לספירה), אך בסלו מוכרת בעיקר כעיירה בעלת אופי יהודי ניכר בתקופתו שלהרמב”ן והקהילה היהודית החזקה של מחוז חירונה. הקהילה היהודית בעיר ידעה עליות ומורדות רבים, בעיקר כתלות באוכלוסייה הנוצרית הכללית וההגנה או אי ההגנה לה הם זכו מהשליטים המרכזיים. ההתיישבות היהודית המאוחרת ביותר שהייתה בבסלו מתועדת בסוף המאה ה-15 בתקופת גירוש ספרד.
בסלו מפורסמת היום במקווה עתיק, ברובע היהודי (הגטו היהודי העתיק) ובבאר העיירה (הקשורה בפירוש הסוד של הרמב”ן “באר השלישית” שהיא רמז לבית שלישי, למי שמעוניין לקרוא על כך עוד: https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=11738).

שעת שקיעה על בסלו

אתרים מרכזיים

  • הגשר המוביל לעיירה – עצם הכניסה לעיירה על גשר עתיק מכניס את המבקר בעיירה לאווירת ימי הביניים.
  • אתרים חשובים הקשורים ביהדות בסלו – הגטו היהודי, מקווה מים יהודי עתיק מהמאה ה-11 (נחשב למקווה העתיק ביותר באירופה שעדיין עומד על תילו) ובית כנסת מימי הביניים.
  • מצודת בסלו העתיקה – ה”ביסולדינום” (שמה הלטיני של העיר שהיווה את שמה של המצודה העתיקה שעמדה במקום).

לינה בבסלו

עבור מבקרים המעוניינים לעשות עצירה בפיראנים הקטלניים, בסלו מהווה נקודת מוצא נהדרת ללינה ולטיול. בעיירה תוכלו למצוא מגוון עתיקות ושרידים מתקופת יהדות קטלוניה, כך שהאזור המרכזי בו מרבית התיירים בוחרים ללון הוא העיר העתיקה בסמוך לגשר הרומנסקי. נמליץ על Els Jardins De La Martana למעוניינים במלון יוקרתי ביחס לאזור. לעומת זאת, מבקרים המעוניינים בלינה זולה יותר, יכולים לבחור Mas Pere Pau. במידה ואתם מעדיפים דירה על פני מלון אנו ממליצים על Sleep y Stay Besalu Iglesia Atico with terrace. שימו לב כי בתקופת חודשי הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אם אתם עדיין מתלבטים תוכלו למצוא בקישור הזה מקומות לינה בבסלו עם אפשרות ביטול.

לבסלו חלק מהמבקרים מעדיפים להגיע עם רכב שכור (תוכלו לקרוא עוד מידע על השכרת רכב בספרד בקישור זה), במקרה כזה תוכלו להנות מאפשרות מקומות לינה מומלצים עם חניה כדוגמת מקום האירוח La Fustana או Hotel 3 Arcs.

לקריאה נוספת על אודות מלונות בבסלו לחצו כאן.




המלצות "הכל על"

  • העיירה היא עיירה מומלצת לביקור. היא אומנם לא מעיירות החובה של הפירנאים, אך בהחלט אחת מהנקודות המומלצות והפופולריות לעצירה בפירנאים הקטלניים. היא מאוד מומלצת למתעניינים בנושא ההיסטוריה של ספרד וההיסטוריה של קטלוניה (ראו ההיסטוריה של ברצלונה). כמו גם למתעניינים בהיסטוריה היהודית של ספרד וקטלוניה. הביקור בעיירה אורך לרוב התיירים כשעה וחצי עד שעתיים.
  • שימו לב, המקווה של העיירה לא פתוח באופן קבוע ורצוי לבדוק האם הוא פתוח לפני הביקור שלכם (אם אתם מעוניינים להיכנס לצפות בו).
  • תחנת המידע המרכזית לתיירים של העיירה נמצאת בחניה המרכזית שבמרכז העיירה. ישנו שילוט נוח ואין בעיה למצוא את הנקודה ולהגיע עם רכב.
  • אומנם יש אוטובוסים ותחבורה ציבורית (ראו הגעה לבסלו בהמשך העמוד), אך הדחיפות מאוד קטנה, לכן למעוניינים לבקר פה מומלץ לעשות זאת עם רכב שכור ו/או להצטרף לסיורים מודרכים הכוללים הסעה.

מידע שימושי

  • לשכת התיירות המקומית: 
    C/ del Pont 1 17850 Besalú
    TEL/FAX: 972 59 12 40
    MAIL: turisme@besalu.cat
  • הגעה לבסלו:
    • ברכב פרטי: ההגעה מברצלונה מתבצעת על כביש AP-7, נסיעה של כשעה וחצי. ההגעה מחירונה על כביש C-66 לוקחת כחצי שעה. למידע נוסף על השכרת רכב באזור ראו עוד תחת השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד.
    • אוטובוסים: ישנם אוטובוסים המגיעים לאזור, מיעדים כמו ברצלונה, חירונה וריפול.
    • רכבת וטיסה: ההגעה לעיר באוויר או ברכבת מומלצת דרך חירונה. כלומר, לנחות בחירונה או להגיע אליה ברכבת ומשם לקחת מונית, רכב פרטי או אוטובוס.