אנדורה, המדריך למטייל בנסיכות המיוחדת | Principat d’Andorra

אנדורה בכמה מילים קצרות

אנדורה היא נסיכות הממוקמת בהרי הפירנאים המזרחיים בין ספרד לצרפת ונשלטת על ידי נציגים של שתי המדינות. היא אמנם לא חלק מספרד, אבל היא ממוקמת בסמיכות ולעיתים מכונה “ליד ספרד”. אנדורה ידועה בנופי ההרים המדהימים שלה, באתרי הסקי ובקניות הפטורות ממכס ואילו הם ההיבטים שמביאים אליהם את מרבית התיירים המבקרים בנסיכות. אנדורה היא יעד פופולרי לפעילויות חוצות כגון טיולי הליכה, רכיבה על אופניים וסקי.

 

מבט אווירי של אנדורה לה ולה, עיר הבירה היפה של אנדורה. אנדורה נסיכות מוקפת הרים וכוללת שילוב של ארכיטקטורה היסטורית ומודרנית המושכת אליה תיירים רבים.

תיירים רבים שמגיעים לאנדורה בוחרים להגיע אליה מטולוז שבצרפת או מברצלונה והפירנאים שבספרד, רבים יעשו זאת בעזרת רכב שכור מברצלונה או רכב שכור מטולוז. הכבישים לאנדורה מאוד נוחים יש חניה מסודרת, אין צורך ברכבים מיוחדים להגעה לכאן אלא אם אתם מחפשים לצאת לשטח (מומלץ להזמין מראש זמן רב ככל הניתן בקיץ בגלל הביקוש הרב לרכבים בספרד במיוחד בקיץ – ניתן להשכיר רכב בקישור זה עם אפשרות ביטול או בקישור זה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על).רבים מוותרים על הרכב ועל הלחץ ונעזרים בתחבורה הציבורית המאוד נוחה שיוצאת מברצלונה או מטולוז וכוללת נסיעה ישירה לאנדורה כאשר האופציות הן רבות גם באוטובסים וגם ברכבות (למידע נוסף והזמנה של תחבורה ציבורית לאנדורה).

הכבישים מובילים לאנדורה – בכניסה לנסיכות מתחיל להיות פקוק אבל הדרך עצמה פתוחה לרוב ומאוד יפה.

חלק גדול מהתיירים יבחרו לצאת לטיול יומי מודרך לאנדורה או מברצלונה או מטולוז היא. סיור יומי עם מדריך צמוד מאפשר להימנע בתכנונים ולוגיסטיקה מהיגררות בתחבורה ציבורית או משכירת רכב ונהיגה ולכן בוחרים באופציה זו רבים. ישנם מספר רב של חלופות לסיורים אילו. מומלץ מאוד בקיץ להבטיח את מיקומכם בסיורים אילו מראש (להזמנת סיורים יומיים לאנדורה עם אפשרות ביטול חינם לחצו כאן).

מרכז הנסיכות אנדורה – אזור הקניות והבילויים של בירת הנסיכות. אזור זה הוא גם האזור המבוקש ללינה בעיר (למגוון אופציות לינה עם אפשרות ביטול)

לאנדורה מגעים ישראלים ללון בכמה צורות. אילו שלא באים לטיול יומי,יגיעו לפה לרוב ללילה עד שלושה כחלק מטיול מתגלגל בפירנאים או כטיול כוכב כאשר יצאו מאנדורה לפארקים הלאומיים הקרובים ולטבע המקסים שלה ביום ויהנו מחיי הלילה והקזינו בערב ובלילה. אחרים יבוא לפה למעט יותר זמן בעיקר בתוקפות הסקי ויהנו מאתרי הסקי הרבים באזור.

רוב רובם של התיירים הישראלים יחפשו את הלינה במרכז העיר הבירה של הנסיכות אנדורה לה וולה, בעיקר באזור הקניות של העיר. יש באזור זה כמה אפשרויות לינה מומלצות כמו: Yomo Centric, Hotel Starc by Pierre & Vacances Premiumו Hotel Pyrénées צריך לקחת בחשבון שהביקוש ללינה באזור המרכזי של אנדורה לה וולה גבוהה מאוד והלינה בו יחסית יקרה, לכן מומלץ מאוד להזמין את הלינה מראש במיוחד בעונות התיירות (לחצו כאן למגוון אופציות לינה עם אפשרות ביטול ולחצו כאן לדילים והנחות ללינה באזור זה). מי שמגיע עם רכב לעיתים יבחר אופציה עם חניה באזורים פריפריאליים יותר, ואילו מי שמגיע לחופשת סקי יעדיף ללון באזורים יותר קרובים לאתרי הסקי השונים. למי שמחפש לינה באנדורה אנו ממליצים מאוד לקרוא את העמוד המקיף שלנו: מלונות מומלצים באנדורה.

סקירה היסטורית קצרה

למרות גודלה הקטן, לאנדורה יש תרבות והיסטוריה עשירה ומרתקת. זה נשלט על ידי הבישופים הקטלונים, האצולה הצרפתית והמלוכה הספרדית במשך מאות שנים. כיום, אנדורה היא דמוקרטיה פרלמנטרית עם נסיכות משותפת, כלומר היא נשלטת על ידי שני נסיכים, הבישוף של אורגל ונשיא צרפת.

בתקופת האימפריה הרומית, אנדורה הייתה חלק ממחוז היספניה טרקוננסיס. לאחר נפילת האימפריה הרומית, אנדורה נשלטה על ידי ממלכות וויזיגותיות ופרנקיות שונות. מהמאה ה-8 עד למאה ה-13 עברה אנדורה בין ידיים שונות, מהמורים המוסלמים שהשאירו אותה אוטונומית יחסית דרך קרל הגדול עד לבישוף אורגל. במאה ה-13 הוקמה באנדורה שיטה פוליטית המכונה “פראטז'”, שהייתה צורה של שלטון משותף בין הבישוף מאורג’ל והרוזן הצרפתי פואה. שיטת ממשל זו נשארה במקומה עד 1993 כאשר אנדורה הפכה לדמוקרטיה פרלמנטרית.

במהלך מלחמת האזרחים בספרד בשנות ה-30, אנדורה נותרה נייטרלית ושימשה מקלט לפליטים משני הצדדים של הסכסוך. ב-1993 אימצה אנדורה את החוקה הראשונה שלה והפכה למדינה עצמאית לחלוטין, עם נסיכות משותפת בין הבישוף של אורגל לנשיא צרפת. כיום, אנדורה ידועה ביופייה הטבעי המדהים, אתרי הסקי והקניות הפטורות ממכס.




אתרים מרכזיים באנדורה

יש מספר אתרים מרכזיים באנדורה שתיירים לרוב פוקדים בעת הביקור שלהם בנסיכות על מנת להנות ממיטב התרבות, ההיסטוריה והטבע שיש בה, וכמובן מהשופינג נטול המכס שמושך תיירים ומבקרים רבים למגוון חנויות בגדים, אלקטרוניקה ועוד. גולת הכותרת של אנדורה היא עיר הבירה אנדורה לה-וולה (Andorra la vella), ובה ניתן למצוא לא מעט בתי ספא גדולים, פאבים ואפשרויות בילוי דומות. בעיר זו גם תוכלו למצוא את Casa de la Vall – בית הפרלמנט של אנדורה, המנזר הגדול ב-Meritxell – מבנה הדת החשוב של אנדורה וכנסיית סנט רומא דה לס בונס.

סיורים מודרכים באנדורה

מאוד פופלארי בקרב תיירים רבים שמגיעים לאזור לצאת למגוון סיורים מודרכים שיוצאים מספרד או דרום צרפת אל נסיכות ברצלונה, ולהנות מביקור בשלוש מדינות ביום אחד. ישנם סיורים בני מספר שעות שבהם תוכלו לבקר רק באנדורה, וישנם סיורים יותר ארוכים שיקחו אתכם דרך ספרד צרפת ואנדורה כולל איסוף והורדה במלון ויחד עם מדריך מקומי צמוד שילווה אתכם לאורך היום ויעשיר אתכם בשפע מידע מרתק וסיפורים על ההיסטוריה העשירה של האזור.

אתרי סקי חשובים

  • סולדאו (Soldeu) – אתר הסקי הגדול באנדורה.
  • פס דה לה קאסה (Pas de la Casa).
  • פאל (Pal).
  • ארינסל (Arinsal).
  • אגם דה אנגולסטרס (D`Engolasters) – אחד האגמים המפורסמים של אנדורה.
  • אורדינו ארקליס (Ordino Arcalis).

חופשת סקי באנדורה – אחת אטרקציות התיירות המובילות במדינה

קניות ובילויים

אנדורה היא אזור סחר חופשי, מה שהופך אותה לאחד האזורים בהם ניתן להשיג מוצרי צריכה כמו טבק ואלכוהול ללא מכס.

  • שימו לב, מאז הצטרפות ספרד לאיחוד האירופי לא ניתן להוציא כמות בלתי מוגבלת של מוצרים מאנדורה (יש מכסות לאלכוהול, חלב, סיגריות וכו’).

​לאור היותה נסיכות המבוססת על נופש היא כוללת לא מעט מסעדות, אתרי ספא ומלונות יוקרה שמספקים לתיירים רבים את הפינוקים אותם הם מחפשים על רקע הנופים המקסימים של המקום.

דרכי הגעה לאנדורה

תיירים רבים בוחרים להגיע לאנדורה במספר דרכים מרכזיות על מנת להנות מהתרבות, מהנופים ובעיקר מהשופינג שאפשר לעשות בה. יש מגוון שיקולים תלויים בסוג הטיול שאתם מתכננים והעדפות אישיות בנוגע לדרכי ההגעה אל אנדורה. ישנם שני שדות התעופה הבינלאומיים הקרובים, נמל התעופה ברצלונה-אל פראט בספרד ונמל התעופה טולוז-בלניאק בצרפת, ומשם רוב התיירים לפי הטיול שהם מתכננים יוצאים ברכב או בתחבורה ציבורית. תיירים שיעדיפו רכב שכור לרוב ישלבו את הטיול שלהם עם יעדים נוספים, ויהנו מגישה מהירה ונוחה יחסית הן מברצלונה ובפירנאים בספרד והן מטולוז ודרום צרפת דרך רשת של כבישים מהירים וכבישים הרים וגם מהיתרונות של רכב שכור כמו גמישות, נוחות והגעה ליעדים שהתחבורה הציבורית אליהם חלשה ואף לא קיימת.

אם אתם נוסעים מברצלונה או טולוז, תוכלו לקחת את הכבישים המהירים AP-7 או A61 בהתאמה ולאחר מכן להתחבר לכביש N-20 המוביל לאנדורה. הנסיעה מברצלונה אורכת כשעתיים וחצי, בעוד שהנסיעה מטולוז אורכת כשעתיים (ראה גם השכרת רכב באנדורה). באוטובוס, ישנן מספר חברות אוטובוסים המפעילות שירותים יומיים לאנדורה מברצלונה ומערים מרכזיות נוספות בספרד ובצרפת. זמן הנסיעה מברצלונה הוא כ-3 שעות (למידע נוסף והזמנת כרטיס אוטובוס מראש לחצו כאן).

מעבר עם רכב שכור מספרד לאנדורה:

הכניסה לאנדורה חופשית. אין בדיקה של רכבים או ביקורת דרכונים. היום אין צורך לעדכן מראש את חברת ההשכרה בנושא. כן יכול להיות בעיה לקחת רכב בברצלונה ולהחזירו באנדורה הרבה חברות לא מאפשרות זאת, או שיקחו על כך תשלום נוסף משמעותי.

לינה באנדורה

תיירים רבים בוחרים להישאר באנדורה כדי להקדיש זמן לשופינג ללא מכס ולאתרי התרבות וההיסטוריה שבה. האזור המרכזי בתוך העיירה אנדורה לה וולה הוא העיר העתיקה, הידועה גם בשם Barri Antic. אזור זה ממוקם בלב העיר ומאופיין ברחובותיו הצרים, מבני האבן והארכיטקטורה ההיסטורית. העיר העתיקה היא ביתם של מספר נקודות ציון ואטרקציות חשובות כמו פלאסה דה פובלה שמהווה מקום מפגש עיקרי לתיירים ומקומיים כאחד, מלאה במסעדות ובתי קפה, או בניין הפרלמט העתיק קאסה דה לה וול. בין המלונות המומלצים Hotel Màgic AndorraLes ClosesHotel & Aparthotel Cosmos.




המלצות "הכל על"

  • מלבד המטיילים ה”כבדים” שמגיעים לראות את הנופים באזור, וכמובן מטיילי הסקי, ישנם כאלה המגיעים לנסיכות לביקור של יום אחד תוך כדי חופשה בברצלונהקוסטה בראווהפירנאים. דבר זה מומלץ בעיקר למי שרוצה ליהנות מהקניות המוזלות. לדעתנו זה לא מספיק כדי להינות באמת מהאזור ולכך צריך לפחות לילה או שניים. אומנם לדעתנו, מבחנית נוף יש לא מעט אתרים ה”מנצחים” את אנדורה (למשל עמק נוריה ועמק ריפולשאינם רחוקים). השאלה אם שווה לנסוע או לא, היא שאלה אינדיווידואלית. יש לקחת בחשבון שמדובר בלפחות שעתים וחצי נסיעה לכל כיוון. ועל אף שרבים עושים זאת, אנו נוטים לא להמליץ על נסיעה ליום אחד.
  • אם אתם באים לאנדורה ליום אחד – אל תגיעו בצהריים (14:00-16:00). מרבית בתי העסק נמצאים בסיאסטה.
  • מכיוון שעוברים גבול, בין אם אתם באים מצרפת ובין אם אתם באים מספרד – צריך לקחת את הדרכון איתכם ולא צילום דרכון!

​המלצות של גולשים:

  • אודי ורד: לכל מי שטס לאנדורה יש לי המלצה אחת. שלא יקנה כלום, סיגריות או אלכוהול בדיוטי פרי – הוא ירגיש מטומטם שהוא יגיע לאנדורה, המחירים שם זולים בשלושים אחוז