כל מה שצריך לדעת לפני שמבקרים בשמורת אורדסה בפירנאים | Ordesa

מידע כללי והיסטוריה

שמורת אורדסה היא שמורה לאומית הממוקמת בפירנאים הספרדיים (בחלק של אוטונמיית אראגון). שמורה לאומית זו, יחד עם איגואסטורטס‏ (Aigüestortes), היא מהשמורות החשובות בפירנאים והיא אחת מהחשובות והוותיקות שב-11 השמורות הלאומיות בכל רחבי ספרד.

היות ורבים מגיעים לפארק עם רכב שכור ולנים באזור שלו. אנו ממליצים למתכננים טיול לפארק לבדוק גם את העמוד שלנו על מלונות ודירות מומולצים באזור הפארק אורדסה ואת העמודים שלנו על השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד שיעזרו לכם להתנהל ולהגיע לפארק.




סרטון הדרכה על שמורת אורדסה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

השמורה כוללת כמה מההרים הגבוהים של הפירנאים, ביניהם כמה הרים שעוברים את ה-3,000 מטר מעל פני הים (ההר הגבוה ביותר הוא הר פרדידו Monte Perdido, שמגיע ל-3,355 מטר).

מה שעוד מאפיין את השמורה בת כמעט 1,600 קמ”ר, מלבד הגובה העצום שלה, הוא הפרש הגבהים האדיר שבין הנקודות הגבוהות והרכסים לעמקים והנחלים המחורצים. הפרש גבהים שמגיע לאזור ה-2,500 מטר יוצר מסלולי הליכה מאתגרים מאוד בשמורה (אל דאגה, יש גם מסלולים נוחים יותר).

הבריכות הרדודות של השמורה ממש לפני מפל זנב הסוס
 (צילום מקורי)

הפארק הפך לפארק לאומי יחסית מוקדם (בשנת 1918) ובמהלך השנים ידע לא מעט הרחבות, כאשר המשמעותית שבהן הייתה בשנות השמונים של המאה העשרים. ב-1987 הפך המקום לחלק מאתרי המורשת הבינלאומיים של אונסק”ו.

– חשוב לומר –

השמורה והאזור הינם אזור המיועד גם לטרקרים וגם לתיירי סקי – מרבית החומר בעמוד, כמו החומר באתר כולו, מיועד לתייר המומצע (או ה”בורגני” אם תרצו).
למי שמעוניין במידע מפורט יותר המיועד לטרקרים הוספנו קישורים לעמודים שפירטו על הנושא באתרים אחרים ומכירים את נושאים האלה טוב מאיתנו.

נקודות הגישה לשמורה

לשמורה ישנן מספר נקודות גישה שנועדו לתייר הבורגני (לתיירי הסקי והטרקרים הדברים הם אחרים). נקודות הכניסה הפופולארית ביותר לפארק היא מהעיירה טורלה. רבע שעה נסיעה ממנה ישנו חניון בו ניתן להשאיר את הרכב וממנו לוקחים אוטובוס שיוביל אתכם לנקודת ההתחלה ולמרכז המבקרים של השמורה.

מה רואים בשמורה?

השמורה מחולקת למספר חלקים, שהחלק המתויר ביותר על ידי התייר הבורגני הוא עמק אורדסה, בו זורם נהר אראזס (ARAZA) שעל בסיסו מתבצעים הסיורים הרגליים הקלאסיים והפופולאריים בשמורה (ישנם גם הר פרדידו הגבוה וקניון אניסקלו המחורץ, אך אלה אזורים פחות פופולאריים).

  

המפלים הקטנים בשמורת אורדסה (למפלים אלו ניתן להגיע ברגל כל גיל וכל כושר)
והיציע  של סואסו Gradas Ds Soaso (צילומים מקוריים)

מסלולים מומלצים

המסלולים לתיירים שאינם טרקרים מתחלקים לשלושה סוגים של מסלולים:

א. מסלול למי שאינו בכושר בכלל הוא מסלול של שלוש שעות על בסיס הנהר לתצפית על המפלים הראשונים של השמורה. הליכה נוחה ופשוטה יחסית.

ב. המסלול הקלאסי של השמורה הוא מסלול הסירקו דה סואסו (Soaso). מסלול זה מתאים למי שיש כושר סביר, זה הוא מסלול ההולך וחוזר למפל זנב הסוס המפורסם של השמורה – מומלץ מאוד ושווה את המאמץ (למי שיש כושר סביר לא צריך יותר מזה). לאחר ההגעה למפל (ולאחר צילום, התרעננות ומנוחה…) מסתובבים וחוזרים באותה דרך חזרה.

ג. למי שיש כושר סביר ומעלה, וזמן, מומלץ לעלות בדרך חזרה ממפל זנב הסוס על הרכס ולחזור למרכז המבקרים מהרכס מעל. נקודת תצפית יפה, אזור עם פחות תיירים ואפשרות לפגוש את האיילים והחזירים של השמורה. “המחיר” 8-10 שעות הליכה הכוללת עליות וירידות קשות.

  • שימו לב – הבוחרים במסלול זה נמצאים תחת הגבלת זמן חמורה יותר מהמסלולים הפשוטים – יש להתעדכן בשלטים!

 

מפל זנב הסוס מבט מלמעלה ופריחה בשמורת אורדסה (צילומים מקוריים)

אתרים מרכזיים בשמורת אורדסה

  • הר פרדידו (Monte Perdido)

פירוש שמו של ההר הוא “ההר האבוד”. ​ההר הגבוה בשמורה והשלישי בגובהו בפירנאים, מושך אליו בעיקר טרקרים. עבור התיירים האחרים הוא תמונת נוף יפה המלווה את הסיור בשמורה. לעיתים זוכה להיות עם פסגות מושלגות גם באוגסט, מה שיוצר מראה ייחודי ומדהים שלא ניתן להישאר אדישים כלפיו.
הההר נמצא ממש על הגבול שבין צרפת לספרד (ק”מ בודדים ממנו – והרבה מהמטיילים בקרבתו עוברים לצד הצרפתי של השמורה ולאזור קרקס גוורני).

  • היציע של סואסו (Gradas Ds Soaso)

קצת לפני מפל זנב הסוס, נהר האראזס הופך שלו יותר וכולל מפלים קטנים ורודדים. האזור הוא חלק מדהים ביופיו ולפעמים אפשר למצוא בו כמה מקומיים שבוחרים להתעלם מהאיסור לרחוץ במים ונכנסים פנימה. אפשר ומומלץ לשכשך ידיים ורגליים. המים קרים ובקיץ זה רענון אמיתי.

אזור הברכות הרדודות (צילום מקורי)

  • מפל זנב הסוס (Cola de Caballo)

מפל “זנב הסוס”, הקרוי על שם צורת המים המיוחדת הנופלת ממנו (סלעי הגיר מפצלים את החלק האחרון של הנפילה מה שיוצר צורת מניפה המזכיר את קצה זנבו של הסוס), הוא מפל הנופל אל תוך קרקס (עמק שעוצב על ידי פעילות קרחונית קדומה) ויוצר את אחד המרחבים היפים של ספרד ואירופה. לקרקס זה יש מפלים נוספים קטנים יותר אך הגדול, המפורסם, והמרשים שבהם הוא מפל זנב הסוס, הנופל מגובה 70 מטרים בשאון מחריש אוזניים.

אדוה על רקע מפל זנב הסוס (צילום מקורי)

  • תופעות גיאולוגיות

סלעי השמורה, שרובם עשויים גיר, נוצרו בתקופות גיאולוגיות קדומות (מוערכות בלפני 200 מיליון שנה) כאשר אזור זה היה מכוסה בים. זעזועים קרקעיים בתקופות מאוחרות יותר רוממו את הרכסים ויצרו את צורתם המיוחדת של ההרים והעמקים של הפירנאים בכלל ובשמורה זו בפרט. פעילות מימי הקרחונים והרוח המאוחרת יותר עיצבו את צורתם העכשווית ואת הקרקסים הקרחוניים (לא בקיץ) והוואדיות המחורצים שכל כך מאפיינים את השמורה ואת האזור (ראה גם גיאולוגיה של הפירנאים).

  • בעלי חיים וצומח

   יערות ופוחלצים של בע”ח בשמורה (צילום מקורי)

בשמורה תראו את החי והצומח המצוי של אזור הפירנאים, כאשר הוא מחולוק לפי מדרגות הגובה של ההרים, כמו גם את מרבית בע”ח הייחודיים של הפירנאים: איילים, עיזי הרים, חזירי בר ועופות דורסים כמו נשרים ופרסים.

  • למי שמעוניין לצפות בבע”ח הגדולים מומלץ להגיע בשעות המוקדמות יחסית ו/או ללכת במסלולים הפחות מתוירים. אפשרות אחרת היא לראות את הפוחלצים של בעלי החיים במוזיאון שנמצא בחנייה שיש לפני השמורה.
  • בשמורה ניתן לראות, מלבד הצמחיה הרגילה של הרי הפירנאים, יערות עבותים הנמצאים בחלקים הנמוכים. בעמקים ניתן לראות פריחה מדהימה ולא מעט חרקים ופרפרים המסתובבים בין הפרחים (בקיץ).

  פטריות באורדסה (צילום מקורי)




המלצות "הכל על" למבקר בשמורת אורדסה

  • כאמור, ישנם מסלולים בשמורה המתאימים לכל תייר. מצד שני (ואנו ממש לא רוצים להפחיד, רק מבקשים להתכונן נכון), רצוי לחשוב פעמיים לפני שהולכים על המסלולים המאתגרים יותר. העליות והירידות בשמורה חדות במיוחד ועליכם לחשוב האם אתם בכושר המתאים. אם כן, קחו בחשבון הכנה מתאימה – נעלי הליכה, מספיק זמן מראש, מים ואוכל.
  • מפות של השמורה ניתן לקבל בדוכני המודיעין בכניסה לשמורה ובחניון שליד טורלה (בו גם יש מוזיאון קטן, לא מעניין במיוחד). טרקרים ומי שצריך מפות טופוגרפיות – רצוי לקנות בטורלה או בברוטו הסמוכות.
  • בחורף מתקיימות באזור השמורה (לא רק בתוכה) פעילויות ספורט חורפי (או במילים אחרות הליכות על פסגות ההרים המושלגים), ואילו בקיץ יש מגוון של פעילוית קיץ (ראפטינג, רכיבה על סוסים וכו’).
  • הגישה הרגלית חופשית ללא תשלום למי שמוותר על נסיעה לשמורה והולך ברגל מהחניון עד לשמורה.
  • אסור לאסוף אבנים, צמחים, פרחים או פטריות. ציד/דיג אסורים בשמורה לחלוטין (יש מקומות בהן ניתן לדוג ויש צורך באישור מיוחד לגבי זה). ניתן להגיע עם כלבים לשמורה כל עוד הם קשורים ברצועה.
  • קמפינג אסור באופן רשמי.
  • לא ניתן להיכנס לפארק ברכב פרטי שאינו 4×4. כלומר, אין כניסה בכבישים סלולים.
  • הזמן המומלץ ביותר לטייל בשמורה מבחינת מזג אוויר נע בין החודשים יוני עד ספטמבר, כשיש לקחת בחשבון כי החודשים יולי-אוגוסט עמוסים מאד במטיילים. בתקופת החורף השמורה אינה מתאימה לתיירים רגילים ומתאימה למי שבא מצויד ומאורגן לטרקים של חורף – לפני טיול כזה שווה להתעדכן באתרים מקומיים ולהצטייד במדריכים מקומיים.
  • קחו בחשבון שבתקופת החורף כבישים רבים נסגרים באזור בתקופה זו.
  • יש לקחת בחשבון כי מזג האוויר יכול להיות הפכפך וייתכנו סופות רעמים וגשמים עזים גם בעונת הקיץ. באופן כללי ניתן לראות על פסגות ההרים קרח גם באוגוסט, לכן קחו עמכם בגדים חמים בתיקים.
  • קריאה נוספת למי שמעוניין במידע מדוייק על טרקים וסקי באזור:
  • הגעה לשמורה:
    • ברכב פרטי: ההגעה לחניון פשוטה:
      למגיעים מכיוון פמפלונה וסאן סבסטיאן נוסעים על כביש N-260 עד הגשר שחוצה את נהר Ara ומיד לאחר חציית הנהר מגיעים לכיכר, ממנה פונים שמאלה ויוצאים לכביש N-260a. נוסעים על כביש N-260a, חוצים את העיירות Broto ו-Torla – כעשר דקות נסיעה אחרי טורלה תראו את החניון ומרכז המבקרים שממנו לוקחים את האוטובוסים לשמורה.
      למגיעים מכיוון קטלוניה וברצלונה נוסעים על כביש N-260 עד לכיכר, ממנה ממשיכים ישר ויוצאים לכביש N-260a (גבול ברבור – הדרך N-260 נוסעת בחלק זה במקביל לנהר Ara – אם חציתם את ההר סימן שהתברברתם). נוסעים על כביש N-260a, חוצים את העיירות Broto ו-Torla – כעשר דקות נסיעה אחרי טורלה תראו את החניון ומרכז המבקרים שממנו לוקחים את האוטובוסים לשמורה.
      * ראה עוד על נסיעה וכבישים באזור תחת השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד.
    • בתחבורה ציבורית: ההגעה בתחבורה ציבורית קצת יותר מסובכת. ההגעה לטורלה באוטובוס היא רק דרך סרגוסה, אליה ניתן להגיע בתחבורה ציבורית מכל ערי ספרד (קו אחד ביום, וביום שישי שניים). אפשר להזמין כרטיסים בקישור הזה – מומלץ במיוחד בקיץ.
  • אתר האינטרנט הרשמי של השמורה: https://www.magrama.gob.es/es/red-parques-nacionales/nuestros-parques/ordesa/