אולוט, העיירה הקסומה בכניסה לפירנאים, ספרד | Olot

מידע כללי והיסטוריה

אולוט (Olot) אשר ממוקמת במחוז חירונה אשר בחבל קטלוניה, הינה בירתו של אזור קומרקה בפירנאים הקטלנים, מקור שמה של העיר מוטל בספק, אך הדעה הרווחת היא שעיירה זאת נקראית על שמו של אולו שהיה מלך קדום בשושלת האטלנטית. העיירה ממוקמת כ443 מ’ מעל פני הים, ומרוחקת כ50 ק”מ מחירונה. אולוט מתאפיינת בתרבות עשירה, ארכיטקטורה מודרנית, ותנועה אומנותית עכשווית חזקה ובעלת נוכחות באזור. היא נחשבת לאחת התכנות הפופלאריות ביותר לתיירים העוברים בה.
העיירה היא בעלת עבר ארוך, כאשר בערך במאה ה12 הפכה להיות אחת מהעיירות החשובות באזור. בימים אילו שהיו תקופת הפאר של העיירה שמשה אולוט כמרכז השלטוני / כלכלי של אזור חירונה והפירנאים הקטלנים.




אתרים מרכזיים

מוזיאונים, היסטוריה, תרבות ואומנות:

מומלץ לבקר בבית הספר לאומנויות של העיר המפורסם בתרומתו לתנועה האומנותית באזור. מוזמנים לבקר באתר בית הספר למידע נוסף – https://www.escolartolot.cat). בעיירה ישנם מספר מוזיאונים כאשר המפורסם והמומלץ שבהם הוא הCarmelite Cloisters המתאפיין בארכיטקטורה מודרנית, המתאורכת עד לתקופת הרנסנס. בנוסף בעיירה עצמה יש מוזיאון המוקדש להרי הגעש בסביבתה ולנופים הנוצרים מהם וניתן לראות בו גם כאתר חובה למבקרים בעיר.

 אולוט והרי הגעש הצופים מעליה (צילום: puigalder)

המרכז התיירותי של העיירה נקרא ההוספיס (Hospici) של אולוט -מרחב בנוי מאבן וולקונית שחורה מהמאה ה18 שהוסב למרכז תיירותי הכולל בין השאר את מוזיאון לה גרוטסקה (המוזיאון המציג את שרואים בשמורה ואת ההסטוריה שלה) ואת מרכז המידע לתיירים של האזור.
למי שנשאר קצת זמן בתוך העיירה אפשר לבקר בשתי הכנסיות העתיקות שלה, לצפות בעשרות פסלי הרחוב המפוזרים בעיר או לבקר באזור שדרות ברצלונה ורובע ההרחבה של אולוט הנקרא אישאמפלה מגדלנה – (L’EIXAMPLE MALAGRIDA) שם תוכלו לראות מגוון של בתים מעוצבים ומתוכננים ואת גשר קולומבוס העובר מעל הנהר החוצה את העיירה.

זריחה ביער הסמוך לאולוט 

טבע:

  • העיירה נמצאת בתוך אזור שהוא שמורת טבע אחת גדולה ומדהימה (הפארק המפורסם ביותר בספרד לנוף הוולקוני הנקרא Garotxa).
    מסביב לעיירה ישנם ארבעה הרי געש רדומים שהיום משמשים כאתרי תיירות כאשר האתר המפורסם שבהם הוא המונטסקופה Montsacopa שרבים הם המבקרים בלועו שהיום בעיקר מלא בעשב ועצים מסביב. יחד עם הרי הגעש העיירה מאופיינת בהרבה נחלים ונהרות הסובבים אותה.הנקודה הפופולארית ביותר בתוך שמורת הטבע המקיפה את העיירה המשבת נוף וולקני וחיבור של נחלי מיים ונוף פירנאי משגע נקראת לה מולינה / לה מונקסיה (תלוי בניב בכל מקרה היא תיכתב בשילוט המקומי כך -La Moixina ובכיתוב הספרדי תופיע עם L). בתוך נקודה זו נמצא מעיין לה מולינה (אחד משמונה המעיינות המקיפים את העיירה אשר בכולם ניתן לבקר).הנהר המרכזי של האזור נקרא River Fluvià שחוצה את העיירה ואת שמורת הטבע הוולקונית. על הנהר ישנם לא מעט נקודות מעניינות – מאזורי פיקניק ועד אזורי ספורט קיץ.סביב לעיירה ישנם מספר פארקים ושבילים לטיולים רגליים וטיולי אופניים ובתוכה יש כמה פארקים המיועדים לביקורים ופיקניקים משפחתיים כאשר הגדול, הפופולארי והרציני מבניהם הוא פארק נואו (El Parc Nou) או בעברית הפארק החדש, הכולל גם פינת ציפורים, פינת צמחי מרפה וכדומה.
    נקודה מעניינת נוספת הקיימת בשמורת הטבע המקיפה את העיירה היא פארק האבנים של טוסקה Tosca Park Stone – פארק ייחודי בו ניתן לראות המוני אבנים וולקוניות מעורבלות וממש לא מסודרות בלב נוף מיוער.

פסטיבלים ואירועים:

ב8 בספטמבר מתקיים פסטיבל Tura המפורסם בעיקר בתהלוכות וריקוד הענקים שלו ובפרמידות האנושיות שמאפינות את קטלוניה בכלל- הפסטיבל הנחשב היום כלאומי קטלני (מ1997) מושך אליו אלפי תיירים ספרדים ושאינם ספרדים.

ריקוד הענקים בפסטיבל Tura 

לינה באולוט

חלק גדול מן המבקרים הלנים באולוט יבחרו לעשות זאת באזור מרכז העיירה וזאת בזכות המיקום המרכזי, הקרבה לאטרקציות והמסעדות הרבות באזור זה. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור Hotel Riu Fluviá תהיה בחירה מומלצת. או את מלון Hotel Borrell הנותן תמורה טובה למחיר. לאלו אשר מעוניינים בדירה מרווחת El Jardinet de Sant Esteve היא אופציה טובה באזור. שימו לב כי בתקופת קיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אם אתם עדיין מתלבטים תוכלו למצוא בקישור הזה מקומות לינה באולוט עם אפשרות ביטול.




המלצות "הכל על"

  • למגיעים לאזור למספר ימים מומלץ לנסוע לעיירות הקטנות יותר הנמצאות בסביבות העיירה כמו אויקס ובגט הדרך העוברת אליהם היא דרך העוברת בתוך שמורת טבע והעיירות שומרות יותר על האופי הימי בניימי של פעם והם פחות מתויירות.

מידע שימושי

  • תחנת מידע לתייר באולוט: Casal dels Volcans Av. de Santa Coloma, s/n 972 26 81 12 PI
  • אתר למידע נוסף: https://www.turismeolot.com/
  • מפת תיירות לאזור אולוט
  • הגעה לאולוט:
    • ברכב פרטי: ההגעה עם רכב פרטי מברצלונה לדוג’ מתבצעת על כביש האורך הC17 (היוצא ממש מצפון ברצלונה), בשלב מסויים יש לפנות שמאלה אל כביש C-37, ומשם ממשיכים צפונה בכביש C152 עד לעיירה אולוט. ​​​למידע נוסף על השכרת רכב באזור ראה עוד תחת השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד.
    • אוטובוסים: ישנם אוטובוסים המגיעים לאזור מיעדים כמו ברצלונה, חירונה וריפול.
    • רכבת וטיסה: ההגעה לעיר באוויר או ברכבת מומלצת דרך חירונה. כלומר לנחות בחירונה או להגיע עליה ברכבת ומש לקחת מונית, רכב פרטי או אוטובוס.