כל מה שמבקרי פארק תמנע צריכים לדעת

פארק תמנע – מהפארקים המרשימים והגדולים בישראל שלא כדאי לפספס. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מה רואים ועושים בפארק? וטיפים רבים נוספים

מידע כללי על פארק תמנע

פארק תמנע, נמצא במרחק 25 דקות נסיעה בלבד מאילת, הוא ללא ספק אחד המקומות היפים והמרתקים בסביבה של אילת, ויש שיגידו מהפארקים המיוחדים ביותר שיש בישראל. הפארק הינו אחד הפארקים הגדולים ביותר בישראל, והגודל שלו עולה על הגודל של כמה מהערים הגדולות ביותר בארץ כמו תל אביב או חיפה. ניתן לנסוע בו עם רכב פרטי בין האתרים ונקודות העניין השונות בפארק תמנע, ויש לא מעט כאלו, כך שאל תתנו לגודל להפחיד אתכם, מדובר באתר שיספק לכם עניין לשעות רבות. בפארק תמצאו מסלולי הליכה, תופעות גאולוגיות מרתקות, אגם מלאכותי ואפילו אפשרויות שונות ללינה בפארק עצמו, כך שבניגוד לרבים מהמסלולים בהרי אילת והסביבה תוכלו להינות מהקסם של המקום גם אחרי רדת החשיכה.

הספינקס בפארק תמנע -אחת מנקודות העניין הרבות בפארק (צילום מקורי)

הפארק מציע לא רק את היופי של הטבע, אלא גם אטרקציות רבות, החל מאטרקציות המתאימות לילדים (מה שהופך אותו לאחד מהאטרקציות המובילות למבקרים באילות עם ילדים) ועד לאטרקציות אקסטרימיות כמו סנפלינג ואומגה ומסלולי הליכה ורכיבה על אופניים יחסית מאתגרים. שימו לב כי הכניסה לפארק כרוכה בתשלום והאפשרויות להעשיר את הביקור בפארק אם בסיורים ואם באטרקציות, כרוכות בתשלום נוסף. כדאי לבדוק האם יש הנחות לפארק תמנע או הנחות לסיור העשישיות בפארק תמנע באתר גרופון לפני ההגעה, לעיתים יש הנחות אשר יכולות להוזיל את הביקור בפארק והאטרקציות שהוא מציע.”
הנוף בפארק תמנע (צילום מקורי)

הנוף בפארק תמנע (צילום מקורי)

מה רואים בפארק תמנע?

“שמורת תמנע מאפשרת לנו להיחשף לאתרים ארכיאולוגים והיסטוריה מרתקת העובר על פני עשרת אלפים שנים של התיישבות אנושית באזור, תופעות גיאולוגיות מרשימות ויפות והעולם המדברי. הפארק רווי בסלעים ונופים מדבריים, צמחיה מדברית אופיינית כמו עצי השיטה הרבים ואפילו עדרי צבאים ויעלים אשר מקפצים והולכים בחינניות רבה על צוקי הסלעים המחודדים.

תנור הפקת נחשות – בין הממצאים הארכיאולוגים שאפשר לראות בפארק תמנע (צילום מקורי)

היווצרות הפארק על התופעות הגיאולוגיות שבו החלה לפני עשרות מליוני שנים עם תזוזת הלוחות הטקטונים אשר הובילה לשבר הסורי אפריקאי אשר מלווה את גבולה המזרחי של מדינת ישראל. תזוזה זו, בשילוב עם שחיקת הסלעים בפארק לאורך עשרות מליוני שנים על ידי מים ורוח, עיצבו מחדש את הסלעים ויצרו צורות מרשימות שלעיתים נראה כאילו הן מעשה ידי אדם, למרות שהכל נעשה בתהליכים איטיים, ארוכים וטבעיים לחלוטין. בפארק תראו שני סוגי סלעים עיקריים, האחד סלע הגרניט, סלע קשה וכהה בעל זויות חדות, וסלע גיר לבן ואדום לו “”גימורים”” מעוגלים ורכים יותר. כל אחד מהסלעים מתבלה באופן אחר וזה מה שמוביל לגיוון וליופי המדברי שנוצר בפארק המזכיר במשהו את הפארקים רחבי הידיים בדרום ארצות הברית.

פארק תמנע גדול מאוד ומכיל כמה אתרים מעניינים ומרשימים במיוחד, רשימה זו הינה רשימה חלקית ובה מוקדי העניין המרכזיים, אך בפארק יש נקודות נוספות מעניינות ויפות עליהן לא הרחבנו.

מרכז המבקרים

במרכז המבקרים הנמצא בכניסה לפארק תיחשפו להיסטוריה הענפה והארוכה של כריית הנחושת במקום, החל מאופן הכרייה והעיבוד של המתכת ועד להשפעות התרבותיות שלה כמו אלים, נחש הנחושת, ועוד. המיצג מועבר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אשר הופכים את הסיפור לנגיש ומזמין, כך שגם הילדים יהנו מההסבר. ההדרכה במרכז מועבר בעברית, ערבית ואנגלית ותורמת להנאה מהמראות והמקומות בפארק. בנוסף, במרכז זה תוכלו לפגוש מדריכים של הפארק, לקחת מפות ולקבל טיפים ומענה לשאלות על תכנון הטיול שלכם בפארק הגדול.

מרכז המבקרים של פארק תמנע (צילום מקורי)

עמודי שלמה

תופעה גיאולוגית מרשימה ביותר אשר בה בליה של הסלע האדום, אבן גיר נובית, הובילה לעיצוב הסלע לצורת עמודים אימתניים המתנשאים לגובה של כארבעים מטרים! העמודים מרשימים במיוחד במבט מלמטה, מבסיס העמודים, אבל לא פחות מרשימה היא האפשרות לטפס לחלקם העליון של העמודים ולחזות בנוף הנשקף מגובה זה על הפארק והנוף המדברי עוצר הנשימה שהוא מספק, על הסלעים והגוונים החמים.

עמודי שלמה – מהתופעות הגיאולוגיות המרשימות ביותר בפארק תמנע ובישראל בכלל (צילום מקורי)

למרגלות העמודים התגלה מקדש לאלה המצרית חתחור מתקופת השושלת ה20 וה19 המצרית כלומר בשנים 1293 עד 1085 לפני הספירה. בתקופה זו השתלטה הממלכה המצרית על ישראל. המקדש ככל הנראה כבר היה במקום והוא שוקם על ידי רעמסס השני, אותו פרעה שיציאת מצרים מיוחסת לתקופת שלטונו. התגלו במקום פסלים מגולפים של חיות ושל האלה חתחור לכבודה נועד המקדש.

ישנם מפעלי כריית נחושת ועופרת בכל רחבי בקעת תמנע, וכך גם בסביבות עמודי שלמה. שמם ניתן להם מאחר ומתארכים את שיא פעילות מפעלי הכרייה באזור זה למאה העשירית והתשיעית לפני הספירה – התקופה בה מעריכים כי התקיימה ממלכת ירושלים המאוחדת אשר שלטה גם על אזור זה. על כן קראו לעמודים על שם המלך שלמה, שכן לפי המקרא זו הייתה התקופה בה הוא מלך על הממלכה.

מקור השם נובע מהתייחסות של חוקרי העבר שהתייחסו לאזור כחלק מממלכת שלמה המיתולוגית – על שאלת הזיהוי של מכרות הנחשות עם שלמה המלך אנו נימנע מלהביע דעה רק נגיד שהדעות על הנושא חלוקות. למי שרוצה לקרוא עוד על הפולמוס אנו ממליצים לקרוא כאן 

מקדש חתחור נמצא בתחתית העמודים המצביע על נוכחות המצרים באזור (צילום מקורי)

הקשתות

תהליך הבלייה אשר הוביל ליצירת עמודי שלמה המרשימים הוביל גם ליצירת קשתות ענק בסלע, שכאשר עומדים מתחתיהן לא ניתן שלא להתפעל מעוצמתו וכוחו הרב של הטבע.  הקשתות שנוצרו עקב בליית החול מושכים אליהם מבקרים רבים ובאזור הקשתות ישנם מספר אפשרויות למסלולי הליכה פופלארים חלקם מאוד נגישים ונוחים חלקם מותאמים למטיבי לכת. 

הקשתות של פארק תמנע – מסמלי ההיכר של הפארק (צילום מקורי)

הפטריה

לפעמים אי אפשר להאמין עד כמה הטבע והאקראיות בה תהליכים גיאולוגים מתרחשים, יוצרים לפעמים יצירות אמנות של ממש, זה המקרה שהוביל ל””פטריה”” שבפארק. זהו סלע אשר השחיקה של חלקו התחתון קרתה באופן מהיר משמעותית מחלקו העליון והתוצאה לא פחות ממדהימה – פסל מסלע טבעי לחלוטין בצורת פטריה.  זהו אחד הסלעים המצולמים ביותר שיש בפארק ואולי בכלל בישראל.

הפטריה של פארק תמנע – תופעה שלא משאירה אף אחד אדיש (צילום מקורי)

מפעלי הנחושת

במספר מוקדים בפארק אפשר לראות ולחוות לא מעט מהליך כריית נחושת, כולל ממצאים של מפעל שהינו אתר כריית הנחושת העתיק ביותר שנמצא בכל רחבי העולם! נחושת הייתה המתכת הראשונה אותה למד האדם לכרות, לעצב ולהשתמש לנוחיותו ולשימוש מושכל ומחוכם בכלים מעשה ידיו. ניתן לומר כי ממש במקום זה החלה אחת המהפכות הטכנולוגיות הראשונות של האדם. למעוניינים מומלץ מאוד להכיר את החשיבות של הנחושת וכיצד תהליך הפקתה, והבאתה השפיע רבות על העולם העתיק בכלל ועל ההתיישבות במדבר הארץ ישראלי בפרט (מומלץ להאזין לפרק זה בו מתארח פרופסור ישראל פינקלשטיין בפודקאסט עושים תנ””ך ומדבר על נושא זה באריכות רבה ועם הרבה אהבה)

ממצאי חצר מלאכה עתיקה בתמנע הנמצאים בסמוך לפטריה (צילום מקורי)

גבעת בורג

גבעת בורג היא גבעה הנמצאת בפארק תמנע אשר בולטת מעל סביבתה השטוחה. ראש הגבעה מחודד וניתן לראות מדרגות סלע הנמצאות סביב לגבעה ועולות מהתחתית עד לחלקה העליון של הגברה, מה שזיכה אותה בשם הייחודי בשל הדמיון בין מדרגות אלו עם הסוף המחודד לבין בורג.

גבעת הבורג (צילום מקורי)

אגם נחושתן

אגם נחושתן הינו אגם מלאכותי מעשה ידי אדם שהקימו בפארק, זאת בשונה מהאגם הנעלם הנמצא בסמוך לפארק שמקורו בנביעה טבעית אשר מעניקה לו את צבעו הייחודי. באמצע הפארק הכה מדברי הזה אגם נחושתן משרה אווירה של נווה מדבר אמיתי, תוכלו להנות מהיופי שלו והייחודיות של מאגר מים כה גדול באמצע המדבר ואף לשכור סירת פדלים ולשוט בו. על גדות האגם ישנה מסעדת הפארק “”חאן המלך שלמה”” שם גם נמצאת הלינה המוצעת בפארק, סביב האגם ישנם עצי דקל ואזורים מוצלים בהם ניתן לשבת להירגע ולהנות מנוף האגם על הרקע המדברי. מעבר ליופי האגם תורם בשמירה על המכרות משטפונות הפוקדים את נחל נחושתן העובר בבקעת תמנע.”
אגם נחושתם בפארק תמנע

אגם נחושתן בפארק תמנע




מה עושים בפארק תמנע?

“ניתן לעבור ולהתנייד בין המקומות השונים בפארק עם רכב פרטי (קורה לא מעט פעמים שיש מטיילים שמשכירים רכב ליום אחד באילת בעבור היציאה מחוץ לעיר לטובת הפארק), כמו שרבים בוחרים לעשות, אבל בהחלט ניתן לשלב גם מסלולים רגליים ומסלולי אופניים בביקור שכן הוא מציע מגוון רחב מאוד של מסלולים. ישנם מעל 20 מסלולי טיול רגליים ומסלולי אופניים אשר משתנים ברמת הקושי שלהם ובאורך המסלול, כך שכל אחד יוכל למצוא את המסלול המתאים לו ביותר כדי להפיק את המירב מהפארק המקסים והגדול הזה. אם תרצו ניתן לשכור אופנים בפארק לגדולים וגם לקטנים. מסלולי הטיול עוברים בנקודות העניין המרכזיות והפחות מרכזיות של הפארק ומאפשרות להנות ממנו באופן שונה מאשר נסיעה ברכב בין מקום למקום. בפארק ישנם אפילו מסלולי טיפוס למטפסים המקצועיים שבכם – שימו לב כי מסלולים אלו אפשריים רק אם אתם מגיעים עם ציוד טיפוס, שכן לא ניתן לשכור ציוד זה באפרק בניגוד לאופניים או לסירות הפדלים למשל, עובדה זו הופכת את הפארק למוקד גם למטיילי האקסטרים והמטיילים הספורטיבים המגיעים לאילת והסביבה.

חניית הרכבים אל מול עמודי שלמה – אחד הדברים היפים בפארק הוא ההנגשה שלו שמאפשרת לחוש את הטבע הפרעי של והייחודי של האזור בצורה נוחה (צילום מקורי)

הפארק מציע פעילויות ואטרקציות רבות למטיילים ובעיקר לאלו אשר מגיעים עם ילדים. ישנם סיורים והדרכות יעודיות, למשל עמדת להכנת בקבוקי זכוכית בחול צבעוני הנמצאת ליד מסעדת הפארק. צבעי החול השונים נובעים מהמינרלים השונים שיש בסלע החול ומאפשרים לכם ליצור מזכרת יפה ומיוחדת במינה שתוכלו לקחת הביתה.

סיור שקיעה ועששיות

עם כל היופי והפאר שהטבע בשמורה מציע, הוא לא מציע הרבה צל, ולכן הביקור בו בימים החמים יותר של השנה פחות מומלץ ופחות מהנה. למרות שניתן לנסוע בין המקומות עם רכב ומזגן, כאשר רוצים להגיע ממש עד עמודי שלמה או הפטרייה למשל, יש צורך במעט הליכה. אם ברצונכם לבקר בפארק תמנע בחופשת הקיץ שלכם אפשרות נהדרת לעשות זאת היא סיורי העשישיות והשקיעה אשר מתקיימים בשקיעה ולתוך החשיכה, אחרי שהשמש היוקדת שוקעת ואפשר להנות מהיופי של הפארק. הייחוד בסיורים אלו הוא לא רק הטמפרטורה אלא גם האווירה הקסומה שהערב והחושך משרים, והאופן בו התאורה מדגישה את היופי הטבעי של המקום. לכן, הסיורים הללו מיוחדים ומומלצים גם בימים הפחות חמים של השנה. אטרקציה זו הפכה לפופולארית מאוד בפארק (ומצטרפת לגל שלם של סיורי עשישיות ולילה שהתפתחו באזורים השונים של ארצנו החמה והיפה) והיא חלק ממה שיש לביקור בפארק תמנע להציע למי שבא רק לביקור לילי קצר או מי שבא לכמה שעות. כדאי לבדוק האם יש הנחות לסיור עשישיות בפארק באתר גרופון לפני ההזמנה, יתכן ותוכלו לחסוך כך לא מעט, במיוחד אם מדובר על מספר כרטיסים למשפחה.”

הפטריה של תמנע בתאורה - חוויה שונה מאור יום (צילום: עומר מרקובסקי)הפטריה של תמנע בתאורה – חוויה שונה מאור יום (צילום: עומר מרקובסקי, רישיון)




לינה בפארק תמנע

“הפארק מציע מגוון רחב של אפשרויות לינה למי שבוחר להעביר את הלילה בפארק. ניתן ללון בפארק באוהלים או קראוונים איתם המבקרים מגיעים, אוהלים ברמות שונות שניתן לשכור בפארק, קראוונים, ואפילו חדרי אירוח. הלינה במקום כרוכה בתשלום נוסף על הכניסה לפארק, והמחיר משתנה בהתאם לסוג הלינה. החניון מציע מצד אחד חווית לינה בטבע ברמות שונות – החל מלינה באוהל ועד לינה בחדר סגור אך עם נוף מדבר – ומצד שני מתקנים אשר הופכים את הלינה בטבע ל””עירונית”” יותר. במקום ישנם שירותים, מקלחות, תאורה ותשתיות חשמל. לכן זו אפשרות טובה למי שמעוניין בלינה אחרת מהלינה במלונות של אילת, אבל מעוניין לשמור על רמת נוחות גבוהה ביחס ללינה בטבע.
למי שמעוניין ללון בטבע אך להימנע מהתשלום הנוסף ישנו חניון לילה בסמוך לפארק – חניון נחל מנגן. זהו חניון מסודר, אבל הוא לא מציע את המתקנים אשר לינה בפארק עצמו מציעה. החניון נמצא למעשה על שביל ישראל, אשר חוצה את פארק תמנע.
אפשרות נוספת ללינה ממש ליד הפארק הינה בקיבוץ אליפז הסמוך לפארק. בקיבוץ ישנו אירוח כפרי אשר גם הוא מציע מגוון אפשרויות לינה, החל מלינה באוהלים במתחם מסודר בו מקררים, שירותים, מקלחות ועוד, ועד חדרי ויחידות אירוח לזוגות ומשפחות.”

הידעת? החפירות הארכיאולוגית בתמנע

כל העת ממשיכות החפירות הארכיאולוגית בפארק ומתגלים ממצאים חדשים ומרתקים אשר חושפים עוד את העבר העשיר של אזור זה. בבקעה מתקיים שילוב ייחודי בין אזור עשיר בהתרחושיות לאורך אלפי שנים ומזג אוויר מדברי ויבש אשר תורם לשימור של הממצאים על פני שנים כה רבות. נשמרו ונמצאו ממצאים עדינים אשר הבלאי שלהם רב כמו בדים ושאריות מזון אשר מלמדים אותנו על התזונה ועל הלבוש של האנשים אשר כרו את הנחושת באזור לפני אלפי שנים. פעילותו של מפעל החציבה העתיק ביותר בתמנע, ובעולם כולו, התרחשה כבר לפני 6,000 שנים, אולם ישנן עדויות שהשתמרו אשר מראות על נוכחות בני אדם בבקעת תמנע כבר בתקופה הנאוליתית, כ-3,000 שנים לפני תחילת כריית הנחושת.




המלצות "הכל על" למבקר בפארק תמנע

  • הדרך המומלצת ביותר להגיע לפארק הינה עם רכב פרטי, מאחר וגם בתוך הפארק ההגעה בין אתר לאתר הופכת קלה ואפשרית יותר עם רכב. למעשה בביקור בפארק תמנע הוא אחת הסיבות בגינן אנשים שוכרים רכב ליום אחד באילת.
  • הפארק פתוח לאורך כל השנה, אבל הביקור בימים החמים של השנה עלול להפוך את החוויה לפחות מהנה. לכן כדאי לתכנן את הביקור לימים בהם מזג האוויר נעים יותר, או לפחות לשעות הבוקר אז החום קל יחסית.
  • הביקור בפארק תמנע מאוד מומלץ למשפחות עם ילדים בכל הגילים. האתרים מרשימים בפני עצמם, אבל מעבר לזה הפארק מציע מגוון פעילויות וסיורים אשר מתאימים לילדים ויעוררו בהם עניין והנאה מהביקור.
  • לתייר הדתי: המקום פועל בחגים ושבתות כך שחלק מהמזון הנמכר בפארק יכול להיות בעיה לחלק מהתיירים הדתיים, המסעדה אינה מבשלת בשבת, אך כן מוכרת שתיה שמכינים ממיחם. יחד עם זאת יש תיירים דתיים מכל הזרמים המבקרים ונהנים מהפארק, למי שחושש מעניין המזון מומלץ להביא אוכל מהבית – לא חסרות נקודות מקסימות שאפשר לעשות בהן פיקניק בפארק. עוד כדאי לשים לב שכמו אתרים ארכיאולוגים רבים אחרים ישנן סתירות מסויימות שבין ההסברים המופיעים במקום והתכנים שתקבלו בהדרכות אל מול פרשנויות מסויימות של התנ”ך, אם הנושא מפריע לכם – קחו זאת בחשבון.
  • למבקרים בעלי מוגבלות תנועה – ישנם מסלולים יעודיים לנסיעה עם הרכב הפרטי בין נקודות העניין השונות בפארק כמו הפטריה ועמודי שלמה. בנוסף, ישנן נקודות תצפית יעודיות על כל אחד ממוקדי העניין האלו, כך שניתן לצפות ולהתרשם מהן גם בלי לצאת מהרכב וללכת ברגל במסלולים שאינם מונגשים לאנשים בעלי מוגבלות תנועה. בנוסף, מתקני הפארק כמו המסעדה וחנות המזכרות מונגשים וישנם שירותים וחניות המונגשות לנכים. לכן מוגבלות תנועה לא צריכה להגביל אתכם מלראות ולהנות מהמראות המדהימים שהטבע מציע כאן.
  • למי שמחפש חופשה זולה פארק תמנע הינו אפשרות שלא תענה על הדרישות, שכן הכניסה אליו בתשלום והאטרקציות והסיורים בו הינם בעלות נוספת. ישנן אפשרויות אחרות לראות תופעות גיאולוגיות דומות ומרשימות שאינן כרוכות בדמי כניסה, כמו עמודי עמרם או להנות מהאגם הנעלם שנמצא בסמוך לפארק. בנוסף, למי שרוצה לנסות ולהוזיל את הביקור בפארק כדאי לבדוק באתר גרופון האם יש הנחות לפארק תמנע, וכך לחסוך כמה שקלים מעלות כרטיסי הכניסה.
  • למבקרים שאוהבים פעילויות אקסטרים הפארק מציע בין השאר גם פעילויות כאלו – סנפלינג ומסלולי טיפוס למטפסים מנוסים.
  • הביקור בפראק פופולארי מאוד ומתאים להרבה מאוד סוגים של תיירים שכל אחד מוצא בו את הפינות שמעניינות אותו. ממשפחות שימצאו את הנקודות המונגשות והקלות להגעה עם רכב, דרך תיירי האקסטרים שיפנו לשבילים הייחודיים ועד לתיירים שמחפשים לחוש מדבר בצורה פשוטה ונעימה יחסית. רבים מבקרים בו כטיול יומי מחוץ לעיר או כנקודת עצירה בדרך לאילת. זמן הביקור יכול לנוע משלוש שעות של ביקור “על הדרך” או חוויה של יום טיול מהעיר, ועד יומיים שלושה למשקיעים וללנים בפארק.
  • בכל האמור ללינה בפארק, היא יכולה להיות חוויה יוצאת מהכלל ויש רבים שנהנו ממנה מאוד. אנו ממליצים לקרוא על חווית הלינה בקראוון ובאוהל לפני ההזמנה ולוודא שהתנאים, אופי הלינה ומה שמוצע הם מה שאתם מחפשים לכם ולמשפחתכם.
  • למגיעים לפארק מאוד כדאי לעצור לפני או אחרי באגם הנעלם, גם אם רק לצפית הנגישה לרכב הפרטי, ולא לרדת ברגל לאגם עצמו. צבע האגם טורקיז והניגוד בינו לבין הסלע האדום המקיף אותו יוצרים מראה מרהיב, האגם אינו חלק מפארק תמנע וההגעה אליו אינו כרוכה בתשלום. כמו כן, לא רחוק מפארק תמנע לכיוון צפון נמצא קיבוץ יטבתה, הזדמנות נפלאה להגיע לחי בר יטבתה, או לפחות לעצור וללגום את השוקו שהפך את הקיבוץ למפורסם, טרי וקר הישר מהברז.
  • בפארק עצמו ישנן כאמור גם מסעדה וגם אפשרויות לינה, אך אלו כרוכות בתשלום נוסף. למי שמעוניין קיבוץ באר אורה (פירוט על אפשרויות הלינה תוכלו למצוא באתר בוקינג) וקיבוץ אילות (תוכלו לראות פרטים על בית ההארחה בקיבוץ באתר בוקינג) הנמצאים בדרך מאילת לפארק מציעים מקומות לינה ואפשרות להצטייד באוכל ומים לפני ההגעה לפארק במידה ולא עשיתם זאת לפני שיצאתם מהעיר.
  • מבחינת הציוד שכדאי לבוא עימו לפארק – הפארק מאפשר להנות ממנו גם עם כפכפים ובלי ציוד מיוחד בגלל הנגשתו. אבל מי שרוצה להנות גם מהליכה וטיפוס במקומות הייעודיים בצורה נוחה ובטוחה – מומלץ להגיע עם נעלי הליכה סגורות, כובע נוח לשעות היום ובגדים המתאימים לשעות ולעונה (גם בחורף כדאי שיהיו לכם חולצות קצרות מתחת לארוכות). למי שמבקר עם ילדים יכול להיות מאוד נחמד להביא בקבוק ריק לאיסוף של החולות הצבעוניים בפארק.
  • בפארק ישנם לא מעט אירועים, במיוחד בחודשי הקיץ והחגים, החל מלילות תצפית על כוכבים ומטאורים, דרך פעילויות מיוחדת לפסח, ועד סיורים והדרכות. מומלץ לבדוק לפני הביקור את הנושא הזה, כמו כן למי שמעוניין בהדרכה מומלץ לתאם אותה מראש.

המלצות הגולשים לפארק תמנע (להוספת המלצה):

  • לנה: פארק מקסים! מומלץ בחום לבקר לקראת שקיעה ולסייר במסלולים הרבים שהאתר מציע. לא לוותר על סיור נוסף בערב, התאורה המרשימה שהוצבה בפארק יוצרת אווירה של מיסתורין וקסם, ושהייה בלילה לצד האגם גורמת לך להרגיש ממש כאילו אתה עומד על הנילוס במצרים העתיקה!
  • מיכאל: ממליץ לעשות את טיולי הזריחה שהפארק מציע. ואם יוצא לכם להגיע באחד מערבי האסטרונומיה שהפארק מארגן זו גם חוויה ממש מומלצת. רואים את הכוכבים מצויין בפארק והם מביאים מדריכים מצויינים שמסבירים נהדר.

מידע שימושי על פארק תמנע

  • שעות פתיחה: 16:00-8:00
  • כתובת: פארק תמנע
  • דרכי הגעה: למגיעים ברכב, דרך כביש 90 בסמוך לאליפז
  • אתר אינטרנט: https://www.parktimna.co.il/he/

[wpgmza id="23" cat="5" marker="4336" zoom="15"]