כל מה שמבקרי נחל עתק וגבי עתק צריכים לדעת

נחל וגבי עתק – בריכות המים במדבר. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים.

מידע כללי על נחל עתק וגבי עתק

נחל עתק נמצא באזור הצפוני של שמורת מסיב אילת. נחל עתק מתחיל למעשה במצרים ויוצר בסלע הגיר קניון צר, שבו שביל היורד במפלים ובמדרגות הסלע. זהו מסלול טיול מקסים בזכות גבי מים, שמתמלאים בשטפונות בעונת החורף וכך נוצרות מעין בריכות רדודות יותר ופחות, שבתוכן ניתן ללכת ובחלקן אפילו לשחות- גם בסתיו ולפעמים גם באביב כתלות בגשמים ובשטפונות. במקום תמצאו צמחייה מדברית מגוונת, ולעיתים תתקלו גם במאובנים ובחיות מדבריות כמו צבאים, יעלים וחרדונים.
חשוב מאוד לבדוק שאין אזהרת שטפונות באזור זה לפני שמתחילים את הטיול באזור.

מה זה בעצם גבים? מדובר למעשה בבריכות טבעיות שקיימות בערוצי נחל שבמהלך השנה הן והנחל יבשים, אך כאשר ישנה מערכת גשמים המובילה לשטפונות באזור הנחל בריכות אלו מתמלאות מים שנשארים בהן לימים עד חודשים, תלוי בעומק הגב מאחר ואלו מים עומדים מה שאומר שעם הזמן הם הופכים עכורים ומתאדים עד שהגב חוזר להיות יבש וריק.”

פרפר בנחל עתק (צילום: Gideon Pisanty)פרפר בנחל עתק (צילום: Gideon Pisanty, רישיון)

מה רואים ועושים בנחל וגבי עתק?

“המסלול תלוי ברובו בגשמים ובשטפונות המגיעים לאזור מנחלי הערבה, שכן ללא אלו הגבים יבשים והמסלול נראה אחרת לגמרי. המסלול עתיר במצוקים, דבר הנותן לו נוף ייחודי ונקודות תצפית יפייפיות מצד אחד, אבל מצריך זהירות ואחריות מצד שני. בנוסף לאורך המסלול ניתן לראות לפעמים מאובנים מתקופות פרה היסטוריות אך שימו לב כי אסור לקחת ולהזיז את המאובנים, ויש להשיארם בטבע מאחר ואלו שרידים מוגנים, בדומה לפרחים וחיות מוגנות.

נחל עתק: המסלול הארוך והמסלול הקצר

קודם כל, חשוב להגיד כי שני המסלולים אינם קלים ומתאימים בעיקר למטיילים מיטיבי לכת. במסלולים נעזרים בסולמות, מאחזי יד ומעקות הנועדו לירידה מהמצוקים בנחל ומעבר במקומות בעייתים, בעזרתם ניתן להגיע לגבים. כמו כן, הגבים עצמם מופיעים בהתחלתם של שני המסלולים, והמסלול עובר בתוכם, כלומר- כדי להגיע לבריכות המים לא צריך ללכת את כל המסלול!

המסלול הארוך – גבי עתק: אורכו הוא כ-13 ק””מ וטיול בו נמשך יום שלם במהלכו תעברו גם בגבים וגם בקניון עצמו, זהו מסלול מאתגר במיוחד גם ברמת הקושי שלו וגם בשל השימוש הנרחב במאחזים, סולמות ומעקות שקבעו בסלע על מנת לאפשר מעבר בו.

המסלול הקצר – נחל עתק עליון: אורכו הוא כ-5.5 ק””מ ונמשך מספר שעות וכולל את הגבים עצמם.

לאחר שטפונות ייתכנו מצבים בהם הגבים מלאים עד כדי כך שהמעבר להמשך המסלול יחייב שחייה – כדאי להיערך לכך מראש ולהגיע עם ציוד מתאים ושקית ייעודים לשים בה את החפצים היקרים ליתר ביטחון – למשל פלאפון וארנק – וכך לשמור עליהם פן ירטבו.

ליד גבי עתק תוכלו לראות תופעה יפה ומעניינת אשר קיבלה את השם “”אצבע אלוהים””. זהו קימוט גיאולוגי בו ניתן לראות מספר שכבות קרקע היוצרות קמט שבצורתו מזכיר טביעת אצבע.

הידעת? פיקוס בת-שקמה

בנחל עתק צומחים העצים היחדים מסוג פיקוס בת שקמה בישראל. זהו עץ אשר נפוץ במזרח התיכון, אך בארץ זהו המקום היחידי בו ניתן לראות אותו בטבע והוא מוכרז כצמח מוגן. כן ניתן לראות אותו בגנים הבוטנים בירושלים שם מרבים ומגדלים אותו בהתערבות אדם. העץ קרוב ודומה לעץ תאנה, אשר למעשה נקרא פיקוס התאנה, עליו ופרותיו דומים אך קטנים יותר מהתאנה, עץ אשר נפוץ בישראל. תוכלו לקרוא עוד על תהליך השימור של העץ באתר הגן הבוטני בירשולים.

עליו ופירותיו של פיקוס בת שקמה (צילום: Dinesh Valke)

בשל האורך של המסלולים פחות מתאים לשלב אותם עם מסלולים נוספים באזור, אבל אם תרצו תוכלו בדרך איו או ממנו לעצור בהר יואש לתצפית, אליו ניתן להגיע עם רכב פרטי ומעט הליכה. אפשרות נוספת היא לעצור בתצפית הר יהורם, שם יש גם חניון לילה הנגיש לרכב פרטי, חניון לילה נוסף באזור אשר נגיש לרכב פרטי הוא חניון נחל שחורת. לבאים עם רכב שטח ניתן ללון גם בחניות נחל עתק (במפגש עם נחל רחם בחלק הדרומי של נחל עתק). שימו לי כי אלו חיוני לילה מוסדרים ומוכרזים על ידי רשות הטבע והגנים, אבל אין בהם שירותים או אפשרות למלא מי שתייה כך שיש להיערך בהתאם מראש.

שימו לב כי ההגעה לנחל עתק הינה דרך כביש 12, בו מהיציאה מאילת ועד ההגעה אין תחנות דלק או נקודות עצירה ולכן גם למי שמגיע רק לכמה שעות לנחל ולגבים וגם מי שמתכנן לאחר הטיול להמשיך ללינה בשטח, יש להיערך בהתאם עם ציוד אוכל ושתייה לפני שיוצאים מהעיר.”










המלצות "הכל על" למבקר בנחל עתק וגבי עתק

  • הדרך המומלצת להגיע למסלול הינה רכב פרטי – המסלולים מתחילים ונגמרים באותה נקודה – האחד מעגלי ובשני חוזרים באותה הדרך בה מגיעים.
  • כדאי להגיע למסלול בשעות הבוקר (במיוחד אם הולכים במסלול הארוך) על מנת להימנע מהגעה למצב בו מתחיל להחשיך ועוד לא סיימתם את המסלול.
  • מומלץ להגיע למסלול לאחר שטפונות וגשמים, אז הגבים מלאים וישנה צמחייה מדברית – לרוב מדובר על החורף ותחילת האביב. מנגד בקיץ חם מדי למסלול כל כך ארוך ולכן לא מומלץ להגיע בעונה זו, מה גם שהסיכוי למים בגבים כמעט אפסי.
  • המקום מתאים במיוחד למשפחות מנוסות המרבות לטייל ומסלול מאתגר זה מתאים לרמת הקושי לה הם רגילים, ומתאים רק למשפחות בלי ילדים קטנים! להם אופי ואורך המסלולים יהיו קשים ומאתגרים מידי, מה גם שבשל השימוש בסולמות והמצוקים זהו מסלול מסוכן בו יש צורך בהשגחה ותשומת לב רבה.
  • אין דמי כניסה למסלול, והחנייה (לא בחניון) בחינם, כך שזו חוויה מדברים שונה מאתגרת ומיוחדת שהכניסה אליה אינה עולה דבר.
  • ההליכה (ולעיתים השחייה) בתוך גבי המים מתאימה למי שרוצה למצוא ולשלב פעילות “רטובה” בחופשה שלו באילת שלאו דווקא תהיה קשורה בים.
  • המסלולים בנחל וגבי עתק מתאימים מאוד לצעירים אוהבי טיולים ומיטיבי לכת, שכן מדובר במסלול אתגרי המשלב גם מים.
  • חשוב מאוד לוודא לפני שיוצאים למסלול כי אין חשש לשטפונות בנחל ובאזור.
  • חשוב ללכת רק בשבילים המסומנים (עדיף עם מפת שבילים), להצטייד במספיק מים בכל עונות השנה ולתכנן את הטיול וההגעה למסלול כך שתסיימו מספיק זמן לפני רדת החשיכה. כמו כן תמיד מומלץ להתחיל מסלול עם סוללה מלאה בטלפון הנייד ועם שקית לאיסוף האשפה לשמירה על הסביבה.

  • מידע שימושי על נחל עתק וגבי עתק

    • שעות פתיחה: מקום ציבורי פתוח בכל ימות השבוע.
    • כתובת: נחל עתק.
    • דרכי הגעה: למגיעים ברכב, על כביש 12 נוסים עד ק”מ 31 ומשם בסמוך לשלט “דרך הפטרולים” יש פניה לכיוון מזרח, פונים בה ונוסעים עד הגעה לעץ שיטה גדול שם ניתן להחנות את הרכב.
    • אתר אינטרנט: https://www.parks.org.il/trip/atek/

    [wpgmza id="23" cat="5" marker="4092" zoom="15"]