כל מה שמבקרי חולות כסוי ונחל כסוי צריכים לדעת

חולות כסוי ונחל כסוי – דיונות החול שהן גן השעשועים של הטבע. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים.

מידע כללי על חולות כסוי ונחל כסוי

נחל כסוי וחולות כסוי נמצאים בשמורת הטבע צוקי שיירות במרחק קצת פחות משעה נסיעה מאילת. החול בנחל כסוי ובדיונות כסוי אינו החול הרגיל שאנו רגילים לפגוש בחוף הים. זהו חול עדין ונעים בהרבה, שכן הוא אינו נוצר כתוצאה של שחיקת אבן חול (כמו בחופים) אלא חול שנוצר משחיקה והתפוררות של גיר וקרטון ולמעשה מגיע אלינו ממדבר סיני. הרוחות “הביאו” אותו במשך מליוני שנים והובילו לריכוז של חול זה באזור הנמצא מזרחית לבקעת עובדה וכך נוצרו הדיונות המופלאות אשר מהוות מקום נהדר להשתעשע בו. למעשה זו נקודה ייחודית שלא תמצאו כמוה במדבר הארץ ישראלי, אומנם ישנן דיונות חול גם בחולות סמר, אך סוג החול שונה והוא זה שהופך את חווית הביקור בחולות כסוי לכל כך שונה וכיפית.

הדיונות של חולות כסוי (צילום: שומבלע)הדיונות של חולות כסוי (צילום: שומבלע, רישיון)

מה רואים ומה עושים בנחל כסוי וחולות כסוי?

בחולות כסוי דיונות בהם הילדים יאהבו מאוד להוציא אנרגיות, להשתולל ולשחק, והמבוגרים ירגישו קצת כמו ילדים שוב בהחלקה, קפיצה וגלישה בחולות הרכים והנעימים. הדיונות מהוות בית לכמה מיני מכרסמים וזוחלים אשר פעילים בעיקר בלילה ובשעות הערב, אבל יכול להיות שתוכלו לאתר עקבות שלהם בחול הרך. בחודשים ספטמבר ואוקטובר תוכלו לראות גם את חבצלת הנגב, כך שאם אתם מבקרים באזור בחודשים אלו כדאי מאוד לפקוח עיינים לחפש את פרחי  או עלי חבצלת הנגב – תלוי באיזה שלב בעונת הפריחה בדיוק אתם תהיו באזור. בנוסף, לאחר חורפים גשומים ישנה פריחה בחולות, מה שמקנה להם מראה אפילו יותר קסום (כמובן שיש להיזהר על הפרחים ולא לדרות ולדרוס אותם בשעת הדילוגים והגלגולים במורד הדיונה). כדאי מאוד לשלב את הביקור בחולות כסוי עם ביקור במקדש הנמרים הנמצא ממש “על הדרך” אל או מאילת – אתר קטן ובו ממצאים אכיאולוגים המתוארכים לאלף השישי לפני הספירה!

חבצלת הנגב פורחת (צילום: Zipi Or Meir (ציפי אור מאיר))חבצלת הנגב פורחת (צילום: Zipi Or Meir (ציפי אור מאיר), רישיון)




מסלול מחולות כסוי להר עיט

“””אפשר לעשות מסלול מחולות כסוי עד להר עיט – מסלול הנחשב לאחד המסלולים השקטים והיפים במדבר ומושך תיירים רבים. המסלול כולל טיפוס על הרים, ירידה לערוצי נחלים ובסופו תצפית מקסימה מהר עיט על הערבה וירדן. המסלול מאתגר ונחשב למיטיבי לכת – אורכו כ-13 ק””””מ, ומשך ההליכה בו היא סביב שש שעות, כתלות בקצב ההליכה ומספר העצירות שעושים בדרך. המסלול עובר בהר איה ובהר גרופית ובתוואי נחל כסוי ונחל איה, ובמהלכו, אם תשימו לב, תוכלו לראות מלכודת נמרים עתיקה בדומה לאלו שנמצאות באזור מקדש הנמרים שנמצא מעט דרומית לנחל כסוי.

שימו לב כי מדובר במסלול קווי שאינו מעגלי, ועל כן יש להציב מכונית אחת בנקודת הסיום של המסלול (הר עיט) ולהגיע עם רכב נוסף לנקודת ההתחלה שלו בחולות כסוי. כמו כן כדאי לקחת בחשבון שמהיציאה מאילת ועד תחילת המסלול אין תחנות דלק או ישובים וקיבוצים לעצור בהן להצטיידות באוכל או בשתייה, ולכן יש להערך בהתאם לפני שיוצאים מהעיר, עם דגש על מספיק מים. לחוזרים מהר עיט לאילת כדאי לעצור בפארק יטבתה ולשתות שוקו טרי ומרענן אחרי המסלול הישר מהברזים ביקבוץ.

למי שמעוניין בלינה מעט שונה מהמלונות באילת, ישנו אורחן בקיבוץ נאות סמדר, הנמצא לא רחוק מהתצפית של הר עיט ובתי הארחה בקיבוץ לוטן. אם תרצו ניתן גם לישון בטבע בחניון לילה ליד חולות כסוי.”””

הר עיט (צילום: Hoshvilim)הר עיט (צילום: Hoshvilim, רישיון)







המלצות "הכל על" למבקר בחולות כסוי ונחל כסוי

  • דרך ההגעה המומלצת לחולות ונחל כסוי הינה עם רכב.
  • ניתן להגיע לחולות כסוי לאוך כל היום, אך כדאי להימנע מהשעות החמות ושעות החשכה. אם מתכננים לעשות את המסלול להר עיט כדאי להתחיל מוקדם בבוקר כדי להספיק להגיע מספיק זמן לפני רדת החשכה.
  • הביקור בחולות ויציאה למסלול הטיול מומלצים בכל עונות השנה מלבד הקיץ, כאשר גם בימים חמים בשאר העונות יש להצטייד בהתאם ולשקול האם לבצע מסלול ארוך זה או לא.
  • הביקור בחולות כסוי מתאים מאוד לכל המשפחה וילדים יהנו מאוד ממשחק בחול. מסלול הטיול מתאים למיטיבי לכת, ולכן לא מתאים למשפחות עם ילדים. ניתן להגיע אל תצפית הר עיט עם רכב גם בלי לעשות את המסלול כולו אם תרצו.
  • אין דמי כניסה למסלול או לחולות, והחנייה (בחניון שאינו מוסדר) בחינם.
  • למי שבוחר לעשות את המסלול מהר עיט לנחל כסוי 

    חשוב ללכת רק בשבילים המסומנים (עדיף עם מפת שבילים), להצטייד במספיק מים בכל עונות השנה ולתכנן את הטיול וההגעה למסלול כך שתסיימו מספיק זמן לפני רדת החשיכה. כמו כן תמיד מומלץ להתחיל מסלול עם סוללה מלאה בטלפון הנייד ועם שקית לאיסוף האשפה לשמירה על הסביבה.

  • מידע שימושי על חולות כסוי ונחל כסוי

    • שעות פתיחה: מקום ציבורי פתוח בכל שעה.
    • כתובת: חולות כסוי.
    • דרכי הגעה: למגיעים עם רכב, דרך כביש 12 עד פניה מזרחה לכיוון שחרות (מומלץ להחנות את הרכב רחוק ככל הניתן מהכביש תוך שימת לב לכך שהחולות נודדים ולכן לא ניתן לצפות מראש היכן רכב ישקע או לא).

    [wpgmza id="23" cat="5" marker="4337" zoom="15"]