כל מה שמבקרי הר צפחות צריכים לדעת

הר צפחות-תצפית לארבע מדינות שונות מפסגת הר אחת. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים.

מידע כללי על הר צפחות

הר צפחות נמצא בשמורת הטבע מסיב אילת, זהו ההר הקרוב ביותר למפרץ, מה שמקנה לו נוף ייחודי ועוצר נשימה לעבר ים סוף והמדינות הסובבות אותו. למרגלות ההר נמצאת שמורת האלמוגים המקסימה והייחודית של אילת ובית ספר שדה אילת. הר צפחות מהווה את החלק האחרון (או הראשון, תלוי מהיכן מתחילים) של שביל ישראל ונמצא עשר דקות נסיעה בלבד דרומית לאילת, ולכן, לדעתנו, זהו אתר שלא כדאי לפספס. התצפית מההר נחשבת לאחת מנקודות התפצית היפות ביותר בארץ, ולא בכדי.

תצפית מהר צפחות (צילום: שומבלע)תצפית מהר צפחות (צילום: שומבלע, רישיון)

מה רואים ועושים בהר צפחות?

“””ניתן לעלות אל הר צפחות מכמה נקודות שונות, כאשר מכל נקודה שכזו קושי העליה ואורך המסלול מעט שונה, אך כל הדרכים מובילות לפסגה ולתצפית המיוחדת. המסלולים אורכים בין שעתיים לארבע שעות, תלוי במסלול ובקצב ההליכה, ומתאימים למשפחות מיטיבות לכת יותר ופחות עם ילדים בגילאי בית ספר. מפסגת ההר ניתן לראות ארבע מדינות שונות – ישראל, ירדן, מצרים וערב הסעודית. מפרץ אילת כולו פרוס אל מול תצפית זו וניתן לחזות בייחוד הגיאולוגי שיוצר השבר הסורי אפריקאי – רכס הרי אדום, הרי אילת והנגב, ובניהם הערבה.

המסלולים אינם מסלולים מעגליים, ולכן יש לתכנון מראש כיצד ניתן לחזור לרכב אותו השארתם בנקודת ההתחלה של המסלול. במקרה הספציפי הזה, מאחר והר צפחות נמצא כה קרוב לעיר, ניתן גם לנסוע עם מונית מנקודת הסיום של המסלול עד לנקודת ההתחלה של המסלול. השבילים המובילים אל פסגת ההר והתצפית הכה מרשימה נפרצו בזמן מלחמת העולם השנייה, אז חקרו את סלעי ההר לטובת פיתוח תעשיית הקרמיקה הבריטית. עד היום למרגלות ההר ישנה הבקתה של הגיאולוג הבריטי שעמד בראש מחקר זה – לאונרד לויד ויליאמס.

למי שרוצה חווית לינה בטבע כדאי לדעת כי ישנו חניון לילה בהר צפחות, אולם זהו חניון לילה ללא שירותים מוסדרים ונקודת מי שתיה, ולכן יש להיערך בהתאם עם כמות מים מספקת. ישנם גם מלונות אשר נמצאים ממש למרגלות ההר כמו ישרוטל ים סוף (קישורים להזמנה, השוואת מחירים וביקורות הגולשים – בוקינג, הוטלסקומביינד, טריפאדווייזור), יו קורל ביץ’ קלאב (קישורים להזמנה, השוואת מחירים וביקורות הגולשים – בוקינג, הוטלסקומביינד, טריפאדווייזור), קלאב אין אילת (קישורים להזמנה, השוואת מחירים וביקורות הגולשים – בוקינג, הוטלסקומביינד)- מהחנייה של מלון זה יוצא אחד השבילים לעליה להר ופרימה מיוזיק אילת.”””

תחילת מסלול העליה להר צפחות בסמוך למלון קלאב אין אילת (צילום מקורי)










המלצות "הכל על" למבקר בהר צפחות

  • הדרך המומלצת להגעה להר צפחות הינה עם רכב, כאשר נקודת סיום המסלול שונה מנקדות התחלתו ולכן יש להחנות רכב נוסף בנקודת הסיום או להתנייד עם מונית מנקודת הסיום לנקודת ההתחלה.
  • הזמן המומלץ ביותר להגיע לתצפית הינו בשקיעה (ולכן לתכנן את זמן תחילת המסלול בהתאם), אז השמש נמצאת מאחורכים ומאירה את הרי אדום באור יפייפה, התצפית מקסימה גם בזריחה וכדאי להגיע בזמן זה למשקימי הקום.
  • המסלול אינו מוצל כלל, ולכן בקיץ מומלץ ללכת בו רק בתחילת או בסוף היום, אז החום עוד נסבל, וכמובן לשתות הרבה מים.
  • הטיול מתאים למשפחות שילדיהן מעל גיל 7 ואוהבות הליכה שהיא מעט מאתגרת (תלוי המסלול בו בוחרים לעלות את ההר).
  • אין דמי כניסה למסלול, והחנייה (לא בחניון) בחינם.
  • חשוב מאוד לשים לב לא לרדת מהשביל המסומן, שכן ההר נמצא בסמוך לגבול מצרים ויש להיזהר לא לעבור את הגבול בטעות.
  • חשוב ללכת רק בשבילים המסומנים (עדיף עם מפת שבילים), להצטייד במספיק מים בכל עונות השנה ולתכנן את הטיול וההגעה למסלול כך שתסיימו מספיק זמן לפני רדת החשיכה. כמו כן תמיד מומלץ להתחיל מסלול עם סוללה מלאה בטלפון הנייד ועם שקית לאיסוף האשפה לשמירה על הסביבה.

  • מידע שימושי על הר צפחות

    • שעות פתיחה: מקום ציבורי פתוח בכל שעות היום.
    • כתובת: חניון הר צפחות.
    • דרכי הגעה: למגיעים ברכב, דרך כביש 90 אל מול שמורת האלמוגים בצד השני של הכביש, בסמוך לשביל ישראל. למגיעים באוטובוס, קו 15 או 30 יורדים בתחנת בית ספר שדה/ דרך מצרים.
    • אתר אינטרנט: https://www.teva.org.il/הר-צפחות

    [wpgmza id="23" cat="5" marker="4098" zoom="15"]