כל מה שמבקרי האגם הנעלם בתמנע צריכים לדעת

האגם הנעלם- אחד מהאגמים היפים בארץ. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים

מידע כללי על האגם הנעלם בתמנע

האגם הנעלם נמצא צפונית לאילת סמוך לפארק תמנע, אתר זה שהינו אחת מהפנינים הנסתרות של הדרום. בין מחצבות הנחשות הנטושות בבקעת תמנע נחבא אגם גדול ומרהיב ביופיו, שנחשף רק כאשר מתקרבים אליו ומגלים אותו – ומכאן שמו, האגם הנעלם. מה שמייחד את המקום מעבר להתגלותו הוא הניגוד המרשים בין המים בגוונים כחול וטורקיז למצוקים האדומים המקיפים אותו, שיחד יוצרים נוף מהמם באמצע המדבר. מקור מי האגם הוא למעשה מי תהום אשר עולים ומציפים את מחצבות הנחושת באזור.

הידעת? כריית הנחושת בבקעת תמנע

בקעת תמנע עשירה בנחושת, המתכת הראשונה בה נעשה שימוש לייצור כלים, ולכן אזור זה עשיר בממצאים ושרידים המצביעים ומראים על התפתחות כריית הנחושת וכיצד הפיקו ממנה את הכלים השונים. באזור הייתה תעשיית נחושת החל מהתקופה הנאוליתי (בין האלף השמיני עד העשירי לפני הספירה!), דרך תקופת המקרא ועד לשנות השמונים של המאה הקודמת אז פסקו עבודות כריית הנחושת באזור. באזור נעשות חפירות ארכיאולוגיות מזה כמה עשורים שעוד ממשיכות, וממצאים ממשיכים להיחשף להתגלות.

שביל הירידה אל האגם הנעלם (צילום מקורי)

מה רואים ועושים באגם הנעלם?

“ניתן להגיע עם רכב פרטי עד לנקודת תצפית מרהיבה ביופייה המשקיפה על האגם או עד נקודה נמוכה יותר עם רכב שטח. משתי נקודות התצפית ניתן לרדת רגלית אל האגם במידה ואתם מעונינים להגיע עד שפת האגם ולא רק לצפות בו מרחוק. אך קחו בחשבון שמדובר בירידה ועליה תלולות יחסית בדרך אל ומהאגם נקודת התצפית של הרכבים. כדאי לדעת כי הכניסה למימי האגם פחות מומלצת במקום, גם מפאת היעדר שירותי הצלה וגם מאחר ורמת המרירות הומליחות של המים גבוהה מאוד.

את תרצו תוכלו לפני הביקור לעבור ביישוב באר אורה או בתחנת הדלק לידו ולהצטייד באוכל ומים. בנוסף ביישוב ישנם כמה אפשרויות לינה כמו וילות, צימרים וחאן.

סביב האגם הנעלם יש לא מעט אתרים שכדאי לשלב אותם עם ביקור באגם, שאינו אורך זמן רב ותלוי בעיקר בכם שכן לא מדובר במסלול. בין האתרים שמומלץ לשלב עם הביקור ניתן למנות את חולות סמר שמספקים חוויה אחרת ושונה של מדבר ואת מרכז המבקרים בפארק יטבתה, שכן האגם נמצא כרבע שעה נסיעה בלבד מהקיבוץ שמפורסם בזכות המחלבות והשוקו – מומלץ במיוחד לבאים עם ילדים, אבל לא רק כמובן.

כמו כן, כדאי מאוד לשלב את הביקור בו עם פארק תמנע. זהו אחד הפארקים הלאומיים הגדולים בישראל, אשר גודלו עולה גודלה של תל אביב. בפארק תוכלו ממצאים ארכיאולוגים מרתקים ונופים מדבריים עוצרי נשימה, להינות מאגם מלאכותי ומעוד שלל נקודות עניין ואטרקציות שהפארק מציעה. בנוסף, ישנו חניון לילה בפארק למי שמעוניין בלינה השונה מהלינה בעיר עצמה, ניתן ללון באוהלים, אך גם בחאן וחדרי אירוח. בניגוד לאגם הנעלם הכניסה לפארק כורכה בתשלום, אך לא פעם יש הנחות על כרטיסים לפארק תמנע באתר גרופון, ככה שווה לבדוק קודם האם ניתן להוזיל את הביקור.”










המלצות "הכל על" למבקר בהאגם הנעלם בתמנע

  • הדרך המומלצת ביותר להגיע לאגם היא באמצעות רכב, בין אם רכב פרטי או רכב שטח.
  • מפאת חוסר הצל, והחום הכבד, אנו ממליצים להגיע לאגם הנעלם בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים במידה ועוד יש אור בשעות אלו.
  • האתר מתאים לביקור בכל עונות השנה.
  • האתר מתאים לביקור של משפחות – הנסיעה באוטו קצרה והמסלול יחסית קל.
  • האגם הנעלם עצמו לא מתאים למוגבלי תנועה ואינו מונגש כראוי, אך ניתן להגיע לתצפית עליו ברכב.
  • האגם מתאים מאוד למי שרוצה להתרשם מהנופים המיוחדים של בקעת תמנע מבלי לרכוש כרטיס כניסה לפארק תמנע שכן אין דמי כניסה לאגם, והחנייה (לא בחניון) בחינם.

המלצות הגולשים לאגם הנעלם בתמנע (להוספת המלצה):

  • מיכאל: אפשר להגיע רק עם רכב, אין אפשרות להגיע עם תחבורה ציבורית, אבל גם רכב פרטי יכול לעשות את הדרך לאגם. האגם ממש יפה, עם זאת הכניסה למים רק לרציניים בלבד יש הרבה הפרשות של נחושת לתוך המים שהופכים אותם למאוד מלוחים ומרים ולהיכנס אליהם זה נטו בשביל לטבול רגליים ולא להכניס את הראש. לגמרי אפשר להגיע מלמעלה ולהסתכל בלי לרדת למים עצמם.
  • אסתר: אם החלטתם להגיע ממש אל שפת האגם כדאי לקחת איתכם גם ציוד לפיקניק קטן ולהנות מהנוף. תקחו בחשבון אבל שזה לא ממש אתר מסודר שיש בו שולחנות, שולחנות, צליות, שירותים וכו’, אז להישאר שם כמה שעות זה קצת בעייתי.
  • מאיר: אם אתם מגיעים לאגם בקיץ לא הייתי ממליץ לרדת לאגם עצמו, פשוט כי העלייה חזרה לרכב תהיה קשה ומעיקה, וצריך לקחת הרבה מים כדי לא להתייבש. בימים כאלו אפשר פשוט לראות את האגם מלמעלה, להנות מהיופי ולהמשיך הלאה.

מידע שימושי על האגם הנעלם בתמנע

  • שעות פתיחה: מקום ציבורי פתוח 24 שעות בכל ימות השבוע.
  • כתובת: פארק תמנע.
  • דרכי הגעה: מגיעים דרך כביש 90 מערבה לאילת, כ-18 דקות מרחק הליכה עד לשמורה ומשם לנווט לאגם הנעלם.

[wpgmza id="23" cat="5" marker="4091" zoom="15"]