מומבאי | Mumbai

בומביי (מומבאי בשמה הרשמי) מהווה עבור מטיילים רבים את ההיכרות הראשונית עם הודו. העיר, שנמצאת במערב הודו לחופי הים הערבי היא בעצם אי המחובר ליבשת באמצעות גשרים

מידע כללי על מומבאי

מומבאי (Mumbai) כמו ערים נוספות בהודו – מרתקת. מצד אחד מטרופולין ענק עם למעלה מ-20 מליון תושבים, משכנות פאר, עושר, תעשייה מתפתחת ורצון להפוך לסינגפור השנייה, ומצד שני שכונות פחונים ואלפי מהגרים עניים, קבצנים וזוהמה. מצד אחד רקע נוף עיר ויקטוריאני המזכיר עיירת תעשייה בריטית משגשגת של המאה ה-19, ומצד שני בוליבוד הזוהרת של מרכז תעשיית הבידור והקולנוע ההודי. בומבי היא גם אוטובוסי קומותיים אדומים וגם מכבסת רחוב ענקית בה מאות גברים כובסים בידיהם בגדים שהובאו מכל רחבי הודו.




החלק התיירותי של בומביי, שם מתרכזים רוב המטיילים והאטרקציות התיירותיות בקצה הדרומי של האי ונקרא קולאבה (Colaba), מצפון לקולאבה נמצא אזור המבצר (Port) והוא האזור המודרני יותר של בומביי. מערבה יותר נמצא מארין דרייב, (Marine Drive) כביש החוף ואזור הטיילת המשקיף על מפרץ בק (Back Bay) ומחבר בין מרכז העסקים הגבוה והמודרני לבין חוף צ’ופאטי האהוד על ההודים. מצפון נמצאים פרבריה של מומבאי, נמל התעופה הבינלאומי והפנים ארצי.

הידעת?
בומביי, כך מכנים אותה רוב התיירים, הוא השם שניתן לעיר על ידי האימפריה הבריטית. בשנת 1996 על מנת להתנתק מהעבר הקוליניאלי, שונה השם למומבאי.

מדורות שריפת גופות על הגנגס, טקס מסורתי הודי - ורנסי (צילום: sajpics)מדורות שריפת גופות על הגנגס, טקס מסורתי הודי – ורנסי (צילום: sajpics, רישיון)

מה רואים ואתרים מרכזיים במומבאי

שער הודו (Gateway of India) – מבנה ניצחון קולוניאלי שנבנה לרגל הגעתו של המלך ג’ורג’ החמישי להודו והפך למעיין סמל של העיר בומביי לאחר יציאת הבריטים מהודו. שער הניצחון, שנמצא על חוף הנמל של בומביי, מהווה נקודת “חובה” לכל מטייל שמגיע למומביי. השער, בנוי מאבן בזלת צהובה, מזכיר במראו את שער הניצחון בפאריז. כיום שער הניצחון הוא בעיקר פריט נוסטלגי המשמש כתפאורה לצילומים רשמיים וכנקודת מכירה לספסרים, מוכרי מזכרות ומהפנטי נחשים.

שער הודו - Gateway of Indiaשער הודו – Gateway of India

בניין תחנת הרכבת ויקטוריה - Chhatrapati Shivaji Terminusבניין תחנת הרכבת ויקטוריה – Chhatrapati Shivaji Terminus

מלון טאג’ מאהל (The Taj Mahal Palace Hotel) – במלון ותיק ומפואר זה מתאכסנים כל המי ומי שמגיעים לבומביי. המלון זה נבנה בשנת 1903, על ידי התעשיין הפרסי העשיר ג’.נ.טאטה, כנראה מתוך נקמה במלון אחר שסירב להכניסו בשל עורו הכהה. מאחורי המלון נמצאות רבות מהאטרקציות התיירותיות בבומביי.

מוזיאון הנסיך מווילס (Prince of Wales Museum of Western India) – המוזיאון שנבנה על ידי הנסיך מווילס מפורסם בשל שילוב סגנונות הבנייה שבו: אדריכלות גוג’אראטית, מוסלמית ובריטית. בתוך המוזיאון מוצגים ציורים מונגוליים והודים שיחד עם דיוקניהם של שאה ג’אהאן הקיסר המוגולי בונה הטאג’ מאהל מהווים את האטרקציה העיקרית במוזיאון. עוד במוזיאון: כלי נשק, פסלי אלים הינדים ובודהיסטים, אבנים מיוחדות, בגדים הודים מתקופות שונות בהיסטוריה וגם אומנות אירופאית. בקומת הקרקע נמצא האגף לידיעת הטבע ובו חיות מפוחלצות.

בניין תחנת הרכבת ויקטוריה (Victoria Terminus; VT) או צ’האטראפאטי שיבאג’י (Chhatrapati Shivaji Terminus) – הבניין המהודר, הבנוי בסגנון גותי, נראה כמו ארמון, חלונותיו של המגדל מקושטים בויטראז’ים וקירותיו, כיפותיו וצריחיו מגולפים בצורות של חיות כמו טווסים, מפלצות, קופים, פילים ואריות.

חוף צ’ופאטי (Chowpatty Beach) – החוף המפורסם של בומביי המשמש כאזור בילוי של ההודים בשעות הערב. המקום אינו מתאים לרחצה או לשיזוף אלא יותר כמקום לביקור ולקניית מזכרות משלל הדוכנים שבמקום.

שוק קרופורד (Crawford Market) – שוק מקורה וססגוני הבנוי בסגנון בריטי עם תגליפים בסגנון גותי. בשוק, הנמצא מצפון לתחנת ויקטוריה, תוכלו למצוא הכל מהכל כולל ירקות פירות וגם בעלי חיים המוחזקים בתנאים לא תנאים ושוק בשר לבעלי קיבה חזקה במיוחד.

חוף צ'ופאטי - Chowpatty Beachחוף צ’ופאטי – Chowpatty Beach

שוק קאלבאדווי (Kalbadevi Market) – שוק קאלבאדוי, מדרום לשוק קרופורד, נחשב לנקודת חובה בביקור בבומביי. השוק, אזור מוסלמי בעיקרו, בנוי מאזורים אזורים שכל אחד מוקדש למוצר אחר – תכשיטים, בדים, פריטי עור וחרסינה ויקטוריאנית. גם מי שלא מתכוון לקנות דבר, מומלץ לו שיגיע לשוק על סמטאותיו המתפתלות ופשוט יתן לעצמו ללכת לאיבוד בהן.

מוזיאון גנדי (Mani Bhavan Mahatma Gandhi Museum) – המקום אשר שימש כמטה הפעילות של גאנדי בבומביי בשנים 1917-1934, הוא כיום מוזיאון לזכרו, במוזיאון מוצגים תצלומים מאירועים היסטוריים, מכתבים שכתב וכן חדר השינה שלו.

האי אלפנטה (Elephanta Island) – נמצא כעשרה קילומטרים מצפון לבומביי והוא אחד מאתרי התיירות המרכזיים באזור. כאן נמצאים שני מקדשים חצובים בסלע מהשנים 450-750 לספירה, שלפי דעת רבים אינם נופלים בגודלם או ביופיים מהמערות באלורה ובאג’אנטה. באחת המערות, אליה מגיעים בטיפוס של יותר ממאה מדרגות, נמצא הפסל משולש הראשים של האל שיווה. אל האי מגיעים בשייט של שעה. באי מסעדות רבות ושאר שירותי תיירות.

דהובי גהאט (Dhobi Ghat) – מכבסה מונומנטלית המהווה את אחת מנקודת החובה בביקור בעיר בומביי. דהובי היא שיטת הכיבוס המסורתית בהודו, המבוססת על הנחת הבגדים הרטובים על משטח נוקשה וחביטתם. מכל רחבי העיר מגיעים הבגדים אל המכבסה הגדולה בעולם. למעלה מ-5,000 גברים עומדים בשורות של תעלות פתוחות וחובטים בכביסה עד שהיא מתנקה. ניתן להשקיף על הדהובי גהאט מהגשר החוצה את מסילת הרכבת ליד תחנת מאהאלאקשמי.

בוליווד (Bolliwood) – היא עיר הסרטים של הודו הפועלת בבומביי ומפיקים בה יותר מ-100 סרטים חדשים מדי שנה. לסרטים הבוליוודים תמיד יש צורך בניצבים בעלי מראה מערבי ולכן אל תופתעו אם ציידי כשרונות יפנו אליכם בהצעה להשתתף בהפקה – חוויה נחמדה וגם מכניסה. מי שרוצה לצפות בסרטים הבוליוודים, יוכל לעשות כן באחד מבתי הקולנוע הרבים שבעיר, בין היתר: ריגאל (Regal) באזור קולאבה, ארוס (Eros) בסמוך לתחנת צ’רצ’גייט וסטרלינג (Sterling), ניו אקסלסיור (New Excelsior) וניו אמפייר (New Empire), שבסמוך לתחנת ויקטוריה.

שוק קרופורד - Crawford Marketשוק קרופורד – Crawford Market

מקדש מאהאלאקשמי מאנדיר (Mahalakshmi Mandir) – מקדש לכבוד האלה לאקשמי אלת היופי והשפע, שהוקם במאה ה-18 על שרידיו של מקדש שעמד במקום כבר לפני אלף שנים. בסופי שבוע המקדש עמוס במבקרים שמציפים את המקדש בהמוניהם ומשאירים בו מנחות לאלה, עולי הרגל גם מאמינים שמי שמצליח להדביק מטבע לקיר האחורי של המקדש יהפוך לעשיר- כל אחד מוזמן לנסות את מזלו.

מקדש מומבה-דווי (Mumba-Devi temple) – אחד מהמקדשים החשובים בעיר. אלת המקדש המיוחדת, שנקראת מאהה-אמבה-איי (Maha-amba-aiee) או בקיצור מומבה (Mumba) נחשבת לאלה קדמונית במיוחד ושמה הוא המקור לשם העיר מומבאי.

מסגד חאג’י עלי (Haj Ali) – המסגד נקרא על שם הקדוש המוסלמי חאג’ עלי. אל המסגד, הנמצא בקצה גשר ארוך, הבולט אל תוך הים הערבי, ניתן להגיע בשעות השפל בלבד, כמו כן בחצר המסגד יש דוכני מזכרות וחטיפים.

שוק הגנבים של בומביי (Chor Bazaar) – שוק העתיקות והפשפשים של בומביי, כדאי להגיע למקום ביום שישי אז הרחובות עמוסים ברוכלים ובדוכנים המכילים סחורות עתיקות. נחשב לשוק הגדול ביותר בתחומו בהודו.

רובע החלונות האדומים (Kamathipura) – הרובע, הנמצא צפונית מערבית לאזור קאלבאדווי, בסמוך לרחוב JB Behram Marg, הוא ללא ספק אחד המקומות הפחות נעימים לשוטטות בעיר: במקום יותר מ-25,000 פרוצות, רובן נערות צעירות מאזורי שבטים עניים בהודו ובנפאל, המציגות את עצמן למכירה בחלונות הראווה הפונים לרחוב.

מקדש חצוב בהאי אלפנטה - Elephanta Islandמקדש חצוב בהאי אלפנטה – Elephanta Island

דהובי גהאט - Dhobi Ghatדהובי גהאט – Dhobi Ghat

אתרים מרכזיים במומבאי

מלונות במומבאי

בעיר מלונות רבים ברמות השונות כאשר רובם נמצאים לאורך שני הכבישים הראשיים החוצים את מומבאי מצפון לדרום וכן ריכוז נוסף בדרום באזור החוף. ניתן למצוא מלונות יוקרה, מספר לא מבוטל של מלונות בדרג הביניים (שלושה וארבעה כוכבים) וגם לא מעט מלונות ברמה של אכסנייה / באד אנד ברקפסט (ראו עוד תחת מלונות במומבאי ומלונות בהודו).

אטרקציות וסיורים מודרכים במומבאי

מומבאי לרוב נמצאת כחלק בלתי נפרד מטיולים מאורגנים בהודו, לרוב היא מחוברת עם גואההאמפי ורג’אסטן.

במומבאי תוכלו למצוא מגוון של סיורים מודרכים, חד יומיים ויותר, בהם תוכלו לראות את האתרים המרכזיים של של מומבאי.

השכרת רכב במומבאי

בעיר מספר רב של מקומות להשכרת רכבים, אופנועים ואוטובוסים, בעיקר לאורך כביש המהיר המערבי החוצה את העיר (ראו עוד תחת: השכרת רכב בהודו).

מסעדות במומבאי

ברחבי העיר פזורות מסעדות רבות לאורך שני הכבישים הראשיים החוצים אותה מצפון לדרום וכן ריכוז נוסף בדרום באזור החוף. תוכלו למצוא מסעדות בכל הרמות ומכל הסוגים.




טיפים והמלצות כלליות למבקר במומבאי

  • אחת החוויות המומלצות במומבאי היא צפיה במשחק קרירט המשחק שמשגע את ההודים, שווה לבדוק האם מתקיים משחק ביום שבו אתם נמצאים. חוויה ייחודית אחרת היא שלחי האוכל לבושים לבן (Mumbai Dabawala) שבשעות הצהריים מביאים אוכל לעובדים השונים בעיר.
  • שעות הפעילות של השווקים במומבאי הם לרוב בין 11:00-19:00 כדאי להתעדכן לא כולם פעילים באותה מתכונת כל יום. למשל הצ’ור באזר שונה לחלוטין ביום שישי משאר ימי השבוע. נהוג להתמקח בשווקים בעיר על המחיר. אפשר לעיתים להוריד את המחיר ב30-60 אחוז ממחיר הפתיחה.

 

מידע שימושי למבקר במומבאי

הגעה למובמאי:

  • טיסה – למומבאי שדה תעופה משלה Chhatrapati Shivaji Airport אליו יוצאות טיסות מהערים המרכזיות בהודו באופן תדיר (ראו גם טיסות להודו).
  • רכבת – בעיר תחנת רכבת מרכזית Mumbai Central Railway Station אליהם יוצאות רכבות סדירות ממקומות מרכזיים כמו דלהי, אגרה וכלכותה.
  • רכב פרטי – מומבאי מחוברת בכשלושה כבישים ראשיים לשאר חלקי הודו.

 

[wpgmza id="20" cat="5" marker="3211" zoom="16"]