1. עמוד הבית
  2. »
  3. פריז 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אזורים מרכזיים בפריז – סקירות מומחים על אזורי התיירות של בירת צרפת
  6. »
  7. האיים איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי, פריז – המדריך המקיף ביותר בעברית | Île de la Cité et Île Saint-Louis

האיים איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי, פריז – המדריך המקיף ביותר בעברית | Île de la Cité et Île Saint-Louis

מידע על איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי, האיים שבלב פריז

מידע כללי

איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי (Ile de-la-Cite et Ile Saint-Louis) הם איים בנהר הסן, הנמצאים בלב לבה של פריז כחלק מהרובע הראשון והרביעי. באיים מתגוררים כבר למעלה מאלפיים שנה, מה שהופך אותו לאיזור המיושב הותיק ביותר בפריז המלא בהיסטוריה עתיקה ומודרנית. מוקדי העניין באי יספרו לכם על העבר העשיר של המקום-האדריכלות הגותית של קתדרלת נוטרדם וכנסיית סנט שאפל ימחישו את הקנאות הדתית של ימי הביניים, היכל הצדק ובית הכלא הקונסיירז’רי את שלטון הטרור של המהפכה הצרפתית והרחובות הקטנים והציוריים של האי סן-לואי את האווירה הפריזאית הרומנטית המודרנית. מומלץ מאוד להשקיע בביקור במקום כחצי יום, מדובר בחוויה מענגת ומיוחדת במרכז פריז שלמרות התיירים הרבים מצליחה לשמר מן האינטימיות הנעימה שלה.

איל דה לה סיטה ואיל סן לואי

איל דה לה סיטה וקתדרלת הנוטרדאם המפורסמת

 




אינסוף פינות חמד באיים ביום ובלילה

האיים מהווים את הגרעין ממנו התפתחה לבסוף העיר פריז בראשיתה, כאשר בשנת 52 לפני הספירה התגורר על האיים הללו שבט קלטי בשם פריזי וסביבו החלה בנייה רומית רבה. לדוגמא, במתחם בו ניצבת כיום קתדרלת נוטרדם, היה בעבר אתר פולחן לאל הרומי יופיטר. שרידים לתקופה הגאלו-רומית נשמרו והללו מוצגים בקריפטה העתיקה (Crypte du Parvis  ברחבת הנוטרדם, וניתן לבקר במקום.

סרטון מידע על קתדרלת נוטרדאם מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

בתקופה מאוחרת יותר, הגיעו אל האי בהובלת ז’נבייב הקדושה נוצרים שנמלטו משבטים ברבריים, והאי נעשה למרכז פוליטי וצבאי חשוב בימי הביניים. באמצע המאה ה-19, מושל המחוז הברון אוסמן שאחראי על חלוקת הרבעים בפריז, הרס את חלקו המרכזי של האי לטובת בניית מבני ציבור כמו בית חולים ומטה המשטרה ופינה לחלוטין את הרחבה לפני הנוטרדם מבתי מגורים. למזלנו, אוסמן פוטר מתפקידו לפני שהספיק להחריב את הרובע כולו ועדיין נותרו מספר רחובות בהם בתים עתיקים.

איל דה-לה-סיטה הוא המערבי והגדול מבין האיים, כולל מבנים ציבוריים גדולים כמו קתדרלת נוטרדם, כנסיית סנט שאפל, מטה המשטרה המפואר ואת היכל הצדק. איל סן-לואי הוא הקטן יותר, אך מלא קסם ישן בזכות רחובותיו הקטנים והחמודים, חנויות הבוטיק והגלריות, דוכני קרפ מסורתיים וגלידריות. באי התגוררו מפורסמים צרפתים רבים כדוגמת שארל בודלר, נשיא צרפת ז’ורז’ פומפידו והזמר ז’ורז’ מוסטאקי.

מה רואים?

מוקדי עניין מרכזיים

נוטרדם (Notre-Dame de Paris)

אחד מהאתרים הפופולריים ביותר בקרב תיירים וכנראה הקתדרלה המרשימה ביותר בפריז וללא ספק אחד מסמליה האדריכליים של העיר, הממוקמת באיל דה-לה-סיטה. כבר במבט הראשון ניתן ליהנות מהחזית הגותית העצומה, מלאת הפרטים בכל שער, עמוד או חלון. בחלקה העליון של הקתדרלה תוכלו להתרשם מהפסלים המפחידים של מפלצות וגרויגלים, שמוכרים מהספר והסרט “הגיבן מנוטרדם”. כדאי להיכנס יחד עם המוני התיירים הממלאים את הרחבה לראות את הפלא רב הרושם של הויטרז’ים העצומים והרוזטה היפייפיה, העמודים הדקיקים, הכיפות המעוטרות והתקרה הגבוהה. התור בכניסה לנוטרדם ארוך לפעמים, אך מתקדם די מהר. לעומת זאת, אם אתם רוצים לעלות לתצפית שבראש הקתדרלה, תאלצו לשלם ולחכות בתור לא קצר בכלל. הגיעו מוקדם בבוקר כדי לחסוך לעצמכם את התור (למידע שימושי ופרטים נוספים, קראו עוד).

קתדרלת נוטרדאם (צילום מקורי)

חזית הנוטרדאם (צילום מקורי)

הויטראז’ים של סנט-שאפל 
(צילום: Sam67fr)

כנסיית סנט-שאפל (Saint Chapelle)

הכנסייה שבנה המלך לואי התשיעי (לואי הקדוש) לשימושו האישי במאה ה-13 ולצורך אחסון זר הקוצים של ישו וחלק מהצלב המקורי שרכש בעסקה מעט מפוקפקת מקיסר קונסטנטינופול. אמנם, מדובר גם כן בכנסייה גותית כמו הנוטרדם ואמנם אליה הכניסה בתשלום, אך היא עדיין מומלצת מאוד לביקור. יש לא מעט שטוענים שמדובר בכנסייה היפה ביותר בפריז, וקסמה הוא בקירות הוויטראז’ הגבוהים שלה, בתקרות המצוירות ובאווירה האינטימית יחסית לנוטרדם שיש במקום (למידע שימושי ופרטים נוספים, קראו עוד).

שוק הפרחים (Marche Aux Fleurs et Aux Oiseaux)

מדובר בשוק קטן של פרחים וכלי גינון השוכן באי סיטה. בימי ראשון אף נפתח במקום שוק ציפורים וניתן למצוא מגוון רחב של ציפורים גדולות וקטנות, ציפורי שיר וציפורים נדירות. נמצא ב-Pl. Louis Lepine ופתוח כל יום בין השעות 8:00-19:30.

היכל הצדק (Palais de Justice)- המבנה המרשים בעל שער הכניסה היפיפייה נמצא בשדרה הרחבה והמרכזית של איל דה-לה-סיטה, Boulevard du Palais. בימים בהם הרומאים היו דיירי האי, בנקודה זו היה הארמון הרשמי של נציב האימפריה באיזור, ובהמשך גם מקום משכנם של מלכים רבים. בתקופת המהפכה הצרפתית, באולמות של בית המשפט הזה נידונו ונשפטו רבים מאציליה ומבני המלוכה הצרפתיים אל הגיליוטינה. אפשר להתרשם מהחזית המרשימה של המבנה, ולמעוניינים ניתן גם להיכנס לאולם הכניסה ההומה עורכי דין ושופטים, הכניסה בתשלום. המקום פועל בכל יום מלבד ראשון ושבת בין השעות 8:30 עד 18:00.

שוק הפרחים (צילום מקורי)

פון נף (Pont Neuf)

זהו הגשר העתיק ביותר שקיים כיום בפריז, ובכל זאת הוא נקרא בצרפתית פון (=גשר) נף (=חדש). הגשר, שנבנה במאה ה-17 בהנחייתו של המלך אנרי הרביעי שפסלו נמצא כל הגשר, היה הראשון שהוקדש למעבר בלבד ולא נבנו עליו גם בתי מגורים. הגשר עובר בחלקו המערבי של האי ומקשר בינו ובין 2 גדות הנהר. הגשר יספק לכם תצפית יפה לנהר הסן, לגשרים השונים, ספינות התיירים והמסחר שיחלפו מתחתיכם ולראות את מבני האי מרחוק (קראו עוד).

הגשר הישן-חדש של פריז, פונט נף, כפי שנראה מגשר המנעולים 
(צילום: DXR)

הקונסיירז’רי (Conciergerie)

המתחם הגדול היה בעבר בית-סוהר פריזאי שהוקדש לכך בשנת 1370 וזכה לארח אסירים חשובים ומפורסמים ביותר בתקופת המהפכה הצרפתית. בתאים הקטנים ובמסדרונות הקונסרייז’רי חיכו אצילים ובני מלוכה רבים, כמו המלכה מארי אנטואנט למימוש גזר דינם המר בחיק הגיליוטינה. למרות אופיו הפחות סימפטי, אחד מהמבנים היפים ביותר באי סיטה, לא חייבים להיכנס פנימה אך מומלץ מאוד לעבור ולראות אותו מבחוץ. בביקור במקום תוכלו לראות את תאי האסירים מקוריים, חדר סוהר ואף את תאה של מארי אנטואנט. המבנה נמצא בכתובת 2 Boulevard du Palais ופתוח כל יום בין השעות 9:30-18:00.

רק בפריז בית הכלא נראה כמו טירה מהאגדות

הקונסיירז’רי מבפנים

האנדרטה לזכר יהודי פריז המגורשים (mémorial des martyrs de la déportation)

מאחורי הנוטרדם נמצאת אנדרטה גדולה לזכר 200 אלף יהודים שגורשו למחנות ריכוז במהלך מלחמת העולם השנייה. מבחוץ המבנה נראה אפור וחסר ייחוד, ותוכו מואר ב-200 אלף נורות קטנות במסדרון הולך ומצטמצם.

כיכר דופין (Place Dauphin)

פינת חמד קטנה הנמצאת בחלקו המערבי של איל דה-לה-סיטה, מלאה בעצי ערמונים, בתי קפה, מסעדות קטנות ושפע של אווירה רומנטית ונעימה. בסמוך לכיכר התגוררו השחקנים איב מונטאן וסימון סניורה.

כיכר דופין
(צילום: besopha)

תור בדרך לגלידה הטובה בפריז
(צילום: David Monniaux)

גלידת ברטיון (Bertillon)

אחד מהמוסדות הקולינריים הפריזאיים הותיקים המגיש את הגלידה הצרפתית הטובה ביותר בפריז, וממוקם באיל סן-לואי. הגלידה קרויה על שם היוצר שלהם, ריימונד ברטיון שהכין גלידות ממוצרים טבעיים ב-70 טעמים שונים. בכל עונה נמכרים 30 טעמים מעולים לפי פירות העונה. הסניף המקורי נמצא ב29-31- rue saint Louis en l’ile, ותתכוננו להמתנה קצרה אך משתלמת בתור. אם אתם מוכנים לוותר על הסנטימנטליות של ביקור בחנות המקורית, גלידת הבריטון נמכרת גם בחנויות נוספות בעיר, בעיקר ברובע הלטיני (בדרך כלל על חלונות הראווה יודבק הלוגו של החנות המקורית), ותוכלו ליהנות מהגלידה הטעימה גם במקומות אחרים.

כיכר ורט-גלנט (Vert Galant)

כיכר משולשת הממוקמת בקצהו המערבי של איל דה-לה-סיטה, ותוחמת את הפינה שלו בכתם ירוק. תוכלו לשבת לאכול ולנוח על אחד מהספסלים בגינה, או לשבת על השפיץ של קצה האי ולראות את זרימת הסן הלאה מכם.

הפינה הירוקה בשפיץ המערבי של איל דה-לה-סיטה
(צילום: Cristian Bortes)

מסלול מומלץ באיים
למרות שהאיים מלאים בנקודות מעניינות לביקור ופינות חמד, מדובר בשטח גיאוגרפי לא גדול בכלל וניתן להספיק לטייל בו ביסודיות בחצי יום. על איל דה-לה-סיטה יש תחנת מטרו אחת, אך מומלץ דווקא לרדת בתחנת שאטלה אליה מגיעים קווים רבים (Chatelet), כדי לראות את האי מרחוק במלוא תפארתו. חצו את הגשר הרחב (Pont au-Change) ותוכלו לראות כבר מרחוק את הטירה המפוארת והמרשימה- הקונסיירז’רי. ניתן להיכנס לביקור באתר, וניתן להמשיך הלאה לכיוון מערב, לעמוד במרכז הגשר פונט-נף, להגיע לכיכר דופין המקסימה, לשתות קפה וללכת בשלווה על הגבול של איל דה-לה-סיטה. פנו מ-Quai des Orfevres שמאלה ל-Boulevard du Palais עד שתהיה משמאלכם כנסיית סנט-שאפל היפייפיה. שימו לב לשילוט כי הכניסה לכנסייה היא מתוך היכל הצדק עצמו. הביקור בתשלום אך מדובר בפנינה אמיתית בפריז.

מסנט-שאפל ניתן להמשיך דרך רחוב de Lutece לשוק הפרחים (ברחבה הגדולה שמשמאל לרחוב), וממנו להגיע עם זרם התיירים העצום דרך רחוב de-la-Cite היישר לרחבה הגדולה שבחזית הנוטרדם. לא כדאי לוותר על כניסה לנוטרדם, אליו הכניסה חופשית, אך שימו לב שהעלייה לתצפית עולה כסף ומלווה בתור לא קצר בכלל. מומלץ מאוד להקיף את הנוטרדם, שכן כל דפנותיו מעוטרות ומלאות בפיתוחים ופרטים קטנים. בקצה השני של הנוטרדם נמצא גן שעשועים קטן ופינת מנוחה, ותצפית לחלק האחורי היפה לא-פחות של הכנסייה. מאחורי הגן נמצאת אנדרטה לזכר היהודים שנספו בשואה.

זוהי הנקודה האחרונה באיל דה-לה-סיטה וכעת נעבור באמצעות גשר פנימי לאיל סן-לואי. גשר סן-לואי יוצא מחלקו המזרחי של הגן בו אתם נמצאים. פנו לרחוב Jean du Bellay הקצרצר, וממנו פנו ימינה ל-Quai de Bourbon, אחד הרחובות היפים בין באי, המלא בבתים עתיקים, נוף לנהר הסן ואווירה קסומה במיוחד. כשהבטן מתחילה לקרקר פנו לרחוב הפנימי יותר- rue Saint-Louis ועצרו בדוכן הגלידה המפורסם שבמספר 29, Berthillon, או ליהנות מאחת מהמסעדות המצוינות שנמצאות ברחוב. ניתן בהחלט לשלב את הביקור באיים באותו יום יחד עם טיול ברובע הלטיני שמדרום לאיים, או באיזור המארה שמצפון לאיים.

לינה באיים איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי

מבחינת לינה, איזור האיים עצמם מאופיין במלונות מאוד יקרים ובהיצע מלונות קטן. מלונות הנמצאים במרחק הליכה מהאיים הם מלונות מרכזיים מאוד, פופולרים לתיירים שרוצים ללון במרכז התיירותי של העיר – אך יש לקחת בחשבון שאיזור זה יקר יותר ללינה מאיזורים אחרים בעיר. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור Maison Colbert Member of Meliá Collection תהיה בחירה מומלצת. במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על Hôtel Albe Saint Michel . במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Quartier Notre Dame . בתקופת הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין לינה מראש . לעוד מידע על לינה בהאיים איל דה-לה-סיטה ואיל סן-לואי כדאי להיכנס לעמוד מלונות באיזור איל דה לה סיטה. (למידע נוסף על מלונות בפריז, מלונות מומלצים בפריז).

 

 

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • איזור איל דה לה סיטה הוא אחד האיזורים הפופולרים למבקרים בפריז – הוא מתאים הן לחופשה רומנטית (כמעט תמיד תראו זוגות מתחתנים המצטלמים באי) והן למבקרים בפריז עם ילדים. לכן יש לצפות להמוני תיירים מכל העולם המגיעים לאי. למטיילים עם ילדים קטנים מומלץ להגביר את העירנות ולהימנע מהליכה של אחד הילדים לאיבוד. בחודשי הקיץ התורים בכניסה לאתרי האי יהיו ארוכים ויש להיות מוכנים לכך.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו פריז ההיסטורית: סיור בעברית באיל דה לה סיטה והרובע הלטיני וסיורים מודרכים בפריז בעברית.
  • תיירים מוגבלי תנועה ובכיסאות גלגלים יכולים להתנייד באי בקלות, יכולה להיות בעיה בכניסה לחלק מהאתרים של האי, (למשל העלייה לקתדרלת נוטרדאם אינה מתאימה לכולם). כמו כן בשעות העומס בשיא עונת התיירות – יכול להיות קושי להתנייד עם כיסא גלגלים או סקוטר בגלל המוני המבקרים במקום.
  • שעות הביקור המומלצות באיזור הן בשעות היום. בשעות החשכה הוא פחות פעיל ואינו מאופיין בחיי לילה שוקקים (למרות שניתן ליהנות מהמבנים המוארים שמשווים לאי מראה לגמרי שונה).
  • זמן הביקור באיים אורך כ-45 דקות לטיול פנורמי (בלי להיכנס למבנים השונים) ודורש זמן רב יותר אם מתכננים להיכנס לאחד מאתריו השונים של האי.
  • למי שזמנו בידו, אנו מאוד ממליצים לעלות לגג קתדרלת נוטרדאם – זו אחת הזוויות היפות ביותר שיש על העיר פריז.
  • כאמור זמני התורים באיזור ארוכים במיוחד, לכן מומלץ להזמין כרטיסים מראש. ישנה אפשרות להזמין כרטיסים מראש המאפשרים דילוג על התור, גם לקונסיירז’רי, גם לסנט שאפל וגם יש אפשרות לקנות כרטיס משולב לשניהם החוסך כסף ומאפשר לדלג על התורים הארוכים – להזמנת הכרטיסים.
  • לא מומלץ להתקרב לאיזור זה עם רכב פרטי – אלא רק עם תחבורה ציבורית. למי שבכל זאת מגיע לאיזור עם רכב פרטי ישנו חניון אחד יקר בתוך האיים עצמם ויש מספר חניונים הנמצאים במרחק הליכה של כמה דקות מהאיים ובמחירים טיפה יותר זולים (ראו גם השכרת רכב בפריז והשכרת רכב בצרפת).
  • המחירים במקום מאוד גבוהים – גם לקניות וגם למסעדות – יש לקחת זאת בחשבון, למי שרוצה לחסוך כדאי את הארוחה ואת השופינג לעשות באיזורים אחרים.
  • למשתמשים באוטובוס התיירים של פריז, כדאי לדעת שבאזור אתר זה ישנה תחנה סמוכה ונוחה.

מידע שימושי

  • כתובת: Ile de-la-Cite et Ile Saint-Louis
  • איך מגיעים?
    • מטרו:
      • קו 4 לתחנת Cite במרכז איל דה-לה-סיטה.
    • אוטובוסים: קווים 21, 38, 47, 58, 70, 85, 96 מגיעים לאיל דה-לה-סיטה וקווים 67 ו-98 מגיעים לאיל סן-לואי.

[wpgmza id="7" cat="5" marker="819" zoom="15"]