כנסיית המשפחה הקדושה – טל רוטשילד-פרי

 מאת: טל רוטשילד-פרי | חברת “טאפאס סיורים” ברצלונה

(להוספת כתבות וסיכומי טיול לאתר)

 

בלב שכונת האישמפלה נמצאת כנסיית ה”שיגעונות” של אנטוניו גאודי, ה”סגרדה פמיליה“. עוד אתר מלהיב בעיר ברצלונה שהינו חובה לצפייה.
לצד פרויקטים נוספים של אנטוניו גאודי בעיר-קאזה מילהקאזה באטיופארק גואל ועוד, נישאים הצריחים הצבעוניים הגבוהים של ה”סגרדה פמיליה” וחוצים את קו השמיים של העיר.מנופי הבנייה הצהובים שמבצבצים מבין הצריחים הפכו כבר ממש לחלק מתמונת העיר, ולא סתם מכנים את ה”סגרדה פמיליה” ה”כנסייה הלא גמורה”.

השנה היא 1882. ברצלונה היא עיר נמל העומדת על סף פריצת דרך משמעותית. העידן המודרני בפתח, ובעיר פיתוח תעשייתי נרחב. הכלכלה גדלה ואוכלוסיית העיר מזנקת בקצב מטורף. תוכנית חדשה לעיר מתחילה להיבנות ורחובות חדשים מתחילים להימתח מחוץ לעיר העתיקה.לראשונה מתחילים להופיע בעיר תחבורה ציבורית, מים זורמים פנסי רחוב ובהתרגשות מתחילים לרצף את רחובות העיר. בית קולנוע הראשון בעיר עומד להגיע.שינויים חברתיים לא פוסחים על העיר. מעמד הפועלים מתאגד ודורש זכויות, ובעיר צצות תנועות עובדים, זרמים פמינסטיים והאזרחים חוברים בינם לבין עצמם לשיקום הזהות הקטאלנית.על רקע כל זה בעלי הממון של העיר מחליטים לבנות את ה”סגרדה פמיליה” מומנט גדול שיפאר את העיר בצורת כנסייה. לא רבים יודעים שאנטוניו גאודי התחיל את דרכו בבניית ה”סגרדה פמיליה” דווקא בתור עוזר. סכסוך בין הארכיטקט הראשי ליזמים ונסיבות התפטרותו הם אלו שהעניקו לאנטוניו גאודי את שרביט התכנון.

חזית הלידה של כנסיית הסגרדה פמיליה




אם כן, מהי ה"סגרדה פמיליה"?

ביום אפור וגשום היא יכולה להיראות לנו כמפלצת אימתנית, קודרת ועצובה שבוקעת מתוך האדמה. ביום שטוף שמש בהיר היא תהווה בעינינו פאר חגיגת היצירה. העצמה שלה, הייחודיות, הגודל העצום וכמות ההשקעה והפרטים יוכיחו לנו כי ללא ספק מדובר פה במקרה שבו עולם הדמיון והפנטזיה בא לבקר אצלנו בעולם המציאות.

פירוש השם ה”סגרדה פמיליה” הוא כנסיית המשפחה הקדושה, והכוונה היא למשפחתו של ישו. לכנסייה יש ארבע חזיתות שונות לחלוטין באופיין, וכל חזית מספרת על חלק אחר בחייו של ישו. לכל חזית עושר תכנוני משלה, משופע בפסלים, צורות צבעים שמעבירים כולם ביחד את הסיפור אותו החזית רוצה לתאר.

יותר מ-120 שנה חלפו מהיום בו הניחו את אבן הפינה, בינתיים הארכיטקט הלך לעולמו וברצלונה היא מזמן לא רק עיר נמל. ביקור האפיפיור החזיר את ה”סגרדה פמיליה” לכותרות. מהיום היא לא רק כנסייה בעיר אלא הקתדרלה הראשית של אירופה . ייחוס רב מעלה ייחודי.
נהגי המוניות של העיר צוחקים עליה בסתר ומכנים אותה “סנטה סגרדה פמיליה” ,ואנחנו נחכה לשנת 2026 שבה לפי התחזיות המסך יוסט והדלתות ייפתחו לרווחה.
בינתיים נוכל לשתות עוד כוס קפה באחד הפארקים שנושקים לכנסייה מהם ניתן לצפות בצורה מרשימה בזוויות ובצורות המשונות של הכנסייה.

על המחברת

טל רוטשילד-פרי

ילידת הרצליה, בת 29. עשתה את התואר לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון בחיפה.
במקביל לארכיטקטורה, עוסקת בהדרכת תיירים בעיר ברצלונה בחברת “טאפאס סיורים”.
לאתר טאפאס סיורים
לדף הפיסבוק של טאפאס סיורים