1. עמוד הבית
  2. »
  3. ברצלונה 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. מבנים גותיים וניאו גותיים בברצלונה

מבנים גותיים וניאו גותיים בברצלונה

על האדריכלות הגותית

האדריכלות הגותית נוצרה מתוך האדריכלות הרומנסקית, התחילה במאה ה-12 בצרפת (בעיקר בפריז אך לא רק) ונמשכה עד המאה ה-16. היא מאופיינת על ידי קשתות מחודדות, קמרון צלעות (קשתות מחודדות הנפגשת בתקרת המבנה) ותמיכות דואות (קשתות המחברות בין קיר קתדרלה גבוהה במיוחד ומעבירות את הכוחות של המבנה הגדול אל עמוד רחב מחוץ למבנה).

סגנון אדריכלות זה מזוהה עם הקתדרדלות הגדולות, המנזרים והכנסיות של אירופה ועם טירות, ארמונות, עיריות ואוניברסיטאות. רבות מהכנסיות הגדולות שבנויות בסגנון זה נחשבות ליצירות אומנות יקרות ערך ונמצאות ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסקו. החזית הגותית המפורסמת ביותר בעולם היא של קתדרלת נוטרדם בפריז.

הבניה הגותית נעשית תוך כדי אומנות המלאה בסמלים, והפסלים הרבים הם בעלי משמעות נרטיבית, לרוב דתית, ומטרתם להעביר מסר לצופים בהם. לרוב מדובר על חלקים מהברית הישנה ו/או החדשה או סיפורים של גיבורים וקדושים מקומיים המונצחים במבנה.

קמרון צלעות בקתדרלת יוליה הקדושה
(צילום מקורי)

כנסיית סנטה מריה דל מאר – מבט מלפנים (צילום מקורי)

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש למגוון אתרים ואטרקציות בברצלונה באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב בספרד? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות בברצלונה? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

רשימת המבנים בסגנון גותי בברצלונה המתוארים באתר

הקתדרלה הגותית – קתדרלת יוליה (אוליה) הקדושה

זוהי הקתדרלה המרכזית של העיר ברצלונה, היא ביתו של הארכיבישוף הקתולי של חבל קטלוניה ומשתמשת כמקום התפילה המרכזי של תושבי העיר. מבנה הקתדרלה מרתק והוא נחשב לאחד מסמלי העיר ברצלונה, ולא בכדי. הקתדרלה מורכבת מ-28 קאפלות המקיפות אותה, והיא עצמה מבנה מרשים ביותר מבחוץ ומבפנים.
לקריאה נוספת על קתדרלת יוליה (אוליה) הקדושה.

כנסיית סנטה מריה דל מאר

הכנסייה היא אחת העתיקות שבכנסיות בברצלונה, אך מפורסמת ומפוארת פחות מהקתדרלה הגותית, לכן יש בה פחות מבקרים, מה שהופך אותה לקצת יותר אקסלוסיבית וקצת יותר נעימה לביקור. המבנה והעמודים שלה שמשו (כנראה) כהשראה לגאודי בתכנון העמודים בסגראדה פמילה.
לקריאה נוספת על כנסיית סנטה מריה דל מאר.

המוזיאון הימי

המוזיאון בסגנון גותי, היה בעבר מבנה צבאי ויושב היום במבנה המספנה המלכותי בנמל ברצלונה פורט וול.
לקריאה נוספת על המוזיאון הימי בנמל ברצלונה.

כנסיית הלב הקדוש

כנסייה גותית יפה שבהחלט מתחרה עם קתדרלת יוליה (אוליה) הקדושה באטרקטיביות שלה, נמצאת בפארק השעשועים בטיבידבו.
לקריאה נוספת על כנסיית הלב הקדוש בפארק השעשועים בטיבידבו.

הרובע הגותי

המתעניינים בסגנון זה לא יוכלו לפספס שיטוט רגלי ברחובות הרובע הגותי, הבנוי בתת-סגנון בנייה גותי הייחודי לעיר, ובתיו כוללים פסלים, שלטים מיוחדים ופסיפסים מדהימים.
לקריאה נוספת על הרובע הגותי.




על האדריכלות הניאו- גותית - מודרניסטה

הסגנון הניאו- גותי המקומי, או המודרניסטה (שנקרא גם מודרניזם קטלאני משום שהוא הסגנון המקומי בקטלוניה) החל בסוף ה-19 ונמשך עד לפני סוף המאה ה-20 והוא המקבילה הקטלנית ל”אר-נובו” הצרפתי. סגנון המודרניסטה, הוא שילוב של אמנות מודרנית ואף מרכיבים קלאסיים עם מוטיבים גותיים. הסגנון משתמש בחומרים פשוטים ומקומיים והוא מקבל השראה מן הצומח ולכן מבוטא בקווים מעוגלים וצבעוניות. התערוכה העולמית של ברצלונה סייעה בהפצת סגנון זה לעולם. הוא כלל אמנים קטלונים רבים (כמו פוץ’ מונטנר ועוד), אך מהר מאוד הפך להיות מקושר דווקא לאנטוני גאודי שנחשב לסמל של בניית המודרניסטה.

כרטיסי כניסה, סיורים וכרטיסים משולבים למבנים בסגנון המודרניסטה בברצלונה

רשימת המבנים בסגנון מודרניסטה (ניאו גותי) המתוארים באתר

סגרדה פמיליה

האתר שהפך להיות סמלה המסחרי של העיר. קתדרלה המציגה את מיטב בניית המודרניסטה של גאודי והיא ללא ספק אחד מהמבנים המוכרים והמיוחדים בעולם כולו. זהו אתר התיירות המרכזי של ברצלונה והוא זוכה ללמעלה מ-2 מיליון מבקרים בשנה.
לקריאה נוספת על הסגרדה פמיליה.

ארמון גואל

היצירה הראשונה אותה בנה גאודי. מכיל סמלים ניאו-גותיים הכוללים סמלי חיות וקשתות רבות, ארובות משונות ואזכורים קטלוניים עתיקים.
לקריאה נוספת על ארמון גואל.

קאסה באליו

בית העצמות. פרויקט מיוחד של גאודי, בהשראת צורת דרקון ענקי. אתר מורשת בינ”ל של אונסק”ו. המבנה הוא חלק ממה שמכנים המקומיים מתחם המריבה – הכולל מבנים של גאודי, מונטנר ופוץ’.
לקריאה נוספת על הקאסה באליו.

קאסה מילה

אחד מאתרי התיירות המובילים של ברצלונה. בבניין זה לא תמצאו ולו קיר ישר אחד ומטרתו ליצור תחושה של שהייה בתוך גלים.
לקריאה נוספת על הקאסה מילה.
למתעניינים בביקור בקאסה מילה כדאי לדעת כי קיים גם מופע לילה באתר – ראו לגלות את קאסה מילה בלילה (Gaudi’s Pedrera: Night Show).

רובע האישמפלה

ברובע זה תמצאו מבנים רבים בסגנון המודרניסטה ורוב היצירות של גודי נמצאות בו.
לקריאה נוספת על רובע האישמפלה.

למידע נוסף על אתרי גאודי נוספים ועל סגנון המדרניסטה- המודרניסטה ואנטוני גאודי.
כמו כן, למעוניינים להעמיק בחקר על גאודי, מומלץ לבדוק את מרכז התערוכות של גאודי (The Gaudí Exhibition Center) וחווית גאודי (Gaudí Experience).

למבנים מפורסמים אילו ניתן להוסף את: כיכר אספניהפארק סיוטאדלהבית החולים סיינט פאו, ועוד ועוד.




המלצות הכל על למתעניינים בארכיטקטורה בברצלונה

  • ארכיטקטורה היא חלק מהתרבות של העיר. אי אפשר לבקר בברצלונה בלי להיחשף לבניה שבה. באוזרי החובה של העיר – הרובע הגותי, האישאמפלה האדריכלות היא עניין מרכזי. למי שרוצה להעמיק יותר, מומלץ לבקר גם ביעדים הפחות מתויירים ואף אולי לשלב סיוור בעקבות האדריכלו המודרנית של ברצלונה הכוללת מבנים כמו פורום ברצלונה, הסיגר הכחולמוזיאון הMACBA, שוק סנטה קטרינה ובניין הדג בנמל האולימפי ועוד מבנים מיוחדים אחרים שחלקם לא פחות מעניינים מהמבנים הגותיים והניאו גותיים של ברצלונה. למי שרוצה לראות את אדריכלות זאת אנו מאוד ממליצים לשלב בטיול שלכם סיור לאורך שדרות דיאגונל. היופי שמי שבוחר לא להיכנס לאתרים ורק לראותם מבחוץ – גם יהנה וגם יזכה לטיול חינם בברצלונה.
  • ישנם סיורים רבים העסקים באדריכלות העיר. מסיורים כללים בעקבות אדריכלות ברצלונה, דרך סיורים בעקבות גאודי, סיורים במרחבי האדריכלות של העיר (למשל סיור ברובע הגותי) ועד סיורים ספציפים באתרים השונים שמאפשרים להבין את עיצובם בצורה עמוקה יותר (ישנם סיורים מודרכים בסנטה מריה דל מאר, סגראדה פמילה, פארק גואל, קאסא באליו, קאסה אמאלייר, קאסה טארדס, קאסה מילה ועוד ועוד).
  • אחד הדברים היפים של אדריכלות העיר שהיא מעניית כמעט את גל הגיליים – בעיקר בגלל האופי הייחודי של אדריכלות גותית והמודרניסטה. למגיעים לברצלונה עם ילדים – אנו ממליצים להסביר את העקרונות הבסיסים של בניה זו – על הסמלים שלה, על משמעותה וכיצד ניתן להבינה.

    קריאה מומלצת נוספת על ברצלונה:

  • סגראדה פמיליה זה לא הכל: ארכיטקטורה בברצלונה (YNET)

מפה