כל מה שמבקרי כנסיות בנסבר צריכים לדעת

הכנסיות שזיכו את נסבר לתואר אתר מורשת עולמי של אונסק”ו.

מידע כללי על כנסיות בנסבר

נסבר ידועה גם בשם “עיר 40 הכנסיות” וזכתה לתואר אתר מורשת עולמי של אונסק”ו בזכות הכנסיות שנבנו בתקופות שונות בנסבר העתיקה. בנסבר יש כנסיות החל מתחילת הנצרות במאה ה-4 לספירה – לפני שהיא הפכה לדת הרשימת של האימרפיה הרומית.
ולמעשה יש בה את מספר הכנסיות הגבוה ביותר לעומת האוכלוסיה בעולם כולו. למרות שבולגריה הייתה תחת שליטה עות’מנית במשך כמה מאות שנים הכנסיות נשמרו ולא נהרסו – מה שמאפשר לנו בתור תיירים הצצה נדירה ומרתקת לבניית הכנסיות לאורך ימי הביניים.
אומנם לא כל הכנסיות נשמרו באופן מלא, חלק משוחזרות ולחלקן לו ניתן להכינס, אבל בשיטות בעיר העתיקה תיתקלו בכנסיות שנבנו במאות שונות, בגדלים שושנים ובעלות מאפיינים ייחודיים שונים. להלן פירוט על כמה מהכנסיות המרכזיות והמרשימות ביותר בנסבר העתיקה.

כנסיית ישו שליט העולם

זו אחת הכנסיות הראשונות שתפגשו כשתגיעו לנסבר העתיקה כשתעלו מכיוון המרינה. הכנסייה מרשימה במיוחד ונבנתה במאות  14-13 לספירה, המבנה כולו הוא המבנה המקורי, וכך גם יצירות האמנות בתוכו. הכנסייה עצמה משמשת כיום כגלריית אמנות, ולכן במידה ותרצו להיכנס ולהתרשם מהכנסייה מבפנים תצטרכו לשלם דמי כניסה לגלריה.
פרט מידע מעניין על כנסייה זו – במהלך הבנייה שלה אחד הפועלים מת, ולכן לא ניתן לקדש את הכנסייה ולהפוך אותה למרכז דתי, מעמד שנקרא “א-ליטורגיס”.
כנסיית ישו שליט העולם בנסבר מוארת בלילה 

כנסיית ישו שליט העולם מוארת בלילה

כנסיית אלואיזה הבתולה

כנסיה עתיקה מאוד, שנבתנה במאה השישית ונמצאת בחלק הנמוך יותר של העיר, קרוב יותר לחוף. לפני כמה עשורים היתה באזור רעידת אדמה אשר הובילה לקריסה של חזית הכנסייה, כך שכיום יש חזית משוחזרת שאינה מקורית. הכנסיה חצי פתוחה כיום, בעבר כמובן היה לה גג, אך הוא אינו שרד את השנים.

כנסיית סופיה הקדושה

כנסייה זו הייתה הכנסייה המרכזית של נסבר העתיקה, ונבנתה במאה החמישית לספירה – זמן קצר לאחר שהדת הנוצרית הוכרזה כדת הרשמית של האימפריה הרומית ששלטה אז באזור זה של בולגריה. חלק ניכר מהכנסייה לא שרד את השנים, והיא כנסייה פתוחה (בניגוד לכנסיית ישו שליט העולם למשל), אבל דווקא זה הופך אותה לכל כך מיוחדת ומרשימה. לא רק שניתן להתרשם כך מהעוצמה והגודל שלה, יש משהו בניגודיות בין המבנים הסגורים סביב לבין הכנסיה הפתוחה שהופך אותה לקסומה ולמקות רוחני קצת יותר. הכנסיה נמצאת בלב הסמטאות של העיר העתיקה, אבל בשל גודלה לא ניתן להתעלם ממנה, וסביר להניח שבכל שיטות בעיר בסופו של דבר תגיעו גם אליה.

כנסיית מיכאל וגבריאל בנסבר (צילום מקורי)

כנסיית מיכאל וגבריאל בנסבר (צילום מקורי)

כרטיסים לאטרקציות ואתרים באזור נסבר







המלצות "הכל על" עבור כנסיות בנסבר

  • כדאי לשוטט ברחבי העיר העתיקה ברגל ולגלות את הכנסיות השונות שנמצאות בעיר.
  • אומנם הכנסיות נמצאות בנסבר ופתוחות לאורך כל השנה, אבל פחות מומלץ להגיע בחורף, מאחר ובעונות שאינן עונות התיירות העיירה שוממת ומזג האוויר פחות מזמין.
  • מאחר ומדובר בכנסיות עתיקות מאוד אפשר להתרשם מהן גם מבחוץ בלי צורך להיכנס פנימה, כך שגם מי שנמנע מכניסה לכנסיות מסיבה דתית יכול להתרשם מהן.
  • הכניסה למרבית הכנסיות בחינם, וכמון שהצפייה וההתרשמות מהן מבחוץ אין עולות דבר.

מידע שימושי על כנסיות בנסבר

שעות פתיחה:מרבית הכנסיות פתוחות ואין להן שעות פתיחה מוסדרות.
כתובת: הכנסיות נמצאות במיקומים שונים, תוכלו להיעזר במפה בתחתית העמוד בנוגע למיקומים של הכנסיות השונות.

[wpgmza id="25" cat="5" marker="4457" zoom=15"]