בית הכנסת הגדול של אמסטרדם | Grote Synagogue

בית הכנסת הגדול של אמסטרדם

מידע כללי

בית הכנסת הגדול של אמסטרדם (Grote Synagoge) הוקם בשנת 1671 ושימש בעיקר את הקהילה האשכנזית באמסטרדם. עלות הבניה עמדה על כ-33,000 גילדן וכמחצית הסכום נתרם על ידי עיריית אמסטרדם וכספי תרומות מסוחרים עשירים וממכירת מקומות ישיבה בבית הכנסת. בזמנו, נחשב בית הכנסת לאחד המפוארים באירופה והיווה עדות לחופש הדת בהולנד. במהלך 100 שנים מיום הקמתו נבנו בסמוך אליו עוד שלושה בתי כנסת נוספים. אתר בתי הכנסת משמש כיום כמוזיאון להיסטוריה יהודית (Joods Historisch Museum) בעיר.

עם הגירתם של היהודים ממרכז ומזרח אירופה אל הולנד, נוסדה הקהילה היהודית בשנת 1635, בזמן שבתקופה זו כבר חיו קהילות יהודיות ספרדיות באזור. בשנת 1670, כתשובה לגדילת הקהילה האשכנזית התקבלה החלטה להקים את בית הכנסת הגדול של אמסטרדם. האדריכל המבצע היה אליאס באומן אשר תיכנן באותה תקופה גם את בית הכנסת הפורטוגזי (Portuguese Synagogue) שנמצא בסמוך לבית הכנסת הגדול.




מה רואים?

מבנה מפואר ועצום בגודלו. בית הכנסת הגדול נבנה בצורת ריבוע ולצידו נבנו עוד 2 מבנים קטנים נוספים. מבנה אחד שימש כמקווה טהרה והשני כמשרד הנהלת הקהילה ודירת השמש. התיקרה של בית הכנסת הגדול נתמכת על ידי 4 עמודי שיש אשר ממוקמים באולם המרכזי. בין הכנסת מוקף בגלריה המחולקת לשלושה חלקים שככל הנראה 2 מהם שימשו לעזרת נשים והשלישי לגברים.

בית הכנסת מכיל כ-400 מקומות ישיבה לגברים וכ-350 מקומות לנשים. בית הכנסת עבר שינויים והרחבות רבות במהלך השנים כמו הרחבת אחד ממבני הצד בבית הכנסת, בניית שער כניסה מפואר והתקנת חלונות מפוארים.

בין השנים 1855-1856 שופץ בית הכנסת שוב בהרחבה ולאחר מכן בין השנים 1911-1913 נוצקה ריצפת בטון, הותקנו חלונות ויטראז’ מיוחדים ונבנתה גלריה במיוחד עבור זמרי המקהלה. כאמור, בית הכנסת הגדול ביחד עם כל הרחבותיו ומבני הצד, משמשים כיום כמוזיאון להיסטוריה יהודית בעיר. ניתן להגיע לסיור התרשמות מבית הכנסת וסיור במוזיאון. המוזיאון מכיל שלל מוצגים כמו כלי קודש ויצירות אומנות, הסברים על המסורת היהודית ועל ההיסטוריה של יהודי הולנד.

ארון הקודש של בית הכנסת הגדול (צילום: Michele Ahinרישיון)

סיורים מודרכים בנושא הקהילה היהודית באמסטרדם

המלצות "הכל על"




מידע שימושי על בית הכנסת הגדול של אמסטרדם

שעות פתיחה

פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 11:00-17:00, למעט חגים.

כתובת

Nieuwe Amstelstraat 1, 1011 PL, אמסטרדם, הולנד.

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

עד תחנת Waterlooplein,קווים 51 (כתום), 53 (אדום) או 54 (צהוב).

directions_subway

טראם
קווים 6, 9, 14, 20. עד לתחנת ווטרלופליין
בית הכנסת נמצא במרחק הליכה קצר מכיכר ווטרלופליין (Waterlooplein) וניתן לקחת חשמלית עד לשם וללכת עד בית הכנסת.

directions_bus
אוטובוס

קו 357 עד תחנת ווטרלופליין. לעוד מידע על תחבורה ציבורית באמסטרדם.

נגישות מלאה לבאים באופניים – למידע על השכרת אופניים ומסלולים באמסטרדם.