בית אנה פרנק, אמסטרדם | Anne Frank Huis

בית מורשת היסטורי יהודי

עדכון מרץ, 2024

אנו בתפר שבין החורף לאביב באמסטרדם והעומס האטרקציות השונות הולך והופך מורגש יותר. הדבר נכון במיוחד במוזיאונים המובילים, כמו בית אנה פרנק, ולכן כדאי להזמין כרטיסים מראש. המלצה זו חשובה במיוחד בסופי שבוע ובמידה ואתם מגיעים בסוף החודש - אז נערך חג הפסחא וכמות התיירים בעיר תהיה גבוהה יותר. להזמנת כרטיסים מראש לבית אנה פרנק: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

מידע כללי

בית אנה פרנק (Anne Frank Huis) ממוקם במרכז אמסטרדם, מרחק הליכה של כ-15 דקות מכיכר דאם (De Dam) והארמון המלכותי (Royal Palace Amsterdam). זה אותו הבית המפורסם שבו הסתתרו אנה ומשפחתה בזמן מלחמת העולם השנייה עד שנתפסו בידי הנאצים ונשלחו למחנות הריכוז ובהמשך למחנות ההשמדה.

בביקור בבית אנה פרנק תקבלו לרגע הבנה על מה שהתרחש שם באותן שנים נוראיות. במהלך שהותה במחבוא, תיעדה אנה ביומן את שהתרחש שם וכיצד נראו החיים בצל הסכנה, יומן שלאורך זמן הפך לספר מצליח ומרתק.

בית אנה פרנק, צילום מרחוק (צילום מקורי)

מה המבקרים במקום חושבים?

מסקירת התגבות של המבקרים בבית אנה פרנק עולה כי רבים מזכירים תחושות של התרשמות ועניין רב בחקירה מקורב של סיפור אנה פרנק ומשפחתה. רבם מזכירים בהתלהבות רבה את התערוכות והחפצים השונים של המשפחה במוזיאון, בדגש על יומנה המקורי של אנה פרנק. רבים מוסיפים בתגובות שלהם, תובנה עוצמתית ואישית על החוויה שלהם את המקום. בהרבה תגובות של המבקרים במוזיאון מתואר התרגשות מהחוויה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שעבור חלק מהמבקרים במיוחד צעירים, החוויה יכולה להיות גם מאתגרת מבחינה רגשית.




קצת היסטוריה

אנה פרנק, או בשמה המלא – אנליס מארי אנה פרנק, בת לאוטו היינריך ואדית פרנק נולדה בפרנקפורט שבגרמניה בשנת 1929. משפחתה של פרנק השתייכה לקהילה היהודית הליברלית וכמו רבים באותה התקופה והמקום הם לא הקפידו לשמור מצוות בבית. אביה של אנה היה איש עסקים משכיל וטיפח בביתו ספרייה עשירה מאוד, ותמיד עודד את בנותיו לקרוא ולהשכיל.

במרץ 1933 נבחר נציג מטעם המפלגה הנאצית לראשות העיר, דבר שהוביל לגל שנאה ואנטישמיות בפרנקפורט. עקב המצב הקשה החליט אוטו היינריך פרנק להעתיק את עסקיו ומשפחתו לאמסטרדם, שם פתח סניף קטן של חברת אופקטה שהתעסקה בהפצת פקטין, משרדי החברה נפתחו במקום שידוע כיום כבית אנה פרנק. כשנה אחר כך הצטרפו אנה, אמה ואחותה לאביהם באמסטרדם ועברו לגור בכיכר מרדווה (Merwedeplein) והתחילו לנהל חיים נורמלים. אנה נרשמה לבית ספר ציבורי בעיר וכבר שם באה לידי ביטוי אהבתה לכתיבה ולשירה.כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, פתח אביה של אנה עסק בשם פקטקון (Pectacon) שעסק במכירת חומרים לתעשיית המזון המשומר בצורה סיטונאית. בשנת 1939, בפרוץ מלחמת העולם השנייה כבשו הנאצים את הולנד בתוך חמישה ימים וזאת למרות הודעתה של הולנד על נייטרליות.

באותה תקופה חיו בהולנד 140,000 יהודים ובסיום המלחמה נותרו רק כ-40,000 יהודים. עם כיבוש הולנד החלו גזרות והגבלות קשות מאוד על היהודים, ואנה הקטנה ואחותה גורשו מבית ספרם.

פסל אנה פרנק, נמצא בסמוך לבית

בשנת 1942 החליטה המשפחה לעבור למקום המחבוא שלהם וזאת לאחר שאחותה של אנה קיבלה זימון שהורה לה להתייצב למחנה העבודה. באותו רגע החליט אוטו היינריך לברוח למחבוא. הכניסה למחבוא הייתה סודית והוסתרה מאחורי ארון ספרים שהסתובב על ציר.

המשפחה השתילה ראיות שווא כמו מכתב מהאב, על מנת לרמז לכך שברחו מהדירה במהירות. למשפחת פרנק היו מעט חברים מחוץ למחבוא ואלה עזרו להם ודאגו לעדכן אותם על מה שקורה מחוץ למחבוא.

בהמשך הכניסה משפחת פרנק למחבוא עוד משפחות ואלה הצליחו להתחבא במשך שנתיים וחודשיים עד לאוגוסט 1944. ב-4 באוגוסט בשעות הבוקר, פרצו שוטרי ההסדר הגרמני למחבוא של המשפחות ועצרו את כולם. ב-28 באוקטובר 1944, הועברו אנה ומרגוט למחנות הריכוז ברגן בלזן, שם נפטרו האחיות ממחלת טיפוס הבהרות בשנת 1945, כחודשיים-שלושה לפני תום המלחמה.

כנסיית ווסטר-קרק (Westerkerk) הנמצאת בסמוך לבית אנה פרנק (צילום מקורי)

מה רואים?

בית אנה פרנק משחזר את החלק הקדמי של הבית בו התנהלו חיים רגילים ואת חדרי המסתור האחוריים בהם התחבאו אנה פרנק ומשפחתה. בסיור תראו את חלקו הרגיל של הבית ששימש כמשרדו של אוטו היינריך וכולל את הכניסה אל חדר המסתור עצמו, מאחורי הספריה הענקית ששימשה כדלת סודית למחבוא.

בעליית הגג תוכלו לראות תמונות וקטעי יומן שהודבקו על הקירות שם. המקום נשמר בצורתו האותנטית כמעט לגמרי. במקום יחולקו עלוני הסבר בעברית לתיירים מישראל.

המוזיאון מציג ציטוטים שונים מיומנה של אנה פרנק, חפצים מקוריים, מסמכים, צילומים וכמה סרטי הסבר קצרים שינסו להעביר לכם את קושי המחייה במחבוא ובאותה תקופה בכלל.

סיור והסבר קצר בבית אנה פרנק

כרטיסים לסיורים בעקבות אנה פרנק

ישנם מגוון רב של סיורים העוסקים בחייה של אנה פרנק בפרט ובחייה של הקהילה היהודית באמסטרדם של טרום מלחמת העולם השנייה בכלל. סיורים אלו לרוב יכללו סיור מקיף בעקבות חייה של אנה פרנק,הקהילה היהודית ומלחמת העולם השנייה. מגוון הסיורים מציע סגנון שונה לכל מבקר,וזווית ייחודית להיכרות עם סיפורה הטראגי של אנה פרנק.

בית אנה פרנק אמסטרדם

בית אנה פרנק באמסטרדם. נקודת היציאה של מרבית הסיורים 

סיורים בעקבות אנה פרנק

ישנם סיורי הליכה רבים המתחקים אחרי שורשיה של משפחתה של אנה פרנק, חייה באמסטרדם ועד עליית הגג שבה התחבאה יחד עם משפחתה לפני שנשלחה למחנות ההשמדה. סיורים מומלצים אלו כוללים הצצה לשכונה בה בילתה את ילדותה ולרובע היהודי בה התגוררה הקהילה היהודית בעיר. ניתן לרכוש את הסיור כאן או כאן (בתוספת של 5% הנחה לגולשי הכל על בהזנת קוד הקופון hako5). בנוסף,ישנה אפשרות לרכוש סיור זה עם אפשרות ביטול בחינם כאן או כאן.

סיור הכולל כרטיס כניסה למוזיאונים היהודיים באמסטרדם

אפשרות פופולארית נוספת היא רכישת כרטיס משולב,אשר בנוסף לסיור הרגלי בעקבות חייה של אנה פרנק, משלב גם כרטיסי כניסה למוזיאון היהודי באמסטרדם,מוזיאון הילדים, בית הכנסת הפורטוגלי ומוזיאון השואה הלאומי של הולנד. סיור זה מומלץ למבקרים אשר רוצים להיחשף להיסטוריה של הקהילה היהודית במלוא היקפה, ולהוזיל את עלויות הכניסה הנפרדות לכל אתר יהודי בעיר. ניתן לרכוש כרטיס זה כאן, עם אפשרות ביטול בחינם.

לינה סמוך לבית אנה פרנק

חלק גדול מן המבקרים הלנים באמסטרדם יבחרו לעשות זאת באזור בית אנה פרנק וזאת בזכות קרבה לאתרים פופולארים כמו כיכר דאם, הארמון המלכותי של אמסטרדם ומרכז העיר. אנו ממליצים על Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam למעוניינים במלון יוקרתי ביחס לאזור. במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על St Christophers Inn at The Winston. לאלו אשר מעוניינים בדירה מרווחת The Hotel Apartments in the Center of Amsterdam היא אופציה טובה באזור. תקופת קיץ היא התקופה העמוסה ביותר ב אמסטרדם ולכן אם אתם מגיעים בחודשים אלו מומלץ להזמין מראש מקום לינה. אם אתם עדיין מתלבטים תוכלו למצוא בקישור הזה מקומות לינה באמסטרדם עם אפשרות ביטול.

לקריאה נוספת אודות מלונות באזור כיכר דאם לחצו כאן

לקריאה נוספת אודות מלונות באמסטרדם, באיזה איזור ללון וכיצד לבחור מלון-  לחצו כאן

סיורים מודרכים בנושא הקהילה היהודית באמסטרדם

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • חל איסור מוחלט על צילום במקום! עדיף לא להגיע עם מצלמה בכלל, במידה וכן הגעתם עם מצלמה יש להשאירה בתיק.
  • התורים לבית אנה פרנק ארוכים בדרך כלל עקב היותו אחד האתרים המבוקשים באמסטרדם. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר או לקראת סוף היום.
  • ניתן להזמין כרטיסים מראש אך ורק באתר הרשמי של המוזיאון, כחודשיים מראש בלבד. שימו לב כי 80% מהיצע הכרטיסים זמין מראש, ו20% זמין באותו היום החל מהשעה 9:00 (שעון אמסטרדם). כך שגם אם לא מצאתם כרטיסים מראש, יש סיכוי ברגע האחרון להצליח להזמין כרטיס.
  • חשוב לדעת שבמהלך השנה מתקיימים סיורים של בתי ספר, נסו להימנע מלהגיע בין השעות 11:00-15:00.
  • המקום אינו נגיש לנכים וכרוך בטיפוס בגרמי מדרגות תלולים מאוד וחללים קטנים יחסית.
  • ניתן (אך לא מומלץ) להגיע ברכב ולחפש חניה בתשלום באחד הרחובות הצדדים ליד המוזיאון – למידע נוסף על השכרת רכב באמסטרדם.
  • לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של אמסטרדם – סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של אמסטרדם).
  • מומלץ לשלב את הביקור במוזיאון עם סיור בסביבה. זוהי אחת השכונות השקטות והנעימות של אמסטרדם, עם לא מעט חנויות בוטיק. כמו כן, מומלץ לבקר בכנסייה הסמוכה – כנסיית ווסטר-קרק (Westerkerk), אשר תוארה לא פעם ביומנה של אנה פרנק.
  • ילדים: הביקור במוזיאון איננו ארוך כלל. מומלץ ואף רצוי לצרף ילדים לחוויה הלימודית ובכך להעניק ערך מוסף, יהודי והיסטורי (למידע נוסף על אמסטרדם עם ילדים).
  • ​באזור ישנם מלונות רבים, אך יש לציין כי רובם אינם עולים על דירוג של שלושה כוכבים. באופן כללי רוב מקומות האירוח בחלק הזה של העיר הם לרוב דירות או אכסניות. מדובר באזור צעיר ותוסס, בו תהנו מבתי קפה, פאבים קטנים ושווקים (שוק הפשפשים נורדרמארקט ושוק לינדנחראכט). בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את מלון הדירות קייזרסגראכט (Keizersgracht Residence)מלון דה תורן (The Toren) ומלון קלמנס (Hotel Clemens) (למידע נוסף על מלונות באמסטרדם ומלונות באזור יורדאן).
  • מחיר: מבוגר- 9 יורו, ילדים 10-17- 4.5 יורו, ילדים עד גיל 10- חינם.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד רחוב Nieuwezijds Klok , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.

שאלות ותשובות על בית אנה פרנק באמסטרדם

בית אנה פרנק הוא אחד מהאתרים הפופולארים ביותר בעיר,לכן מומלץ להגיע לביקור בו בעונות האוף סיזן, כלומר - לא בחודשי הקיץ העמוסים (יולי אוגוסט). עוד אפשרות היא להגיע מוקדם בבוקר,לפני שהתורים בכניסה הולכים ומצטברים

למתעניינים בחייה של הקהילה היהודית באמסטרדם טרום מלחמת העולם השנייה מומלץ לבקר גם במוזיאון היהודי,  בבית הכנסת הפורטוגלי או בבית הכנסת הגדול של אמסטרדם

בנוסף,בית אנה פרנק נמצא בסמוך לאתרים מרכזיים בעיר כגון כיכר דאם או הארמון המלכותי של הולנד

הביקור בבית אנה פרנק מומלץ לכל מי שרוצה להיחשף לסיפורה הטרגי של הילדה היהודייה המפורסמת, ולחיי הקהילה היהודית באמסטרדם טרום מלחמת העולם השנייה בכלל.

הסיורים הרבים בעקבות אנה פרנק והקהילה היהודית בעיר מציעים, כל אחד בדרכו, זווית ייחודית ומעניינת לסיפורה של אנה פרנק והקהילה היהודית באמסטרדם. ישנם סיורים פרטיים מצומצמים יותר (למשל זה) או סיורים מודרכים לקהל רחב יותר, בו תוכלו לפגוש מבקרים אחרים ולהחליף איתם חוויות במהלך הסיור (למשל סיור זה או זה)

בנוסף,ישנם סיורים הכוללים גם כרטיסי כניסה  למוזיאון היהודי באמסטרדם,מוזיאון הילדים, בית הכנסת הפורטוגלי ומוזיאון השואה הלאומי של הולנד. (למשל כרטיס זה)

מידע שימושי על בית אנה פרנק

שעות פתיחה

1 בנובמבר עד 1 באפריל: ראשון-שישי 9:00-19:00, שבת 9:00-21:00. 1 באפריל עד 1 בנובמבר: כל ימות השבוע 9:00-22:00 (ניתן להיכנס למוזיאון עד כחצי שעה לפני שעת הסגירה).

כתובת

Prinsengracht 267, אמסטרדם, הולנד.

אתר רשמי
הגעה
directions_subway

טראם
קווים 13 ו-17 ויורדים בתחנת Westermark.

directions_bus
אוטובוס

קווים 170, 171, 172 ויורדים בתחנת Westermark.

ניתן להגיע באופניים בקלות, למידע נוסף על השכרת אופניים ומסלולים באמסטרדם.

directions_car
רכב

ניתן להגיע ברכב ולחפש חנייה בתשלום באחד הרחובות הצדדים ליד המוזיאון. למידע נוסף על תחבורה ציבורית באמסטרדם.