אודה זיידה הרובע הישן, אמסטרדם

אודה זיידה – הרובע העתיק של אמסטרדם

מידע כללי

אודה זיידה – הרובע הישן (Oudezijds) הינו הרובע העתיק של העיר והוא חלק מה”צנטרום”, הרובע המרכזי והתיירותי ביותר של אמסטרדם. הצנטרום מחולק לשניים אודה זיידה (הרובע הישן) וניואה זיידה (הרובע החדש) וגבולותיו הן בין תחנת הרכבת המרכזית לתעלת סינגל. אודה זיידה זהו רובע בו תראו הרבה ניגודיות בין ישן לחדש, בין היסטוריה לעתידנות – הן בסגנון הבנייה והן בתרבות. לצד מבנים עתיקים מלפני 600 שנה תמצאו ארכיטקטורה חדשנית, ולצד כנסיות עתיקות תמצאו את רחוב הזונות המפורסם בעולם. זהו ה-רובע לגלות את אמסטרדם ולהבין את מקורותיה של העיר.

רחוב דאמרק הראשי הוא נקודת ציון עבור הרובעים, ממזרח לרחוב נמצא למעשה הרובע הישן וממערב הרובע החדש. הרובע הישן כולל בתוכו את רובע החלונות האדומים, תחנת הרכבת המרכזית, צ’יינה טאון, כנסיית אאוד קרק (Oude Kerk) – הנחשבת למבנה העתיק ביותר בעיר, ומגוון בתי קפה ו”קופי-שופס”.

כנסיית אאוד קרק (צילום: רישיון)




צמוד לתעלת חלדרסקאדה נמצא מגדל לבנים קטן, הסכראירסטורן – “מגדל הקינה”, אלו חלק מחומות העיר מתקופת ימי הביניים ששרד עד היום. האגדה מספרת כי נשות המלחים עמדו כאן ובכו בעודן נפרדות מהגברים כשנסעו אל הים. המקום משמש כיום כבר-מסעדה בעל עיצוב ייחודי.

לב הרובע העתיק מתמקד בכיכר ניו-מרקט (Nieumarkt) אשר נבנתה במאה ה-15, אז המקום נקרא שער אנטוניוס הקדוש. כיום המקום משופץ ומלא אטרקציות כמו שוק פשפשים הפתוח בתקופת הקיץ, מופעי רחוב, בתי קפה רבים, קופי שופס ומסעדות.

עברה השני של כיכר ניומרקט, רחוב סנט אנטוניוסטראט, הוא האזור שבעבר שכן בו הרובע היהודי הישן. התגוררה שם אוכלוסיה יהודית גדולה שרוב עיסוקה היה סחר במזון. מצב האוכלוסייה היהודית התדרדר מאוד לאחר מלחמת העולם השנייה והרובע הפך למקום מוזנח. רוב האוכלוסייה שעברה להתגורר שם לאחר המלחמה הייתה אוכלוסייה מקומית מהמעמד הבינוני. כמו גן רוב הבתים שניצבו כאן נהרסו לצורך בניית מערכת המטרו של העיר.

עוד אתר חשוב ברובע הוא ביתו של רמברנדט, שהוסב למוזיאון. במוזיאון תזכו להצצה על אזור העבודה וכלי העבודה של האמן הדגול. מעבר לאתר היסטורי של אדם מרשים, המוזיאון מציג ברובו עבודות תחריטים של רמברנדט, יצירת תחריט הוא תהליך מסובך ומאוד מבוקש ויקר.

גם שוק ווטרלו הוא חלק מהרובע, שוק הפשפשים המדהים הזה מהווה מרכז משיכה תיירותי מרכזי באסמטרדם. הוא החל לפעול בשנת 1893 ומציע מגוון רב של דוכני מזון, פירות וירקות, דגים, מאכלי ים, רהיטים, בגדים, תכשיטים והכל כמובן יד שניה.

לינה באזור אודה זיידה

אזור אודה זיידה כולל בתוכו גם את רובע החלונות האדומים, ולכן צריך לקחת בחשבון שאם אתם מגיעים כמשפחה לאמסטרדם – אולי עדיף לחפש אזור אחר ללון בו. באזור זה רוב המלונות הם בדרגת שני כוכבים-שלושה כוכבים, כאשר היחס בין מלונות לבין דירות הוא פחות או יותר שווה. זהו אזור מומלץ ללינה במיוחד עבור צעירים או עבור זוגות המעוניינים להישאר במרכז העניינים כל היום וכל הלילה. למחפשים מלון יוקרתי ביחס לאזור אנו ממליצים על Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam, במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על Motel One Amsterdam-Waterlooplein. במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על The Hotel Apartments in the Center of Amsterdam. כדאי לקחת בחשבון שמכיוון שזהו אזור פופולרי ללינה המלונות עמוסים במיוחד בקיץ ולכן מומלץ להזמין מקום מראש במידה ואתם נוסעים בחודשים אלו. לעוד מידע על לינה באודה זיידה כדאי להיכנס לעמוד מלונות באזור אודה זיידה. (למידע נוסף על מלונות באמסטרדם).

 

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • בין אם אתם חובבי ספרים או לא – באזור נמצאת אחת הסיפריות הגדולות באירופה (Amsterdam Public Library) אך ההנאה הגדולה חבויה על גג הספריה, שם נמצא בית קפה ממנו תוכלו להשקיף על מרכז אמסטרדם.
  • אל תמנעו מסיבוב ברובע החלונות האדומים, למרות שהוא ידוע לשמצה (או דווקא בגלל) העירייה מנסה לשקם את האזור ולכן נפתחו בו המון בתי עסק, חנויות ומסעדות בשנים האחרונות.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו להכיר את אמסטרדם: סיור היכרות בעברית במרכז העיר וסיורים מודרכים באמסטרדם בעברית.
  • מומלץ להגיע לאיזור בתחבורה ציבורית (טראם או מטרו). מומלץ להימנע מהגעה עם רכב לאיזור, מכיוון ותתקשו למצוא חניה ברחובות, והחניה בחניון מסודר יקרה (למידע נוסף על תחבורה ציבורית באמסטרדם).
  • למי שבכל זאת מתעקש להגיע עם רכב, תוכלו לחנות את הרכב באחד מהחניונים הבאים: Q-Park de Bijenkorf (כיכר דאם), Parking Waterlooplein (כיכר ווטרלופליין), Krasnapolsky (מאדאם טוסו), P1 Parking Amsterdam Centrum (תחנת הרכבת המרכזית). (למידע נוסף על השכרת רכב באמסטרדם).

מידע שימושי

איך מגיעים? 

  • ​טראם- קווים 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24, 26, עד לתחנת הרכבת המרכזית או עד לתחנת כיכר דאם (De Dam). או קווים 4, 9, 14, 16, 24 עד לתחנת מונטפליין (Muntplein).
  • מטרו- קווים 51 (כתום), 53 (אדום) או 54 (צהוב) עד לתחנת ניו מרקט (Nieuwmarkt).

[wpgmza id="11" cat="5" marker="1303" zoom="15"]