הדואומו של פירנצה (קתדרלת סנטה מריה דל פיורה) | Catedrale di Santa Maria del Fiore – Duomo di Firenze

עדכון אביב 2024

האביב מביא איתו תיירים רבים המגיעים לחופשה בפירנצה והמספר שלהם רק יעלה ככל שנתקרב אל הקיץ ושיא עונת התיירות. באטרקציות הפופולאריות העומס כבר מורגש, ובחלקן גם התורים הולכים ונהיים אורכים. אומנם הדואמו של פירנצה לא מהאתרים הראשונים עליהם חושבים כשמדובר על הזמנה מראש של כרטיסים לאטרקציות, שלא כמו פארקי שעשועים או ארמונות, כדאי להזמין מראש, במיוחד אם אתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע, וכך להבטיח את כניסתכם בזריזות יותר מאשר המתנה במקום. להזמנת כרטיסים מראש להדואמו של פירנצה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

מידע על הקתדרלה האייקונית שמסמלת את פירנצה

מידע כללי

הדואומו של פירנצה – קתדרלת סנטה מריה דל פיורה (Catedrale di Santa Maria del Fiore – Duomo di Firenze) היא האייקון החשוב של העיר פירנצה, מסמלת אותה והיא אחת הכנסיות המיוחדות בעולם מבחינת עיצוב. משמעות שמה הוא ״הקתדרלה של סנטה מריה של הפרח״, והיא נמצאת במרכז העיר, בגבול הצפוני של החומה העתיקה ביותר של העיר העתיקה. זוהי הקתדרלה השלישית הגדולה בעולם (אחרי בזיליקת פטרוס הקדוש שברומא וקתדרלת סנט פול שבלונדון), והייתה הגדולה בעולם בזמן בנייתה.

 

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

בניית הקתדרלה נמשכה יותר מ-100 שנה, החל מסוף המאה ה-13 ועד השלמתה יחד עם הכיפה במאה ה-15. בתחילה היא נבנתה בסגנון גותי, שהלך והשתנה עם השנים ככל שהשתנתה אופנת סגנון האדריכלות. הכנסייה יחד עם מגדל הפעמונים שלה, הכיכר והעיר העתיקה בה היא נמצאת מהווים ביחד אתר מורשת עולמית המוכרז על ידי אונסקו.




מה רואים?

מדובר במבנה עצום באורך של כ-150 מטר ורוחב כ-40, וגובה הכיפה הוא כ-115 מטר. תכנון הכנסייה הוא כשל בזיליקה עם צלב לטיני, אולם תווך (סירה) ומ-4 צדדיו מעברים. המעברים מופרדים מהאולם על ידי קשתות גותיות רחבות ומחודדות היושבות על עמודים. במאה ה-16 רוצפה כל הכנסייה מחדש עם אריחי שיש מרשימים.

מבפנים הכנסייה די חשופה כסמל לחיי הצניעות הדתיים, ורוב האומנות שבה נעלמה עם השנים או הועברה למוזיאון הסמוך. אך עדיין בתוכה ניתן לראות קישוטים, ציורים וציורי קיר, מזבחים וקברים מעוטרים. כמו כן הכנסייה ידועה בשל 44 חלונות הויטראז׳ שבה, שבזמן יצירתם היו מבין הגדולים באיטליה.

בדואומו יש 6 אתרים בהם אפשר לבקר:

  1. הקתדרלה עצמה מבפנים (כניסה בחינם, אך התור ארוך, וניתן להזמין מראש כרטיס בתשלום שיחסוך את התור וכולל את כל האתרים) – הכניסה היא דרך החזית הקדמית, כלומר הדלת המערבית (וכניסה נגישה לבעלי מוגבלות בתנועה מהדלת הדרומית- פורטה דה קאנוניצ׳י – Porta dei Canonici).
  2. הקריפטה – הכניסה דרך המדרגות שבאולם התווך בתוך הקתדרלה.
  3. הכיפה – הכניסה דרך הדלת הצפונית – פורטה דלה מאנדורלה (Porta della Mandorla), ויש לטפס 463 מדרגות ללא מעלית. חובה להזמין מקום מראש (זאת לאחר שרכשתם כרטיס- יש להזמין שעה מסוימת).
  4. מגדל הפעמון – הכניסה מהצד הדרומי של הקתדרלה, יש לטפס 414 מדרגות ללא מעלית.
  5. הבפטיסטריום (בית הטבילה) – זהו מבנה נפרד ממערב לקתדרלה, הכניסה אליו מהדלת הצפונית שלו.
  6. המוזיאון – נמצא במבנה נפרד ממזרח לקתדרלה.

האתר היחיד שהכניסה אליו חינם היא הקתדרלה, אל שאר האתרים הכניסה בתשלום, ברכישת כרטיס אחד שכולל כניסה לכל האתרים.

רכישת כרטיסי כניסה, דילוג על התור וסיורים מודרכים בקתדרלת פירנצה

הידעת?
״דואומו״ הוא מונח איטלקי לציון כנסייה שהיא בהווה, או הייתה בעבר, קתדרלה.
קתדרלה היא כנסיה בה יושב הבישוף, מה שהופך אותה לכנסיה המרכזית של האזור.
המונח מגיע מהמילה הלטינית דומוס שמשמעותה ״בית״- משום שקתדרלה היא ביתו של האל או של הבישוף.
הדואומו המוכרים ביותר הם הדואומו של פירנצה, הדואמו של מילאנו, וכנסיית סן ג׳ובנו אין לטראנו של רומא.

סרטון קצר המסביר על בניית הכיפה של הדואומו

החזית

החזית המקורית בוצעה על ידי מספר אמנים, רק חלקה התחתון הושלם ואז נפסקה העבודה עליו. כמאה שנה לאחר מכן החזית פורקה מפני שהייתה כבר מיושנת, לא עדכנית ולא מתאימה לסגנון הרנסאנס של אותם ימים. חלק מהפסלים המקוריים ניתן לראות במוזיאון הדואומו– שמאחורי הכנסייה, וחלק נמצאים במוזיאון ברלין ובלובר בפריז. החזית אם כך נשארה חשופה עד המאה ה-19, אז נבנתה בסגנון ניאו-גותי עם שיש לבן אדום וירוק שמקושט (לדעת חלק מהאנשים- מקושט מדי) בפסלים ועיטורים.

חזית סנטה מריה דל פיורה (צילום: 21150תחת CC0)

הכיפה (Dome)

עם קוטר של כ-45 מטר, הכיפה של הדואומו החזיקה בתואר הכיפה הגדולה ביותר בעולם עד סוף המאה ה-19 ומחזיקה בתואר כיפת הלבנים הגדולה ביותר בעולם עד היום. ולא בכדי, שיטת בנייתה הייתה חידוש גאוני לאותה תקופה והייתה המבנה המוכר ביותר של האדריכל פיליפו ברונלסקי (שעיצב גם את הכיפה של בזיליקת סן לורנצו הקרובה, כיפה שמזכירה את זו של הדואומו, רק בקטן יותר). בזמן בנייתה הכנסייה הייתה בנויה ובשימוש מזה 100 שנה, לכן צריך היה ברונלסקי לבנות כיפה בעל גודל גדול שכבר הוגדר מראש.

הכיפה מבחוץ (תמונת מערכת האתר)

המדרגות העולות אל הכיפה (תמונת מערכת האתר)

שיטת הבניה בדרך כלל הייתה להעניק תמיכה לבטון בזמן שהוא מתייבש עם בטן רצינית של חול מתחתיה, אך דרך זו הייתה מונעת פעילות בכנסיה המרכזית של העיר במשך כל זמן הבניה. כמו כן לא היו בנמצא בטוסקנה כולה מספיק עצים בשביל הקמת קורות התמיכה או עץ מספיק ארוך לבניית בסיס הכיפה הגדול. במקום להשתמש באבן, ברונלסקי בחר בתבונה לבנות את הכיפה מלבנים שהן גם קלות הרבה יותר וגם לא דרשו תמיכה מתחתיהן בזמן הבניה. כל טבעת לבנים שנבנתה מעל קודמתה למעשה חיזקה אותה, ובכך התקבלה כיפה שהיא גם גדולה אם גם יציבה וחזקה. בכיכר ניצב פסל של ברונלסקי, הנושא מבט מעלה אל הכיפה שתכנן.

הכניסה אל הכיפה היא בהזמנת כרטיס מראש לשעה נקובה. יש להגיע כרבע שעה לפני הזמן הקבוע, ולהמתין בתור. אל חשש, בשעה הנקובה התור יתקדם במהרה משום שכל אדם מציג את כרטיסו לקורא אלקטרוני ומתקדם. יש לטפס את 463 המדרגות ברגל, בסופם תגיעו אל הכיפה מבפנים מלמעלה ותוכלו לצפות בציורי הקיר המרשימים שמכסים אותו מבפנים. לאחר הקפה של הכיפה מבפנים, תצאו לראשה מבחוץ ותוכלו לראות נוף מרשים ביותר של פירנצה- מומלץ מאוד.

*למתעניינים בכיפה מומלץ לקרוא את הספר ״הכיפה של ברונלסקי״ של רוס קינג, מאנגלית: רוני רייך, הוצאת דביר, 2003.

הנוף של פירנצה מראש הכיפה של הדואמו, במרכז ניתן לראות את פאלאצו וקיו עם המגדל שלו (תמונת מקור)

הציורים על הכיפה מבפנים

מגדל הפעמון

מגדל הפעמון מתנשא אל גובה של כ-85 מטרים והוא דוגמא טובה ביותר לאדריכלות גותית של המאה ה-14 בפירנצה. הוא מצופה בשיש לבן, ירוק ואדום- כמו הקתדרלה, ונחשב למגדל הפעמונים היפה ביותר באיטליה. על מגדל הפעמונים מסותתים 56 תבליטים ו-16 פסלים בגודל אנושי שנוצרו על ידי טובי האמנים של המאה ה-14 (ביניהם דונטלו). המקור של כל אלו נמצאים במוזיאון הדואומו ובמגדל נמצאים העתקים. בנייתה החלה על ידי גיוטו ולאחר מותו הושלמה על ידי מספר אמנים עוקבים. בראשה טרסה ממנה יש תצפית פנורמית טובה.

מגדל הפעמון מימין, משמאלו ניתן לראות חלק מהכיפה מציצה מאחור, משמאל לה חלק מחזית הקתדרלה, והכי משמאל זהו בית הטבילה (תמונת מקור)

מגדל הפעמונים של גיוטו והנוף של פירנצה במבט מראש כיפת הדואו (תמונת מקור)

בית הטבילה – הבפטיסטריום (Florence Baptistery)

בית הטבילה הוא אחד מהכנסיות העתיקות ביותר בפירנצה, הנמצא ממש מול קתדרלת הדואומו. מקורותיו הם מהמאה הרביעית או החמישית לספירה, לפי חלק מהטענות הוא הוקם במקומו של מקדש רומאי פגאני, והמבנה הנוכחי הוא מאמצע המאה ה-11. המבנה הוא מיוחד, בצורת מתומן המצופה לבני שיש לבן וירוק מבחוץ.

בית הטבילה (צילום מקורי)

מבפנים המבנה מעניין ומשלב סגנונות ועיצובים מדתות שונות: העיצוב הכללי מזכיר את הפנתיאון הרומאי ומכיל אלמנטים של מבנים עתיקים: עמודים מונוליטיים ושתי גלוסקמות מסותתות. הרצפה שואבת מהעולם המוסלמי עם מוטיבים מזרחיים של גלגל המזלות.

ציור קיר בקתדרלת סנטה מריה דל פיורהציור קיר בקתדרלת סנטה מריה דל פיורה

קישוטי הקיר הגיאומטריים משלבים תבניות קיסריות מאוחרות יחד עם שורשים גרמאניים. הכיפה וחלקים מהאפסיס (גומחת המזבח) מצופים פסיפס מרשים מאוד מהמאה ה-13, רקע הפסיפס של הכיפה זהוב ובתוכו משובצים דמויות וסיפורים מהנצרות. הפסיפס מושפע מהעיצוב הבינזנטי של מרכז איטליה. הפסיפס שבכיפה כולל גם סיפורים מהתנ״ך ובו סיפורים מספר בראשית וסיפורי יוסף.

קישוטי קיר גיאומטריים עם מוטיבים גרמאניים (תמונת מערכת האתר)

דלת גן העדן

לבית הטבילה שלושה דלתות ברונזה (מדרום, צפון ומזרח) מהמאות 14-16, והדלת הרלוונטית ביותר לנו היא הדלת המזרחית הנקראת ״דלת גן העדן״ ועליה סצינות מהתנ״ך. הדלת הנוכחית בבית הטבילה היא העתק של המקור (שבוצע בשנים 1425-1450). התבליטים כוללים את סיפורי אדם וחווה, קין והבל, נוח, אברהם, יצחק ובניו, יוסף, משה, יהושוע, דוד ושלמה ומלכת שבא.

שלמה ומלכת שבא על הדלת המזרחית של בית הטבילה (תמונת מערכת האתר)

קירוב של הדלת המזרחית של בית הטבילה, ברונזה ועליה סיפורי התנ״ך קירוב של הדלת המזרחית של בית הטבילה, ברונזה ועליה סיפורי התנ״ך

מוזיאון האופרה של סנטה מריה די פיורה

במוזיאון נמצא אוסף האומנות הקדושה השני בעולם מבחינת היקפו (אחרי מוזיאון הותיקן שברומא). במוזיאון תמצאו יצירות מופת של אמנים כמו דונטלו מיכלאנג׳לו ועוד. במוזיאון פסלים וציורים שנוצרו עבור הקריפטה, מגדל הפעמון והקתדרלה עצמה- הוסרו ממקומם המקורי והועברו למוזיאון למטרות שימורם ועיצוב מודרני יותר של הכנסייה. במוזיאון ישנה נקודת תצפית פנורמית אל פירנצה.

לקריאה נוספת על הדואומו:

  • למתעניינים בכיפה מומלץ לקרוא את הספר ״הכיפה של ברונלסקי״ של רוס קינג, מאנגלית: רוני רייך, הוצאת דביר, 2003.

המלצות "הכל על"




  • כנסיית הדואומו של פירנצה מומלצת מאוד לביקור והיא אחת מהאתרים החשובים ביותר של פירנצה. היא עדיין אחת מהקתדרלות הגדולות בעולם, גם אם אנכם מתכוונים להיכנס שווה מאוד להגיע לראות את הכנסייה מבחוץ, כסמל האייקוני של העיר. היא מושכת אליה תיירים רבים במיוחד בקיץ ולכן התור בכניסה אל הקתדרלה עצמה (שנמצאת בחזית הקדמית) הוא ארוך ביותר בעונת התיירות (קיץ).
  • כרטיסים – הכניסה לדואומו היא בחינם, אך אם תרצו לטפס במדרגות אל הכיפה (מומלץ) יש לרכוש כרטיס הכולל גם כניסה אל המוזיאוןמגדל הפעמונים ובית הטבילה. כרטיס זה יקנה לכם כניסה מהירה עם דילוג על התור הארוך, והוא תקף ל-48 שעות מרגע השימוש באתר הראשון.
    • כרטיס דילוג על התור – ניתן לרכוש כרטיס כזה כאן. יש לדעת, כי התור עליו הכרטיס מקנה דילוג- הוא התור לקניית הכרטיס, אך בנוסף יש גם תור ארוך בכניסה לכל מבנה ומבנה (תור לקתדרלה, תור למגדל הפעמון וכו’). הכניסה לכיפה לעומת זאת נקובה בשעה מסוימת שנבחרה בעת הזמנת הכרטיס, ולכן לכיפה אין ממש המתנה- גם אם יש תור, בשעה הנקובה הוא מתקדם מהר מאוד כי כל מי שנכנס רק מציג את הכרטיס לקורא האלקטרוני ומתקדם הלאה. יש להגיע אל הכיפה כרבע שעה לפני השעה הנקובה בכדי לוודא שלא תפספסו את הכניסה. לעומת זאת התור לקתדרלה עצמה, ולמגדל הפעמון (שני תורים נפרדים) שניהם ארוכים מאוד. טריק לקיצור זמן ההמתנה הוא להגיע בשעות 13:00-14:00 אז כולם הולכים לאכול והתור קצר משמעותית. לבית הטבילה לעומת זאת התור כמעט ולא קיים וניתן להיכנס אליה כמעט מיידית בכל השעות.
    • סיור מודרך של הכיפה הכולל דילוג על התור – אפשרות נוספת, שעולה רק במעט יותר (4 יורו יותר מכרטיס שכולל רק דילוג על התור, נכון לשנת 2018) היא לרכוש כרטיס הכולל דילוג על התור וסיור מודרך בכיפה. כרטיס כזה ניתן לרכוש דרך טיקטס או דרך גט יור גיידגט יור גייד אופציה שניה וגט יור גייד אופציה שלישית. כדאי לבדוק את כל האופציות ולהשוות מחירים כי יש הבדלים במחיר.
    • סיור מודרך בתוך הקתדרלה – סיור מודרך האורך חצי שנה בתוך הקתדרלה, ניתן לרכוש כאן או כאן (כדאי להשוות בין המחירים, אך שימו לב שגם אורך הסיורים שונה ולכן יש הבדל במחיר. אחד מהם קצר יותר).
    • כמו כן יש אפשרות להזמין מראש סיור מודרך בקתדרלה דרך האתר הרשמי של הקתדרלה – מידע על סיור מודרך באתר האינטרנט של הדואומו– אך לצורך כך יש להתקשר או לשלוח מייל (לא ניתן לרכוש אוטומטית דרך האתר ללא יצירת קשר עמם).
  • הדואומו נמצא בתוך חלק מיוחד של פירנצה מתקופת ימי הביניים- העיר העתיקה, זהו לב לבה של העיר מבחינה היסטורית, החלק התיירותי של העיר. לא כל התיירים נכנסים אל הקתדרלה עצמה (אם משום שההמתנה בתור ארוכה ואם משום שלא רוצים לשלם כדי לחסוך את התור), מגיעים לפה לרוב בסיור כולל של העיר העתיקה, וכדאי לשלב אותה עם אתרים נוספים של העיר העתיקה- לכיוון צפון: גלריית האקדמיה (במרחק 5 דקות הליכה) בה נמצא פסל דוד של מיכלאנג׳לו, לכיוון דרום: כיכר הסניורה ופאלאצו וקיו הצמודות, גלריית אופצי ופונטה וקיו (כולם במרחק 5-10 דקות הליכה).
  • אם אתם מגיעים אל הדואומו של פירנצה מאתר אחר בעיר העתיקה, מומלץ להגיע ברגל (זו למעשה במעט הדרך היחידה)- המרחק בין אתרי העיר העתיקה הוא קטן ויש בעייתיות בהכנסת כלי רכב לאזור (בפירנצה אין מטרו, ורק קו אחד של טראם שלא מגיע לכאן). למידע נוסף בנושא ראו- השכרת רכב בפירנצה והשכרת רכב באיטליה.
  • הכניסה המונגשת לקתדרלה לבעלי מוגבלות בתנועה נמצאת בדלת הדרומית- פורטה דה קאנוניצ׳י (Porta dei Canonici). אל הכיפה ואל מגדל הפעמון ניתן להגיע רק במדרגות ואין מעלית, והיא אינה מומלצת למי שסובל מבעיות בלב, ורטיגו או קלאוסטרופוביה.
  • הכנסייה היא מבנה דת אליו יש להגיע לבושים בהתאם: עם כתפיים ורגליים מכוסות. לפי אתר האינטרנט של הקתדרלה בנוסף אסור להיכנס אליה נעולים בסנדלים, וחבושים בכובעים ומשקפי שמש. יש להקפיד בכך שכן בכניסה לקתדרלה ישנו שומר שלא מאפשר למי שלא לבוש בצנעה להיכנס.
  • שימו לב שלכל חלק מהדואמו (הקתדרלה עצמה, טיפוס אל הכיפה או אל מגדל הפעמון, המוזיאון ובית הטבילה) יש שעות פתיחה שונות המפורטות תחת מידע שימושי.
  • זמן הסיור המשוער בדואומו תלוי ביותר בכמות האתרים והבניינים אליהם ברצונכם להיכנס. אם אתם מתכננים להיכנס לכולם, זה יכול לקחת גם יום שלם למי שנכנס לעומק ולא ממהר (כיפה + מגדל פעמונים + קתדרלה + בית הטבילה + מוזיאון) במיוחד עם זמן ההמתנה בתורים הארוכים (אם לא תוכן נכון לפי הזמנים בהם התורים קצרים). אם אתם לא נכנסים ורק צופים מבחוץ, כחצי שעה תספיק.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת פירנצה סנטה מריה נובלה (Firenza Santa Maria Novella) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • אם אינכם מתכננים להכנס אל הקתדרלה, או אם אתם מתכוונים להיכנס ולא רכשתם כרטיס מראש ותמתינו בתור, כדאי להגיע בבוקר לפני שמתחמם או בערב המוקדם אחרי שנגמר החום ועדיין יש אור יום. אם רכשתם כרטיס, כדאי להגיע מוקדם ולטפס אל הכיפה / מגדל הפעמונים לפני שנהיה חם מדי, ואז להעביר את שעות הצהריים החמות בתוך הקתדרלה, הקריפטה המוזיאון ובית הטבילה ולהתחמק כך מהשמש הקופחת (דבר זה הוא הטבלה שכן בשעות 13:00-14:00 גם התור לקתדרלה ומגדל הפעמון הוא הקצר ביותר).
  • הנחה משמעותית בכרטיס הכניסה ניתנת לילדים מגיל 6-11 . כניסה חינם לבעל מוגבלות בתנועה (הכיפה והמגדל אינם נגישים להם אך שאר האתרים כן וכדאי להזמין מראש כדי לחסוך את התור).
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו להכיר את פירנצה בראש צעיר וקליל: סיור בעברית וסיורים מודרכים בפירנצה בעברית.
  • זהו האזור הפופולרי והמבוקש ביותר ללינה (אחרי הגשר הישן), ובכלל בתוך העיר העתיקה שכולה האזור המבוקש בעיר. במרחק הליכה קצר ביותר נמצאים רוב אתרי המאסט של העיר. זהו בעצם האזור היוקרתי, ודבר זה גורם לכך שהמחירים גם נראים בהתאם, למידע מורחב על – מלונות ליד הדאומו.
  • הדואומו פתוח בימי שני ולכן הוא אופציה טובה ליום זה בשבוע בו מוזיאונים רבים אחרים (כמו גלריית האקדמיה והאופיצי) סגורים.
  • אם אתם מגיעים לעיר לזמן קצר ולא לנים באזור, יש אפשרות לשמירת חפצים במיקומים נוחים בפירנצה – שמירת חפצים באתר bagBnB. שירות זה מציע שמירת חפצים בתשלום נמוך, וכך להימנע מהסחבות מיותרת עם מזוודות ותיקים גדולים בעיר. אופציה זו נוחה במיוחד למי שעוצר לרגע, קופץ לעיר לראות מספר אתרים, ואז ממשיך הלאה בדרכו- דבר שמתאים בעיקר למילאנו משום שלרוב התיירים היא רק תחנת מעבר. אנחנו השתמשנו בשירות הזה ברומא, והיינו מרוצים מאוד, במיוחד מהנוחות ומכך שלא היינו צריכים להמתין בתור כדי למסור או לאסוף את המזוודה. לאתר זה יש נקודת שירות ליד הדואומו- שמירת חפצים באתר bagBnB ליד הדואמו, ויש נקודות גם ליד תחנת הרכבת סנטה מריה נובלה, פאלאצו פיטי ובזיליקת סן לורנצו.
  • להמלצות כלליות על פירנצה- ראו פירנצה מידע כללי – המלצות.

מידע שימושי על הדואומו של פירנצה

שעות פתיחה

קתדרלה – 10:00-17:00
קריפטה – 10:00-17:00
כיפה – 8:30-19:00
בפטיסטריום (בית הטבילה) – 8:15-10:15, 11:15-19:30.
מגדל הפעמון – 8:15-19:00
מוזיאון – 9:00-19:30, סגור ביום שלישי הראשון של כל חודש

 

כתובת

Piazza del Duomo, 50122 Firenze.

אתר רשמי
הגעה
directions_walk
הולך רגל

מומלץ מאוד להגיע ברגל.

directions_bus
אוטובוס

קווים C1 ו-C2 לתחנת Roma Duomo מספר סידורי FM5350.