בית הכנסת הגדול של פירנצה | Tempio Maggiore

עדכון אביב 2024

עם האביב מגיעים תיירים מכל רחבי העולם לביקור בפירנצה והמספר שלהם רק יעלה ככל שנתקרב אל הקיץ ושיא עונת התיירות. באטרקציות הפופולאריות העומס כבר מורגש, ובחלקן גם התורים הולכים ונהיים אורכים. אומנם בית הכנסת הגדול של פירנצה לא מהאטרקציות שעולות לראש כשחושבים על הזמנה מראש (בניגוד למוזיאונים או תצפיות למשל), אבל הזמנה מראש מומלצת במידה ואתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע או מתכננים כעת את חופשת הקיץ שלכם. הזמנה מראש תבטיח את כניסתכם ותוכל לקצר את זמן ההמתנה מחוץ למקום. להזמנת כרטיסים מראש לבית הכנסת הגדול של פירנצה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

מידע על בית הכנסת המרשים של פירנצה בסגנון בניה מורי

מידע כללי

בית הכנסת הגדול של פירנצה (Tempio Maggiore) , טמפיו מאג׳ורה, שנקרא גם Sinagoga di Firenze, הוא לא אחד מהאתרים המרכזיים של פירנצה, אך בשל חשיבותו לעם היהודי ולישראלים הקדשנו לו פה עמוד משלו. הוא נבנה בסוף המאה ה-18, לאחר שהגטו היהודי שעמד במקום בו ניצבת היום כיכר הרפובליקה התפזר ויהודי העיר שעד אז התגוררו במרוכז נפוצו למקומות שונים בעיר. דבר זה הוביל לתוכניות הקמה של בית כנסת חדש ולידו מבני קהילה נוספים (בית חבד נמצא ממש סמוך וכמו כן גם מסעדה כשרה- למידע נוסף יהדות פירנצה ופירנצה לדתיים ושומרי מסורת).

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

בית הכנסת מבחוץ, עיצוב מורי וכיפה ירקרקה (תמונת מערכת)




מה רואים?

בית הכנסת בנוי בסגנון מורי עם שילוב של ביזנטי, והוא מרשים מאוד, למעשה מרשים לא פחות מכנסיות אחרות בעיר- אם אתם עוברים באזור כדאי להכנס ולו גם רק לראותו. במבט חיצוני ניכרת במרכז כיפה גדולה ירקרקה ומשני צדיה כיפות קטנות יותר- מאפיין בולט בקו הרקיע של פירנצה והוא בנוי מאבן פומטו ורודה. הכיפה ניצבת על תוף ובו חלונות המכניסים אור לתוך בית הכנסת ויוצרים מראה יפה מבפנים.

בית הכנסת בנוי מבחוץ מאבן פומוטו ורודה (צילום מערכת)

כיפת בית הכנסת מבפנים (צילום מערכת)

בתוך בית הכנסת, הרצפה עשויה דוגמאות גיאומטריות ומגיני דוד צבעוניים והקירות מעוטרים בערבסקות בצבעים אדום כחול וזהב ועליהן כתובים פסוקים מהתפילה והמקורות. בקומה השניה נמצא מוזיאון קטן ובו מוצגת ההיסטוריה של היהודים הפלורנטינים, חפצי קדושה ומסמכים ותמונות מהתקופה.

הקירות מקושטים בערבסקות באדום וכחול על רקע זהב ופסוקים מהתפילה (צילום מערכת)

ברצפה דוגמאות גיאומטריות ומגיני דוד (צילום מערכת)




המלצות "הכל על"

  • בית הכנסת של פירנצה אינו מאתרי החובה של פירנצה ואפשר לוותר עליו אם אתם מגיעים לעיר ליום אחד בלבד. אך אם אתם מגיעים לשלושה ימים או עוברים באזור, כדאי להכנס- לא מדובר בביקור ארוך.
  • הכניסה היא בתשלום: 6.5 יורו, מחיר מוזל 5 יורו לילדים בגילאים 6-14 וסטודנטים בגילאי 15-25. ילדים עד גיל 6, מלווים לבעלי מוגבלות ומדריכי קבוצות נכנסים חינם (המחירים נכון לשנת 2017). אין צורך להזמין כרטיסים מראש ולרוב אין תור.
  • ניתן לראות את המבנה מבחוץ רק אם נכנסים (הוא מוקף בחומה), לכן אם אינכם מתכוונים לשלם לכניסה אין ממש מה להגיע כי אי אפשר להתרשם ממנו מבחוץ.
  • אסור להכניס תיקים פנימה אך יש לוקרים עם מפתח אישי בכניסה, בהם ניתן להשאיר את החפצים (בחינם).
  • זמן הביקור המשוער בבית הכנסת והמוזיאון הוא בין שעה לשעתיים.
  • בית הכנסת פתוח בימי שני ולכן הוא אופציה טובה ליום זה בשבוע בו מוזיאונים רבים אחרים (כמו גלריית האקדמיה והאופיצי) סגורים.
  • מומלץ להגיע ברגל- המרחק בין אתרי העיר העתיקה הוא קטן ויש בעייתיות בהכנסת כלי רכב לאזור (בפירנצה אין מטרו, ורק קו אחד של טראם שלא מגיע לכאן). למידע נוסף בנושא ראו- השכרת רכב בפירנצה והשכרת רכב באיטליה.
  • הלינה באזור מומלצת ומתאימה לדתיים ושומרי מסורת המבלים את השבת בעיר ורוצים להיות קרובים לבית התפילה, בית חב”ד והמסעדה הכשרה, למידע נוסף- מלונות בפירנצה לדתיים ושומרי מסורת ופירנצה לדתיים ושומרי מסורת.
  • להמלצות כלליות על פירנצה- ראו פירנצה מידע כללי – המלצות.

כיפת בית הכנסת הירקרקה בקו הרקיע של פירנצה, במבט מכיפת הדואמו (תמונת מערכת)

מידע שימושי על בית הכנסת הגדול של פירנצה

שעות פתיחה

ראשון- חמישי 10:00-17:30 (בחודשים יוני-ספטמבר פתוח עד 18:30). שישי וערבי חג 10:00-17:00. שבתות וחגים סגור לביקור ופתוח לתפילות.

כתובת

Via Luigi Carlo Farini, 6, 50121 Firenze.

הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים 6, 19 ו-31 לתחנת D’Azeglio.