ונציה למוגבלי תנועה

מידע על טיול בונציה לבעלי מוגבלויות בתנועה

מידע כללי

ונציה היא עיר רומנטית ומתוירת מאוד, אך אותם גשרים (435 במספר!) שמייחדים את העיר הופכים אותה ללא ידידותית במיוחד עבור מטיילים מוגבלי תנועה. המוזיאונים לא נגישים מספיק, אין מעקות בטחון בין המדרכות לתעלות והאטרקציות המרכזיות של העיר לא מותאמות לבעלי כסאות גלגלים. אך למרות שמדובר בעיר בעלת היסטוריה עשירה עוד לפני שבכלל הומצא מושג הנגישות, שנראית עדיין פחות או יותר כמו שנראתה לפני 600 שנים, לאחרונה החלו לנסות להנגיש את העיר יותר עבור מוגבלים בתנועה.




למעשה, כ-50% מונציה נגישה לבעלי מוגבלות בתנועה. בניגוד לערים אחרות באיטליה, בונציה אין כלל או שיש מעט מאוד רחובות המרוצפים במרצפות עגעגלות המקשות על תנועה עם כסאות גלגלים. מעט הרחובות אשר כן מרוצפים, מרוצפים במרצפות חלקות שאינן מפריעות כל כך לתנועה. העיר כולה מישורית לגמרי (למעט הגשרים שהעליה והירידה מהם היא בשיפוע).

רחוב מרוצף בונציה, אשר מרצפותיו רציפות, חלקות ואחידות ולא מפריעות לתנועה
עם כסאות גלגלים (צילום:adisa)

יעדים מומלצים לבעלי מוגבלות בתנועה

שני היעדים התיירותיים המבוקשים ביותר של ונציה – בזיליקת סן מרקו וארמון הדוג’ה, ממקומים האחד ליד השני בכיכר סן מרקו ומונגשים לבעלי מוגבלים בתנועה. מטיילים בעלי מוגבלות בתנועה יכולים לדלג על התור של בזיליקת סן מרקו על ידי כניסה דרך היציאה בצד הימני של הכנסייה. בארמון הדוג’ה התור הוא קצר יותר משמעותית, וגם אליו תצטרכו להיכנס דרך היציאה הממקומת בסוף- בחלק הכי קרוב לבזיליקת סן מרקו.

אתר נוסף אשר מונגש הוא גלריית האקדמיה, אשר גם נוח להגעה בתחבורה ציבורית באמצעות הואפורטו וגם נגישה מבפנים כולל שירותים מונגשים.

משרד המודיעין - APT

משרד המודיעין לתיירים (Azienda di Promozione Turistica) הנקרא בקיצור APT, מחלק עלונים ומפות חינם עם מידע למטיילים מוגבלים בתנועה. במפות תוכלו למצוא מידע על נגישות חלקים שונים בונציה וכמו כן על בתי שימוש מונגשים. המשרד המרכזי הוא בניין לבן בודד ליד הגינה הציבורית שבכיכר סן מרקו. סניפים נוספים נמצאים בתחנת הרכבת, אולם המגיעים בנמל התעופה מרקו פולו, באחד מהרחובות הצרים המקושתים היוצאים מכיכר סן מרקו ובמיקומים זמניים שונים בעונת התיירות.

תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית היא דווקא התחום המעודד יותר בנושא הנגישות של ונציה. ניתן לומר כי התחבורה נגישה פחות או יותר, כאשר חלק מאמצעי התחבורה מונגשים לגמרי והשאר לא נגישים כלל. לכן בחירה מושכלת תסייע לכם להשתמש באמצעי התחבורה המתאים לכם ביותר.

בעלי כסאות גלגלים זוכים במחיר מיוחד של 1.5 יורו לתחבורה הציבורית ACTV, ומחיר זה תקף גם עבור המלווה.

סרטון המציג את נגישות המעבורת ואפורטו

מעבורות

המעבורת ואפורטו נגישה למוגבלים בתנועה, והיא יעילה מאוד בהתניידות משכונה אחת לאחרת (למידע מורחב על הנגישות של הואפורטו – באתר באנגלית). סיפון הואפורטו הוא רחב וגדול, שטוח ונוח לבעלי כסאות גלגלים, אין טלטולים רבים מדי על המעבורת והמסלול בין המדרכה למעבורת הוא מישורי וללא מדרגות. בקווים הבאים יש גישה נוחה לכסאות גלגלים: 1 2  3  4.1  4.2  6  12 , ו-  14  .

כאשר הואפורטו מלא באנשים, העליה והירידה עם כסא גלגלים עלולה להיות בעייתית פשוט משום שצפוף מדי. בשעות העומס הואפורטו מגיע לתחנה מלא באנשים. במקרים כאלו מפעיל המעבורת יבקש מכם להמתין לסירה הבאה. קווים מספר 1 ו- 2  צפופים במיוחד לכיוון כיכר סן מרקו בבקרים ולכיוון תחנת הרכבת אחרי הצהריים.

רוב מעבורות המוטוסקאפו לעומת זאת לא נגישות (יש מוטוסקאפו מיוחדות אשר כן נגישות – אך לא מדובר בכל מוטוסקאפו, אלא בכאלה ייחודיות להעלאת כסאות גלגלים) וכמו כן גם מעבורות הטראגטו לא ממש מתאימה לכסאות גלגלים.

סרטון המציג צפיפות על המעבורת הנגישה ואפורטו בשעות העומס

אוטובוסים

חלק מקווי האוטובוסים שמגיעים ממסטרה לונציה וחזרה נגישים לבעלי מוגבלות בתנועה, יש צורך להתקשר ל-ACTV על מנת לברר מראש האם הקו אותו תרצו נגיש: 0415287886.

גשרים נגישים לבעלי מוגבלות בתנועה ומפות נגישות

קודם כל חשוב לציין שעם תכנון נכון, ועם הבנה כיצד בנויה ונציה (למידע נוסף על הגאוגרפיה של ונציה), מוגבלים בתנועה יכולים להימנע לגמרי מהגשרים הרבים של העיר. אפשר לבקר במספר שכונות גדולות, כמו שכונת סן מרקו (שבה נמצאת כיכר סן מרקו – יעד תיירותי חשוב), מבלי להיתקל בגשרים כלל. בשכונות אלה נמצאות מדרכות מרוצפות עגולות מועטות מאוד ואין מדרגות כלל.

השימוש בתחבורה ציבורית פוטר התברברות סביב העיר בחיפוש אחר נתיבים נגישים, אך בדרך זו תוכלו לפספס רבות ממראות רחובותיה הפנימיים של העיר הייחודית הזו. אם בחרתם להתנייד עצמאית מאתר לאתר דרך היבשה ללא השימוש בתחבורה הציבורית, אנו ממליצים לכם לתכנן את המסלול שלכם מראש. לצורך זאת תוכלו להיעזר במפה הזו (לחיצה על הלינק תוביל להורדת הקובץ למחשב)- שהיא מפת הנגישות של ונציה. גשרים אדומים במפה הם גשרים שאינם נגישים, איזורים בצבע ירוק כהה הם איזורים הנגישים לגמרי. כמו כן באתר הזה תוכלו למצוא רשימת נתיבים מוצעים, שאמורים להיות אפשריים למעבר ללא מחסומים לכסאות גלגלים בדרך. לפי המידע שקיבלנו מבעלי מוגבלות בתנועה, כדאי לבדוק את הנתיבים מראש בעצמכם כאשר אתם מתכננים, כי לעתים חלק מהם לא לגמרי נטולים ממחסומים.

גשר Ponte delle Guglie הנגיש לכסאות גלגלים באמצעות מדרגות נמוכות בעלות שוליים עגולות (צילום: Mariamichelle)

כפי שצויין, בונציה 435 גשרים ורובם הכמעט מלא אינם נגישים. ישנו מספר קטן מאוד של גשרים נגישים- 8 לפי המפה המצוינת בפסקה הקודמת, וגם הם נגישים רק במידה ונמצא אתכם מלווה היכול לסייע לכם. מתוכם 2 המצויידים ברמפה להעלאת נוסעים- מעלית (את המפתחות וחוברת הפעלה באנגלית כיצד להשתמש ברמפה יש להשיג במשרדי ה-APT)- אחד מהם ב-Ponte de la Pagia הסמוך לגשר האנחות. השאר בעלי מדרגות נמוכות (מתוכם שני גשרים בבוראנו). יש לדעת כי מרבית מהגשרים המונגשים מתוירים ולכן עמוסים מאוד, ויש מקרים בהם המעליות אינן עובדות. למרות שהמפות ואתרי האינטרנט טוענים שגשרים מסוימים מצוידים במעליות – חלקן הגדול לא עובד (הטענה מספרת כי מי המלח של התעלות פוגמות במעליות ומוציאות אותן משימוש), לכן יש לברר מראש במשרדי ה-APT איזה מהן פעילות ואיזה לא.

מלונות לבעלי מוגבלות בתנועה

יש לשים לב שבחירת מלון המותאים למוגבלים בתנועה אינו מספיק, משום שאם המלון מתאים אך לא נגיש לתחנה של ואפורטו, או נמצא בשכונה שכל הגשרים היוצאים ממנה אינם מונגשים, אין בכך טעם. בבחירתכם מלון מותאם למוגבלי תנועה בונציה, עליכם לשים לב שיש דרך קלה להגיע מהמלון אל תחנת הואפורטו, ללא גשרים בדרך, ואם ניתן שהמלון יהיה כמה שיותר קרוב לתחנה. זאת בנוסף להתאמה של המלון עצמו. אם המלון לא נגיש לתחנה תצטרכו לנסוע במונית סירה המותאמת במיוחד לכסאות גלגלים- דבר שעלול לייקר את עלות החופשה. תוכלו למצוא באתרנו עמוד תוכן שלם ומפורט עם המלצות על מלונות בונציה לבעלי מוגבלות בתנועה.




המלצות "הכל על" לטיול בונציה עם כסא גלגלים

  • נושא הנגישות למוגבלי תנועה הוא רחב וסובייקטיבי. מגוון היכולות של כל תייר מאוד משתנה. לכן אנו מתקשים לומר מה כן ניתן לעשות ומה לא ניתן לעשות. העצה שלנו היא פשוט לתכנן היטב את הביקור בעיר – במיוחד לעשות שימוש במפות הנגישות של הגשרים.
  • השתמשו בואפורטו הנגישה על מנת להתנייד משכונה אחת לאחרת (למידע מורחב על הנגישות של הואפורטו – באתר באנגלית). יש לקחת בחשבון שהתניידות בין שכונות גוזלת זמן- אם עליכם להגיע למקום מסוים בזמן מסוים תכננו כך שיהיה לכם מספיק זמן לתהליך ההגעה.
  • בשעות העומס הואפורטו מגיע לתחנה מלא באנשים. במקרים כאלו מפעיל המעבורת יבקש מכם להמתין לסירה הבאה. קווים מספר 1 ו- 2  צפופים במיוחד לכיוון כיכר סן מרקו בבקרים ולכיוון תחנת הרכבת אחרי הצהריים.
  • בחרו להגיע אל שכונות כמו סן מרקו – הנגישות בתוך השכונה, ובהן מעט מאוד רחובות מרוצפים וללא מדרגות כלל.
  • רוב המעליות בגשרים המונגשים אינן פועלות- יש לברר מראש במשרדי ה-APT איזה מהן פעילות ואיזה לא.

לקריאה נוספת על טיול בונציה עם כסא גלגלים:

מפה