ונציה מידע כללי

מידע מקיף וקישורים לעמודי מידע נוספים על ונציה

“ונציה היא כמו לאכול קופסא שלמה של שוקולד ממולא בליקר, בבת אחת”(טרומן קפוטה)

מידע כללי

העיר ונציה היא עיר של תיירות – הכלכלה של העיר מושתתת על התיירות המבקרת בה. המוני המונים של תיירים מבקרים בה בכל יום – שבתקופות השיא בזמן קרנבל המסכות והקיץ הופכים את העיר לנהר אנושי הזורם בין הסמטאות שלה או שטים בגונדולות שלה בין תעלות המים של העיר. העיר היא אבן שואבת ל”תיירות רומנטית” אך גם משפחות עם ילדים מבקרים בה בהמוניהם וגם צעירים וסטודנטים שבאים ליהנות באחת בערי האוניברסיטה וחיי הלילה היותר מיוחדות ומבוקשות של אירופה.

אדוה ואוהד מצוות האתר על גשר האקדמיה – ונציה נחשבת לאחד מהיעדים הרומנטיים ביותר שיש (צילום מקורי)




משפחות של תיירים עם ילדים בכיכר סן מרקו – ונציה היא גם יעד מתאים למשפחות (צילום מקורי)

עיצובה של העיר כעיר המורכבת מתעלות וגשרים שהם בעצם רשת של איים קטנים המחוברים בניהם נובע מהגיאוגרפיה הייחודית של העיר והלגונה. תעלות אלו, משמשות כרחובות וככבישים של העיר והן חלק מסוד הקסם של העיר והסיבה לכך שאין עוד עיר דומה לה בעולם. לונציה היסטוריה לא קצרה (עליה אנו מפרטים בהרחבה בעמוד זה: ההיסטוריה של ונציה), תקופת הזוהר של ונציה הייתה במהלך ימי הבניים וראשית תקופת הרנסס – אז הייתה העיר השער לחופי איטליה ואף לאירופה כולה. בתקופה זו התעצבו כמה מהאתרים והמתחמים התיירותים של העיר ונתנו לנה את האופי האדריכלי והעיצובי שאנו רואים היום. הגיאורפיה של העיר והאזור והעובדה שהיא משמשת הן כשער ימי, אך גם חולשת על מרחבים חקלאיים סמוכים ואף קרובה מאוד להרים של צפון איטליה – הופכים את ונציה ומחוז ונטו למרכז קולינארי ייחודי כמופרט בעמוד על אוכל בונציה ומחוז ונטו.

שיט בגונדלה ונציאנית (צילום מקורי)

לונציה אתרי תיירות ונקודות עניין רבות (ראו אתרים מרכזיים בונציה) המפוזרים בין שישה אזורים מרכזיים. יש תיירים המגיעים לעיר ליום או יומיים, מתרשמים מהתעלות, מאתרים כמו בזיליקת סן מרקוארמון הדוג’הגשר האנחות וגשר ריאלטו ובכך ממצים את העניין. ויש המגיעים ליותר זמן על מנת ליהנות מהפאבים וחיי הלילה של העיר ו/או מהגלריות והמוזיאונים הרבים שבה והכנסיות הייחודיות המפוזרות בעיר.

תיירים מצטלמים עם יונים בכיכר סן מרקו – ברקע הבזיליקה המפורסמת של ונציה (צילום מקורי)

אבל בין אם אתם באים לונציה ליום או יומיים ובין אם לשבוע או שבועיים, בין אם אתם באים בקיץ עם כל התיירים, ובין אם בחורף כשיותר קר אבל פחות צפוף ולפחות מחיר המלונות והטיסות שפוי יותר, עליכם להבין נקודה מרכזית. ונציה אינה אתר אחד או שניים – ונציה היא פנינה שלמה של עיר שונה ומיוחדת שאין עוד כמותה בשום מקום (ויש צינים שיגידו שטוב שכך…). ונציה היא עיר מלאה בארמונות (תרגום בינוני למילה פאלאצו -Palazzo, שאם היינו משתמשים בעברית תקנית יותר היינו משתמשים במילה “בתי מידות” המתארת יותר נכון את המבנים הללו) שכל אחד מהם הוא ייחודי ויפה, היא מלאה בסמטאות קטנות צבעוניות וייחודיות שנבנות על גדות התעלות, והיא מלאה בחנויות המוכרות את האומנות הייחודית של ונציה (בעיקר אומנות זכוכית ומסכות – אבל לא רק). התיירים המסתובבים בין נקודות אלו – ירגישו כל הזמן שלא ראו הכל – כי תמיד יש סמטה נוספת אותה הם לא חקרו – ובונציה כל סמטה שונה מהשניה. כל בית אחר משכנו. וכל חנות מזכרות היא סוג של גלריה לאומנות.

בונציה כל בית שונה משכנו (צילום מקורי)

אוהד מצוות האתר בחנות מסכות טיפוסית בונציה (צילום מקורי)

חנות טיפוסית לאומנות הזכוכית בונציה (צילום מקורי)

לפני הסוף חשוב גם להזכיר שלונציה יש משמעות רבה מההיבט היהודי וההיסטוריה היהודית שלה – למתעניינים בנושא מומלץ מאוד לקרוא את העמודים הבאים: ונציה והיהודים, והגטו היהודי בונציה. המשמעות היהודית של העיר היא לא רק היסטורית, היא גם מרכז יהודי עכשווי וכוללת קהילה יהודית גדולה ומשמעותית. זו גם הסיבה שהיא בעלת תשתית רחבה לתיירות יהודית שומרת מסורת ודתית, ומושכת אליה תיירים דתיים ואף חרדים רבים (פירטנו על כך רבות תחת העמוד על ונציה לדתיים ושומרי מסורת). באותו הקשר אפשר לציין שונציה גם כוללת כמה וכמה גלריות לאומנות יהודייקה והיא מהמרכזים החשובים בנושא באירופה.

הכל על ונציה – מה שצריך לדעת לפני שבאים לבקר בעיר המיוחדת ביותר באירופה
מתוך ערוץ היוטיוב של הכל על

רכישת כרטיסים משולבים וכרטיסי הנחות נוספים בונציה

המלצות "הכל על"





*חשוב לדעת- המלצות אלו עוסקות יותר בתכנון הביקור בונציה וההתארגנות להגעה אליה. בכל עמוד באתר ישנן המלצות מפורטות ומדוייקות הנוגעות לנושא / או האתר בו העמוד עוסק.

  • עונת התיירות בונציה היא בקיץ. במהלך החורף העיר יחסית ריקה (ישנה תקופה של עליה בזמן הכריסמס – אז יש תפילה ייחודית של העיר בכנסייה ולאחר החג ישנם סיילים בחנויות), וישנו פיק באביב בתוקפת הקרנבל של ונציה – אז כמו בקיץ העיר מלאה עד אפס מקום. ונציה עיר יקרה תמיד. אומנם היא כוללת אפשריות בילוי חינמיות (ראו פירוט תחת ונציה בחינם) אך אפילו בחורף כשמחירי המלונות נמוכים יותר, ונציה נחשבת העיר היקרה ביותר לתייר בצפון איטליה ואחת היקרות באיטליה כולה ואף אירופה כולה.
  • למתכננים מסלול בצפון איטליה, את ונציה אפשר לבקר במספר צורות – או שהות של כמה ימים (מתאימה לבאים לקרנבל, למעוניינים לחוות את חיי הלילה של העיר או למתעניינים באומנות במוזיאונים ואדריכלות של ונציה) או לבוא ליום אחד (ללא לינה) או אופציית ביניים של לינה בעיר לילה אחד או שניים. כל אחת מהאופציות הללו יוצרת סוג של טיול שונה בעיר (מבטיחים לכם כולם יהנו…). שווה לקחת בחשבון שהיות ואין כניסה לעיר עם רכב והעובדה ששדה התעופה מרקו פולו נמצא בסמוך יש הרבה מאוד תיירים המתכננים את הביקור בעיר בתחילת הטיול (לפני שלוקחים את הרכב) ו/או בסופו (אחרי שמחזירים אותו) – למידע נוסף על השכרת רכב בונציה.
  • היות ומרבית המבקרים בעיר באים בקיץ – יש לקחת בחשבון – הרבה מהמלונות בעיר והמסעדות הם ללא מזגן. ודאו זאת קודם אם אתם רגישים לחום. זכרו שבחודשי התיירות ונציה גם חמה וגם לחה. נכון, זט לא תל אביב, אבל מדובר בדיוק באותו ים תיכון פשוט פחות קר.
  • למגיעים לעיר ישנן אופציות אין סופיות להדרכה, מהדרכה אישית בעיר דרך הדרכה בקבוצות. ישנם סיורים כלליים, וישנם סיורי נושא: מסיורים בעקבות יהדות ונציה, דרך סיורים בעקבות מאכלי אזור ונטו ועד סיורים אומנותיים. לא חובה לכולם, אך בהחלט אופציה מומלצת – ראו על כך מידע נוסף תחת סיורים ואטרקציות בונציה. בנוסף ישנן גם הדרכות חינמיות בעיר (כלומר לא ממש חינמיות אלא מבוססות על טיפים ולא על תשלום קבוע, ראו גם ונציה בחינם).
  • נושא התחבורה וההתניידות בונציה הוא משמעותי. הוא שונה מאוד מכל עיר אחרת, ונדרש להבינו טרם ההגעה כדי לא להסתבך. אוטובוסים והטראם של ונציה אינם מגיעים לתוך העיר, ולכן דרך ההגעה המומלצת ממקום למקום בתוך העיר היא ברגל, ובמקרה בו האתר אליו אתם מבקשים להגיע נמצא ליד תעלה- אפשר להגיע באמצעות סירת האוטובוס (ואפורטו) , למידע נוסף על תחבורה בונציה. יש לזכור כי אין גישה לתוך ונציה עם רכב פרטי (למידע נוסף על חניה בונציההשכרת רכב בונציה והשכרת רכב באיטליה), ולכן כל אתרי התיירות המרכזיים והפופולאריים של ונציה אינם נגיש לרכב פרטי, אותו מומלץ להשאיר במגרשי החניה שברובע סנטה קרוצ׳ה או באופציות האחרות לחניה – כפי שפירטנו רבות בעמוד זה – כבישים וחניה בונציה. ככלל, הסתובבות עם רכב בצפון איטליה דורשת תכנון כאשר מגיעים לערים הגדולות, אך נושא זה מקבל משנה תוקף בונציה ואנו ממליצים מאוד לתכנן את ההגעה עם רכב שכור אל העיר בכובד ראש, החל מדרך ההגעה המעודפת, דרך החניון בו תשאירו את הרכב (רחוק וזול או קרוב ויקר) ועד לשאלה איך תרצו להגיע מהחניון למרכז העיר.
  • אם אין לכם הרבה זמן בעיר – מומלץ להגיע לרובע סן מרקו לפחות כדי לראות את בזיליקת סן מרקו את ארמון הדוג’ה ואת גשר ריאלטו. אלה אתרי חובה בעיר ולמעשה אין מי שמבקר בונציה ולא עובר באזור זה. אפשר להעביר באזור זה יום שלם, ואפשר גם לטייל בו כחצי שעה אם אינכם מתעכבים על האתרים השונים ואינכם נכנסים אליהם. הכל לפי כמות הזמן שיש לכם להשקיע בונציה.
  • אם אתם מגיעים לעיר לזמן קצר ולא לנים באזור, יש אפשרות לשמירת חפצים ביעדים בתוך ונציה- הזמנה דרך האתר bagBnB– ומחוצה לה (גם ליד נמל התעופה) בתשלום נמוך, וכך להמנע מהסחבות מיותרת עם מזוודות ותיקים גדולים בעיר. אופציה זו נוחה במיוחד למי שעוצר לרגע, קופץ לעיר לראות מספר אתרים, ואז ממשיך הלאה בדרכו. אנחנו השתמשנו בשירות הזה ברומא, והיינו מרוצים מאוד, במיוחד מהנוחות ומכך שלא היינו צריכים להמתין בתור כדי לתת או לאסוף את המזוודה.
  • יש לזכור שונציה היא עיר שהולכים בה והרבה. חובה לבוא עם נעליים נוחות! אין הרבה ספסלים ואין שירותים ציבוריים כמעט בכלל (גם אלו שקיימים יקרים מאוד ולא ממש נעימים). למי שמעוניין לשבת על כיסא ולבקר בשירותים נעימים מומלץ לתכנן את זמן הארוחות שלו במסעדות העיר.
  • רחובותיה של ונציה צרים מה שמקשה על מציאת קליטת ג’יפיאס טובה לניווט עם גוגל מפות, כדאי לקחת זאת בחשבון, להוריד את המפות מבעוד מועד לפלאפון אופליין ולנווט כמו פעם – לפי שמות הרחובות (בעזרת המפה שקיימת על הפלאפון אופליין או בעזרת מפה מנייר).
  • זהירות! מלכודות תיירים. יש מלכודות תיירים בכל ערי התיירות הגדולים בעולם בכלל וספציפית באיטליה. אבל בונציה צריך מאוד להיזהר כי לפעמים יש תחושה שהעיר כולה נועדה לחלוב את כספם של התיירים (ובמידה מסויימת יש צדק בתחושה זו). לכן אנו ממליצים לשים לב טוב למחירים במסעדות בהן אתם יושבים (ולוודא שהמחיר הוא לישיבה בחוץ ולא מחיר שונה לישיבה בתוך/מחוץ למסעדה). לברר היטב את כל המחירים הנלווים (דמי חליצה, דמי עריכת שולחן, לחם הבית וסלטים – הכל לברר לפני ולא להיות מופתעים בשלב קבלת החשבון). הימנעו מתצלומים עם דמויות מחופשות, אנשים שרוצים לצלם אתכם ביחד כזוג (לרוב זרים), או מומחים לצילומים עם יונים בכיכר סן מרקו. רוצים בכל זאת להיעזר בשירות כזה או להרוויח תמונה עם אנשים במסכות ונציאניות? סגרו על מחיר לפני הצילום ולפני העברת המצלמה והפלאפון שלכם ל”מומחה”.
  • שימו לב! לפי חוק החל משנת 2015 נאסרת גרירת מזוודות עם גלגלים מרעישים בעיר- איסור שהקנס עליו מגיע ל-500 אירו! המטיילים בעיר נדרשים לשאת את מזוודותיהם או להשתמש במזוודות שגלגליהן שקטים- כגון גלגלים מגומי או המלאים באוויר. לתשומת לבם.

המלצות לקריאה נוספת על ונציה

מפה