גונדולה ונציאנית

מידע על הסירה ההיסטורית הייחודית לונציה

מידע כללי

הגונדולה היא סירת חתירה בעלת תחתית שטוחה מסורתית, המותאמת לתנאי לגונת ונציה. היא דומה לקאנו אינדיאני, אך צרה יותר. את הגונדולה משיט הגונדולייר- אדם שזוהי פרנסתו, בעזרת משוט אחד שאינו מחובר אל הגונדולה, ולכן גם שולט בכיוון הגונדולה. הגונדלייר פעמים רבות הוא הרבה יותר ממשיט הסירה, ובחלק מהמקרים הוא גם מספר סיפורים או זמר. בעבר תפקיד זה היה שמור לגברים בלבד – כיום הוא פתוח לשני המינים.

במשך מאות בשנים הגונדולות היוו את אמצעי התחבורה העיקרי ביותר בונציה, וכלי השיט הנפוץ ביותר בעיר. בימינו, הגונדולות משמשות בעיקר כאטרקציה תיירותית האהובה במיוחד על הזוגות הרומנטיים המבקרים בעיר, ואילו השימוש הנפוץ יותר להגעה ממקום למקום בונציה הוא הואפורטו.




גונדולות בונציה (צילום: madbaxרישיון)

חשוב לומר – הגונדולה היא בעלת חשיבות רבה לונציה בעיקר מבחינה סמלית ומאחורי עיצובה יש מחשבה רבה והיא כוללת תקנים רבים בהם יש לעמוד. צבעה השחור שמבוסס על ציפוי הזפת הבסיסי של הסירה ונשמר באדיקות היום נובע מצו מהמאה ה16 של רשויות העיר שנועד להילחם בניקור העיניים של עשיריה (כפי שאפשר לראות היטב בארמונות של העיר). עד לצו זה הגונדולות היו מצועצעות ומעוטרות וכללו קישטי זהב וסמלי סטטוס אחרים.

לא רק הצבע של הגונדולה חייב לעמוד בתקנים, גם צורתה. במיוחד החרטום שחייב להיות עשוי ברזל. על החרטום ישנם שש שיניים (הנקראים pettini) המייצגות את ששת רובעי ונציה השן הפנימית מסמלת את אזור ג’ודקה (שאינו מחובר לששת הרבעים המרכזיים של העיר) וצורת ה-S הכפולה והמקומרת שעל החרטום מסמלת את התעלה הגדולה. בנוסף הגונדולה חייבת להיות עשוית עץ. בנייתה של הגונדולה במשך שנים הייתה באופן מסורתי בעבודת יד – היום למרות שרוב הגונדולות נבנות בבתי חרושת ישנן עדיין בתי מלאכה העוסקים בעיצובן של הגונדולות.

תיירים שטים בגונדלות בונציה
היום הגונדולה היא בסה”כ אטרקציה, בעבר היא הייתה אמצעי תחבורה של ממש
(צילום מקורי)

הגונדולייר המשיט את הגונדולה משתמש במשוט ייחודי הפונה לצד אחד, כדי לשמור על שיווי המשקל עומד הגונדולייר בצד השני של הגונדולה, והגונדולה עצמה נוטה על צידה. בעזרת המשוט דוחף הגונדולייר את הגונדולה ואף מרחיק אותה ממבנים ומגונדולות אחרות.

שיט בגונדולה וניציאנית 
מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

אופציות נוספות לשיט על גונדולה בונציה בטווחי מחירים נרחבים




המלצות "הכל על"

המלצות “הכל על” לתיירים המעוניינים לחוות את הגונדולה בונציה:

  • כאמור הגונדולה היא חוויה תיירותית ולא אמצעי תחבורה – כאמצעי תחבורה יש שיטות טובות בהרבה מאשר הגונדולה וכמובן הרבה יותר זולות. למידע נוסף על תחבורה בונציה.
  • יש אפשרויות רבות לחוות שיט בגונדולה, משיט בקבוצה דרך שיט זוגי פרטי. אפשר להצטרף לשיט קצר יותר או ארוך ואפשר להצטרף לשיט הכולל הדרכה או שירה של הגונדולייר, הכל לפי דרישה ותקציב. בחורף (שאטרקציה זו לא כל כך נעימה ואין הרבה תיירים גם כך) אין צורך להזמין כרטיסים מראש, בקיץ עדיף לעשות כן. זה לא שלא תמצאו גונדולה פנויה בעיר אם תחפשו אבל בזבוז הזמן והטרחה לא שווים זאת. למידע נוסף על שייט בגונדלה בונציהשיט בגונדלה וסרנדה בונציה ושיט בגונדלה וסיור הליכה מודרך.
  • כאמור אנו בעיקר ממליצים על אטרקציה זו לתיירים המגיעים לעיר לחופשה רומנטית. מומלץ לשוט בגונדולה בבוקר, ו/או בין ערביים (מתוך הבנה שאתם מבקרים בעיר בקיץ, ובצהריים חם). בכל מקרה רצוי מאוד להתחשב במזג האוויר וההבדלים בין השעות השונות.

מפה