גאוגרפיה של ונציה

כל המידע על הגיאוגרפיה של ונציה

מידע כללי

ונציה היא למעשה עיר שנבנתה על קבוצה של איים הנמצאת בקצה הצפון מזרחי של איטליה. בשל כך שהאיים קרובים וצפופים זה אל זה, מפרידות ביניהם תעלות – התעלות המפורסמות, אשר שימשו ככלי תחבורה, ודבר מפורסם נוסף בתעלות אלו, המאפיין את ונציה ומיוחד לה- הוא השייט על הגונדולות. מיקומה של ונציה בליבו של המפרץ הצפון מזרחי של איטליה הקרוי על שמה (מפרץ ונציה) אפשר לה להפוך לשער המזרחי של איטליה בתקופת הזוהר שלה (למידע נוסף על ההיסטוריה של ונציה).




ונציה היא הבירה של מחוז ונטו (Veneto) – איזור הספר הצפון מזרחי של איטליה, המורכב מהרים וגבעות הגולשים אל הים התיכון ומחורצים ביניהם בנהרות ונחלים רחבים, כמו גם לא מעט אגמים. המפורסם ביניהם הוא אגם גארדה שנמצא כשעה נסיעה מונציה בגבולו של מחוז ונטו. עובדה גיאוגרפית זו, הופכת את האיזור הסמוך לונציה לאחד האיזורים הפוריים מבחינה חקלאית באירופה (ולאחד האזורים העשירים מבחינה קולינארית).

“לגונת ונציה” היא למעשה אגם המופרד מהים התיכון באמצעות רצועת חוף,
ובתוכה נמצאים איי ונציה (צילום מקורי)

מאפיינים אלו הופכים את איזור ונציה לאיזור עשיר מבחינה תיירותית הכולל חופי רחצה לים האדיראטי (Adriatic Sea) ואת חופי הרחצה והבילוי של הלידו ממזרח מחד וחופי רחצה באגם גארדה ממערב מאידך. כמו כן ונציה מציעה גישה לאתרי סקי בהרי הדולומיטים (Dolomites) הצופים על המישור בו נמצאת ונציה, והרבה מאוד נקודות עניין לחובבי הטבע כמו איזור הגבעות האאוגניות (Euganean Hills) הסמוך אל העיר.

חשוב להבין, המבנה הגיאוגראפי של ונציה הופך אותה לעיר שצריכה להתמודד עם חוסר יציבות קיצונית – ישנן תקופות של הצפות (קרוי בפי המקום אקווה אלטה – מים גבוהים). בכל שנה בימי הגאות הקיצונית, העיר מתמודדת היטב עם הנושא ולרוב מדובר באטרקציה תיירותית ומטרד אך לא מעבר. לעומת זאת בתקופות של התייבשות – המים בתעלות יורדים, ויש בעיה לעיתים לקיים כסדרה את התנועה המבוססת על סירות. זאת יחד עם הצורך לייצר שיטת בניה, אדריכלות ועיצוב שיאפשרו להתמודד עם הצפיפות ועם העובדה שהמים נוגסים כל הזמן ביסודות המבנים. לכל זה, יש לצרף את העובדה שונציה לא מפסיקה לשקוע ויורדת בפלס הגובה שלה בכל שנה (בגלל המבנים המכבידים על איי הבוץ, חפירה של בארות וזרמים של מי הלגונה) אל מול העובדה שבעקבות ההתחממות הגלובאלית מפלס המים עולה.

רחוב טיפוסי בונציה – ונציה עצמה היא למעשה קבוצה של איים ותעלות מלאכותיות
המחוברים בניהם ברשת של גשרים (צילום מקורי)




המלצות "הכל על"

כמה המלצות למעוניינים להבין את הגיאוגרפיה הייחודית של העיר ונציה והאיזור, מומלץ לבקר באתרים הבאים:

  • מומלץ לבצע שיט בתעלות בו נחשפים למבנה היחודי של ונציה כרצף של איים שבעצם חיברו בניהם בגשרים. באותו הקשר מומלץ גם לצאת לשיט וסיור בחלק מאיי לגונות ונציה אפשר גם לעשות כן או באופן פרטי או בשיט מודרך (ראה גם סיור חצי יום אל מוראנו, בוראנו וטורצ׳לו (Murano, Burano and Torcello Half-Day Sightseeing Tour)
  • דרך נוספת מומלצת היא לצאת להרי הדולומיטים הקרובים לונציה. האפשרות הטובה ביותר היא כמובן לעשות זאת לטיול של כמה ימים עם רכב שכור (ראה השכרת רכב בונציה והשכרת רכב באיטליה) אך אפשר גם כיום טיול מאורגן (שלוקח ומחזיר אותכם למרכז ונציה) ראה למשל מידע פה: טיול יום אל הרי הדולומיטים וקורטינה (Dolomite Mountains and Cortina Small-Group Day Trip from Venice).
  • כדאי מאוד לבצע תצפית ממגדל הפעמונים של סן מרקו ממנו רואים את המבנה והטופוגרפיה הייחדית של ונציה.
  • אם יש לכם אפשרות לטיולים מחוץ לעיר באזור, ומעניין אתכם ההקשר הגיאוגראפי, אפשר להמליץ על שני אתרים:
    1. הגבעות האאוגניות הפארק הלאומי החשוב של האזור.
    2. תעלת ברנטה – אומנם ונציה בנויה מתעלות, אך תעלת ברנטה (שאינה בתוך העיר) היא אולי אחד האתרים המלמדים ביותר על הגיאוגרפיה של מחזו ונטו ועל השפעה של האדם על גיאוגרפיה זו.
  • למבקרים בונציה בחורף צפויה חוויה אדירה של הבדלי הגאות והשפל בין היום ובין הלילה. אירוע זה המושך אליו תיירים רבים בעצם כולל הצפה של רחובות, כיכרות ואתרים רבים בעיר והעיר מתכוננת אליו בכל ערב. כמובן שזה יכול להיות מטרד לא קטן (סגירה של חלקים רבים מהעיר למשך שעות) אך הייחודית של אירוע זה היא מרתקת בפני עצמה.

מפה