הגטו היהודי בונציה | Venetian Ghetto

מידע כללי והיסטוריה של הגטו היהודי בונציה

הגטו היהודי (Venetian Ghetto) הינו למעשה חלק מרובע קאנארג׳ו, הרובע הצפוני ביותר בונציה. הגטו מחולק לגטו החדש (Ghetto Nuovo) וסמוך לו הגטו הישן (Ghetto Vecchio). אך אל תתנו לשמות לבלבל אתכם, כי למעשה הגטו החדש הוא הגטו העתיק יותר, והגטו הישן הוא החדש מביניהם.

הגטו הוקם ב-1516 ע״י הרפובליקה הונצית עקב גזרות ואיסורים על יהודי ונציה. לא רבים יודעים אבל זהו הגטו הנחשב לגטו הראשון בעולם, כלומר לפני גטו זה, היהודים התקבצו לא פעם בשטחים שזוהו עימם, אך זו הפעם הראשונה שבה בצורה מגובה בחוק נאסר על יהודים לגור בחלקים אחרים של העיר ונאסר על תושבים אחרים להתגורר עימם. לפני שמייחסים לשלטונות הונציאניים אנטישמיות מוחלטת, יש לקחת בחשבון, שלא רק היהודים הוגבלו בשטח המחיה שלהם בונציה באותם שנים – למעשה זו הייתה מדיניות של השלטונות לעצר את המיעוטים הלאומים הרבים שהיו בונציה הקוסומופוליטית של אותם שנים, וכן הוגבלו גם הגרמנים, הטורקים וההולנדים הרבים שהיו בעיר (ראו למשל את סיפורו של פונדאקו דיי טורקי). מצד שני, תחימת היהודים בגטו התווספה לתקנות כמו ענידת סימני זיהוי (בונציה ענדו יהודים לראשונה טלאי ובתקופות מסויימות כובעים בעלי צבעים ייחודיים), והגבלות על החזקה בנדל״ן ורכוש, כמו גם לא מעט עלילות דם וגילויי אלימות קשים כנגד יהודי ונציה.

רק ב-1797 כבש נפוליאון את איטליה ושיחרר את הגטו. אבל גם אז בחרו רבים מתושבי ונציה היהודים להישאר בתחומי הגטו – הפעם מבחירה. כיום הקהילה היהודית בונציה מונה כ-500 חברים, רובם אינם מתגוררים עוד בגבולות הגטו (היום מתגוררים בגבולות הגטו באזור ה30 תושבים יהודים) אך רבים מהם ומהתיירים היהודים המבקרים בעיר (במיוחד הדתיים ושומרי המסורת שבהם) עדיין מגיעים אליו מדי יום כדי ליהנות משירותי הדת הרבים שהוא מציע (למידע נוסף על ונציה והיהודים).




הגטו היהודי (צילום: VvoeVale)

 ‘פיתה קון פלאפל’ – אחד המאכלים המפורסמים בגטו
(צילום: איילה לוי)

מה רואים?

הגטו נשאר פעיל מאוד, כל חמשת בתי הכנסת שהוקמו בעיר נותרו עומדים על תילם, שלושה מהם פתוחים לקהל הרחב במסגרת סיורים מאורגנים של המוזיאון היהודי של ונציה (Jewish Community Museum), ובשניים הנוספים – בית הכנסת הלבנטיני (Levantine Synagogue) ובית הכנסת הספרדי (Spanish Synagogue), מתקיימות תפילות. בית הכנסת הלבנטיני פתוח בחודשי החורף בשל ההסקה הפועלת בו, ובית הכנסת הספרדי והמרווח יותר פתוח בחודשי הקיץ. חשוב להדגיש כי בעת התפילות לא מתאפשרת כניסת מבקרים לבתי הכנסת.

בגטו פועל בית חב״ד המפעיל חנות תשמישי קדושה. סמוך לו, שוכן בית האבות של הגטו, בו היה קיים מקווה ״מי ים״. המקווה המקורי נהרס, אך במקום קיים מקווה חדש. בית הקברות היהודי אינו ממוקם בונציה עצמה, אלא באי הסמוך לידו (Lido). בית הקברות הוקם ב-1385 והוא משמש לקבורה גם כיום. בגטו תמצאו מכולות כשרות, מסעדות כשרות ואפילו בתי מלון כשרים (למידע נוסף על מלונות באזור הרובע היהודי ומלונות לדתיים ולשומרי מסורת בונציה).

חזית בית הכנסת הלבנטיני (צילום: Didier Descouensרישיון)

הידעת?

מקור המונח ״גטו״ בהקשר היהודי הוא מהגטו היהודי של ונציה במאה ה-16. הרובע היה בקרבת מקום אל בית היציקה, שנקרא באיטלקית Ghetto. במרוצת הזמן, המילה גטו הפכה לתאר רובע יהודי בכל עיר באירופה.

לינה באזור הגטו היהודי

בגטו קיים ריכוז גבוה מאוד של דירות אירוח, B&B ואכסניות. האיזור מומלץ מאוד ללינה עבור דתיים ושומרי מסורת עקב קרבה למוקדי הדת, כמו גם היצע רחב של דירות אירוח הכוללות לרוב מטבח מאובזר, מה שמקל על נושא הארוחות והכשרות. ישנם בגטו היהודי שני מלונות כשרים (לוקנדה דל גטו וג’יארדינו דיי מלוגראני) וישנם אופציות נוספות למלונות או דירות שאינם כשרים אך נוחים מאוד לחופשה המותאמת לשומרי הכשרות והמסורת המבקרים בונציה. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור Radisson Collection Hotel, Palazzo Nani Venice תהיה בחירה מומלצת. לעומת זאת, מבקרים המחפשים לינה זולה יותר יכולים לבחור ב Venice Maggior Consiglio. במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Alberghiera Venezia. תקופת הקיץ היא התקופה העמוסה ביותר בונציה ולכן אם אתם מגיעים בחודשים אלו מומלץ להזמין מראש מקום לינה. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים באזור הגטו להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה באזור הגטו היהודי כדאי להיכנס לעמוד מלונות באזור הגטו היהודי . (למידע נוסף על מלונות בונציה).

 

 




המלצות "הכל על"

  • הגטו היהודי הוא סוג של אזור ביקור חובה למי שמתעניין בהיסטוריה היהודית, וכמובן לתיירים שומרי המסורת שיכולים למצוא כאן מענה להרבה מאוד מצרכיהם. מבקרים בו גם הרבה מאוד תיירים לא יהודים. למרות שהוא לא אחד מאזורי החובה של ונציה למבקרים בעיר יום או יומיים – הוא מעניק חוויה ייחודית ושונה המתאימה למי שמגיע לעיר לקצת יותר זמן.
  • דרך נוספת לחקור את הגטו היא סיור אוכל בגטו היהודי של ונציה, שאמנם אינו כולל מאכלים כשרים אך בהחלט נותן נקודת מבט נוספת על הרובע.
  • דרך ההגעה המומלצת היא ברגל, לאחר שימוש בסירת האוטובוס (ואפורטו) (ישנה רק תחנת עגינה אחת בקרבת מקום), למידע נוסף על תחבורה בונציה.
  • אתר זה, כמו רוב האתרים בונציה, אינו נגיש לרכב פרטי, אותו מומלץ להשאיר במגרשי החניה שברובע סנטה קרוצ׳ה (יש לזכור כי אין גישה לתוך ונציה עם רכב פרטי- למידע נוסף על חניה בונציההשכרת רכב בונציה והשכרת רכב באיטליה).
  • הגטו היהודי אינו נגיש בכלל לבעלי מוגבלויות בתנועה, הגישה אליו היא באמצעות שלושה גשרים – שלושתם אינם מונגשים. למידע נוסף על ונציה למוגבלי תנועה.
  • למתעיינים בנושא, כדאי לבדוק על סיור מודרך בין בתי הכנסת של ונציה. הוא מיועד למתעניינים בהיסטוריה היהודית של העיר והאזור ובתקופות התיירות העמוסות הוא יוצא כל שעה עגולה. שווה להתעדכן בנושא בלינק זה.
  • בגטו יש מספר מסעדות ומלונות כשרים כמו גם חנויות לתשמישי קדושה. למידע נוסף מפורט יותר בנושא, למידע נוסף על ונציה לדתיים ולשומרי מסורת. כמו כן אנו ממליצים להתעדכן באתר הקהילה היהודית בסוגיות הנ״ל (בלינק זה). המלצה זו חשובה במיוחד למתעניינים באירועים המתקיימים בגטו כמו אירועי תרבות, הילולות ועד תפילות וחגים. הקהילה היהודית בעיר מאוד חמה ומזמינת אורחים ובמיוחד ניתן לציין בנושא את בית חב״ד.

לקריאה נוספת על הגטו היהודי בונציה:

מידע שימושי על אזור הגטו היהודי

שעות פתיחה

פתוח לציבור בכל שעות היממה.




הגעה
directions_boat
סירת אוטובוס (ואפורטו)

קו  4.1  וקו  4.2 , קו  5.1  וקו  5.2 , קו  A  עד לתחנת Guglie.

למידע נוסף על הואפורטו של ונציה.

[wpgmza id="16" cat="5" marker="2091" zoom="12"]