סאלו, איטליה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Salò

בירת הרפובליקה הסוציאל-איטלקית ההיסטורית ועיירת הנופש היוקרתית של אגם גארדה

מידע כללי

סאלו (Salò) היא עיירה על שפתו המערבית של אגם גארדה, בנפת ברשה שבמחוז לומברדיה, צפון איטליה. העיירה מציעה פעילויות ספורט וביניהן רכיבה על אופניים, יציאה לטיולי הליכה (טרקים) ועוד.

לעיירה היסטוריה חשובה בעבור העם האיטלקי, בין השנים 1943-1945 (כלומר בשנתיים האחרונות של מלחמת העולם הראשונה) סאלו היתה עיר הבירה הרשמית של איטליה, כאשר מוסוליני הקים בה את הרפובליקה הסוציאלית האיטלקית- שנקראה על שם כך גם הרפובליקה של סאלו – ממשלת בובות שהוקמה על ידיו בחסות הנאצים. זה היה פרק חשוך ומביש בהיסטוריה של איטליה שהשפיע קשות גם על היהודים- כאן הוצאה ההנחיה לאסור את יהודי איטליה ולמסור אותם למחנות הריכוז הנאציי שעלתה במותם של של כ-7,680 מיהודי איטליה, בעיקר מהצפון. תקופה זו נגמרה עם לוחמת פרטיזנים באיטליה ב״יום השחרור״, בו בעלות הברית הצליחו להדוף את הגרמנים מאיטליה. בעקבות כך מוסיליני ורוב בעלי התפקידים ברפובליקה זו נתפסו ונורו למוות.




לעיירה גם חשיבות תרבותית, שכאזכור לתקופה זו בה הייתה העיירה שילוב של עיר בירה ועיירת נופש של האליטות האיטלקיות. בה הוסרט הסרט “סאלו – 120 ימי סדום”, סרטו הנתון במחלקות של פאזוליני, שתקף את השלטון הפאשיסטי האיטליקי.

סאלו בעלת תקופה היסטורית חשוכה לעם האיטלקי (צילום: GiorgioMacchi, ברשיון CC0)

היסטוריה זו לא ניכרת ממש בימינו בעיירה שקטה זו והיא אחת מהעיירות הפופולאריות לביקור באגאם גארדה. בסאלו נמצאת הטיילת הארוכה ביותר באגם גארדה, ואולי אפילו באיטליה כולה. מהטיילת נופים יפים של האגם, ולאורכה בתי קפה, מסעדות, מלונות, חנויות ופיצריות. העיירה עצמה נמצאת לרגלי הר סן ברטולומאו (San Bartolomeo) אך בכל זאת היא שטוחה.

מה רואים?

סאלו היא אחת הערים האלגנטיות יותר של אגם גארדה, ניתן לומר שביחס לעיירות אחרות היא בעלת אופי יוקרתי יותר, ומושכת אליה סוג תיירים בהתאם. מרחב העיירה הוא גדול, והיא משלבת בתוכה ישן וחדש, ולא מעט אזורי בילוי וקניות.

אתרים מרכזיים בסאלו

  • קתדרלת סאלו – דוומו די סנטה מריה אנונסיאטה (Duomo di Salò / Duomo di Santa Maria Annunziata)

אבן הפינה של הקתדרלה הונחה באמצע המאה ה-15, במקום בו בעבר היה מקדש פגני שהוסב בהמשך להיות כנסייה. הכנסייה נמצאת במרכז העיר ולה חזית וכניסה מרשימה ובתוך הכנסייה קישוטים, תמונות וציורי קיר פרסקו מהמאות 15-20.
המלצות לקתדרלת סאלו:

  • כמו בכל מבנה דתי, יש להגיע לכנסייה בלבוש הולם.
  • ישנה גלידריה חביבה בסמוך לכנסייה.
  • זוהי אופציה קרירה מוצלת ונעימה לביקור קצר אליה ניתן לברוח מהשמש בשעות החמות של היום.

כתובת: Parco dell’Alto Garda Bresciano, Vicolo Campanile, 2, סאלואגם גארדהאיטליה.
אתר אינטרנט (באיטלקית): https://www.parrocchiadisalo.it/.

חזיתה של קתדרלת סאלו (צילום: RicciSpeziari~commonswiki, רישיון *התמונה הוקטנה)

  •  ארמון פודסטא (Palazzo Podestà) – ארמון מגניפיקה פאטריה (Palazzo of Magnifica Patria)

ארמון פודסטא זהו ארמון מתחילת המאה ה-16, אשר שופץ בתחילת המאה ה-20 לאחר שנהרס ברעידת אדמה. הוא נקרא גם ארמון מגניפיקה פאטריה משום שהמגניפיקה פאטריה (בעברית משמעות השם היא ״ארץ האם המפוארת״)- התאחדות של 52 עיירות באזור בשליטת ונציה- ישבה בארמון. היום הוא משמש כעירייה. במבנה תוכלו לראות פסל, ציורי קיר פרסקו ושלט אצולה. מידע מורחב על הארמון תוכלו למצוא באתר האינטרנט הזה (באנגלית).
כתובת: Parco dell’Alto Garda Bresciano, Lungolago Zanardelli, 55, סאלואגם גארדהאיטליה.

ארמון מגניפיקה פאטריה שנקרא גם ארמון פודסטא (צילום: Marcoblueyes, רישיון *התמונה הוקטנה)

  • מרכז החקר לרפובילקה הסוציאל- איטלקית (Centro Studi Repubblica Sociale Italiana)

מרכז המופעל על ידי פרופסור להיסטוריה של אוניברסיטת מילאן, ומטרתו להעמיק את המחקר המדעי על הרפובליקה הסוציאליסטית (שתוארה למעלה) במיקוד על המאורעות בצפון איטליה ואגם גארדה. במרכז ספרייה עשירה עם מעל ל-6,000 כרכים וארכיון בו מסמכים וסרטי וידאו.
כתובת: Via Gerolamo Fantoni, 49, סאלואגם גארדהאיטליה.
אתר אינטרנט (באיטלקית): https://www.centrorsi.it/notizie/.

מוסוליני פוגש חייל של צבא הרפובליקה הסוציאל- איטלקית – 1944
(צילום: Vack from German Federal Archive

אתרים נוספים בסאלו:

  • כנסיית סן ברנדינו (San Bernadino) – כנסייה משלהי המאה ה-15 ובה תמונות ואומנות.
  • ניתן לצאת לסיור בסירה לאי גארדה הקרוב בעזרת אחת מהסוכנויות שבעיר.
  • ספריית האקדמיה (Library of the Academy of Salo) בספרייה 25 אלף כרכים, וביניהם כתבי יד מהמאה ה-13, ספרים עתיקים ומסמכים מארמון מגניפיקה מהמאה ה-16.
  • סאלו נמצאת בתחומי פארק אלטו גארדה בו ניתן לצאת לטיולי הליכה וסוסים.

לקריאה נוספת:

  • על הסרט ״סאלו או מאה ועשרים ימי סדום״- סרט שנוי במחלוקת וקשה מאוד לצפייה, בו משמשים כתבי המרקיז דה סאד כאלגוריה למשטר ברפובליקת סאלו- באתר ויקיפדיה. הסרט נאסר להקרנה במדינות רבות, ובמאי הסרט פייר פאולו פאזוליני נרצח זמן קצר לאחר יציאתו לאקרנים. פאזוליני יצר סרט זה בעקבות סיפור חייו האישי, שחי ברפובליקת סאלו בתחילת שנות העשרים של חייו.

לינה בסאלו

בין המלונות המומלצים בסאלו ניתן למצוא את מלון Rivalta Life Style Hotel הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. במידה ואתם מעוניינים בבית הארחה עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על FONTANE APARTMENTS. אופציה נוספת היא ללון בדירה מרווחת כמו Antiche Rive Holidays Apartments. שימו לב כי בתקופת הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים בסאלו להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם.
למידע נוסף על מלונות בסאלו ומלונות באגם גארדה.

שאלות ותשובות נפוצות על סאלו

מומלץ להקדיש לביקור בסאלו 3-5 ימים.

ניתן להגיע מאגם גארדה לסאלו באמצעות רכב שכור, תחבורה ציבורית או באמצעות הסעה מסודרת הכוללת כרטיס כניסה לסאלו.

ניתן להזמין רכב שכור באגם גארדה בלינק זה או בלינק זה. מומלץ למי שמתכנן לשכור רכב לא רק להגעה לסאלו, אלא לטיול ארוך או רחב יותר באזור. מהכביש המהיר A4/E70 יש לרדת במחלף דסנזאנו (Desenzano) לכיוון כביש SP567 ולנסוע בו צפונה עד דסנזאנו, שם הוא יהפוך להיות 572, להמשיך בו צפונה עד סאלו, למידע נוסף על השכרת רכב באגם גארדה והשכרת רכב באיטליה.

בנוסף, ניתן להגיע באמצעות אוטובוס, יש לקחת אוטובוס לעיירה דסנזאנו דל גארדה ומשם לקחת אוטובוס נוסף לסאלו. מדובר בנסיעה כוללת של מינימום כשעה מסירמיונה. להשוואת מחירים לנסיעה בתחבורה ציבורית אפשר להיכנס לאתר זה שמשווה בין כל אמצעי התחבורה מבחינת מחיר וגם מבחינת משך נסיעה.

כמו כן, ניתן להגיע באמצעות מעבורת, בעיירה תחנת מעבורת המחברת אותה אל עיירות רבות באגם, במידה ורוצים להגיע אל העיירות הצפוניות ביותר- מהיר יותר להשתמש במעבורת מאשר נסיעה בכבישים. למידע נוסף על מעבורת באגם גארדה.

שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בורונה, VRN – Verona Villafranca Airport. למידע נוסף על טיסות לאגם גארדה וטיסות לאיטליה.

במידה ואתם מעדיפים להימנע מתחבורה ציבורית ניתן להזמין מראש כרטיס כניסה (המאפשר דילוג על התור) עם הסעה מאגם גארדה (לדוגמה באפשרות זו) וכך להגיע לסאלו בנוחות. אפשרות זו מועדפת בדרך כלל על ידי משפחות, או על תיירים שמחפשים נוחות מרבית.

בין המלונות המומלצים באזור סאלו ניתן למנות את מלון Borgo il Mezzanino, מלון Aromi Piccolo Hotel ומלון Agriturismo Villa Bissiniga. הלינה בעיירה מומלצת עבור מי שמגיעים לאזור לחופשה רומנטית ומעוניינים באיכות לינה גבוהה.
לקריאה נוספת על מלונות בסאלו לחצו כאן.

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • סאלו היא העיר המרכזית מבחינה תיירותית למבקרים במערב אגם גארדה. לכן היא נגישה מאוד. ההגעה אל סאלו ברכב ציורית ויפה ולדעתינו היא גם השיטה המומלצת, אך רבים מגיעים במעבורת וישנו גם אוטובוס שמגיע לעיירה.
  • תיירים רבים המגיעים לאזור, בוחרים ללון בעיירה ו/או בסמוך לה. גם אם אתם לנים בעיירה אחרת באזור אחר של האגם ויש לכם מספיק זמן לבקר בעיירות נוספות באגם, כדאי לבקר בעיירה זו שיש לה ערך היסטורי חשוב לאומה האיטלקית והיא אחת הערים היפות והחשובות של האזור.
  • לשכת התיירות המרכזית של העיירה והאזור נמצאת ב-Piazza Sant’Antonio שם תוכלו לקבל מפות של האזור וסקירה על האתרים המרכזיים באזור. מספר הטלפון הוא 0039036521423.
  • בניגוד לעיירות אחרות באזור, סאלו פעילה כל השנה. נכון שבקיץ היא פעילה הרבה יותר, אך גם בחורף העיירה מושכת אליה מבקרים הבאים לטייל וללון בה. בנוסף למעט פעמים ייחודיות מאוד, הנגישות אליה בחורף אינה נפגעת, גם בימים של סופות ושטפונות.
  • להמלצות כלליות על אגם גארדה- ראו אגם גארדה מידע כללי – המלצות.

מידע שימושי על סאלו