בארדולינו, איטליה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Bardolino

עיירת היין של אגם גארדה

מידע כללי

בארדולינו (Bardolino) היא עיירה על שפת אגם גארדה, הנמצאת בנפת ונטו שבמחוז ורונה, בצפון איטליה. לעיירה היסטוריה ארוכה, ההתיישבות האנושית באיזור מתחילה עוד מהתקופה הפרה-היסטורית, אם כי בעיירה עצמה היא החלה בתקופת רומא העתיקה ובייחוד בימי הביניים. במרוצת השנים העיירה נשלטה בסדר זה על ידי משפחת סקאליג׳ר מורונה, רפובליקת ונציה, אוסטריה ולבסוף הפכה חלק ממלכת איטליה.

בעבר ביקרו בבארדולינו בעיקר תיירים מגרמניה ואוסטריה השכנות, אם כי בשנים האחרונות החלו להגיע אליה גם מאנגליה, אירלנד וצפון אירופה בשל החיבור של נמל התעופה בורונה לטיסות לואו קוסט, ובהמשך התחילו להגיע גם תיירים מארה״ב, ברית המועצות ומדינות מזרח אירופאיות אחרות. למרות זאת, זוהי עיירה נינוחה ויחסית פחות צפופה מתיירות (לעומת, סירמיונה לדוגמא) והיא בסיס טוב למי שמגיע לאגם גארדה בפעם הראשונה. בארדולינו עשירה בפסטיבלים המתקיימים בה לאורך כל השנה, למידע מפורט עליהם ראו בהמשך.




מה רואים?

הכלכלה בבארדולינו מבוססת בעיקר על תיירות וייצור יין, ביניהם היין האדום בארדולינו – שנקרא על שם העיירה, ומיוצר מענבים הגדלים על צלעות ההר הסמוכות. העיירה מוקפת בעצי זיתים, ברושים, הרדופים, דפנה, וכרמי ענבים- צמחייה וכמו כן מזג אוויר הדומה לארץ. זוהי עיירה בעלת כנסיות רבות יחסית לגודלה.

בארדולינו מחוברת על ידי טיילת שלאורך האגם אל העיירות השכנות אליה- גארדה מצפון ולאזיסה (Lazise- בה יש חוף חולי מומלץ) מדרום, ובהמשך עד פסקיירה דל גארדה.

סמטה ציורית בבארדולינו (צילום: webandi, ב-CC0)

אתרים מרכזיים בבארדולינו

  • יקב זני ומוזיאון היין (Zeni Winery and Wine Museum)

ביקב מוזיאון המציג את ייצור היין, ובו גלריות עם מוצגים רבים והסברים גם בשפה האנגלית. ניתן להצטרף לטעימת יינות בצירוף לחם וגבינות מקומיות במרתף היקב או לסיור מודרך בתשלום. המוזיאון קטן אך מעניין, ניתן לראות דרך חלון זכוכית את תהליך בקבוק היין המתבצע ביקב.

המלצות ליקב זני ומוזיאון היין:

  • הכניסה חינם לבודדים, וכנגד הזמנה מראש ובתשלום לקבוצות, למידע נוסף על אגם גארדה בחינם.
  • זמן ביקור משוער כשעתיים-שלוש.

כתובת: Museo del Vino, Via Costabella, 9, 37011, בארדולינואגם גארדהאיטליה.
שעות פתיחה: 9:30-12:30, 14:30-19:00.
אתר אינטרנט: https://www.zeni.it/en/

תצוגת בקבוקי יין ביקב (צילום: Donations_are_appreciated, רישיון ציבורי)

  • כנסיית סן ניקולו וסן סאוורו – פארוקיה אסה אסה ניקולו אה סאוורו (Parrocchia S.S. Nicolò e Severo)

זוהי כנסייה של הקהילה הרומית-לטינית מהמאה ה-19, מבנה מרשים הנמצא בכיכר המרכזית של העיירה. בכנסייה ניתן לראות אמנות- קישוטים, מזבח, חלונות, ציורי קיר מסוג פרסקו ועוגב מרשים.

המלצות לכנסייה:

  • הכנסייה ממקומת במרכז העיירה בסמוך למסעדות וחנויות רבות- אפשר לתכנן הביקור בה בסמיכות לארוחה טובה.
  • יש להגיע בלבוש הולם- עם כתפיים וברכיים מכוסות.
  • זוהי אפשרות מוצלת חביבה ושקטה לברוח אליה מהשמש החזקה של הצהריים.

כתובת: Parrocchia S.S. Nicolò e Severo, Piazza G. Matteotti, 2, 37011, בארדולינואגם גארדהאיטליה.
אתר אינטרנט (באיטלקית): https://www.parrocchiabardolino.it/Sito_Parrocchia/index.html

חזית כנסיית סן ניקולו וסן סאוורו בבארדולינו (צילום: Adert, רישיון)חזית כנסיית סן ניקולו וסן סאוורו בבארדולינו (צילום: Adert, רישיון)

כנסיות נוספות בבארדולינו:

  • כנסיית סן זנו (Church of San Zeno)-מאמצע המאה ה-9 בסגנון הרנסאנס הקרולינגי.
  • כנסיית סן סוורו (Church of San Severo)- מהמאות 11-12 ובה ציורי קיר פרסקו מהמאות 12-14.
  • מנזר סן קולומבאנו (Monastery of San Colombano) מהמאה ה-11.
  • כנסיית סנטה מריה (Pieve of Santa Maria) מהמאה ה-12 על בסיס כנסייה מהמאה ה-7, שנבנתה על מקדש פגאני עתיק.

פסטיבלים בבארדולינו:

  • בחודש מאי מתקיימת חגיגת בארדולינו (Feast of Bardolino Chiaretto).
  • מאמצע ספטמבר עד אמצע אוקטובר מתקיים פסטיבל רפואת הענב.
  • בחודש אוקטובר מתקיימת חגיגת הענב (Feast of Grapes and of Bardolino).
  • בחודש נובמבר חגיגת בארדולינו החדשה (Feast of Bardolino Novello).

לינה בבארדולינו

בארדולינו מומלצת במיוחד ללינה עבור משפחות אך מתאימה כמעט לכולם. בין המלונות המומלצים בארדולינו ניתן למצוא את מלון Parc Hotel Germano Suites & Apartments הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. או את מלון B City Hotel הנותן תמורה טובה למחיר. אופציה נוספת היא ללון בדירה מרווחת כמו Corte San Luca Apartments. תקופת הקיץ היא התקופה העמוסה ביותר בבארדולינו ולכן אם אתם מגיעים בחודשים אלו מומלץ להזמין מראש מקום לינה. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים בבארדולינו להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. למידע נוסף על מלונות בבארדולינו , מלונות באגם גארדהמלונות עם חניה באגם גארדה,

שאלות ותשובות נפוצות על בארדולינו

מומלץ להקדיש לביקור בבארדולינו 3-5 ימים.

ניתן להגיע מאגם גארדה לבארדולינו באמצעות רכב שכור או תחבורה ציבורית.

ניתן להזמין רכב שכור באגם גארדה בלינק זה או בלינק זה. מומלץ למי שמתכנן לשכור רכב לא רק להגעה לבארדולינו, אלא לטיול ארוך או רחב יותר באזור. על כביש E70 / A4 לרדת במחלף פסקיירה (Peschiera), להתמזג ל-SR249, להמשיך על אותו כביש צפונה עד בארדולינו, למידע נוסף על השכרת רכב באגם גארדה והשכרת רכב באיטליה.

בנוסף, ניתן להגיע באמצעות אוטובוס, בחודשי הקיץ ישנו קו אוטובוס מנמל התעופה של ורונה ישירות לבארדולינו, כמו כן יש אוטובוס שמגיע אל בארדולינו מורונה. ניתן להגיע בקלות יחסית עם אוטובוס מפסקיירה דל גארדה, זמן נסיעה מינימלי של 25 דקות, למידע נוסף על אוטובוסים באגם גארדה. להשוואת מחירים לנסיעה בתחבורה ציבורית אפשר להיכנס לאתר זה שמשווה בין כל אמצעי התחבורה מבחינת מחיר וגם מבחינת משך נסיעה.

כמו כן, ניתן להגיע באמצעות טיסה, שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בורונה, VRN – Verona Villafranca Airport. למידע נוסף על טיסות לאגם גארדה וטיסות לאיטליה.

בין המלונות המומלצים באזור בארדולינו ניתן למנות את מלון Hotel 4 Stagioni Sensus Spa, מלון Hotel Gardenia & Villa Charme ומלון Corte San Luca Apartments. בבארדולינו קיימות מעל 150 אפשרויות לינה – דירות אירוח, מלונות, בתי חוויה, בתי נופש ואתרי קמפינג.
לקריאה נוספת על מלונות בבארדולינו לחצו כאן.

המלצות "הכל על"




  • מומלץ לבקר בעיירה בעיקר אם אתם חובבי יין. לסוג של זה של תיירים מומלץ להשקיע פה כ3-6 שעות ביקור. היתרון של בארדלינו עבור מבקרים רבים, הוא הקרבה לדרום האגם ולאזור סרימיונה, וכמו כן יש לה נגישות גבוהה יחסית לעיירה קטנה מבחינת תחבורה ציבורית. מה שהופך את העיירה יחסית פופלארית ונגישה.
  • לחובבי היין והאוכל. בעיירה מתקיים כל שנה פסטיבל יין נחמד וייחודי שמביא אליו את יייני האזור (והעולם). הפסטיבל מקיים באזור ספטמבר אוקטובר אחרי עונת התיירות ולפני בוא החורף התאריכים המדוייקים משתנים בכל שנה – רצוי לבדוק אם אתם מגיעים לאזור בתאריכים הנ״ל.
  • השוק המקומי בברדולינו מתקיים בימי חמישי בבוקר לאורך כק״מ על הטיילת של האגם, בין רחוב מיראבלו (Mirabello) ליד מלון דו לאק אט בלוויו (Hotel du Lac et Bellevue) לבין רחוב ריבה קורניצ׳לו (Riva Cornicelloo).
  • בארדולינו היא מבין חמשת העיירות הבודדות שמתאימות למי שאינו מגיע עם רכב (השאר הן גארדהפסקיירה דל גארדהסירמיונה ודסנזאנו דל גארדה) ומעדיף התניידות בתחבורה ציבורית- ההגעה אליה באוטובוס קלה יחסית לשאר עיירות האגם, וכמו כן ניתן גם להשתמש במעבורת (למידע נוסף על תחבורה באגם גארדה).
  • בחלקו הדרום מערבי של האגם, ישנה טיילת המחברת בין העיירות (מדרום לצפון): פסקיירה דל גארדה, לאזיסה (Lazise- בה יש גם חוף ים שהמלצנו עליו פה), בארדולינו וגארדה. משום שעיירות אלה מחוברות ביניהן גם במעבורת, ניתן לשלב הליכה בין העיירות ונסיעה במעבורת– לדוגמא ללכת מעיירת המוצא אל עיירת היעד בהלוך, ולחזור במעבורת.
  • לשכת התיירות נמצאת ב-Piazzale Aldo Moro שם תוכלו לקבל מפות של האזור וסקירה על האתרים המרכזיים באזור. מספר הטלפון הוא 00390457210078.
  • בארדולינו היא מבין העיירות באגם בהן החניה היא קצת יותר יקרה, אם כי ישנה חניה קטנה בחינם על הכביש הראשי ליד מלון  מלון Hotel Bardolino (למידע מורחב- השכרת רכב באגם גארדה והשכרת רכב באיטליה).
  • בארדולינו מומלצת במיוחד עבור משפחות. היא מתאימה כמעט לכולם: למי שמטיילים עם רכב, למי שמטיילים בלי ומסתמכים על תחבורה ציבורית, לבעלי מוגבלות בתנועה ולזוגות המחפשים חופשה רומנטית. העובדה שהיא מצד אחד קרובה לסירמיונה, ולדרום האגם ומצד שני יחסית מרוחקת ממנו, הופכת אותה לנגישה מצד אחד למרכז העניינים מבחינה תיירוית ויותר נוחה לכיס (בהשוואה למלונות  בסירמיונה).
  • להמלצות כלליות על אגם גארדה- ראו אגם גארדה מידע כללי – המלצות.

מידע שימושי על בארדולינו