אגם גארדה מידע כללי והמלצות

מידע כללי

אגם גארדה הוא יעד תיירותי חשוב הנמצא לצל הרי הדולומיטים שבצפון איטליה, הנמצא פחות או יותר באמצע הדרך בין ונציה למילאנו. זהו האגם הגדול ביותר באיטליה, באורך של קצת יותר מ-50 ק״מ, והנקודה העמוקה ביותר שלו היא בעומק 350 מ׳. הוא נמצא ברכס הרי האלפים, ומחולק על ידי שלוש פרובינציות: ורונה, ברשה וטְרֶנְטוֹ.

שמו של האגם מגיע משם של עיירה שלחופו- גארדה, ששמה מגיעה מהמילה הגרמנית warda, שמשמעותה מקום שמירה / תצפית, ואכן בעיירות רבות לחוף האגם תוכלו למצוא מצודה כזו או אחרת. זהו אזור בעל חשיבות היסטורית ניכרת בכל האמור לשליטה בצפון איטליה (ראו פירוט נרחב על ההיסטוריה של אגם גארדה), וניתן להרגיש את מרכזיות וחשיבות זו עד היום.

מצודת סקליג׳ר בסירמיונה (צילום מקורי)

מסביב לכל האגם שוכנות עיירות נופש, לכל אחת מהן אופי שונה משלה, ואחת מההנאות בנופש באזור זה הוא להתנסות במספר עיירות על ידי נסיעה במעבורת או ברכב שכור (למידע מורחב תוכלו לקרוא את העמוד – השכרת רכב באגם גארדה). זהו מקום נעים ביותר לטייל בו שכן בכל העיירות סטנדרט גבוה של נקיון ונימוס, ואזרחי העיירות הם אזרחים גאים ביותר.

ניתן לאמר שאגם גארדה הוא מתחם נופש אחד גדול, ואחד ממתחמי הנופש המפורסמים, השוקקים והפעילים באירופה. עיקר ייחודו הוא בעושרו הרב מבחינה תיירותית. הוא כולל הרים, חופים, לא מעט פארקי שעשועים (בראשם גארדלנד – שהוא המפורסם ולא היחיד) אטרקציותספורטביות ותיירות אקסטרים וגם לא מעט טעמים (ראו אוכל באגם גארדה), היסטוריה ותרבות כך שכל תייר כמעט מוצא פה מענה לצרכים והרצונות שלו.

סירת מנוע באגם גארדה (צילום מקורי)




חופים מומלצים באגם גארדה

אמנם האטרקציה המרכזית של אגם גארדה היא רחצה באגם עצמו, אך יש לדעת כי הוא אגם ולא חוף ים- ולכן הרוב המוחלט של החופים בו מורכבים מחלוקי נחל, ולא מחול. בנוסף חלק גדול מהחופים (במיוחד בחוף המערבי של האגם) הם למעשה צוקים שנופלים לאגם. זה יוצר את הייחודיות והיופי של האגם, ולמי שזה קצת מבאס (במיוחד ילדים ולמי שנהנה להשתזף בחוף) כדאי לדעת שיש מעט חופים שדאגו למלא אותם באופן מלאכותי בחול (ראו פירוט בהמשך).

חשוב להבין שחופי אגם גארדה וגם העיירות שונים מאוד אחד מהשני… בגדה המערבית החוף פחות מפותח מבחינה תיירותית (עדיין עיירות כמו לימונה סול גארדהסאלו וחלקים מפארק אלטו גארדה – Parco dell’Alto Garda Bresciano בהחלט שווים ביקור) ומתאפיינים בצוקים שנופלים ממש למים. הצד המזרחי הרבה יותר מפותח ופעיל. בעוד שחופי הדרום (בשיאם אזור סירמיונה) מאופיינים באופי המוני יותר, שטוח יותר ופחות הררי והרבה יותר משפחות ואטרקציות, ככל שמצפינים לכיוון ריבה דל גארדה מגיעים לאזורים יותר הררים, צוקים שסמוכים למים ותיירות בעלת אופי שקט, ואקסקלוסיבי יותר.

כמה נקודות והמלצות על חופי גארדה:

  • החוף בלאציזה (Lazise)- אשר נמצאת דרומית לבארדולינו הוא כנראה החוף החולי הטוב ביותר באגם. החלקים הטובים ביותר של חוף זה שייכים לאתר הקמפינג Camping Spiaggia d’Oro (שהוא בתשלום), אך יש חלק מהחוף שהוא עדיין חולי- ובחינם. בחודש יוני הוא עוד לא צפוף מדי, אך ביולי ואוגוסט הוא הופך להיות עמוס ביותר ויש לקחת עובדה זו בחשבון. חוף זה נמצא ליד הטיילת הארוכה שמחברת בין פסקיירה דל גארדה לגארדה.
  • במנרבה דל גארדה ישנו חוף עם חול הנקרא חוף פיסנצה (Pisenze).

חוף באגם גארדה, מים צלולים וכחול מדהים (צילום: Mariamichelleרישיון ציבורי)

כמו כן, שווה להעיף מבט ברשימת החופים המומלצים באגם (חופים אלה הם עם חלוקי נחל או אבנים, כמו רוב החופים באגם):

  • בעיירה דסנזאנו דל גארדה יש מספר חופי רחצה נעימים, כאשר הטוב ביותר מביניהם נמצא כ-20 דקות הליכה מהעיירה לכיוון סירמיונה, באזור הנקרא ריבולטלה (Rivoltella).
  • חופי סירמיונה אמנם מורכבים מסלעים, דבר נעים אפילו פחות מהחצץ, אך הנוף היפה בחופים אלו והאווירה שווה את הכל וגם את המאמץ להגיע לשם. אם יתמזל מזלכם, תמצאו עצמכם משתזפים בשמש לצד ברבורים לבנים מקומיים, דוברי ברבורית איטלקית…
    • חוף לידו דל ביונדה (Lido dell Bionde) – מדורג כחוף עם המים הנקיים ביותר באגם כולו, ומימיו באמת צלולים מאוד.
    • חוף סנטה מריה (Santa Maria) – הוא חוף הרחצה הפומבי המרכזי, פופולרי בקרב משפחות (למידע מורחב על – אגם גארדה למשפחות) ויש בו מקום רב לילדים לשחק.

אדוה מצוות האתר בנמל של ריבה דל גארדה,  בחלקים הצפוניים והמערביים של האגם תגלו צוקים שיורדים עד למים (צילום מקורי)

  • בעיירה גארדה– יש חוף חלוקים יפה מאוד ליד פונטה סן ויג׳יליו. זהו חוף יפהפה אך החסרון שלו הוא שהוא יקר, השירותים בו לא נקיים, והאוכל בקיוסק ממש לא מגוון- לכן יש לקחת פרטים אלה בחשבון!
  • בעיירה סן פליצ׳ה דל בנאקו ישנו חוף יפהפה הנקרא חוף הרוחות – ספיאג׳ה באיה דל ונטו (Spiaggia Baia del Vento)- בחוף יש פחות קהל מאשר החוף בלאזיסה מה שהופך אותו לאידיאלי למשפחות עם ילדים. ניתן להשכיר סירות קנו וסירות פדלים בחוף ויש ליד פיצרייה (האוכל בה לא משהו אבל הפיצה טובה).
  • חופים נוספים מומלצים הם החופים במלצ׳סינה ובגארניאנו.
  • במדרנו ישנו חוף נחמד, שיתרון נוסף שלו הוא שהוא קרוב מאוד לתחנת המעבורת. אם נמאס לכם מהחופים איפה שאתם נמצאים, אתכם יכולים לעלות על מעבורת למדרנו ולהגיע לחוף בקלות. בחוף כסאות שיזוף, סירות פדלים, פלטפורמה לקפיצה, מסעדה ובר. שמו של החוף הוא לידו אדזורו (Lido Azzurro), אם מגיעים מהמעבורת- פונים ימינה והחוף ממש שם.

אוהד מצוות האתר מקפיץ חלוקי נחל באגם גארדה לקראת שקיעה (צילום מקורי)

התמצאות באגם גארדה

ישנו הבדל גיאוגרפי גדול בין חלקו הצפוני של האגם לבין חלקו הדרומי, דבר שמתבטא לא רק בנוף אלא גם באווירה בעיירות עצמן. החלק הצפוני של אגם גארדה צר, מוקף בהרים וידוע בשל הספורט הימי ופעילויות האקסטרים שניתן לבצע בו. חלק זה של האגם לא נוח כלל וכלל להתניידות באוטובוסים.

הגדה הדרומית רחבה יותר ובעלת אקלים נעים וחם יותר מהגדה הצפונית, היא הרבה יותר מישורית ופחות מרגישה כמו עמק בין רכסי הרים. העניין הטופוגרפי של חלוקת האגם לצפון- דרום, ניכר ביותר כאשר מביטים במפה טופוגרפית של האגם. תוכלו לקרוא מידע מורחב יותר על גאוגרפיה והGEתמצאות באגם גארדה.

הכל על אגם גארדה – מה שצריך לדעת לפני שבאים לבקר באגם המוכר של צפון איטליה
מתוך ערוץ היוטיוב של הכל על

המלצות "הכל על" למבקרים באגם גארדה




*חשוב לדעת- המלצות אלו עוסקות יותר בתכנון הביקור באגם גארדה וההתארגנות להגעה אליה. בכל עמוד באתר ישנן המלצות מפורטות ומדוייקות הנוגעות לנושא / האתר בו העמוד עוסק.

  • בעיירות שונות מסביב לאגם מתקיים שוק שבועי. בכל עיירה מתקיים השוק ביום קבוע במהלך השבוע, בדרך כלל בערך סביב השעות 7:30-13:00, ובחלק מהעיירות יסגרו כבישים מסוימים לתנועה בשל כך. שווקים אלה הם כיפיים מאוד- אך אין לצפות למצוא שם מציאות זולות במיוחד.
  • העונה המתאימה ביותר לביקור באגם היא בקיץ, מאפריל עד אוקטובר. אנו מפרידים את המלצה זו מתיירים שבאים לאזור לתיירות חורף לאתרי הסקי הקרובים לפה, אז הסיפור שונה לחלוטין. לדעתינו למי שיכול כדאי לבוא לפה בין אפריל לסוף יוני ומספטמבר – אוקטבר אז מזג האוויר נוח, לא קר ולא חם מדי, וכן כל האתרים פתוחים והמחירים טובים (במיוחד של המלונות) ולא פחות חשוב מכך התורים (ברכבלים, בפארקים ובכלל) נסבלים. בחודשים יולי-אוגוסט, האגם עמוס במבקרים והחום עשוי להיות מעיק.
  • נושא הלינה באגם חייב לקבל משקל בתכנון שלכם. ישנן הרבה אפשרויות שונות מדירה, דרך מלון מפנק ועד מחנה קמפינג. הבחירה איפה ללון תלויה בהעדפות שלכם בשאלה מה הרכב המטיילים (טיול משפחתי, קבוצה של חברים או רומנטי) מה התאריכים שלכם והאם אתם מתניידים עם רכב או לא. בנוסף שומרי מסורת וכשרות צריכים לקחת גם את היבטים אלו בחשבון. אנו ממליצים מאוד לקרוא את העמוד שלנו – מלונות באגם גארדה. אפשר גם להתייעץ.
  • בחלקו הדרום מערבי של האגם, ישנה טיילת המחברת בין העיירות (מדרום לצפון): פסקיירה דל גארדה, לאזיסה (Lazise- בה יש חוף עם חול, מידע נוסף תחת חופים מומלצים), בארדולינו וגארדה. משום שעיירות אלה מחוברות ביניהן גם במעבורת, ניתן לשלב הליכה בין העיירות ונסיעה במעבורת– לדוגמא ללכת מעיירת המוצא אל עיירת היעד בהלוך, ולחזור במעבורת.
  • שפת האם של רוב המקומיים היא איטלקית, אם כי בשנים האחרונות עולה ההבנה של אנגלית בסיסית בקרב אנשי האזור שמבוסס מאוד על תיירות. בכל אופן אנחנו ממליצים לדעת את המילים הבסיסיות באיטלקית כמו שלום (Ciao – צ׳או), תודה (Grazie -גרציה) ובבקשה (Prego -פרגו).
  • בחלקו הדרום מערבי של האגם, ישנה טיילת המחברת בין העיירות (מדרום לצפון): פסקיירה דל גארדה, לאזיסה (Lazise- בה יש חוף עם חול, מידע נוסף תחת חופים מומלצים), בארדולינו וגארדה. משום שעיירות אלה מחוברות ביניהן גם במעבורת, ניתן לשלב הליכה בין העיירות ונסיעה במעבורת– לדוגמא ללכת מעיירת המוצא אל עיירת היעד בהלוך, ולחזור במעבורת.
  • אם אתם מעדיפים מזג אוויר חמים- עדיף לכם ללון בעיירות שבחוף הדרומי של אגם גארדה, לעומת זאת בחוף הצפוני של אגם גארדה קריר בערבים – אפילו בקיץ. לקריאה מורחבת על מלונות באגם גארדה, ועל מזג אוויר באגם גארדה.
  • לפעמים השמות פה מבלבלים. למשל, אין לבלבל בין ריבה דל גארדה שהיא עיירה היושבת על שפת האגם, לבין גארדה שהיא עיירה שונה על שפת האגם ובין אגם גארדה עצמו. כמו כן הכתיבה באיטלקית לא זהה לאנגלית במקרים מסוימים, כמו לדוגמא צירוף האותיות gn נהגה ני (ולא גנ)- כמו במקרה של העיירה גרניאנו שכותבים את שמה Gargnano‏. ניסינו לכתוב בכל השמות האיטלקים גם את השם בעברית.
  • למתכננים חופשה של כמה ימים באגם האתרים שלדעתינו לא כדאי לפספס הם: ריבה דל גארדה , סאלומלצ׳סינהטורי דל בנאקו ולימונה סול גארדהסירמיונה היא מהעיירות המבוקרות ביותר.
  • לתיירים בעלי כיסא גלגלים או המתניידים עם עגלות ילדים, שימו לב- חלק מהעיירות, כמו לימונה סול גארדה ומלצ׳סינה בנויות עם שיפוע בשל שהן על צלע הר, ולכן פחות מתאימות לבעלי מוגבלות בתנועה.
  • התניידות באגם גארדה- נעשית באמצעות רכב פרטי (הכי קל ונוח- אבל יחסת יקר ולא מתאים לכל בהתיירים), מעבורת המקשרת בין עיירות רבות באגם (לעתים היא זולה ומהירה יותר מהדלק שתשלמו על רכב פרטי- במיוחד אם אתם נוסעים מקצה דרומי לקצה צפוני של האגם- מה שמחייב טיפוס ומעבר דרך ההרים) ואוטובוסים.
    בכללי ניתן להגיד שבאוטובוסים אין בכלל מה להתקרב אפילו לעיירות הצפוניות של האגם, או למרבית העיירות הקטנות בחלקו המערבי- הן לא נגישות בקלות ולעתים דורשות החלפה מסורבלות של 2-3 קווים וזמן נסיעה רב, לכן אם אתם מטיילים עם רכב תוכלו ליהנות מצפון האגם, ואם לא- עדיף לכם ללון בחלקו הדרומי ולעשות גיחות לעיירות נבחרות בצפון האגם (כמו ריבה דל גארדה ולימונה סול גארדה) בעזרת המעבורת.
    ישנן חמש עיירות בלבד (בחלק הדרומי של האגם) שנוחות להתניידות באמצעות אוטובוסים והן (בסדר מצפון לדרום וממזרח למערב): גארדהבארדולינופסקיירה דל גארדהסירמיונה ודסנזאנו דל גארדה. כאשר מתוכן- בפסקיירה דל גארדה ודסנזאנו דל גארדה יש גם תחנות רכבת המחברות אותן לערים הגדולות של איטליה (ונציהמילאנורומא ועוד), למידע מורחב ושלם על תחבורה והתניידות באגם גארדה.
  • מידע נוסף ניתן למצוא באתר התיירותי הרשמי של אגם גארדה – https://www.gardalake.com/
  • כאמור אגם גארדה הוא אתר פופלארי על חובבי תיירות הספורט אם אתם אוהבי ספורט לסוגיו, באתר הזה:https://360gardalife.com/en (באנגלית) תוכלו למצוא המלצות טובות על מסלולים מומלצים, פינות טובות לגלישת רוח ועוד.
  • לאוהבי השופינג– בברשיה תוכלו למצוא בה אווטל ענקי בשם Franciacorta Outlet Village, פחות משעה נסיעה מאגם גארדה. באווטלט 160 חנויות עם הנחות עד 70% במשך כל השנה. מותגים: קלווין קליין, פומה, אדידס, טומי הילפיגר ועוד. כתובת:  Franciacorta Outlet Village, Piazza Cascina Moie, 1/2, 25050 Rodengo-Saiano BS. לקריאה נוספת על שופניג במילאנו, ולאתר האינטרנט של האווטלט.

מפה

[wpgmza id=”16″ cat=”1″ marker=”2096″ zoom=”9″]