המוזיאון הבריטי, לונדון British Museum

מידע על המוזיאון לתרבות האנושית הגדול והמפורסם בעולם

מידע כללי

המוזיאון הבריטי (British Museum) שנמצא בשכונת בלומסברי ברובע קמדן בלונדון נוסד בשנת 1753 ונפתח לראשונה לציבור ב-1759. המוזיאון כולל כמעט שבעה מיליון מוצגים מתחומים שונים בתחום התרבות האנושית, המייצגים את תרבותן של כלל היבשות בעולם.




התערוכות הקבועות היום חינמיות (קרא עוד על לונדון בחינם) מתוך הבנה כפולה שכך ניתן להביא עוד אנשים, וכך ישנה גם זכות מוסרית להחזיק באוצרות המין האנושי השייכים למדינות אחרות (ראה הויכוח על הבעלות על המוצגים).

בתחילת דרכו היה המוזיאון משכנם של ממצאים מכל הסוגים, כולל מוצגים ארכיאולוגים, הספרייה הלאומית ומוצגים מן החי. ברבות השנים הפך המוזיאון לביתם של המוצגים הארכיאולוגים והתרבותיים בלבד, כאשר כל המוצגים מהחי עברו למוזיאון ההיסטוריה של הטבע והספרים הועברו לספרייה הלאומית.
לפני שנעבור לתאר את מה שרואים במוזיאון כדאי לציין שתי מילים על המבנה שלו, שכולל שילוב של בנייה בסגנון יווני (ראה את רחבת הכניסה) וחצר מקורה בכיפת זכוכית – מראה מיוחד ומרתק כשלעצמו.

כיפת הזכוכית של המוזיאון הבריטי (צילום מקורי)

מה רואים במוזיאון?

כאמור, במוזיאון ישנם מוצגים מכלל תרבויות העולם. המוצגים מחולקים לפי מתחמים המוקדשים ליבשות שונות. להלן פירוט של המתחמים והמוצגים החשובים במוזיאון הבריטי – זה לא כמו ההדרכה במקום אבל נותן מושג כללי.
לתשומת לבכם, סיור במוזיאון בכל המוצגים המתוארים כאן אורך כשלוש שעות והוא מבוסס על ההמלצה של המוזיאון לסיור, תוך התאמה למוצגים שיעניינו יותר מבקרים ישראלים/יהודים.

חדרים 1-3 – כניסה, ראשית האנושות ותערוכות מתחלפות (אולי האזור הכי פחות מעניין במוזיאון)

The Sloane astrolabe (חדר 1) – אחד הממצאים העתיקים ששימש בעבר לחקר מתמטי של גורמי השמים והארץ. מתקן זה אפשר לאנשים לקבוע את התאריך, השעה והמיקום שליהם על פני הגלובוס.

אבן החיתוך העתיקה מטנזניה (חדר 2) – אבן זו, מלפני שני מיליוני שנים, היא דוגמה לראשית ה”טכנולוגיה האנושית” ומסמלת את התקופה בה האדם החל לבנות כלים שיעזור לו לשלוט בטבע.

עוד באזור זה של המוזיאון תוכלו לראות דגם מוקטן של כנסיית הקבר מירושלים.

חדר 4 – מצרים העתיקה (אחד החלקים המתוירים והמרתקים במוזיאון)

בחלק זה תוכלו לחוות את התרבות של האחת מהאימפריות הגדולות והמפורסמות בעולם העתיק. תוכלו לראות כאן קברי מלוכה, מצבות וכתבי חרטומים של מצרים העתיקה.
בין המוצגים המפורסמים בחלק זה:

אבן רוזטה (Rosetta Stone) (חדר 4) – אבן גרניט שהתגלתה במצרים (על ידי משלחת מדעית של הצבא הצרפתי של נפלואון שהגיע להילחם בבריטים ששלטו במצריים באותה תקופה) .

על האבן חרוט צו מלכותי הכולל הטלת מיסים בשלוש שפות: כתב חרטומים, שפה מצרית קדומה, ששימשה כשפת היומיום, ויוונית. אבן זו תמיד זוכה לתשומת לב גדולה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבזכותה התאפשרה קריאתו של כתב החרטומים והתאפשרה פריצת דרך ענקית בהבנת התרבות המצרית.

בתמונה אבן רוזטה (צילום: ESA)

פסלו של רעמסס הגדול (Bust of Ramesses the Great) (חדר 4) – בתוך חדר המלא בממצאים מתרבות מצרים העתיקה, כולל פסלים, מצבות ואבנים בעלי כתב חרטומים (כמו אבן רוזטה), נמצא פסלו של רעמסס הגדול. פסל זה הוא סמל לפיסול מצרי. ראו את הגוף העירום, הזקן המסמל את הפן האלוהי שבמנהיג. הבנייה עשויה כולה מגוש אחד חצוב, ומעניקה תחושה סטאטית מעט. פסל זה הוא חשוב ביותר מפני שהוא מתאר את המלך רעמסס השני ששלט באימפריה המצרית קרוב ל-67 שנה!

פסל רעמסס, דוגמה לפיסול מצרי (צילום מקורי)

בחדרים  62-65 תוכלו לראות עוד מוצגים ממצרים העתיקה, והפעם את הדבר האמיתי. שם תוכלו לפגוש במומיות אמיתיות, שהן למעשה בני משפחת הפרעונים ובני אצולה שנקברו בשיטה המצרית ששמרה על הפיגורה ועור הפנים שלהם קרוב ל-3000 שנה!המומיה המפורסמת ביותר היא זו של קתבת (Mummy of Katebet), שהיא כנראה מומיה של אשה ששימשה זמרת בארמונו של המלך תות ענח’ אמון. הסיבה לייחודה הוא שבזכותה למדו רבות על דרכי החניטה, שהיו נהוגות במצרים העתיקה.

מומיות (צילום מקורי)

אזור מסופוטמיה – אמפריית אשור, ננווה ובבל – ממלכות אזור נהר החידקל
(“להבין את התנ”ך בידיים”)

תוכלו לראות כאן מוצגים שאולי יהיו מוכרים לכם משיעורי התנ”ך, כמו סנחריב, נמרוד, ננווה וכדומה. חלק זה הוא פחות מתויר על ידי הבריטים אך יש בו כמה מהמוצגים המדהימים הנמצאים במוזיאון, במיוחד עבור תושבי המזרח התיכון ובני העם היהודי. כאן תוכלו לראות כמה מהמוצגים החשובים בהם נעזרו ארכיאולוגים וחוקרי תנ”ך בכדי להבין את הכתוב בו וכאן תוכלו לראות את צמיחתה של האימפריה שהובילה לחורבן הבית הראשון.

אזור זה מתאר את האחת האימפריות הגדלות ביותר שהגיעו ממזרח. ממלכת אשור, שלידה עמדה ממלכת ננווה, שלטה באגן הים התיכון בין השנים 500-700 לפנה”ס והיא אחת הממלכות שהשפיעו רבות על העם היהודי (הם שכבשו את ישראל והגלו את עשרת השבטים, ומהם גם יצאה האימפריה הבבלית שכבשה את יהודה והשמידה את בית המקדש הראשון עד לשיבת ציון הראשונה בימי עזרא ונחמיה).

בין המוצגים: פסל המתאר את כיבוש ישראל ויהודה, שחזור של מקדש וארמון מתקופת נמרוד, טבלית מארמונו של מלך לכיש והפסל המפורסם ביותר – פסל ציד האריות (Assyrian Lion Hunt reliefs) (חדר 10) – פסל זה ממחיש את ציד האריות, שנחשב בימים שלפני הספירה לספורט בו עסקו בני מלוכה והאצולה. הפסל מתאר כנראה את מלך נינווה Ashurbanipal, ששלט בין השנים 631-668 לפני הספירה.
מוצג חשוב נוסף הוא הספרייה המלכותית של אשורבניפל, שהיא למעשה אוסף של חלקי חרסים שמלמדים על התרבות של אשור ושל אזור מספוטמיה. הממצאים המעניינים ביותר לתייר היהודי הוא מנסרת סנחריב שמספרת את סיפור מסעו של סנחריב לכיבוש ישראל, וחשוב מכך הוא גליל עליו חרוטה “הצהרת כורש” שאפשרה את עליית עזרא ונחמיה ובניין בית שני.

שרידים ממקדש מתקופת נמרוד (צילום מקורי)

באותו הקשר, בחדר 34 ישנם מוצגים מהציוויליזציה האיסלאמית – בעיקר מטבעות וכלים מפוארים.

למידע נוסף על המוצגים במוזיאון הבריטי בנושא מסופוטמיה:
https://www.mesopotamia.co.uk/menu.html

מוצגים מתקופת יוון הקלאסית

חדרים 11-23 מייצגים את אחד האוספים החשובים ביותר של המוזיאון הבריטי, והמבוקרים ביותר. אזור יוון הקלאסית (וקצת מוצגים מתקופת רומא). בחלק זה של המוזיאון תוכלו לראות את האוסף הגדול ביותר של יצירות אמנות (ואף אדריכלות) של התרבות שהשפיעה יותר מכל על הציוויליזציה המערבית.

המוצגים העיקריים באזור זה:
האריה מקנידוס (Knidos Lion) – פסל אריה משיש שנמצא באסיה הקטנה (תורכיה של היום).

שיש אלגין, אפריז ופסלי הפרתנון (Parthenon Marbles / Parthenon sculptures) (חדר 18) – מקדש הפרתנון באתונה הוקם לכבודה של האלה אתנה ועמד בימים עברו על האקרופוליס. מקדש הפרתנון היה בזמנו המבנה המרשים ביותר בעולם וניתן לצפות בשחזור שלו לצד פסלי השיש המקוריים במוזיאון הבריטי.
השרידים שהובאו לבריטניה במהלך המאה ה-19, לאחר שניזוקו ונבזזו במהלך השנים, הם מוקד למאבק בין יוון לברטיניה (ראה את הויכוח על בעלות על המוצגים).

פסלי הפרתנון והשחזור שלו ימחישו לכם את עוצמתם של הבנייה והפיסול היווני הקלאסי, שהשאירו את יסודות הבנייה הזאת עד ימינו (כדי להיווכח בכך ראו את מבנה המוזיאון). תוכלו לחוש את הפרופורציות המדויקות, הירידה לפרטים והדיוק. הביטו על סידור הפסלים היוצר את הגג הגמלוני (צורת משולש פחוס). שימו לב שוב לדיוק, לתחושת התנועה של האבן ולפאר. צפו באלי האולימפוס במערומיהם – מוטיב מובהק לבנייה יוונית.

החלק המפורסם ביותר משרידי הפרתנון הוא שיש האלגין שמתאר סצנות ממלחמת הקנטאורים והליפתים (עם מיתי שקדם ליוונים – ההלנים) שהתקיים לאחר שהקנטאורים השתכרו וניסו לפגוע בליפתים ובנשותיהם, והליפתים בעזרת תזאוס ניצחו אותם. קרב זה הוא אירוע מכונן בתרבות ההלנית מכיוון שהוא מתאר את ניצחון האיזון בין הגוף, הרוח והתבונה (שמוצג על ידי הליפתים ותזאוס הגיבור האתונאי הגדול) על פני הגוף בלבד וחוסר שליטה ותכלית (מיוצג על ידי הקנטואורים).

שחזור של הפרתנון (צילום מקורי)

פסל הספורטאי היווני אחד המוצגים החשובים במוזיאון הממחיש את תחילת הווצרות הפיסול הקלאסי (צילום מקורי)

פסלי המואי מאיי פסחא (Easter Island statue) (חדר 24) – פסלים שנמצאו באיי פסחא ומתארים ראשים אנושיים בגודל עצום. ההערכות הן שמדובר בפסלים של אלים או ששימשו כפולחן לאלים. הסברות טוענות שהם פוסלו על ידי עם של עבדים ששועבד על ידי עם אחר. הפסלים נבנו כאשר הם בגבם לים וזכו לתיאוריות מיתיות רבות בהקשר לבנייתם והצבתם, כולל סברה שטוענת שהם פסלי חייזרים.

פסל המואי מאיי (צילום: Mike Peel)

האזור של דרום אמריקה

באזור זה (חדרים 26-27) אפשר לצפות בממצאים ממרכז אמריקה, המשויכים לעמים הילידים שהתגוררו שם לפני הגעת האדם הלבן. תוכלו לראות באזור זה תכשיטים, שטיחים ותלבושות ססגוניות של בני המאיה והאצטקים. המוצג המפורסם ביותר באזור זה הוא הדרקון הדו ראשי (חדר 27) שמשויך לאזור מקסיקו.

המוצגים מאסיה – האזור הסיני וההודי

בחלק זה של המוזיאון תוכלו לצפות במוצגים השייכים לציוויליזציה מהמזרח הרחוק (חדרים 33, 67 ו-95). תוכלו לראות כאן תכשיטים משנהב, קנקני תה מדהימים, פסלים של אלים ורקדניות הינדיות ושאר מוצגים מתילאנד, הודו, סין ואזור קוריאה.

פסל של כהן דת סיני במתחם האסייתי (צילום מקורי)

פסל של רקדנית הודית במתחם האסייתי (צילום מקורי)

המוצגים המפורסמים ביותר הם מוצגים משושלת טאנג (כולל הפסלים המיוחדים מקברי המלכים ומסכת השד משנהב לצידם). אפשר לראות את הכד עם הדרקון (כולם בחדר 33) ואת אחד הסמלים היפים לאמנות ההודית – צב משנהב שנמצא במקור בתוך מים.
בקומה מעל (חדרים 90-93) תוכלו לראות את האזור היפני שהמוצג המרכזי בו הוא שריון של סמוראי יפני (חדר 93).

הציוויליזציה האירופאית

בחדרים 40-51 תוכלו לראות כמה מהמוצגים המייצגים את התרבות האירופית. תוכלו לראות פה שעונים, קסדות וכלי מלחמה, ויצירות פנאי וחיי חברה של התרבות האירופית בתקופות עליבותה ובתקופות תפארתה.

בין המוצגים המפורסמים:
מצפן כוכבים עברי (חדר 40) – חפץ זה, שהגיע כנראה מספרד, הוא סמל למעבר התרבותי שהתחולל בימי הביניים בין הנצרות, האיסלאם והיהדות. מצפן הכוכבים משתמש באותיות עבריות כסימונים וכנראה היה בשימוש סוחרים יהודים. הוא שילוב של ידע ערבי ויווני.

קסדות של לוחמים סקסונים (Sutton Hoo ship-burial helmet) (חדר 49) – חלק מממצאים בודדים המספרים את סיפורם של ראשוני תושבי האי הבריטי (ראה ההיסטוריה של לונדון). מוצג נוסף שמספר את סיפורם של הבריטים הוא הפסיפס של ישו המסמל את הגעת הנצרות לאי הבריטי.

שחמט לואיס (The Lewis Chessmen) (חדר 40) – אוסף זה נחשב לאוסף השחמט המפורסם בעולם, ולא ברור מהיכן מקורו (כנראה שנוצר בנורבגיה). הדמויות של כלבי ים, העשויות שנהב, נחשבות לדוגמה ומופת לאמנות הצפון אירופית של המאות 14-16.

אחת הדמויות משחמט לואיס
(צילום: https://www.andrewdunnphoto.com/)

תערוכת השעונים והכסף (חדרים 38-39, 68) – תערוכה בה ניתן לראות שטרות ומטבעות מתקופות שונות בהיסטוריה, לצד שעונים מסוגים שונים. המוצג המרכזי בתערוכה זו הוא ללא ספק שעון האוניה שנוצר בגרמניה במאה ה-16 וכולל מערכת מכנית מדהימה.

אזור המזרח התיכון

באזור זה, הנמצא בקומה השנייה של המוזיאון, תוכלו לראות מוצגים מוקדמים מפרס העתיקה ומאיראן, מסופוטמיה, טורקיה ופינה קטנה לממצאים מהמזרח התיכון.
תוכלו לראות כאן מרכבות מזהב מפרס, קטעים מעלילות גילגמש חקוקים על אבן ואפילו שולחן כתיבה מוקדם.

משחק בסגנון דומינו מאזור מסופוטמיה (צילום: BabelStone)

אזור אפריקה

באופן יחסי האזור האפריקאי אינו זוכה ליחס גבוה במוזיאון ולמעשה מוקדש לו אגף קטן בקומה התחתונה (חדר 25), אבל כדאי לעבור בו ולו לזמן קצר. באזור זה תוכלו לראות את פסלי אבן הבֵּנִין מניגריה, יצירות המתארות את הלחימה באפריקה (כמו כיסא העשוי רובים) ולצידו יצירות אמנות של ממש, כמו המסכות מזנזיבר.

הויכוח על הבעלות על המוצגים

פריטים רבים הגיעו לידי המוזיאון הבריטי תוך כדי ההתרחבות הקולוניאלית של האימפריה הבריטית, מה שעורר מחלוקת של ממש על זכותו של המוזיאון להחזיק בהם. הבריטים טוענים שכך הם ישמרו טוב יותר, ובכלל שהם שייכים לכולם ואצלם ניתן לראות אותם בחינם. מלבד זאת, החוק הבריטי לא מאפשר להם להשיב את המוצגים.
אך ממשלת יוון שדורשת את שרידי הפרתנון עבור המוזיאון החדש של האקרופוליס, וממשלת ניגריה שדורשת את פסלי בֵּנִין לא כל כך משתכנעות בינתיים.

רכישת כרטיסים למוזיאונים בלונדון

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר במוזיאון הבריטי

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו לונדון למטיילים – London for travelers

  • הלכנו למוזיאון הבריטי, ותנו לי לומר- היה חם! אני לא יודעת עם המזגנים לא עבדו באותו יום או שזה ככה תמיד, אבל היה חם בטירוף (ותחשבו שאנחנו עוד רק בתחילת היום עם תיק כבד עלינו) ולא רק זה, היה מסריח! לא מהאנשים, אלא פשוט בחללים עצמם. אולי זה מהמוצגים שקיימים כבר מעל 3000 שנה.. בכל מקרה, צילמנו תמונה מהממת, אבל מבחינתי זה הדבר היחידי שהיה שווה. יש במוזיאון פריטים באמת מעניינים כמו מומיות אמיתיות, אבל לא יכולתי להמשיך להיות שם בגלל הריח. פשוט סבלתי. שחררתי קצת קיטור, חחח יכול להיות שזה היה משהו מקרי, אני לא יודעת, אבל זאת הייתה החוויה שלנו בכל אופן.

מידע שימושי על המוזיאון הבריטי

שעות פתיחה

המוזיאון פתוח מדי יום בין 10:00-17:30 וביום ו’ עד 20:30.

כתובת

Great Russell Street

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

Tottenham Court Road, Holborn, Russell Square, Goodge Street.

directions_bus
אוטובוס

קווים 1, 7, 8, 10, 14, 19, 24, 25, 29, 38, 55, 73, 98, 134, 242, 390.