אוכל באגם גארדה

מידע כללי

המאפיינים הגיאוראפיים של אגם גארדה כצמות דרכים חשובה בין הצפון לדרום ובין מזרח ומערב – בין ההרים לחוף ובין מאפיינים מרכז אירופים למאפיינים  ים תיכוניים (גם בנוף, וגם מבחינה דמוגרפית ותרבותית) הופכים את אגם גארדה למוקד קולינארי חשוב ומסקרן.




ראשית, כמו כל מקום באיטליה, תוכלו למצוא כאן אוכל איטלקי משובח שמגיע מאזורים אחרים כמו פסטה ופיצה נאפוליטנית. אך באופן ספציפי יותר באגם גארדה מומלץ לטעום מטעמים מקומיים יותר. תוכלו למצוא פה הרבה מאוד מאכלי דגים – גם דגי אגמים ונהרות מהאזור לצד דגים המגיעים מונציה(מאוד פופלאריות באזור הן מנות הצלופחים המאודים, הבאקלה הממולח והקרפיון). בנוסף אפשר למצוא פה לא מעט ריזוטו, קרפצ’יו וטרמיסו המגיעים ממחוז ונטו, לצד הגבינות ובשר העגל של לומברדיה.

ישנם גם מאכלים ספציפים המזוהים עם חלק מעיירות האגם. בטיניאלה תוכלו למצוא את הספונגאדי (spongadì) המפורסם ובלימונה סול גארדה – את הלומונצ’לו (ראו בהמשך). מבין המאכלים שאינם איטלקיים, פופולריים ביותר המאכלים הגרמניים והאוסטריים בשל הקשר ההיסטורי הארוך של האזור לאומות אלה (לקריאה בנושא זה – היסטוריה של אגם גארדה), ומשום הפופולריות של האזור בקרב תיירים דוברי גרמנית. מאכלים אלו הכוללים גם בשר בסגנן גולש, ושודרטל – תמצאו בעיקר באזור הצפוני של האגם.

כמו כל איטליה, ובמיוחד צפון איטלה, גם אזור גארדה מלא בגלידריות מקומיות מעולות. הגלידות באזור עשויות עבודות יד, טריות ומצוינות ונקראות “gelato”. הגלידריות נפוצות מאוד, וחלק מהן הן הרחבה של מסעדה או חנות. בחלק מהגלידריות תוכלו למצוא יותר מ-50 טעמים שונים, אך דווקא אלו הקטנות יותר שמתמקדות במעט טעמים, לרוב מתגלות כטעימות ביותר.

 

אדוה מצוות האתר עם גלידה תיירותית סטייל גארדה (צילום מקורי בסירמיונה)

אגם גארדה הוא אזור חקלאי פורה, ויש בו הרבה מאוד כרמים, זיתים, עצי לימון וירקות ופירות. לכן השווקים יהיו מלאים בפירות וירקות. בכל האגם תוכלו למצוא בקלות יקבים מעולים הכוללים מרכזי מבקרים (הגדה המערבית יותר מצטיינת בנושא, אך לא רק). ובכל מקום תוכלו למצוא את הלמונצ’לו המקומי (משקה אלכוהלי מבוסס לימון). בבשרים אפשר למצוא פה הרבה מאוד בשר חזיר, בשר פרה (מפורסמת מאוד מנת האוסבוקו המגיעה מלומברדיה) ובשר ציד (אווזים, ואיילים) המגיע מההרים. ככל שמתרחקים מהאגם ומטפסים על ההרים המקיפים אותו, מגלים יותר מאכלים של יערות (הציד שהוזכר קודם, ופטריות שבראשם כמובן פטריות הכמהין).

דוכן פירות וירקות טיפוסי באגם גארדה (צילום מקורי)

חשוב להרחיב בשתי מילים על תיירות היין באזור. יין ושמן תוצרת בית כאמור אפשר למצוא פה בעיירות רבות. החלק המערבי של האגם יותר מזוהה עם היין (אך גם בחלקו המזרחי לא חסר). אפשר לומר שתיירות היין מזוהה מאוד עם עיירות ומועצות כמו בארדולינו בה נמצא יקב זני המחזיק במוזיאון היין המקומי), פדנגה סול גארדה , מוניגה דל גארדה ומנרבה דל גארדה.
לגבי האוכל במלונות- רוב המלונות באזור גארדה מציעים חצי פנסיון (half-board), כאשר ארוחות הבוקר יהיו בסגנון בופה קונטיננטלי, מבחר יוגורטי פירות, דגני בוקר, מאפים וביסקוויטים. בחלק מהמלונות נמצא טוסטר לשימוש הלקוחות, ובחלק מהמלונות יהיה מלצר שמכין ביצים.




המלצות הכל על לאוכל באגם גארדה

  • בעינינו יש כמה צורות לחוות את האוכל באזור. אפשרי כמובן לעבור במסעדות השונות, במסבאות וביקבים התיירותים. אפשרות אחרת היא להיכנס למרכולים לשווקים ולסופרים השונים לקנות אוכל מקומי ולבשל בעצמכם – מעולה למי שלן בדירה או בקמפינג. אנחנו ממליצים לשלב.
  • יש לקחת בחשבון שהמסעדות בעיירות על האגם יותר יקרות ופחות אותנטיות. למי שרוצה להוזיל במחיר, ולחוות מסעדות מקומויות יותר, מומלץ להרחיק מעט מהכביש הראשי ומאזורי התיירות המרכזיים.
  • בסירמיונה ובדרום האגם, כמו גם בעיירות הגדולות, אין בעיה למצוא פאסט פוד לא איטלקי כמו המבורגר או צ’יפס. בכפרים הקטנים זה כמעט בלתי אפשרי. נושא זה משמעותי למי שמטייל עם ילדים וזה מה שהם מחפשים.
  • כפי שנאמר, לפעמים גלידריות קטנות שמתמקדות במספר קטן של טעמים מוצלחות יותר מכאלו בהן 50+ טעמים.
  • אם אתם יוצאים לשיט במעבורת ניתן לבקש מהמלון אוכל ארוז (בתשלום). שקית זו תכלול שתייה, פירות וכריך עם נקניק / גבינה. לשומרי הכשרות יש לבדוק מראש, שכן לעתים הנקניק יהיה עשוי מחזיר, לקריאה מורחבת בנושא אגם גארדה לשומרי מסורת.

מפה