השכרת רכב לנהג חדש

חופשה בחו”ל עם רכב יכולה להיות מהנה ומענגת אך לפעמים קורות תקלות מצערות שהופכות את החוויה הנעימה לסבל. הזמנה נכונה של רכב בחו”ל תמנע הרבה מאוד מקרים לא נעימים!

מטרתו של דף זה היא לעזור לגולשי אתר הכלעל, ולהעניק להם את המידע עליו צריך להקפיד לפני השכרת רכב בחו”ל.

 

מידע כללי

על פי ההגדרות של משרד התחבורה, נהג יוגדר כ”נהג חדש” בשנתיים הראשונות שלאחר קבלת רישיון הנהיגה שלו. על נהג זה חלות מספר הגבלות, ובכלל זה חובת נהג מלווה (חלק מהתקופה), איסור על הסעת יותר משני נוסעים או צורך לתלות שלט “נהג חדש” על השמשה האחורית. מה שחשוב שתזכרו הוא שעצם ההגדרה שלכם כנהגים חדשים אמורה להשפיע בצורה דרסטית על היכולת שלכם להשכיר רכב בנקודות שונות בעולם, או אפילו להוציא אותה מכלל אפשרות עבורכם.

השאלה של השכרת רכב לנהג חדש, חשוב להדגיש כבר בנקודת ההתחלה, משתנה בין מדינות ובין חברות השכרה שונות. בחלק מהמקרים חל איסור מוחלט להשכיר רכב לנהגים חדשים, בעוד שבאחרים הדבר אפשרי – אך מצריך עלויות גבוהות פי כמה (מכיוון שהסיכון של נהגים חדשים לכאורה הוא גבוה יותר). אם מוסיפים לכך את המדיניות השונה של חברות הביטוח עבור הרכב המושכר, מבינים עוד יותר מדוע התמונה כאן היא מורכבת מאד.




בדקו את האותיות הקטנות

השכרת רכב לנהגים חדשים אינה מובנית מאליה, מסיבות די ברורות מבחינתן של חברות ההשכרה. נהיגה ברכב שכור אינה פשוטה הרי: נדרש לנהוג ברכב שלא מכירים, שבמדינות רבות בעולם נוטה להיות ידני (להבדיל בישראל בה רוב הנהגים לומדים על רכב עם גיר אוטומטי). בנוסף חוקי התנועה והרגלי התנועה שונים ממה שאנחנו מכירים בישראל. אם מוסיפים לכך את הסיכון שמאפיין גם כך נהיגה ברכב שכור, מבחינת החברות המשכירות, ואת הסבירות הגבוהה יותר לתאונות של נהגים צעירים – אפשר להבין מהיכן נובעות ההגבלות האלה.

הגיל של הנהג, ולא רק הותק שלו על הכביש, משחק תפקיד בקביעת האפשרות שלו להשכיר רכב. יכול בהחלט להיות שרק נהג חדש מעל גיל 21, למשל, יכול להשכיר רכב במצב מוגדר. ייתכנו בהמשך לכך גם פערי מחירים בין נהגים חדשים שהגיל שלהם שונה. ממש כמו בישראל, אגב.
לא תמיד תנאי התחבורה המקומיים עומדים בקנה אחד עם התקנות של חברות ההשכרה, או חברות הביטוח. יכול להיות שבמדינה מסוימת יאפשרו החברות להשכיר רכב לנהגים מקומיים צעירים, אך לא לזרים. יכול להיות גם שחברת השכרת הרכב תאפשר לנהגים צעירים להתיישב מאחורי ההגה, אך חברות הביטוח לא ישמחו לעשות זאת (בטח שלא במחיר סביר).

ומה באשר למחיר?

כאמור, מחיר השכרת רכב לנהג חדש, אם אפשרי בחברה מסוימת, צפוי לעלות יותר מאשר השכרת רכב לנהג מנוסה יותר על הכביש. הפערים בין החברות השונות עשויים להגיע לעשרות רבות של אחוזים, ולכן גם להיות מתורגמים לסכום של כמה אלפי שקלים: הן במחיר ההשכרה והן במחיר הביטוחים.

שימו לב שהמחיר נקבע על פי הנהג הצעיר ביותר שצפוי לנהוג ברכב, ומכאן שעליכם להגדיר זאת כבר בנקודת ההתחלה. אם יש לכם נהג צעיר בחבורה אך גם נהג שאינו מוגדר ככזה, והמחירים בין שניהם שונים משמעותית, יכול להיות שיהיה לכם כדאי להפקיד את ההגה בידיו של הנהג המנוסה יותר.




טיפים נוספים

  • בדקו היטב את מדיניות חברת ההשכרה וסעיפי ההסכם לפני שאתם יוצאים לדרך. בדקו מהי ההתייחסות שלהן לשאלת הנהג החדש. בכל מקרה, אל תתנו לנהוג למי שלא הוגדר כנהג במעמד ההשכרה, בטח אם הוא נהג חדש. זוהי לא רק הפרה של הסכם ההשכרה, אלא גם פעולה שעלולה להיות פלילית.
  • את ההחלטה חשוב לקבל רק לאחר שמכניסים את כל המשתנים שלה לתוך המשוואה, כולל המחיר עבור ההשכרה, הביטוחים וכן הלאה. אל תהססו לבדוק את המחיר והאותיות הקטנות לגבי כל נהג שעשוי לנהוג ברכב, וקבלו את ההחלטה (גם) על פי זה. תיתכן מדיניות שונה לגבי ההשתתפות העצמית לאחר תאונה, לדוגמא.
  • רוב חברות ההשכרה מבחינות בין נהג חדש לנהג צעיר, כאשר ההגדרה של נהג צעיר הרבה פחות חד משמעית ונתונה לשיקול דעתן (לדוגמא, נהג עד גיל 24). התנאים של נהגים צעירים יהיו כמעט תמיד אטרקטיביים יותר מאלה של הנהג החדש, ואפשרויות השכרת הרכב מבחינתו רבות יותר.