תחת שלטון מוסלמי

מידע כללי

בתקופה המוסלמית אזור קסטיליה מקבל משנה חשיבות צבאית ואסטרטגית בהיותו לב חצי האי האיברי, כשהלחימה בין המוסלמים לנוצרים מתגברת. אזור של ממלכת לאון (היום חלק מקסטיליה לאון) הוא מהאזורים הראשונים שמשוחררים על ידי הכוחות הנוצרים. ממלכת לאון הופכת להיות אחת הממלכות המרכזיות והחשובות בספרד. אזור קסטיליה (מצודה) הופך בזמן זה להיות אזור החיכוך העיקרי בין המוסלמים לבין הנוצרים ומתחיל להתמלא במצודות, חלקן הגדול “חדשות” וחלקן (כמו למשל בסגוביה) מתבססות על מצודות רומאיות עתיקות יותר. באותה תקופה העיר החשובה ביותר באזור היא טולדו.




מדריד עדיין לא הייתה נקודה חשובה, ולמעשה רק נוסדת בתקופה זו ומתחילה להתהוות. במאה השביעית המוסלמים, שנכנסים לספרד מדרום וכובשים את אנדלוסיה ולאט לאט מתקדמים צפונה, מגיעים לאזור מדריד ומשם משתלטים על כל חצי האי האיברי מלבד נקודות בודדות (ראה ספרד בתקופה המוסלמית). מחמד הראשון, הורה לבנות באזור מדריד של היום, מצודה וארמון מלכותי על מנת להגן על העיר החשובה באותם זמנים – טולדו. הוא קורא לטירה המדוברת “מרג’ריט” שפירושה מקור מים המציין את הנהר הרחב מנזאנארס שהיום חוצה את מדריד (ראה מקור שמה של מדריד).

סגנון המודחאר – הסגנון המזוהה עם ספרד המוסלמית-מורית (צילום מקורי)

ממלכת קסטיליה מוקמת במאה העשירית לספירה כאשר היא משתחררת מממלכת לאון והופכת לממלכה חופשית וקובעת את בירתה בעיר בורגוס. קסטיליה מסיימת את המאבק מול לאון ומובילה את הירידה דרומה של הנוצרים שרוצים לסלק את השליטים המוסלמים מספרד.

באותה תקופה היהודים שגרים באזור קסטיליה נמצאים בתקופה של פריחה ושגשוג. זהו תור הזהב של יהודי ספרד שפורחים ומשגשגים כמו בכל ספרד גם בקסטיליה – כאשר טולדו למשל שופעת ביהודים והשוק היהודי של העיר הוא שם דבר, כמו גם האומנים החכמים והאינטלקטואלים היהודים של אותה תקופה – שריד לתקופה זו תוכלו לראות במוזיאון ליהודייקה והרובע היהודי של טולדו.

השלטון המוסלמי והמפגש בין האסלאם לנצרות והיהדות בספרד בכלל ובחלקים שונים של קסטיליה בפרט, לא היה רק כר פורה לחיכוך ומלחמה אלא גם לנקודת מפגש של ידע, תרבות ואמונות. המוסלמים שמרו ופיתחו ידע רב במתמטיקה, אמנות ופילוסופיה שרובו התבסס על חכמי יוון ורומא עם פיתוח מוסלמי-מורי והלך לאיבוד באירופה של ימי הביניים. ידע זה עבר מאנדלוסיה (המרכז של ספרד המוסלמית) דרך קסטיליה לכל ספרד ומשם לכל אירופה. בזכות זאת אנו לומדים היום על אריסטו, אפלטון וסוקרטס, מבינים מה זה אדריכלות קלאסית ואיך לבנות אותה וכו’. למעשה המפגש הזה בין האסלאם לבין הנצרות בספרד – אפשר את הגעתו של הרנסנס לאירופה.

המאבק בין הנוצרים לבין המוסלמים מגיע לנקודה חשובה במאה האחת עשרה לספירה. הדבר נובע מירידת כוחם והתפצלותם של המוסלמים. הממלכה המוסלמית הגדולה הופכת לטאיפות (סוג של ממלכות קטנות) ואולי הסמל החשוב ביותר לכך הוא כאשר המצודה מרגריטה וטולדו נכבשות על ידי אלפונסו השישי. אלפונסו השישי, הופך את המסגד של טולדו לכנסייה שתהפוך להיות הקתדרלה המפורסמת של טולדו, ואת המסגד של מדריד ל”כנסיית הבתולה מאלמודנה“. ומאותה תקופה מדריד וקסטיליה עוברות לידיים נוצריות עד ימנו.

זהו סימן של תחילת השלטון המוסלמי על ספרד בכלל ואזור קסטיליה בפרט. ראה אזור קסטיליה ומדריד תחת שלטון מוסלמי.