אוכל בתאילנד

מידע כללי

תאילנד מציעה למבקרים בה שפע ומגוון קולינארי. אוכל תאילנדי אותנטי כמו פאד תאי וסטיקי רייס, פירות אקזוטים טריים כמו פרי הדרקון ורם בוטאן וגם אוכל מערבי ורשתות מוכרות כמו מקדונלדס, סטארבאקס, פיצה האט ועוד. ברוב בתי הקפה והמסעדות תוכלו למצוא מנות איטלקיות כמו פיצה, פסטות וגם סלטים ובשרים. בכל עיר (או אי) מרכזית בתאילנד קיימת לפחות מסעדה אחת המגישה אוכל ישראלי (לרוב בבעלות ישראלית) עם תפריט בעברית ואוכל כמו בבית כך שתמיד תוכלו ליהנות מחומוס צ’יפס סלט (ישראלי – קצוץ דק), שניצל, שקשוקה ועוד.




אוכל תאילנדי מקומי

המטבח התאילנדי ידוע בעיקר בשל שילובי הטעמים שבתבשיליו: חריף, חמוץ, מתוק, מלוח ולעתים גם מר. בכל אזור בתאילנד המטבח מעט שונה. סוגי הקארי המוגשים בדרום תאילנד נוטים לכלול חלב קוקוס וכורכום טרי, בעוד שבמטבח הצפון-מזרחי נוטים להוסיף מיץ ליים.
אורז: כמו בשאר מדינות אסיה, גם בתאילנד, האורז מהווה מנה מרכזית וחשובה. לרוב מוגש האורז כמנה מבושלת, מוקפצת, או כ”אורז דביק” (סטיקי רייס) שבוצעים ואוכלים בידיים.
איטריות: איטריות מוגשות בתאילנד כמנה מרכזית, כמו למשל המנה המוקפצת פאד תאי (פאד=איטריות בתאילנדית) אותה יכינו לכם בתוספת של ירקות ובוטנים או במרקי איטריות.
נאם פריק: נאם פּ‏ריק הוא משחת צ’ילי חריפה אשר מקורה בתאילנד. את המשחה מכינים באמצעות כתישה של פלפלי צ’ילי עם שום ומשחת חסילונים ומגישים עם ירקות ואורז.
נאם-פּ‏לא: רוטב דגים פופולרי במיוחד בתאילנד. לנאם פלא טעם וריח חזקים במיוחד ומוסיפים אותו כמעט לכל המאכלים התאילנדים.

מנות תאילנדיות פופולריות

פאד תאי (Pad Thai): איטריות אורז עם רוטב דגים, סוכר, מיץ ליים (או תמרהינדי), בוטנים, ביצה ועוף, פירות ים וטופו.
ראד נא (Rat na): אטריות אורז רחבות עם בשר בקר, חזיר, עוף, חסילון או פירות ים (במקור מסין).

מנת ראד נא עם בשר חזיר וברוקולי סיני
(צילום: Takeawayרישיון)

פאד סי יו (Phat si-io): אטריות אורז מוקפצות עם רוטב סויה, רוטב דגים, ועוף או חזיר.
מרק טום קא גאי (Tom kha kai): מרק פירות ים ועוף בחלב קוקוס.סאטה (Satay): בשר צלוי (בדרך כלל עוף או חזיר), מוגש עם סלט מלפפונים ורוטב בוטנים (במקורו אינדונזי, אבל נחשב למזון מהיר טיפוסי לתאילנד)
קארי מסמאן (Massaman curry): קארי בסגנון הודי (פופולרי אצל המוסלמים בתאילנד), עם תבלינים צלויים ומיובשים.

מנת קארי מסמאן קלאסית
(צילום: Roozitaaרישיון)

אוכל תאילנדי קשור בשקיות זהו אוכל ביתי מיוחד ומשביע וזול במיוחד. באותה שקית תוכלו לקנות תבשילים ומרקים מיוחדים כמו ה-“טום קא גאי”.
שיפודים: דוכני הרחוב בתאילנד הם המקום לבדוק עד כמה רחוק אתם הולכים עם ההתחברות לתרבות המקומית. צפרדע על האש, ג’וקים, ועכבישים מטוגנים הם רק חלק מה”מטעמים” שתוכלו לנסות.

מגוון ג’וקים וחרקים למאכל – לא לבעלי לב חלש! 
(צילום מקורי)

פירות: דוכני הפירות של תאילנד הפכו לאחד מסימני ההכר שלה ולא בכדי. פירות טריים ומשובחים מוגשים בצורה אסטטית ומהווים חטיף מרענן בחום הגדול של תאילנד.

  • אננס: שמוגש או חתוך לקוביות בתוך שקית ניילון, או חתוך לאורכו ומוגש על שיפוד אותו אוכלים כמו ארטיק.
  • קוקוס: עוד פרי שהפך לאחד מסמליה הלא רשמיים של תאילנד. חתוך לפרוסות, או שלם עם קשית לשתיית מיץ הקוקוס.
  • רם בוטאן (Rambuthan): אחד מהפירות האקזוטיים המיוחדים בתאילנד. מבחוץ מכוסה ב”שערות” ארוכות בצבעים של ורוד, צהוב וירוק ומבפנים מזכיר את הליצ’י במרקמו, אך שונה בטעם.
  • פרי הדרקון (Dragon Fruit): בארץ הוא מוכר בשם “פטאייה”. מדובר בפרי גדול יותר מהרם בוטאן, בצבע ורוד עז עם “קוצים”. מבפנים הוא מעניין לא פחות: בצבע לבן מנוקד בנקודות שחורות קטנטנות.
  • דוריאן (Durian): עוד פרי אקזוטי, גדול יותר מקוקוס, בצבע צהוב מכוסה בבליטות קטנות. לפרי הדוריאן ערך תזונתי גבוה ולכן תושבי תאילנד מכנים אותו “מלך הפירות”.

קינוחים: התאילנדים הם לא חסידי המתוק, אך כמובן שעבור התיירים פיתחו כמה מתכונים (או למדו להכין קינוחים אחרים). בין היתר ניתן למצוא קינוח של סטיקי רייס מתוק בתוספת מנגו, מיני פנקייקים ממולאים בחלב קוקוס, סירופ פטל, שוקולד ומייפל. הקינוח המוכר של תאילנד הוא כמובן הבננה לוטי – בננות פרוסות בתוך קרפ מקופל, עם סירופ שוקולד מעל ומגוון תוספות שונות לבחירה.


הכנת בננה לוטי ברחוב בתאילנד




המלצות "הכל על"

  • קחו בחשבון שהחריף של התאילנדים הוא לא חריף שהחך הישראלי רגיל אליו ולכן גם מה שבשבילם לא מאוד חריף – עלול להיות מאוד חריף עבורכם. חשוב להתחיל מדרגת החריפות הנמוכה ביותר ואז להמשיך ולאתגר את עצמכם.
  • אל תוותרו בשום פנים ואופן(!) על בננה לוטי, זה לא דומה לשום קינוח שטעמתם בארץ תחת אותו השם.
  • למי שמעוניין באוכל כשר בתאילנד – בערים הגדולות (בנגקוקצ’אנג מאיפוקט וקוסמוי) קיימים סניפים של בית חב”ד בהם ניתן לקבל ארוחה כשרה או לחילופין לרכוש מוצרים כשרים להמשך הטיול. שימו לב כי בערים ואיים מרכזיים קיימות לא מעט מסעדות ישראליות שאינן מוכרות מאכלים לא כשרים אך לא בכולן קיים בשר שקיבל הכשר רשמי.