סוקותאי, תאילנד | Sukhothai

סקותאי – בירת תאילנד הראשונה

מידע כללי והיסטוריה

סוקותאי (Sukhothai) עיר ארכיאולוגית מהמאה ה-13 הנמצאת בצפון תאילנד, דרומית לצ’אנג מאי באזור הקרוי המישורים הצפוניים. סוקותאי הייתה בירתה הראשונה של תאילנד ונחשבת לתור הזהב של התרבות התאילנדית. העיר העתיקה של סוקותאי, מאנג קאו (Meuang Kao), משתרעת על פני 45 קמ”ר של שרידים עתיקים של מבנים מרשימים, ארמונות, ומקדשים שהוכרו ע”י אונסקו כאתר מורשת עולמית.

מלכי סוקותאי היו ידועים בנאורות ובליברליות שלהם. כל אזרח היה יכול להתקבל לראיון אצל המלך ללא תנאים מקדימים. מלך סוקותאי הראשון היה זה אשר המציא, חידש, אסף, וליקט את השפה התאית.

מקדש וואט מאהאתאט – המקדש הגדול ביותר בעיר (צילום: Tevaprapas, רישיון)




אתרים מרכזיים

אתר העתיקות סוקותאי (Sukhothai Historical Park) – באתר נמצאים שרידיהם של 21 אתרים עתיקים, ברדיוס של חמישה ק”מ נמצאים עוד 70 אתרים קטנים. העתיקות מתפרשות על פני חמישה אזורים – מרכזי, צפוני, דרומי, מזרחי ומערבי, הכניסה לכל אחד מהם כרוכה בתשלום (ניתן גם לקנות כרטיס משולב). השרידים המרשימים ביותר נמצאים מחוץ לחומות העיר, והגישה אליהם היא באמצעות אופנוע או אופניים.

אתר העתיקות סוקותאי – שרידי העיר העתיקה (צילום: Ahoerstemeier, רישיון)

וואט מאהאתאט (Wat Mahathat) – נבנה במאה ה-13 והוא המקדש הגדול ביותר בעיר. מוקף חומת לבנים ובתעלת מגן. הצריח מעוטר בפרחי לוטוס ובתוך המקדש שוכנים כמה פסלי בודהה מרשימים ומקוריים. מדובר ככל הנראה במרכזה הרוחני והמנהלי של הבירה העתיקה.

וואט סי צ’ום (Wat Si Chum) – מקדש הנמצא מצפון-מערב לעיר העתיקה, יש בו מונדופ מרשים ובו פסל בודהה יושב בגובה 15 מטר בעל אצבעות מחודדות ואלגנטיות.

וואט סאפאן הין (Wat Saphan Hin) – מקדש השוכן על גבעה בגובה 200 מטרים. מדרום מזרח למקדש נשקפים נופי העיר העתיקה.

וואט סה סי (Wat Sa Si) – מכונה גם “מנזר הבריכה הקדושה” אשר בנוי על גבי אי, ממערב לאנדרטה למלך ראמקאמנג (המלך השלישי של סוקותאי). מדובר במקדש פשוט יחסית, בו שוכן פסל בודהה גדול אחד.

וואט סה סי – מקדש הממוקם במרכז אי (צילום: GuillaumeG, רישיון)

מוזיאון סאנגקאלוק (Sangkhalok Museum) – במוזיאון מוצג אוסף מרשים של כלי חרס מקוריים בני 700 שנה שנמצאו באזור. בנוסף מוצגים גם כלים נוספים שנקנו מווייטנאם, בורמה וסין.

סי סאטצ’אנאלאי (Si Satchanalai) – אתר עתיקות הנמצא בסמוך לעיר העתיקה של סוקותאי, נמצא פה המקדש החשוב ביותר של אזור סוקותאי – מקדש וואט צ’אנג לום (Wat Chang Lom), שהוא גם סמל העיר סוקותאי. המקדש בנוי בצורת פעמון וסביבו 39 פסלי פילים.

מקדש וואט צ’אנג לום – סמל העיר סוקותאי (צילום: Oatz, רישיון)




המלצות "הכל על" למבקר בסוקותאי

  • דרך הסיור המומלצת באתרי סוקותאי היא בעזרת אופניים, ברגל, או למתקשים – בקלנועיות חשמליות. לפארק אין כניסה לרכב ממונע, בגין שמירה אקולוגית.

מפה ומידע שימושי

  • כתובתסוקותאיתאילנד.
  • איך מגיעים?
    • אוטובוס: אוטובוסים מגיעים מצ’אנג מאיצ’אנג ראי ובנגקוק מדי יום. הנסיעה מצ’אנג מאי אורכת כשש שעות, הנסיעה מצ’אנג ראי אורכת כתשע שעות, הנסיעה מבנגקוק אורכת כשבע שעות.
    • טיסה: שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא 27 ק”מ מסוקותאי, אליו מגיעות טיסות פנימיות ישירות מבנגקוק (שדה התעופה שייך למעשה לחברת התעופה “בנגקוק איירוויז”). יש שתי טיסות ביום, אורך הטיסה כשעה ורבע.