כל המידע על העיירה ריבס דה פרסר, ספרד – המקפצה לעמק נוריה | Ribes de Freser

מידע כללי על ריבס דה פרסר

ריבס דה פרסר (Ribes De preser) היא בירת עמק ריפול שנמצא בחלק המזרחי של  הפירנאים של קטלוניה. יש הרואים את העיירה כבירתו של עמק נפרד הקרוי גם הוא עמק ריבס. העיירה נמצאת על פיצול נהרות (פרסר, וריגראד), שמעניקים לעיירה את צורת ה-V הייחודית שלה. העיירה היא דוגמה קלאסית לעיירות האזור, שקטה, נעימה ונוחה. היא מתפרסנת בעיקר מתיירות, הן בקיץ (ספורט אתגרי, מסלולי הליכה ונוף) והן בחורף (סקי על מגוון האפשרויות והרמות).

תיירים שמגיעים לריבס דה פרסר מחפשים לרוב להשקיע בין יומיים לשלושה ימים כדי להנות מהעיירה ומהטבע סביב. ריבס דה פרסר, בדומה לעיירה ריפול, מהווה נקודת התחלה לטיול בעמק נוריה הצמוד. תיירים שמגיעים ללון בריבס דה פרסר לרוב יתחלקו לשני קבוצות, אלו שמעדיפים ללון בתוך גבולות העיירה ואלו שמעדיפים מחוצה לה. מבקרים שילונו בתוך העיירה יהנו מנגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ונקודות עניין המרכזיות בעיירה. מבין האופציות הפופלאריות למשל Hotel 9 Sant Antoni, Hotel Prats. אך מצד שני, למי שמגיע עם רכב שכור ומחפש לינה אקסלוסיבית ויוקרתית יותר בקרבת חיק הטבע זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת ורבים בוחרים בה. מבין המלונות המומלצים אפשר למנות את Hotel Catalunya ParkLa Casassa de Ribes. בעת תכנון הטיול חשוב לקחת בחשבון שבעונת התיירות מקומות לינה יכולים להיתפס מראש עקב מיעוט מקומות הלינה, בעיקר בעיירות מפתח, ולכן חשוב להתכונן לכך מראש. עוד מידע על מלונות מומלצים בריבס דה פרסר תוכלו למצוא כאן.

תיירים רבים בוחרים להגיע לריבס דה פרסר מברצלונה, שהנסיעה משם אורכת פחות משעתיים, ולרוב יעשו זאת בעזרת רכב שכור מברצלונה שאיתו יוכלו להמשיך הלאה אל יעדים נוספים בעמק הפירנאים כמו הפארק הלאומי איגואסטורטס שאותו אנחנו לא ממליצים לפספס ועוד עיירות שבסביבה כמו וילהה, אספוט וסורט.

Ribes De Fresser

העיירה ריבס דה פרסר היא שילוב של עיירה על גדות נהרות שמאפשרת יציאה לטיולים באזור (בעיקר לעמק נוריה). לכן היא תחנת עצירה מומלצת להרבה מהמטיילים בפירנאים




סקירה היסטורית קצרה

סימנים ראשונים להתיישבות באזור ריבס דה פרסר הם עוד מהתקופה הפרהיסטורית, עם עדויות להתיישבות אנושית עוד מהתקופה הפליאוליתית. בתקופה הרומית היווה האזור מרכז חשוב לייצור צמר, ומשערים ששמה של העיירה “ריבס” נובע מהמילה הלטינית “ריבוס”, שמשמעותה “כבשה”. בימי הביניים המוקדמים הפך ריבס דה פרזר לחלק ממחוז צ’רדניה, טריטוריה פיאודלית שנשלטה על ידי הרוזנים של ברצלונה. במהלך תקופה זו החלה העיירה להתפתח כמרכז חשוב לחקלאות ומסחר, ונבנו כמה אתרי דרך ומונומנטים בולטים, כולל הכנסייה הרומנסקית ​​של סנט פרה.

במאה ה-19 עברה העיירה צמיחה כלכלית ומודרניזציה משמעותית, בין היתר בשל בניית קו הרכבת שחיבר בין ריבס דה פרסר לברצלונה ולערים מרכזיות אחרות בקטלוניה. העיירה הפכה ליעד פופולרי עבור תיירים ואנשי רוח עשירים, שנמשכו לסביבתה הטבעית הציורית ולמורשת התרבותית העשירה שלה. במהלך מלחמת האזרחים בספרד, ריבס דה פרסר היוותה מוקד התנגדות נגד כוחותיו של פרנקו, וכמה קרבות חשובים נערכו בהרים שמסביב. לאחר המלחמה חוותה העיירה תקופה של דעיכה כלכלית ותרבותית, וכיום ריבס דה פרסר היא עיר תוססת ומשגשגת המשלבת את ההיסטוריה העשירה והמורשת התרבותית שלה עם תפיסה מודרנית ודגש חזק על אטרקציות ותיירות בעיירה ובסביבתה.

אתרים מרכזיים

העיירה היא נקודת הזינוק הפופולארית לאחד מאתרי התיירות היפים של קטלוניה – עמק נוריה. מהעיירה יוצאת רכבת השיניים (Cremallera) העולה לעמק, שנמצא בתוך ההרים (זו היא הדרך היחידה להגיע לעמק שלא ברגל). זו אינה התחנה היחידה של רכבת השיניים, יש תחנה נוספת בעיירה קווראלבס (Querallebs), ולמרות שישנם מדריכי טיולים מנוסים הממליצים לעלות לעמק דווקא מהתחנה השנייה (זה החלק היפה של הנסיעה) תחנת ריבס דה פרסר היא התחנה המוכרת והפופולארית לעלות לעמק נוריה, פשוט כי ההגעה לעיירה יותר נוחה, יש בה יותר אפשרויות חניה ויש בה גם מוזיאון קטן שמסביר כיצד ה”קרמלרה” פועלת ואת ההיסטוריה שלה (לחי”רניקים שבינינו היא עובדת על פי מנגון ראצ’ט המפורסם של מקלע נגב).

מוזיאון הכרמלרה בריבר דה פרסר

מוזיאון הכרמלרה בריבר דה פרסר

מלבד זאת אפשר לטייל (או ללון באחת מהעיירות/כפרים) היפים שיש סביב העיירה למשל טוסס, פרדינס, אללבה, פויגסק, וונטולה וכדומה. אפשר ליהנות מהמים המינרלים שמופקים בסמוך לעיירה, לטייל במכרות הסמוכים וליהנות מפעילויות הקיץ והחורף שיש לעמק ריבס ולעמק ריפול להציע.

רחובות העיירה ביריד חקלאי ומוזיאון הקרמלרה (צילומים מקוריים)

לינה בריבס דה פרסר

תיירים רבים בוחרים ללון בריבס דה פרסר כדי להנות מהטבע והשלווה שסביב, פחות משעתיים מברצלונה, מה שהופל אותה למפלט נהדר עבור אלו שמחפשים להתרחק מהרעש ומהעיר, יחד עם גישה נוחה לצאת לעמק נוריה הצמוד והיפהפיה ולהנות ממגוון אטרקציות ונקודות עניין תרבותיות שבסביבה. אזור הלינה הפופולארי בקרב תיירים רבים הוא אזור העיר העתיקה או בקרבה לרכבת, אך מכיוון שמדובר בעיירה לא גדולה כלל מקומות הלינה בה לא רבים ובעונות התיירות קשה למצוא מעכשיו לעכשיו מקומות לינה, ולכן ממליצים בחום להתארגן מראש. בין המלונות המומלצים ניתן למנות את Hotel Els Caçadors de RibesHotel PratsHotel Sant AntoniHotel 9 Sant Antoni.

הגעה לריבס דה פרסר

מרבית התיירים שמגיעים לריבס דה פרסר ולעמק ריפול בכלל ישכרו רכב בברצלונה שנמצאת כפחות משעתיים נסיעה ממנה. הסיבות העיקריות להשכיר רכב הם הנוחות והגמישות שמתאפשרת בזכותו, הן מבחינת המסלולים וההתניידות בין היעדים ובין אם בבחירת מקומות הלינה (לא מוגבלים לעיירות מפתח עם תחבורה ציבורית נגישה). מבחינת מקומות חניה תוכלו למצוא יחסית בשפע, ישנם מספר מגרשי חניה פזורים בתוך העיירה ומגרש חניה גדול יחסית בקרבתו, מה שמאפשר לרבים להחנות את רכבם ולהתנייד ברגל בתוך העיירה עצמה.

ישנם תיירים שאינם מרגישים בנוח לשכור רכב או לא רואים בכך צורך, והם יוכלו להנות מנסיעת רכבת או אוטובוס מברצלונה אל ריבס דה פרסר. חשוב לציין שנסיעת רכבת עדיפה בהרבה הן מבחינת הזמנים (שעתיים לעומת שלוש) והן מבחינת המחיר (כרטיס אוטובוס עולה פי שלושה מכרטיס רכבת).




מידע שימושי

  • איך מגיעים?
    • למי שמגיע עם רכב (ראה השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד) ההגעה לעיר מאוד פשוטה, ניתן להגיע אליה מדרום (כביש c-17) המגיע מברצלונה, או ממזרח דרך כביש N-260, המגיע מאולוט וחירונה. בכבישים אלו תגיעו לריפול. משם תמשיכו צפונה 14 ק”מ על כביש N-260 עד לריבס דה פרסר.
    • למי שנוסע בתחבורה ציבורית, אפשר לקחת לעיירה אוטובוס מברצלונה (יש מספר פעמים בודדות ביום) או אוטובוסים מויק, מאולוט או מריפול. העיירות הגדולות הקרובות. ישנו גם רכבת פרברית R3 המגיע ליעד.
  • מידע תיירותי על העמק: https://www.vallderibes.cat/index.php/en.html
  • מידע תיירותי על ריבס דה פרסר (בספרדית): https://www.ajribesdefreser.cat