האלווין ברומא – Halloween

מידע כללי

האלווין או ליל כל הקדושים (Halloween) הוא חגיגה שנתית המתקיימת במדינות נוצריות רבות ב-31 באוקטובר, בערב הסעודה הנוצרית של יום הקדושים. זמן זה היה במקור מוקדש לזכר המתים- במיוחד הקדושים (Hallows), המרתירים (קדושים מעונים) וכל המאמינים ההדוקים שנפטרו. הדגש המסורתי הוא סביב הנושא של הומור והשתטות כדרך להתמודד עם כוח המוות.

משמעות השם נובעת מהביטוי- All Halloes’ een, כאשר בסקוטית een הוא קיצור למילה ערב (evening) ובמשך השנים ביטוי זה קוצר והתקצץ להיות Halloween. חגיגה זה היא גרסא נוצרית שמושפעת במקור מפסטיבלי הקציר הקלטיים עם שורשים פגאניים במיוחד מהתרבות הגאלית. בתרבויות אלה האמינו כי בלילה זה הדלת לעולם הבא פתוחה, וכי ניתן בלילה זה לתקשר עם אנשים שהלכו לעולמות, רוחות ושדים. בשלב מסוים שילבה הנצרות את החג הקלטי הקדום לתוכה ושינתה את התאריך של חג אחר נוצרי לסמל המתים לתאריך של החג הקלטי.

החג הגיע לארצות הברית יחד עם המהגרים האיריים, ושם התפתח לכלול את ״תגמול או תעלול״ (Trick or Treat) המודרני- בו נהוג שילדים ובני נוער מתפדקים על דלתות הבתים ודורשים ממתקים, ובמקרה שפניהם מושבים ריקם הם משתתפים בתעלולים ומעשי קונדס ולעתים אף ונדליזם קל כנגד יושבי הבית.

ג׳ק-או-לנטרן, הסמל של האלווין (צילום: William Warbyרשיון)




מה רואים?

באיטליה וברומא בפרט לא נהוג היה לחגוג את האלווין בצורה ניכרת בעבר, אך בעשור האחרון בעקבות חדירת המנהג מהתרבות האמריקאית דרך הטלויזיה, החלו חוגגים את היום בעיר יותר ויותר. Trick or Treat איננו נפוץ בעיר כמו שהוא נפוץ בארה״ב, אך המנהג תופס תאוצה.

ביום לאחר ליל הקדושים הנקרא יום הקדושים (All Saints Day), ה-1 לנובמבר, הוא יום חג לאומי, ובו רומאים רבים שעברו אל העיר מהכפר נוסעים חזרה לכפר לבקר את קברי המשפחה.

היום העוקב, יום הנשמות (All Souls Day) ב-2 לנובמבר, הוא יום חג דתי (אך לא לאומי, כלומר חנויות עלולות להיות סגורות לחלק מהיום או כולו אך הבנקים פעילים) והוא מצוין בכנסיות הקתוליות. גם ביום זה נהוג לבקר את בתי הקברות.אז מה בעצם תוכלו לראות בעיר שקשור להאלווין? ב- Campo dei Fiori ניתן לראות אנשים מחופשים, ובחלק מהפאבים והברים מתקיימות מסיבות האלווין.

האלווין ברומא

המלצות לנוסעים לרומא בתקופת החג

  • יש לקחת בחשבון שבתקופת החג העיר רומא עמוסה מאוד. זה אומר שאזור הויה דל קורסו והמדרגות הספרדיות שוקק באנשים לעיתים בכמות שלא נעים להסתובב בה למי שלא אוהב את ההמוניות
  •  המלונות ברומא בתקופת חג זה, נמאים בשיא של תפוסה, אפילו שלא מדובר בשיא העונה המחירים בתקופה זו מאוד יקרים, כמעט כמו בקיץ. למי שמחפש מלונות באזורים מבוקשים יחסית, נניח מלונות באזור המדרגות הספרדיות, אזור מזרקת טרווי ואזור פיאצה נבונה, מומלץ לא להמתין לרגע האחרון ולהזמין מלונות מבעוד מועד.
  • ישנם אירועים רבים במסעדות ובפאבים ובמועדונים של העיר. מומלץ לברר במלון. מקום במסעדה כדאי להזמין מראש.

מידע שימושי

  • כתובת: Piazza di Campo de Fiori, Rome
  • איך מגיעים?
    – אוטובוס, קווים: 62, 40, 64, 70 (לרדת בתחנת טורה ארג’נטינה).
    – טראם: קו 8, קווי האוטובוס
  • ילדים: מתאים
  • שעות פתיחה: במשך הלילה

מפה