1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. הפורום הרומי, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Roman Forum

הפורום הרומי, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Roman Forum

עדכון מרץ, 2024

אנו נמצאים בתחילתו של האביב ברומא וכמות התיירים הולכת ועולה מיום ליום. הדבר מורגש במיוחד באטרקציות הפופולאריות כמו הפורום הרומי - כדי להימנע מתורים מומלץ להזמין כרטיסים מראש. במיוחד בסופי השבוע, ולקראת סוף החודש (אז מתקיים חג הפסחא) התורים יתחילו להיות ארוכים - גם אם מעט פחות ארוכים ממה שיש בקיץ. הזמנת כרטיסים מראש תאפשר לכם לחפש הנחות, לדלג על התור לרכישת כרטיסים בכניסה ולוודא שתוכלו להיכנס במועד המתאים לכם ביותר. להזמנת כרטיסים מראש הכוללים כניסה להפורום הרומי, קולוסיאום וגבעת פלטין: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

“רומא מזכירה לי אדם המתפרנס מהצגת גופת סבתו”
(ג’יימס ג’ויס על הפורום הרומי)

מתחם הפורום הרומי והקולוסיאום הם מהאתרים המפורסמים של העיר רומא ואחד המיצגים ההיסטוריים המרשימים ביותר בעולם. זהו אתר חובה לכל תייר המבקר ברומא.

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

מבט כללי על הפורום הרומי

כמעט כל עיר רומית נבנתה עם פורום משלה, אך כשאומרים “הפורום” או “הפורום הגדול” (forum magnum), כפי שהוא נקרא בימי האימפריה הרומית, מתכוונים למתחם מדהים זה, ברומא. הפורום הרומי שימש כעיר התחתית (ה”דאון טאון”) של רומא העתיקה והמקום אליו הגיע ההמון הרומאי כדי לעשות בו כמעט הכל – וויכוחים ואספות פוליטיות, אספות דתיות, מסחר, משפט ועוד כהנה וכהנה. לכן מבנים רבים שרואים בו מאופיינים בכך שהיוו מבני ציבור – מבני שירותים וממסד – חנויות וכדומה.

מיקומו של הפורום הרומי הוא בין שתיים משבע הגבעות המקיפות את רומא העתיקהגבעת קפיטולין (Capitoline), הגבעה ממנה על פי האגדה צמחה רומא ושימשה במשך שנים מקום מושבם של הקיסרים הרומיים והאצולה הרומית, וכמקום המקדש של יופיטר. וגבעת פלטין (Palatine) שהיוותה את ביתם של עשירי ושליטי רומא.

הפורום הרומאי מבט מלמעלה – ללכת בדרך בה הלכו המוני אנשים בעת האמפריה הרומית

אחד המאפיינים הבולטים הנוספים במבני הפורום אותם אנו רואים היום הוא העובדה שרבים מהם נבנו לאחר ניצחונה של האימפריה הרומית בקרב במחוז זה או אחר. מבנים אלו סיפקו מספר צרכים: הם היללו את השליט הכובש, שהגדיל את כבודה של האימפריה הרומית, הם היללו את הלוחמים שניצחו בקרבות כשבראשם הגנרלים הגדולים, והם שימשו כסוג של הודיה לאלים שעזרו ותמכו באימפריה במלחמתה. מאפיינים כגון אלו ניתן לראות לדוגמה בשער טיטוס, שנבנה לאחר כיבוש ירושלים, או במקדש קסטור ופלוקס לאחר ניצחון אגם רגלוס.

הפורום הרומי מגבעת פלטין

הפורום הרומי מבט מגבעת הפאלטין




סוגי כרטיסים לפורום הרומי

ישנם מספר סוגים של כרטיסים שזמינים לפורום הרומי, שביניהם תוכלו לבחור את הסוג המועדף עליכם.  

הזמנת כרטיסים לקולוסיאום כוללת גם את אתרי הפורום וגבעת פלאטין ומומלץ מאוד להזמין מראש את הכרטיסים. ניתן להזמין כרטיסים יממה לפני, באתר הרשמי ובאתרים נוספים כמו למשל זה (בו יש הנחה של 5% לגולשי הכל על), או אתר זה (המאפשר ביטול של עד 24 שעות לפני הביקור). במידה ואין כרטיסים זמינים בתאריכים אותם חיפשתם ניתן לחפש כרטיסים ברגע האחרון (ניתן לרכוש למשל פה).

למי שרוצה להזמין כרטיסים באתר עצמו (כבר הרבה פחות פופלארי בתקופה שאחרי הקורונה) מומלץ להזמין את הכרטיסים בקופות שבאזור הפורום שם התור הרבה פחות ארוך.

:לדלג על תור לקולוסיאום (בפורום הרומי בעיית התור היא שולית) להזמנת הכרטיסים על ידי

  • הזמנת כרטיסים מראש באתר הרשמי או באתרים נוספים, כמו למשל זה (בו יש הנחה של 5% לגולשי הכל על עם קוד קופון HAKO5) או אתר זה (המאפשר ביטול של עד 24 שעות לפני הביקור)
  •  להזמין כרטיס רומא פאס שמאפשר כניסה ללא תור לקולסיאום (ולעוד אטרקציות אחרות).
  •  להזמין כרטיס פיזית בפורום הרומאי שם התורים קצרים בהרבה.

אפשרויות אלו יחסכו לכם את התור להזמנת כרטיסים. מי שרוצה לחסוך גם את התור לכניסה עצמה ולבידוק הבטחוני מומלץ להזמין כרטיסים הכוללים פריוריטי אנטרס (Priority entrance)  שהם יקרים יותר (ראו פה) ואו כניסה עם הדרכה וכך להיכנס עם המדריך בכניסה המיועדת לקבוצות שמדלגת על התור, ישנם אנשים רבים המזמינים כניסה עם הדרכה רק בשביל דילוג על התור. ניתן למצוא גם מדריכים רבים בשפה העברית (ראו פה) וגם את מדריכים רבים בשפה האנגלית (יש זולים יותר, אבל לא בעברית) ראו אופציות רבות וטובות פה.

הכרטיסים שנקנים מראש לקולוסיאום (כולל גם מחזיקי רומא פאס) באינטרנט (באתר הרשמי או באלף אתרים נוספים, כמו למשל זה בו יש הנחה לגולשי הכל על) או פיזית בפורום, מאפשרים לעמוד בתור של מחזיקי הכרטיסים בקולוסיאום ולא בתור של מזמיני הכרטיסים שהוא ארוך בהרבה (במיוחד בקיץ) למי שרוצה גם לחסוך את התור הקצר הזה מוטב להצטרף לסיור מודרך שבו נכנסים עם מדריכים דרך כניסת קבוצות – יש שמזמינים זאת רק בשביל דילוג על התור (ראו את האופציות הרבות פה).

אפשר להזמין כרטיסים מראש לקולוסיאום ולפורום עד יום לפני. השאלה אם ישארו כרטיסים. זה תלוי ביקוש. בקיץ זה יותר בעייתי בחורף רוב הפעמים 24 שעות לפני ביקורכם תוכלו למצוא מקום פנוי במידה ואין כרטיסים זמינים בתאריכים אותם חיפשתם ניתן לחפש כרטיסים ברגע האחרון (ניתן לרכוש למשל פה) הם כמובן יותר יקרים.

רומא פאס

כדי שכרטיס רומא פאס (ל72 שעות) יהפוך להיות משתלם צריך שתרצו לבקר בלפחות שני אתרים שהוא מציע הקולוסיאום והפורום הם אחד האתרים / אטרקציות הכללות בכרטיס (הם נחשבים אתר אחד). לכן אם אתם מבקרים רק בהם, אנו לא ממליצים להזמין רומא פאס,  אבל במידה ואתם מתכננים לאתר נוסף הכלול בכרטיס אנו ממליצים לרכוש את הכרטיס, אחד האתרים הפופולאריים שהופכים את הכרטיס למשתלם הוא וילה בורגזה. שימו לב שגם כאשר רוכשים רומא פאס יש לשריין זמן לביקור מראש, הדבר כרוך בעמלה של 2 אירו וניתן לעשות זאת באתר הזה.

עדיף לרכוש את כרטיס רומא פאס מראש, אפשר לרכוש בהנחה לגולשי הכל על פה ולקרוא את המידע המקיף שלנו על הכרטיס פה: רומא פאס | Roma Pass – סקירת מומחים: לקנות או לא לקנות?

האם כרטיס הרומא סיטי פאס מאפשר כניסה לחדרים החדשים בקולוסיאום?

יש בקולוסיאום חדרים תת קרקעיים שנפתחו כעת לכניסה אבל רק בעבור תשלום נוסף על מחיר כרטיס הכניסה הבסיסי, והכניסה היא רק עם מדריך ובשעות מסוימות. כרטיס רומא פאס אינו תקף עבורם, ויש לקנות עבורם כרטיסים ייחודיים.

סיורים מודרכים בפורום הרומי ובקולוסיאום

הביקור בקולוסיאום ובפורום הוא מרתק ומרשים בכל מקרה, ויש מספר אופציות לקבלת הדרכה והסברים שיעשירו את הביקור שלכם. מרבית התיירים יקדישו בין שעתיים לארבע שעות. הזמן הוא לביקור בכל המתחם של הקולוסיאום הפורום וגבעת פלאטין.

אופציה ראשונה היא ביקור באתרים האלו עם מדריך, איתו תקבלו גם יותר עומק ונקודות שלא היכרתם וגם תחסכו המתנה בקניית הכרטיסים ובכניסה לאתר (נכנסים מכניסת הקבוצות). ישנם הרבה מאוד אופציות לסיורים מודרכים בקולוסיאום ובפורום, יש את המדריכים בעברית הרבים בניהם המדריכים המומלצים שלנו (ראו פה) ויש את המדריכים הרבים באנגלית (יש זולים יותר, אבל לא בעברית) ראו אופציות רבות וטובות פה.

לדעתנו אם לא הולכים עם מדריך, יש גם מכשיר אודיו באנגלית שמעניק הרבה מאוד מידע בעלות קטנה מאוד (אופציה שמעניקה גם גמישות). אנו יודעים שבעבר היו יזמים ישראלים שעשו מדריכי אודיו גם לקולוסיאום, אנו לא יודעים להגיד האם הם טובים והאם הם עדין פעילים. ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור לילי תת קרקעי מודרך בקולוסיאום ובמסדרונות התת קרקעיים בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5)או כאן עם ביטול בחינם.

ישנה אפשרות לרכישת כרטיסים הכוללים דילוג על התור והדרכת וידאו, ניתן לרכוש כרטיסים אלו באמצעות הקישור הזה , שגם עבורו יש הנחה של 5% לגולשי האתר בהזנת הקוד (HAKO5). יש לציין שכרטיסים אלו יקרים יותר מעלות של כרטיס סטנדרטי, אך מתאימים עבור אלו שמעוניינים לקבל הדרכה ובו זמנית לעבור בקולוסיאום בזמן שלהם.

הזמנת כרטיסים לפורום הרומי והקולוסיאום – 5% הנחה רק לגולשי הכל על

ההיסטוריה של הפורום הרומי

הסיפור ההיסטורי של הפורום הוא הסיפור ההיסטורי של רומא והוא מסמל לא מעט מהסיפור ההיסטורי המערבי כולו. הפורום הרומי היה מאוכלס בבני אדם כבר בתקופת האבן. כנראה שגם הם ידעו ליהנות מפירותיו של שטח פורה זה, הניזון ממימי הטיבר. אך במשך השנים היה אזור הפורום מחוץ לאזורי ההתיישבות באזור – בתקופת הברזל למשל היה בו בית הקברות של המקומיים.

שבילי הפורום הרומי

שבילי הפורום ללכת בהם מרגיש נגיעה ישירה בהיסטוריה העתיקה של העולם המערבי כולו

אזור הפורום הגיע לפריחה מדהימה רק בתקופת האימפריה הרומית, אז נוקזו הביצות באזור ונוקו הזיהומים שהיו מנת חלקו של האזור. למעשה בתקופה זו האזור הפך למרכז היצירה והמסחר העולמי, כאשר המבנים הנמצאים בו קיבצו אליהם אזרחים ותושבים מכל רכבי האימפריה ואף מחוץ לה, שהגיעו לסחור ולהתמקח בעיר.

עם השנים, ועם בניית המרכז הדתי והשלטוני בגבעת פלטין והקמתם והתפתחותם של שוק טריאנוס הסמוכים, החל לרדת מעמדו של הפורום. עם התחזקות הנצרות וזניחת אורח החיים הרומי וירידת הצורך בשימוש במקדשים, נזנחו ונבזזו מבני הפורום עד שההזנחה הפכה להזנחה פושעת והמבנים התמוטטו והתכסו בחול. בתקופה זה קיבל אזור הפורום את הכינוי “שדה הבשר”, כנראה בגלל כמות גופות בעלי החיים שהיו מושלכות במקום (שאריות הקורבנות הרבים שהוקרבו כאן).

העניין בפורום עלה שוב עם העניין בבנייה ובתרבות הרומאית הקלאסית בתקופת הרנסנס, אבל רק במאה ה-19 בתקופת אביב העמים (לפירוט נוסף ראו אביב העמים ברומא) החלו החפירות בפורום, שהיקנו לו את הצורה אותה אנו רואים היום.

הדרך הראשית ה-Via Sacra בפורום הרומ (צילום מקורי)

הדרך הראשית ה-Via Sacra בפורום הרומי, מבט מגבעת פלטין (צילום מקורי)

התנופה האמיתית לפעילות החפירות והשחזור התבצעה בימי שלטונו של מוסוליני במאה העשרים, כחלק מהרצון לחזק את התפיסות הלאומיות האיטלקיות והקשר שלהן לרומא העתיקה (השלטון הפאשיסטי ניסה להחיות את האימפריה הרומאית המתחדשת תחת ידו). אם ברצונכם להבין את חומרת הנזק של ההזנחה שגרמה הכנסייה, חשוב לדעת שעד היום חופרים במתחם הפורום על מנת למצוא עתיקות החבויות מתחת לחול. בנוסף, עד היום ישנן ויכוחים בין ארכיאולוגים בשאלות המרכזיות, כמו איפה בדיוק עברה הדרך הראשית של הפורום.

הידעת? 

למה יש ברומא העתיקה כל כך הרבה קשתות?
הבנייה הרומאית מתאפיינת בבניה גדולה ומאסיבית התאפשרה לא מעט בזכות הפיתוח האדריכלי של הקשת הרומאית שהעניק למבנים הרומאים הגדולים פתחים גדולים ורחבים לצד יכולת נשיאת משקל מדהימה

סרטון בן מאה עשרים שניות מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על,
על אתרי רומא העתיקה: הפורום והקוליסאום.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

האתרים המרכזיים של הפורום הרומי

לפורום הרומי אפשר להיכנס מארבע כניסות: Via Foro Romano, Via dei Fori Imperiali, Piazza del Colosseo ו-Largo Romolo e Rem ואז ללכת על הדרכת הראשית ולעבור בין האתרים המרכזיים: 

“הדרך הקדושה” (Via Sacra)

דרך זו, החוצה את הפורום, הייתה הדרך המרכזית של העיר הרומאית העתיקה והובילה מגבעת פלטין לגבעת קפיטולין ועברה לצד בהקולוסיאום. הדרך הקדושה הייתה מוקפת חנויות ובתי ציבור רבים משני צידיה ובמשך שנים רבות הייתה הרחוב העמוס ביותר בעולם. בדרך זו התקיימו תהלוכות ניצחון שנקראו טְרִיאוּמְפוּס (triumphus) וחגגו את ניצחון רומא בקרב חשוב. תהלוכות אלה היו מתקיימות באישור הסנאט, שהיה חייב לאשר את מתן הכבוד לגנרל המנצח, אחרת זה לא היה יכול להיכנס עם צבאו לעיר. בראש התהלוכה היה נכנס הגנרל רכוב על כרכרה הרתומה לארבעה סוסים ומאחוריו היו צועדים חייליו ושלל המלחמה.

מלבד צעדות הניצחון והילולות הקרב, דרך זו הייתה מארחת צעדות דת רבות, כאשר פרים ואיילים הובלו לשחיטה על ידי האזרחים הרומאיים לאחד מהמקדשים הרבים, שהיו פזורים בצידי הדרך והעניקו לה את שמה. במהלך הדורות שונה תוואי הדרך והיא קוצרה והורחבה לאור דרישות דמוגרפיות או גחמות של קיסרים, וכאמור עד היום ישנו בלבול קל בשאלה איפה היא עברה בדיוק, כיוון שיש חלקים רבים מהדרך שלא נחשפו.

תיירים צועדים בדרך הקדושה  בין הקולוסיואום לפורום

שער טיטוס

לאתר זה הקדשנו דף נפרד בגלל החשיבות הרבה שאנו רואים בו לכל ישראלי. קרא עוד על שער טיטוס.

שער ספטימוס סוורוס (Arco di Settimio Severo)

שער שיִש זה נבנה בתקופה מאוחרת יחסית, בשנת 203 לספירה, לכבוד ניצחון של הקיסר הרומי סוורוס ובניו קרקלה וגתה על האימפריה הפרתית (אימפריה גדולה מאוד שהתפתחה באזור איראן של היום). השער מנציח את סיפורה של אחת ממשפחות הקיסרים השאפתניות ביותר שהפכו להיות קיסרים על אף שהיו ממוצא פיניקי והגיעו מפרובינציה רחוקה ולא מהעיר רומא. סוורוס ידע להשתלט על רומא בחוכמה כאשר קנה את לב החיילים והצבא והפך להיות הדמות היחידה שהיה ניתן לסמוך עליה כאשר רומא עמדה להיקלע למלחמת אזרחים.

השער מורכב משלוש קשתות כאשר האמצעית (הגדולה) מציינת את האב והקשתות הקטנות מציינות את שני הילדים. במבנה המקורי לשער הייתה גם במה קטנה שעליה היו עוברים עוברי האורח. בחזית השער תוכלו לראות ארבעה עמודים רומיים קלאסיים ועל השער עצמו תראו תבליט המתאר את הלחימה של הרומיים בפרתיים (אותם תזהו על פי הקסדות המחודדות). השער מאופיין בעיטורים רבים, מוטיב הלקוח מהאמנות היוונית (חשבו על כך שבמקור היו צבועים ריבועי גג השער בצבעים שונים). בתחתית העמודים תוכלו לראות בתבליט את “המשפחה הקדושה”.

שער ספטימוס סוורוס (צילום מקורי)

מבנה השער שרד הודות לשלוש סיבות עיקריות: הוא מאוחר יחסית, עשוי שיש (חומר עמיד בהרבה מגיר), והסיבה החשובה ביותר – הוא היה חלק מכנסייה מאוחרת שהגנה עליו מגניבה וביזה ואף הקפידה על שימורו (מה שעזר לו לעבור שטפונות והצפות למינהם שהיכו ב”עמק הבשר”).

צורתו של השער מספרת סיפור מדהים על מקרה כמעט רגיל בתקופת האימפריה – רצח בין אחים. על השער המקורי היו מונצחים האב ושני בניו, אידיליה משפחתית שהמשיכה גם כמה שנים לאחר מותו של סוורוס. לאחר מות האב שלטו בניו באימפריה במשותף, עד שקרקלה רצח את אחיו גתה והסיר את כל פסליו הציבוריים יחד עם דמותו מתבליט השער והפסל שהוצב מעליו. מעל אחד משני השערים הקטנים ניתן עדין לראות את התבליט של אותיות שמו של גתה שהוסרו על ידי קרקלה.

קרקלה הוא היה אחד הקיסרים השאפתניים שידעה רומא, הוא התאפיין הן בייצר בנייה אדיר והן בחוסר מעצורים ולוחמנות. הוא חתום בין השאר על הכנעה ובזיזת האימפריה הפרתית ושבטים גרמאניים רבים, זאת לצד החזרה מהפכנית של צבאות רומא מבריטניה ואזרוח תושבים רבים באימפרייה הרומית (אך פחות מטעמים ליברליים ויותר מטעמים כלכליים של השגת עוד משלמי מיסים לקופת הקיסר).

רוסטרה (Rostri )

האבנים אותם אנו רואים ליד שער סרוורוס הם שרידים של בימה שעמדה במקום ואפשר לנואמים לדבר על עוברי הפורום ובא הציגו הצגות שונות. בין האירועים ההסטורים החשובים שהיו כאן היה הצגת חלקי גופו של קיקרו לאחר שהוצע להורג.

בזיליקה אמליה (Basilica Aemilia)

מבנה זה ששרידיו המעטים בלבד שרדו הוא לא מהמפוארים שניתן לראות היום בפורום אך הוא נקודה חשובה להבנת הסיפור של האתר. הוא דוגמא למבנה ציבור פיננסי מהמפוארים שהיו באזור מהתקופה של בערך 200 שנה לפנה”ס. הוא שימש בין השאר את גובי המיסים של העיר ונותן הצצה לשיטה הפיננסית שהייתה נהוגה בה. גובי המיסים היו גובים כסף מאזור החסות שלהם והיו צריכים להעביר סכום מסויים למדינה – ההפרש היה נשאר בכיסם.

השרידים של באזיליקה אמיליה – משאירים היום הרבה מקום לדמיון על מה שעמד פה פעם.

כדי להבין כמה מפואר היה המבנה הציצו ברצפת השיש שלו עוד דבר שתבחינו בו שתביטו לריצפה הוא כתמי ברונזה – כתמים אלה נוצרו כאשר נמסו מטבעות בעת שנשרף המבנה בעת הביזה של רומא על ידי הויזיגותים בהנהגת אלאריק הראשון בשנת 410 אז החריב השליט הוויזוגיטי את הפורום. כתמים אלו הם סמל לכך שהעסקאות והחלפת הכספים באתר הקיימה עד לרגע האחרון.

קוריה הוסטיליה (“החצר ההוסטילינית”)

מבנה זה קרוי על שמו של ווסטיליוס, שהיה המלך ספק אמיתי ספק “אגדי” השלישי של רומא (על פי האמונה הוא היה נכדו של רומלוס), והאיש שעל פי האגדה הוציא את רומא מהחומות והתחיל את תהליך הפיכתה לאימפריה. החפירות שהתקיימו בסביבת מבנה זה היוו מעין הוכחה לכך שווסטיליוס היה אגדה, כיוון שלא נמצאה כאן עדות לבנייה כל כך מוקדמת כמו שלו.

המבנה הוורוד והפשוט אותו אתם רואים כרגע מולכם הוא מבנה משוחזר (כמו חלקים רבים בפורום מתקופתו של מוסוליני), אך במהלך ההיסטוריה הארוכה מבנה זה שימש כבית הסנאט הרומי וככנסייה (מה שמסביר את הציורים הנוצריים שאתם רואים על הקירות). יש הטועים לחשוב שכאן אירע הרצח של יוליוס קיסר, אך לא כך היה. בזמן ההתנקשות בחייו של הדיקטטור הגדול המבנה היה בשיפוצים והסנאט נפגש בתיאטרון פופיוס.

הכניסה לקוריה הוסטיליה (צילום מקורי)

מקדש יוליוס קיסר (Tempio di Giulio Cesare)

מבנה זה, הבנוי על קברו של יליוס קיסר, הוקדש לקיסר האגדי לאחר מותו. הוא נבנה על ידי אוגסטוס יורשו שרצה לנתב את אהדת ההמון שזכה לה יוליוס גם אליו. למרות שמה שרואים היום הוא מספר אבנים בודדות, אם תתאמצו אולי תצליחו לדמיין את המבנה האדיר שהוא היה בזמנו.

מקדש אנטונינוס ופאוסטינה (Temple of Antoninus and Faustina)

מקדש זה הוא אחד המבנים היפים בפורום. המבנה המקורי הוקם בשנת 141 לספירה על ידי הקיסר אנטונינוס פיוס, לזכרה של אשתו פאוסטינה. לאחר מותו של אנטונינוס הוקדש המבנה גם לזכרו שלו על ידי יורשו, מרקוס אוריליוס. אנטונינוס פיוס היה שותפו של מרקוס אוריליוס לקיסרות. הוא ואשתו פאוסטינה היו מהשליטים האהובים ברומא, והם זכו לגילויי הערצה רבים (בעידודו של מרקוס אוריליוס), כמו מקדש זה ועמוד פיוס.

כפי שקרה למקדשים רבים שעדיין עמדו על תילם בימי הביניים, כנראה הוא הוסב לכנסייה בשם סאן לורנצו אין מרינדה כיוון שלפי ההגדה כאן הוצא להורג הקדוש הנוצרי לורנטיוס. ההסבה לכנסייה שמרה על החזית היוונית היפה שלו (למרות שהיו ניסיונות להפילו).

השילוב של מבנה רומי שנשארה ממנו חזית יוונית, בצירוף לבנייה מימי הביניים, והעובדה שהוא אחד מהמבנים הבודדים שעדיין עומדים על תילם בפורום, הופך מבנה זה לאחד האתרים היפים והמיוחדים של הפורום הרומי. חשוב לדעת – כאמור במהלך השנים הפך המבנה לכנסייה שנקראת “סנט לורנצו” ויש מדריכים שיקראו למבנה בשם זה, אך מדובר באותו מבנה בדיוק.

הכניסה למקדש אנטונינוס (צילום מקורי)

הכניסה למקדש אנטונינוס (צילום מקורי)

מקדש וסטה

מבנה זה נבנה במאה השנייה לספירה עבור אחת האלות המעניינות ביותר במיתולוגיה הרומית – האלה וסטה. למרות שווסטה אינה מככבת באגדות מיתולוגיות רבות היא אלה מרכזית בחיי הרומים. היא הייתה אמונה על חיי הבית והמשפחה ולכן הייתה גם אלת האש. מקדש ווסטה מספק הצצה נדירה לתוך מערכת החיים הרומית ומעמד הנשים בחברה זו.

המבנה אותו רואים היום הוא כאמור מהמאה השנייה, וצורת בנייתו היא כצורת בית משפחתי רומי עתיק (סוג של בקתה). ההשפעות האדריכליות של המבנה הן יווניות ברובן (כיאה לתקופה הרומאית המוקדמת). בזמנו הוא היה בגובה של 16 מטר והעמודים היוונים היו נחשבים ליצירה אדריכלית מיוחדת מאוד.

במרכז המבנה הייתה בוערת “אש התמיד” שיוחדה לאלה וסטה, לידו תראו את בית הבתולות הווסטיליות, שהיו הכוהנות המשמשות של האלה. היות שסימלה את ערכי המשפחה והצניעות הייתה וסטה הרומית, בניגוד לאמא הרוחנית הסטיה היוונית מהתקופה המוקדמת, אלה צנועה ששמרה בקנאות רבה על צניעותה. מסיבה זו הכוהנות שלה היו בתולות ושימשו אותה עד שהגיעו לגיל שלושים (היות ובתקופה העתיקה שלושים היה גיל מופלג סביר להניח שרובן מתו בתולות).

שרידי מקדש וסטה

הרחבה על הבתולות הוסטיליות

במבנה הבתולות ובמקדש היו מקיימים את פולחן האלה וסטה, שכלל ריקודים ושירים סביב המדורה. הכוהנות הווסטיליות היו מקרה מיוחד מאוד בימי הקיסרות הרומית שהייתה מאוד שוביניסטית ולוחמנית. למעשה הן היו הנשים היחידות שהיה להן מעמד דתי או שלטוני שהיה מגובה ומוגן בחוק. הן אף היו מקבלות משכורת מן המדינה על תפקידן זה.

למרות מעמדן הרם והתמונה הרומנטית המצורפת (המתאימה כל כך לראייתם של אמני הרנסנס את התקופה הרומית), צריך להבין שחייהן לא היו מאושרים כלל. חשבו על מנזר שאליו נשלחות בנותם של עשירי רומא בגיליאם של 4-8 (מיותר לציין שבניגוד למנזרים כיום, אז אף אחד לא שאל אותן האם הן רוצות להצטרף למנזר) כאשר הן עוברות תהליך של דיכוי פיזי ורגשי במשך כל שנות ילדותן. לדוגמה, אם “אש התמיד” הייתה נכבית במשמרתן הן היו מקבלות מלקות ובמקרים רבים נזרקות מתפקידם. דוגמה אחרת היא שאם היו מאבדות את בתוליהן היו נקברות בחיים (והגברים שאיתם עשו זאת היו מולקים למוות). כפי שקרה לאימם של רמוס ורומלוס – ראו האגדה על הקמתה של רומא שהייתה לפי חלק מהאגדות בתולה ווסטילית בעצמה. אלא שיש תיעוד על כך שדבר זה לא קרה יותר מעשר פעמים במהלך ההסטוריה כולה.

הבתולות הווסטיליות במקדש ווסטהה (צייר: ConstantinHöls)

מקדש קסטור ופולוקס (Castor et Pollux temple)

שלושת העמודים אותם אתם רואים הם השרידים המעטים שנשארו ממקדש עתיק זה, שהוקדש לשני התאומים קסטור ופולוקס שזוהו על ידי הרומאים גם כאלים האמונים על הפרשים והיו חשובים מאוד לרומאים בתקופת המלחמות. על פי האגדה השניים היו בניה של לדה, מלכת ספרטה (שבאופן כללי הרומאים התחברו אליה מטבע הדברים יותר מאתונה), ונולדו כתאומים למרות שפולוקס היה בנו של זאוס / יופיטר ואילו קסטור היה בנו של מלך ספרטה (רק מאמינים בסיפורי מיתולוגיה יכולים להסביר איך ביולוגית דבר כזה יכול לקרות…). כאשר קטסור מת, ויתר פולוקס על זכותו לחיי נצח וביקש לחבור לאחיו בארץ המתים של האדס. כאות הערכה לאהבת האחים שהפגין פולוקס, זאוס הפך אותם לכוכבים שמסומלים במפות האסטרולוגיות כמזל תאומים.

מבנה זה ספציפית נבנה כאות תודה על הניצחון הרומי בקרב אגם רגילוס, קרב זה, שהינו קרב ספק מיתי ספק אמיתי, נערך (אם התקיים) באזור המאה החמישית לפנה”ס. הוא נבנה היכן שלפי האגדה הרומית הגיעו השניים רכובים על מרכבה מעופפת ובישרו לרפובליקה הרומית על נצחונה. השרידים אותם אנו רואים הם מהשיפוץ שעבר המבנה במאה השנייה לספירה. השרידים כוללים כאמור שלושה עמודים ופסיפס.

מקדש רומולוס

מבנה זה מוקדש למכונן העיר רומא, רומלוס. גם מבנה זה שרד לאחר שהפך לכנסייה במהלך ימי הביניים.

מקדש סטורנוס (Templum Saturni או Aedes Saturnus)

מבנה זה, הנמצא בחלקו הדרומי של הפורום, הוא מקדש עתיק. למעשה זה הוא אחד המבנים העתיקים של הפורום הרומי ואחד המקדשים העתיקים בעולם שעדיין עומד על תילו (לפחות בחלקו). בנייתו מוערכת באזור 500 לפנה”ס, בתקופה בה האל סטרונוס, אל הזמן והחקלאות שהוא למעשה קורנוס היווני (אביהם הטיטאן של זאוס ומרבית האלים), היה האל החשוב ביותר. למקדש זה היו מביאים הרומאים את הביכורים שלהם (כמו בחג שבועות שלנו), שבהתחלה היו פירות וירקות ולאחר מכן הפכו לזהב וכסף. את האל סימן כנראה פסל גדול שאחז במגל, שהוא אחד מסמליו של סטורנוס. במהלך השנים המבנה הפך להיות המקום בו אוחסן האוצר של האימפריה הרומית.

הצעות לאטרקציות ופעילויות באזור הפורום הרומאי

מקדש ונוס ורומא

מקדש זה נבנה עבור שתי אלות – ונוס, הלא היא אפרודיטה היוונית שהייתה אלת היופי, החסד ואהבה ובין היתר אימו של אניס מטרויה ולכן סבתם של רמוס ורומלוס, ורומא, שהיא האלה של העיר. מקדש זה היה המקדש הגדול ביותר בתקופת רומא העתיקה ונבנה על ידי הקיסר אדריאנו כלל שני חדרים. בחדר המרכזי הוצגו פסליהם של שתי האלות כאשר הן יושבות גב אל גב. המבנה הורדרד אותו אתם רואים מולכם כיום הוא שילוב של מבנה הבניין המקורי ושרידים של שתי כנסיות שנבנו על שרידיו, אחת מוקדמת מאזור המאה התשיעית ואחת מאוחרת מתקופת ימי הביניים.

בזיליקת יוליה (Basilica Giulia)

העמודים הם שאריות מבנה בעל היסטוריה ארוכה. מבנה זה, הנמצא בחלקו הדרומי של הפורום הרומי, התחיל להיבנות על ידי יוליוס קיסר וממשיכו אוגסטוס סיים את בנייתו. הוא שימש בראשית דרכו כמקום המפגש של בני העם הרומי, כמרכז חנויות וכמרכז משפטי של העיר. כמו רוב מבני הפורום, המבנה המקורי נהרס בשריפה הגדולה בזמנו של נירון, אך במהלך השנים הוא נבנה ושופץ ונהרס כמה פעמים.

כיום לא ניתן לראות הרבה מהמבנה המקורי, מלבד הכניסה המרכזית (העמוד המצולם), היסודות, וחלקים ממקדש אוגסטוס שהיה בתוך המבנה. הכניסה לתוך המתחם עצמו אסורה, אך ניתן להתרשם מבחוץ!

קוריוז מעניין על המקום – אם חשבתם שמערכת המשפט של היום מושחתת ובעייתית חשבו על משפטים שנערכו פה. הסנגורים היקרים (שכמובן רק עשירים ובעלי שררה היו יכולים לשכור את שירותיהם) שכרו קהל שהיה מריע להם ומגדף את יריביהם במהלך המשפט כדי להשפיע על החלטת השופטים. בין תרועה לגידוף – היו מבלים אוהדי משפט מסחריים אלו במשחקי קוביה (שש-בש רומאי, אם תרצו לראות זאת כך) באזור המדרגות של הפורום – שרידים לכך נמצאו בחפירות האחרונות שנעשו במקום.

בזיליקת קונסטנטינוס ומקסימוס (Basilica of Maxentius and Constantine)

מבנה זה, הקרוי גם “בזיליקה נובה”, הוא המבנה הגדול ביותר בפורום הרומי. הוא נבנה במאה הרביעית לספירה וכמו מבנים רבים אחרים שימש לפונקציות רבות בחיי הרומאים, בין השאר כאולם מרכזי שאירח את התושבים למשפטים או לאסיפות מדיניות. ההערכות הן שמבנה זה היה מורכב משני חלקים, מהם הורכבו קפלות ענק עם גג מעוקל, אשר את חלקן אתם רואים מולכם כרגע. ישנן הערכות שטוענות שגובהו של מסדרון זה, שהיה למעשה אולם ענק, הגיע ל-53 מטר. רחבת הכניסה לקפלה כללה חלל גדול וגג שהורכב מגגות משנה רבים, ששיווה לקפלה מראה משונן משהו.

מבנה זה נבנה בתחילה לכבודו של הקיסר מקסנטיוס, אך שינה את שמו לטובת הנצחת קוסטנטין לאחר שניצח את מקסימוס בקרב על השליטה ברומא. אז הוא גם בנה את קשת קוסטונטין. במרכז הקפלה עמד הפסל הענק של הקיסר (חלקים ממנו נמצאים במוזיאון הקפיטוליני) וגג הבאזיליקה שהיה עשוי זהב וערד ונצץ למרחוק שימש כחלק מהגג של באזיליקת סנט פטרוס (בגרסה הקודמת).

מבט על הבזיליקה מכיוון הפורום (צילום: OliverN5)

טאבולאריום (Tabularium)

גם המבנה הזה הוא מבנה עתיק יחסית והוא נבנה כנראה באזור המאה הראשונה לפנה”ס. הוא שימש כבית הבירוקרטיה של האימפריה הרומית והמקום בו סיפקו את תעודות בית העירייה הרומית. כמו מבנים רבים אחרים בפורום הוא שופץ פעמים רבות. בזמנו, מבנה זה נחשב למבנה פאר של ממש. הוא כלל שלוש קומות (שתיים מהן אפשר לראות עוד היום), שכל אחת מהן הייתה מעוצבת באופן שונה, עשרות פסלי אלילים, ציורי קיר ועמודים יווניים בסגנון דורי. במשך השנים המבנה שופץ ונבנה מחדש (המגדל שאנו רואים היום מתנוסס מעל המבנה נבנה למשל בשנת 1600 לספירה) והוא הפך במרוצת השנים לארכיון של רומא.

מבט על הטאבליוריום (צילום: asw909)

עמוד פוקאס (Column of Phocas)

עמוד זה, 13.6 מטר גובהו, הוא המבנה האחרון שנבנה בפורום (הוא נבנה באזור המאה השביעית לספירה בתקופה הביזנטית של רומא). העמוד החזיק בפסל שהאדיר את שמו של הקיסר פוקאס (שבכלל לא ישב ברומא – הוא ישב בביזנטיון והגיע לביקור בעיר) ובמקור נשא את פסלו המוזהב של הקיסר. הפסל הוסר יחד עם ראשו של הקיסר לאחר החלפת השלטון בביזנטיון, אך העמוד שרד. הלבנים האדומות אותן אתם רואים בתחתית העמוד, שימשו בתחילה כיסודות העמוד והיו מתחת לפני הקרקע. בעקבות החפירות הרבות וחשיפת הדרך הראשית של הפורום מימיה העתיקים של רומא, נחשפו גם אבני הבסיס של העמוד.

הסיפור של עמוד זה הוא מיוחד, כיוון שהוא מראה כיצד השתמשו הרומאים בפסלים כמעין מודעות תעמולה להאדרת הקיסרים, כאשר הפסלים עצמם התחלפו על פי הצורך. למעשה עמוד זה שימש כסמל השלטון והחליף את פסליו מספר פעמים (חוץ מפוקאס שימש בין השאר ככן לפסלו של קיסר אחר בשם דיוקלטיאנוס). דוגמאות מדהימות יותר לשיטה זו הם פסלי הקיסרים באולימפיה שביוון, שגופם היה נשאר ורק ראשם היה מתחלף על פי דיוקן פרצופו של הקיסר התורן.

עמוד פוקאס (צילום: MM in it.wiki)

גבעת פלטין (Palatium)

גבעה זו היא אחת משבע הגבעות של רומא והמרכזית שבהם, היא צופה על הפורום ועל ה”ויה סקרה” מגובה של 70 מטר. על פי האגדה, גבעה זו היא הגבעה שבה שמרה הזאבה על התאומים רמוס ורומלוס, ומכאן הם יצאו כדי להקים את רומא. כיום הגבעה היא פארק, שהינו חלק מאתר הפורום הרומי ובה ניתן לראות את ארמונות הקיסרים הקדומים, את המבצר הראשון של העיר רומא ומספר ארמונות מתקופת ימי הביניים והרנסנס.

האתרים המרכזיים על הגבעה הם הארמון הפלאבי (Domus Flavia) וארמון אוגיסטינה (Domus Augustana), ששימשו כאתרי המגורים של קיסרי רומא במשך שלוש מאות שנה (צריך לדמיין היטב כדי לחבר את השרידים הללו לכדי ארמון המגורים של השושלת הפלאבית (שאחראית גם על הקולוסיאום ושער טיטוס).
ליד הארמונות תוכלו לראות את המרחצאות של הקיסר סרוורוס ספטימוס, ומעל הכל תוכלו לתצפת על זירת המרוצים הענקית (Circus Maximus) של מרוצי המרכבות. זירת מרוצים זו הכילה בשעתו מעל 200 אלף איש, שבאו לצפות במרוצי כיכרות על הגבעה. כיום הזירה היא כר דשא, שנמצא מחוץ לאתר הפורום והכניסה אליו חופשית.

שרידי ארמון אוגסטונה (צילום מקורי)

שרידי ארמון אוגסטונה (צילום מקורי)

זירת המרוצים הגדולה, הסירקוס מקסימוס
(צילום: Tom Corser)

הזמנת כרטיסים לפורום הרומי ולקולוסיאום -
5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקר בפורום הרומי

הפורום הרומי -שאלות ותשובות נפוצות

להלן שאלות ותשובות נפוצות שנשאלנו על הפורום הרומאי והקולוסיאום לאורך השנים

ילדים עד גיל 17 המבקרים בקולוסיאום ובפורום נכנסים נכון להיום בחינם, הם מחוייבים בכרטיס (למזמינים מראש יש דמי טיפול של 1-1.5 אירו).

התוקף מתחיל 48 שעות מרגע שנכנסים לקולוסיאום/פורום/גבעת פלאטין (ולא מרגע שרוכשים את הכרטיס). שימו לב שאלה לא בדיוק 48 שעות אלא יותר עד היממה הבאה.

כל אחד חייב בכרטיס לקולוסיאום ולפורום. אלא שבעבור תינוק, כמו ילדים מתחת גיל 17, לא משלמים על כרטיס כניסה ונכנסים בחינם. בחלק מאתרי ההזמנה מראש משלמים רק דמי טיפול על הכירטוס (באזור 1 אירו או 1.5 אירו).

הקולוסיאום והפורום הינם מונגשים באופן יחסי, יש לציין שבמיוחד שצפוף מעט קשה לנוע בהם עם עגלה וכסא גלגלים ובחלק מהמקומות לא נוח ונדרש עזרה.

לינה באזור הקולוסיאום הינה מצרך מבוקש היא מרכזית, נוחה ונחשבת יוקרתית. אומנם רוב התיירים יחפשו לינה באזור המדרגות הספרדיות אבל ישנם תיירים רבים מבקשים למצוא מלונות הסמוכים לאתר ולשאר האתרים של רומא העתיקה (ראה מלונות ברומא העתיקה) ואין הרבה מלונות ודירות באזור זה באופן יחסי והביקוש רב מההיצע. בין המלונות המומלצים שיש באזור זה ניתן למנות את מלון רומנו (Hotel Romano)מלון גראנד פאלאטינו (Grand Hotel Palatino) ומלון לנסלוט (Hotel Lancelot). כדאי לקרוא על נושא זה יותר תחת מלונות ליד הקולוסיאום ומלונות ברומא.

מבחינת חניה והתניידות עם רכב בתוך רומא – לא מומלץ להתקרב עם רכב פרטי לאזור הקולוסיאום (ובאופן כללי למרכז רומא, ראו מידע רב בנושא תחת השכרת רכב ברומא), אתם מסתכנים בקנס (הכניסה מותרת לרכבים בעלי מדבקה המאשרת זאת בלבד) בנוסף, אין כמעט חניה זמינה ואילו שיש באזור מאוד יקרות. אם אתם ממש חייבים להתקרב חפשו את חניונים כמו זה שנמצא ב Via Ludovisi, 60 למשל, הנמצאים מחוץ לZONA TRAFICO. הם אומנם דורשים 10-15 דקות הליכה לקולויסאום, אבל יהיו כנראה פנויים ולא תסתכנו בקנסות.

עם השנים הקולוסיאום נהיה אתר יותר ויותר פופלארי ועמוס, ובשנים האחרונות תוכלו למצוא עומסים גם תקופת החורף. אנו מומלץ להזמין מראש כרטיסים לקולוסיאום ולפורום לאורך כל השנה. ניתן להזמין כרטיסים יממה לפני, באתר הרשמי ואתרים רבים נוספים כמו למשל זה (בו יש הנחה לגולשי הכל על), או אתר זה (המאפשר ביטול של עד 24 שעות לפני הביקור). אנו ממליצים לקרוא פה את ההסבר המפורט על כרטיסים לקולוסיאום.

בכל יום ראשון בשבוע הראשון של החודש ניתנת כניסה חינם לקולוסיאום לכולם. יחד עם זאת, חשוב לנו להדגיש שאנחנו ממש לא ממליצים להגיע ביום כזה לרוב המבקרים. הקולוסיאום והפורום הם בין האתרים הכי עמוסים ברומא גם בימים בהם נגבה תשלום בכניסה, ולהגיע ביום חינמי אומר להגיע עם נהר של אנשים ולא באמת להצליח ליהנות מהמקום המופלא הזה. לשיקולכם כמובן.

הסיור התת קרקעי בקולוסיאום בלילה הפך להיות מבוקש בשנים האחרונות. הוא מתאים לדעתנו למי שכבר היה באתר ורוצה לראות משהו אחר שימו לב שבניגוד לכרטיסים רגילים לקולוסיאום, סיור זה לא כולל בתוכו כניסה לפורום הרומאי. ואינו כולל כניסה לקומה הרביעית והחמישית של הקולוסיאום. להזמנת הכרטיס ומידע נוסף.

כן. הכרטיס לקולוסיאום כולל גם את הפורום, וגם את גבעת פלטין (אותו הכרטיס).

כרטיס רומא פאס כולל כניסה לקולוסיאום אך מחייב להזמין שעת כניסה מראש, ניתן לעשות זאת במספר דרכים:

  1. ניתן להזמין מקום מראש באמצעות אתר האינטרנט ecm.coopculture.it, ללחוץ בתחתית הדף על details ולאחר בחירת תאריך ושעה יש לבחור באפשרות ENTRANCE RESERVATION WITH ROMA PASS ואז העלות הינה של העמלה בלבד.
  2. ניתן להזמין מקום מראש באמצעות מספר הטלפון הבא- 0639967575 בו יש תשלום עמלה בלבד באמצעות כרטיס אשראי.
  3. ניתן להזמין מקום בקופות הפורום הרומי בגבעת פלטין ביום הביקור בהתאם לזמנים הפנויים באותו היום – לא בהכרח הכניסה תהיה מיידית, אפשרות זו אינה כוללת עמלה נוספת.

בעיקרון בכל ימות השבוע האתר עמוס, אך בסופי שבוע האתר עמוס אפילו יותר.

לא, אין קשר בין שני המקומות, מוזיאון הותיקן נמצא באזור נפרד והוא למעשה חלק מעיר אחרת ואפילו מדינה נפרדת.

ישנם כרטיסים המציעים כניסה משולבת בהנחה לשני האתרים האלו המתאימים לאנשים המעוניינים לבקר בחופשה שלהם בשני האתרים.

ניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים ומדריך וידיאו בקולוסיאום בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5), ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור מודרך בקולוסיאום ובמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור לשני האתרים עם ביטול בחינם, וניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).

מידע שימושי על הפורום הרומי

שעות פתיחה

חורף 9:00-17:00, קיץ כל יום 9:30-19:30.

כתובת

Largo della salara vecchia, רומאאיטליה.

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו B (כחול) לרדת בתחנת הקולוסיאום (Colosseo)

directions_bus
אוטובוס

קווים 60,75, 87 לתחנת הקולוסיאום