קנצ’נבורי, תאילנד | Kanchanaburi

קנצ’נבורי – ליהנות מצפון תאילנד במרכז תאילנד

מידע כללי והיסטוריה

קנצ’נבורי (Kanchanaburi) נמצאת במרחק שעתיים-שלוש נסיעה (122 ק”מ) ממערב לבנגקוק, זוהי בירת מחוז קנצ’נבורי והיא שוכנת על נהר הקוואי המפורסם. העיר נוסדה ע”י המלך ראמה הראשון כקו הגנה נגד הבורמזים. העיר התפרסמה בעיקר בזכות הגשר שנמצא במרכזה שעובר מעל הנהר ומוכר גם בשם “גשר מסילת המוות”. במלחמת העולם השנייה כפו כוחות הכיבוש היפניים על שבויי המלחמה לבנות לאורך נהר קוואי ועד למעבר להרים את מסילת המוות הנודעת לשמצה. הגשר, מספר מוזיאונים ובתי קברות בעיר וסביבתה מאזכרים היטב את ההיסטוריה של המקום ומנציחים ברגישות את זכר המתים.




קנצ’נבורי היא יעד מעולה לאלו שלא מעוניינים להרחיק עד צפון תאילנד כדי להתרשם מתאילנד המסורתית והפראית. יש בקרבת העיר שפע של אטרקציות כמו רכיבה על פילים, טרקים קצרים ורפטינג בסירות במבוק. העיר מוקפת בגבעות מאבן גיר ובהן מקדשי-מערה חצובים המשמשים כמקומות פולחן. בעיר שוררת בדרך כלל אווירה רגועה ושלווה המאפיינת יותר את אזורי צפון תאילנד מאשר את בנגקוק והאיים. בסופי השבוע ובחגים תיירים רבים מבנגקוק נוהגים לבוא הנה וליהנות מחיי הלילה הסוערים של קנצ’נבורי, ובבת אחת הופכת העיר לעיר צעירה ובועטת.

במחוז קנצ’נבורי נמצאות כמה משמורות הטבע הגדולות של תאילנד, מפלים גועשים ומינים נדירים של בעלי חיים.

גשר נהר קוואי המפורסם 
(צילום מקורי)

אתרים מרכזיים

  • רחוב מה נאם קוואי (Th Mae Nam Khwae) – רחוב המזכיר מאוד את רחוב קאו סאן שבבנגקוק. ברחוב פועל שוק קטן.
  • ​גשר נהר קוואי – גשר מסילת המוות (Death Railway) – נראה כמו גשר רגיל, הייחודיות בו היא הסיפור שעומד מאחורי בינייתו ולא הגשר עצמו. החומרים לבניית הגשר הובאו מיפן בזמן הכיבוש היפני בתאילנד. את הגשר הראשון שהיה כולו מעץ סיימו לבנות בפברואר 1943, חודשיים לאחר מכן בנו גשר נוסף מפלדה. ב1945 הופץ הגשר ע”י בנות-הברית מספר פעמים ורובו הושמד. רק לאחר המלחמה הוא נבנה מחדש, כאשר חלק מהאלמנטיים נשארו מקוריים, כמו למשל המעקה המעוגל. בכל שנה בשבוע האחרון של נובמבר ובשבוע הראשון של דצמבר מתקיים בכל לילה מופע אור-קולי שמדמה את ההפצצות של בנות-הברית. מדובר במופע מרשים במיוחד ואם אתם בעיר מומלץ מאוד לפנות זמן ולצפות בו. הגשר זכה לפרסום רב בעקבות הסרט The Bridge on the River Kwai המגולל את סיפור בניית הגשר, שזכה ב7 פרסי אוסקר. לסיורים במסילת הרכבת לחצו כאן.
  • מרכז מסילת הרכבת תאילנד-בורמה (The Thiland-Burma Railway Centre) – מוזיאון המציג בצורה אובייקטיבית ומרתקת את תפקידה של קנצ’נבורי במלחמת העולם השנייה. במוזיאון תשע גלריות בהן מוצגות העובדות בצורה דינמית כמו למשל סרטון ובו מרואיינים שבויי מלחמה שהשתתפו בבניית המסילה. המוזיאון ממחיש באמצעות המוצגים את הקושי והסיכון שהיה כרוך בבניית המסילה. פתוח כל יום מ9:00 עד 17:00. מחיר- מבוגר 120 באט, ילד (גילאים 7-12) 60 באט. אתר רשמי: https://www.tbrconline.com/index.htm.

הכניסה למוזיאון מרכז מסילת הרכבת תאילנד-בורמה
(צילום: מתוך האתר הרשמי של המוזיאון)

  • בית הקברות לחללי בעלות הברית (Kanchanaburi War Cemetery) – נמצא בסמוך למוזיאון מסילת הרכבת ובו קבורים רק מיעוט מכלל האסירים שנספו בזמן בניית המסילה. ההערכה היא שכ-100,000 בני אדם מתו במהלך הנחת המסילה. בית הקברות מטופח מאוד ומשמש כאתר זיכרון.

בית הקברות לחללי בעלות הברית
(צילום מקורי)

  • וואט תאם קאו פון (Wat Tham Khao Pun) – אחד ממקדשי-המערה הרבים שקיימים בקנצ’נבורי. המקדש עמוס בפסלי בודהה, אלים הינדיים ומלכי תאילנד. המקום שימש כמחסן ציוד ונשק של צבא יפן במלחמת העולם השנייה ובכמה מחללי המערה נכלאו ועונו שבויים. המערה מוכרת גם בשם “מערת יוהאנה”, על שם תיירת בריטית שנרצחה במקדש ע”י נזיר שהתגורר במקום, מקרה שעורר סערה גדולה ברחבי תאילנד.
  • ​מקדש המערה של הדרקון המוזהב – וואט תאם מאנגקון תונג (Wat Tham Mangkon Thong) – ידוע בעיקר בשל “הנזירה הצפה” – נזירה בודהיסטית תאילנדית שנהגה לעשות מדיטציה בעודה צפה על גבה בבריכת מים. את דרכה של הנזירה ממשיכה תלמידה שלה גם היום. מערת המקדש מובילה גם אל נקודת תצפית על נוף ההרים והעמק מתחת. הדרך לנקודת התצפית כרורכה בזחילה ולכן מומלץ להגיע עם בגדים מתאימים. קחו בחשבון שהקרקע עלולה להיות בוצית וחלקלקה.
  • ​מנזר מערת הנמר – וואט תאם סאה (Wat Tham Sua – Tiger Cave Temple) – מנזר הנמצא כ-15 ק”מ דרומית-מזרחית לקנצ’נבורי, ניצב בו צ’די מפואר ובו פסל בודהה בגובה 18 מ’. המנזר נמצא בראש הגבעה, אליה ניתן להגיע ברכבל או בטיפוס 157 מדרגות. האתר פתוח כל ימות השבוע מ8:30 עד 16:30.

מנזר מערת הנמר – וואט תאם סאה – נקודת תצפית מעולה
(צילום: מתוך האתר kanchanaburi.co)

פעילויות ואטרקציות בקנצ'נבורי

  • הפארק הלאומי אראוואן – “שבעת המפלים” (Erawan National Park) – השמורה משתרעת על פני 550 קמ”ר והאטרקציה העיקרית בו היא שבעת מפלי מים מרהיבים הזורמים לאורכו של ההר, כך שהמקום כולו נראה כמו גן עדן. אפשר לטפס לראש ההר, המסלול הלוך וחזור אורך סה”כ כשלוש שעות. בחלק מהמפלים יש גם מגלשות טבעיות. בפארק גם מספר מערות גירניות בהן תוכלו להתרשם ממגוון צמחים וזני ציפורים נדירים. מדובר בנסיעה של שעה עד שעה וחצי, אוטובוסים (קו 8170) ממרכז העיר יוצאים כל 50 דקות (מ8:00 עד 17:00). אוטובוס אחרון חזרה לקנצ’נבורי יוצא ב16:30. הפארק פתוח כל ימות השבוע מ6:00 עד 18:00. מחיר – מבוגר 300 באט, ילד 200 באט. מומלץ להגיע עם בגדי ים ונעליים טובות להליכה. אתר רשמי: https://www.dnp.go.th/parkreserve/asp/style1/default.asp?npid=107&lg=2. לסיורים בפארק הלאומי לחצו כאן.

מפלי אראוואן – כבר ארזתם את בגדי הים?
(צילום: מתוך האתר הרשמי של הפארק)

  • הפארק הלאומי סאי יוק (Sai Yok National Park) – הפארק נמצא כ-60 ק”מ צפונית-מערבית מקנצ’נבורי, ומשתרע על פני 500 קמ”ר. גם פה קיים מפל פופולרי אך הרבה פחות עמוס בתיירים. זה מקום נהדר לראות איך התאילנדים מבלים בחיק הטבע. עוד בפארק תזכו לראות מערות גירניות, רשת נחלים צלולים ומערות עטלפים. מדובר בנסיעה של שעתיים וחצי, אוטבוסים יוצאים כל חצי שעה או רכבת ל-NamTok, שיוצאת שלוש פעמים ביום. אוטובוס אחרון חזרה לקנצ’נבורי יוצא ב16:30. מחיר – 400 באט. אתר רשמי: https://www.dnp.go.th/parkreserve/asp/style1/default.asp?npid=111&lg=2
  • מקדש הטיגרסים – וואט לואנג תה בואה יאנה סאמפאנו (Tiger Temple – Wat Luang Ta Bua Yanna Sampanno) – גונ’גל הנמצא 40 ק”מ מקנצ’נבורי נמצא מקדש ייחודי, בו הנזירים החליטו להעניק בית מכסה לטיגריסים יתומים. ב1999 אימצו את הטיגריס הראשון שאמו הייתה קורבן לצייד. כיום חיים לצד הנזירים עוד 10 טיגריסים נוספים. בכל יום בין השעות 13:00-17:00 יוצאים הנזירים יחד עם הטיגריסים לטיול חופשי. אפשר להצטלם וללטף, חלקם מאוד אוהבים מגע אדם, חלקם קצת פחות. מומלץ להגיע למקום כחלק מטיול מאורגן או ברכב שכור, זאת מכיוון כי הגישה אליו בתחבורה ציבורית היא בעייתית מעט. הכניסה למקום היא בין השעות 12:00-15:30 בלבד. מחיר – 600 באט. מומלץ לא להגיע לבושים בצבעים חמים (אדום, כתום, ורוד) כי הם נוטים לעצבן ולהרגיז את הטיגריסים. כמו כן, זיכרו כי מדובר במקדש ולכן הכניסה בלבוש צנוע בלבד. אתר רשמי: https://tigertemple.org/tigertemple_new/main.php

מקדש הטיגריסים – יוצאים לטיול בשטח פתוח
(צילום: MichaelJanichרישיון)

לינה בקנצ'נבורי

הפופולאריות של קנצ’נבורי בקרב המבקרים בתאילנד יצרה מגוון רחב של מקומות לינה שמתפרסים בין מלונות חמישה כוכבים לאכסניות, כך שהמבקרים בה לא יתקשו למצוא את המקום המתאים בשבילם. שימו לב כי בשבוע האחרון של נובמבר והשבוע הראשון של דצמבר העיר עמוסה במבקרים תאילנדיים בשל אירועי הנצחה ולכן מומלץ להזמין מלון מראש.

בין מקומות הלינה המומלצים בקנצ’נבורי אפשר למצוא מלונות חמישה כוכבים יוקרתיים כמו Cross River Kwai – formerly X2 River Kwai ו  Dheva Mantra Resort – SHA, מלונות ארבעה כוכבים כמו Natee The Riverfront Hotel Kanchanaburi ו Sakarin Valley Resort, מלונות שלושה כוכבים Kanchanaburi City Hotel – SHA Extra Plus ו Chez Bure – Bure Homestay ובתי ההארחה כמו Siam Guesthouse.

לקריאה נוספת, ראו מלונות בתאילנד.




המלצות "הכל על"

  • דרך ההתניידות המומלצת בעיר היא באמצעות אופניים (ניתן לשכור ברכבי העיר) או אופנוע.
  • למגיעים ברכב – יש כמה נקודות בעיר בהן ניתן לחנות בחינם כמו בית הקברות (Kanchanaburi War Cemetery) ותחנת הרכבת (Kanchanaburi Railway Station). ההליכה למרכז העיר היא קצרה (ראה מידע נוסף על השכרת רכב בתאילנד).
  • יש מגוון טיולים מאורגנים שיוצאים מבנגקוק לאזור זה, חלקם כוללים לינה של לילה או שתיים וחלקם חוזרים עוד באותו היום. אנו ממליצים על טיול הכולל גם ביקור באיותאיה.

מידע שימושי על קנצ'נבורי

  • איך מגיעים?
    • אוטובוס: אוטובוסים יוצאים מתחנת האוטבוס הדרומית בבנגקוק כל 20 דקות בין השעות 4:00-20:00. אורך הנסיעה בין שעתיים לשלוש שעות.
    • רכבת: יוצאת מתחנת Thonburi בבנגקוק, פעמיים ביום (בוקר ובצהריים). אורך הנסיעה כ-3 שעות.