1. עמוד הבית
  2. »
  3. פראג 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות בפראג – סקירות מומחים על אתרי התיירות והסיורים בעיר
  6. »
  7. מוזיאון פרנץ קפקא, פראג – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Franz Kafka Museum

מוזיאון פרנץ קפקא, פראג – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Franz Kafka Museum

מידע כללי

מוזיאון פרנץ קפקא (Franz Kafka Museum), נמצא במקום הולדתו של הסופר היהודי הידוע שהיה חלק מהקהילה היהודית ממוצא גרמני שחיה בפראג. במוזיאון תערוכה המציגה חומרים שונים שלו בליוו אודיו וסאונד, וחנות מזכרות. המוזיאון מספר את סיפור יצירתו של הסופר המוערך שבעת כתיבתו ראו בו הגרמנים – יהודי / צ’כי והצ’כים ראו בו יהדי- גרמני – בערוב ימיו ולאחר מותו “לקחו עליו אחריות” גם הצ’כים וגם הגרמנים ומוזיאון זה הוא רק דוגמא קטנה לחשיבות שרוכשים הפראגים לסופר הציני-טראגי ולהיותו סמל בעירם.

“כל ספרות היא התקפה על הגבולות” (פ.קפקא – היומן)

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

אף שהדברים מוצגים בצורה מוצנעת, מעבר לסיפורו האישי של הסופר המפורסם – אפשר להבין דרך הביקור במוזיאון ודרך סיפור חייו של קפקא את סיפורם של היהודים בפראג, צ’כיה ואף מרכז אירופה בכלל. בנוסף, ניתן לגעת ביחסים ההיסטוריים שיש לצ’כים עם הגרמנים שהיו “מצניחים” עליהם לא פעם אליטות כאלו או אחרות ולמקומיים היה קשה לקבל אותם – סיפור שמחולל הרבה מההיסטוריה של המקום.

הכניסה למוזיאון – צילום מקורי

במבט יותר יהודי, אפשר להציץ במשבר הזהות שעברו יהודי אירופה במאה ה19 וראשית המאה ה20, כאשר הבינו שלא משנה כמה מוצלחים – יהיה להם קשה להיטמא באוכלוסייה הכללית. זהו משבר קשה לקבוצה גדולה של אנשים שראו בעצמם יותר מיהודים ויותר חלק מהעולם הגדול וגילו שלעיתים להיות “אזרח העולם הגדול” ולא חלק מקהילה כולל בתוכו לא פעם ניכור רב מהעולם ותחושה של חוסר שייכות. במבט יותר כללי – הסיור במוזיאון מאפשר להציץ בתופעת ה”זרות” (מתוך נקודת מבט אישית ולא מזווית קבוצתית), אחת התופעות המעניינות שהיו מאז ומעולם בחיי האדם ובמאות האחרונות נמצאת בעליה מתמדת (למי שמתעניין בנושא זה מומלץ לקרוא עוד תחת יהודים בפראג).

מוזיאון פרנץ קפקא

מה רואים?

במוזיאון מוצגים עותקים של רוב המהדורות הראשונות של ספריו, יומנים, כתבי יד, תמונות רישומים וכן תכתובות עם אישים שונים. כמו כן מוצגים קטעי אודיו ופסקול שנכתב במיוחד עבור התערוכה. בנוסף לכך, יש במוזיאון חנות המציעה את ספריו, ספרים ביוגרפיים על הסופר ומזכרות כגון תמונות, יומנים וגלויות.

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.




המלצות "הכל על"

  • את הסיור במקום כדאי לשלב עם ביקור בגלריה הסמוכה המוקדשת לפרנץ קפקא.
  • הביקור במקום מומלץ מאוד למרות שהוא שונה מחוויות תיירות רגילות. הוא מיועד בעיקר למתעניינים בקפקא, למתעניינים בספרות, בהיסטוריה, ביחסים בין קבוצות וכדומה. הוא לא מיועד למי שמחפש אתר “אטרקציה” במובן המוקבל של המילה. תיירים העונים להגדרות האלו חוזרים מהמקום נפעמים ועם ביקורות מעולות. תיירים אחרים קצת פחות… (במילים עדינות).
  • גם אם אינכם מגיעים למוזיאון לביקור – פסל הילד המשתין בכניסה אליו הוא סיבה מספקת לעבור לידו תוך כדי סיור בפראג. כדאי לשלב זאת עם סיור באזור העיר העתיקה או המאלה סטרנה.
  • מרבית הילדים לא ימצאו במקום עניין, אלא אם תנגישו להם את המידע בצורה טובה – המקום אינו מכוון לתיירים הצעירים. עם זאת, למשפחות המבקרות במוזיאון יש כרטיס משפחתי (2 מבוגרים ו2 ילדים) שמעניק הנחה משמעותית בכניסה למוזיאון (ראה עוד מידע נוסף למבקרים בפראג עם ילדים).
  • המוזיאון מונגש למוגבלי תנועה ברמה גבוהה מאוד ואף מעניק הנחה למוגבלי תנועה הבאים לבקר אותו.
  • לינה באזור המוזיאון מאוד פופלארית ומבוקשת בגלל מרכזיותה וקרבתה לאתרי פראג המרכזיים. בין המלונות המומלצים באיזור ניתן למנות את אכסניית מנגו (Mango Hostel)מלון קמפה גרדן (Hotel Campa Garden)  ומלון לאקז’רי הוטל רויאל פאלאס (Luxury Family Hotel Royal Palace). (ראו עוד בנושא תחת מלונות במאלה סטרנה ומלונות ליד גשר קארל).
  • למגיעים לפראג עם רכב שכור, יש מספר חניונים בתשלום באזור (ראה עוד מידע בנושא בהשכרת רכב בפראג), עם זאת ההגעה הנוחה היא בתחבורה ציבורית (או במטרו או בטראם, להם תחנה סמוכה למוזיאון).

על פרנץ קפקא (Franz Kafka)

מתוך העמוד באתר – אישים בפראג

פרנץ קפקא היא סופר יהודי-גרמני שפעל במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 ונחשב לאחד הסופרים הגדולים של המאה ה-20. רוב כתביו לא התפרסמו בחייו הקצרים, אלא לאחר מותו בגיל 40 משחפת ע”י חבריו. קפקא הוא אחת הדוגמאות להצלחות ולקשיים של השתלבות יהודי פראג בחברה בעיר. קפקא נקרא על שם הקיסר פרנץ יוסף, שהעניק זכויות רבות ליהודים. משפחתו הייתה משפחה יהודית שהייתה מעורבת בחברה הגבוהה. מנגד, משפחתו הייתה גרמנית כך שההמון הצ’כי ראה בהם גרמנים ולא צ’כים, ואילו הגרמנים טענו שהם יהודים ולכן היו קוראים להם צ’כים ולא גרמנים.

קפקא נולד בפראג ובה גם התבגר, לבית של אבא סוחר וקפדן במיוחד. את רוב חייו הבוגרים ואת שנות הכתיבה שלו העביר בעיר פראג. למרות זאת, הוא לא כתב בצ’כית אלא בשפת האצולה המקומית – גרמנית. ילדותו בבית קפדן ובעיות הזהות בתור גרמני-יהודי בצ’כיה התבטאו ביצירותיו הספרותיות הגדולות והמפורסמות בכל העולם, כמו: “הגלגול”, בה אדם הופך לחרק כדי להשיג חירות, או “המשפט”, בה עומד הגיבור בפני משפט ואינו יודע על מה מואשם, אך למרות זאת משתדל להכין כתב הגנה.
הזהות המעורבת שלו הביאה אותו גם להסתכלות מיוחדת על היהדות. הוא לא היה אדם דתי, והיטיב לבטא את תמצית הלאומיות היהודית החילונית כאשר אמר “היהדות איננה סיפור של אמונה, היא בעיקר התנסות חברתית”.

גם הנופים של פראג התבטאו בכתביו. לא פעם כתב על כיכרות העיר ועל תחושת הניכור של זר הצופה בהמון המתכנס בכיכר.
יצירותיו של קפקא היו אסורות לקריאה בזמן השלטון הקומוניסטי בפראג, בגלל “מסריו החתרניים” המבקשים חופש לאדם הפשוט. הוא חזר לתודעה המקומית רק לאחר מהפכת הקטיפה ב-1989 שסילקה את הרוסים מהעיר. וכך, הסופר שהגדיר את הכתיבה הספרותית כתפילה, הפך להיות אחת הדמויות המוכרות והמוזכרות ביותר בעיר פראג והסופר הלאומי של אלו שראו בו גרמני בימי חייו. מבנים הקשורים בסופר פרנץ קפקא:

1) הבית בו נולד הסופר – בחזית הבניין מוצב פסל ברונזב בדמותו. הבית נמצא בכיכר קפקא, בהצטלבות הרחובות מייזלולובה-קפרובה, סמוך לכנסיית ניקולס הקדוש.
2) “בית הדקה” – הבית בו גדל קפקא ובו בילה את שנות ילדותו. זהו בית גותי מן המאה ה-15 שחזיתו שופצה בסגנון רנסנס.
3) בית הספר של קפקא – ממוקם ברחוב מאזנה 6. בית ספר בו למדו יהודים רבים שדיברו גרמנית.
4) בית מספר 22 בסמטת האלכימאים ברובע המצודה – היה ביתו של קפקא במשך 10 חודשים בלבד, אך היום הוא האתר המרכזי של ה”עולים לרגל” לסיורים בפראג בעקבות הסופר.
5) למעריצים ה”אמיתיים” – בית הכנסת החדש ישן של פראג הוא המקום בו חגג קפקא את יום הולדתו.

מידע שימושי על מוזיאון פרנץ קפקא

שעות פתיחה

כל ימות השבוע, 10:00-18:00.

כתובת

Cihelná 2b, 118 00 Praha 1, צ’כיה

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו A (ירוק) לרדת בתחנת Malostranská

directions_bus
אוטובוס

קו 294 לרדת בתחנת Malostranské náměstí

directions_subway

​חשמלית (טראם)
קווים 5, 12, 17, 18, 20, 22, 53, 57 לרדת בתחנת Malostranská
בקווים 12, 20, 22, 57 אפשר גם לרדת בתחנת Malostranské náměstí

[wpgmza id="8" cat="5" marker="1036" zoom="17"]