להסה | Lhasa

להסה – 拉萨

הבירה הקדושה וה​אטרקציה המרכזית בטיבט

מידע כללי על להסה

להסה (Lhasa) היא עיר הבירה והעיר השניה בגודלה בטיבט. משמעות שמה של להסה היא “המקום של האלים”, ולא בכדי- היא משמשת כמרכז דתי ואדמיניסטרטיבי מזה 400 שנה, ונמצאים בה אתרים בודהיסטיים משמעותיים ביותר- ביניהם מקדשים וארמונות. בגובה של כ-3.5 ק”מ היא מבין הערים הגבוהות ביותר בעולם.

העיר יושבת בעמק רחב ידיים וגבוהה, המוקף הרים עם פסגות מושלגות. סגנון הבנייה הטיבטי הולך ונעלם ולעומתו מתרבים בניינים גבוהים, כבישים מהירים וקניוני ענק. ועם זאת, להסה (בעיקר בחלקה המזרחי) היא עדיין עיר מרתקת, שניתן להנות בה מאותנטיות מסורתית.




על פי החוק מותרת השהייה בלהסה למשך שבוע בלבד, יחד עם זאת, ניתן לצאת לטרקים ולטיולים מחוץ ללהסה, כאשר מכסת הימים הזו אינה נכללת בשבוע הימים של היתר השהייה בעיר.

הידעת?
בשנים האחרונות, להסה עוברת שינויים, בעיקר בחלקה המערבי. עם השלמת מסילת הרכבת שנחגאיבייג’ין–להסה, יותר ויותר סינים מהגרים אליה (לפי טענות הטיבטים, זה נעשה בכוונה ע”י השלטונות הסינים).

בירת טיבט, להסה  (צילום: Michael Rehfeldt)בירת טיבט, להסה (צילום: Michael Rehfeldt, רישיון)

מה רואים ואתרים מרכזיים בלהסה

מנזרים בלהסה וה”קורה” Kora – להסה, וטיבט כולה, היא מרכז הבודהיזם הטיבטי וככזאת היא מלאה במנזרים ובמבני קדושה טיבטים, כולל דגלי תפילה בודהיסטים המתנופפים בכל מקום בעיר. הנזירים והמאמינים הטיבטים נוהגים להקיף את המנזרים, עם כיוון השעון, תוך כדי נפנוף בגלגלי תפילה, השתטחויות, מלמול מנטרות ועוד. הקפה זאת נקראת קורה (Kora).

ארמון הפוטלה – Potala – אחד הסמלים המזוהים ביותר עם העיר להסה. מדובר בארמון ענק, המתנשא לגובה של 115 מטרים ו-13 קומות עם אלפי חדרים, מקדשים, פסלים ותמונות, בו התגוררו גדולי המנהיגים הדתיים של העם הטיבטי, כולל הדלאי לאמה הנוכחי עד להגלייתו לדרמסלה. הארמון נחשב עד היום, לאחר מפלאי האדריכלות בעולם, והוא אחד מהאתרים הפופולריים ביותר בטיבט ובסין כולה, ע”י תיירים ומקומיים מאמינים כאחד.
חלקו המזרחי של המבנה הוא הארמון הלבן, המיועד למגורי הדאלי לאמה. חלקו המרכזי של המבנה הוא הארמון האדום, החלק הדתי של הארמון, המשמש לצרכי פולחן. ארמון זה כולל מגורי נזירים, מקדשים, סטופות ואתרי פולחן שונים. כאן נמצאים גם קברי הדלאי לאמות הקודמים.

גן האבנים היקרות -נורבולינגקה – Norbulingka – נורבולינגקה, גן האבנים היקרות, נמצא כשלושה ק”מ ממערב לארמון הפוטלה. זהו גן מטופח עם פינות חמד רבות, שבמרכזו שוכן ארמון הקיץ של הדלאי למה, המספק תצפית על להסה כולה. הארמון והגן הוכרזו כאתר לשימור מטעם אונסק”ו.

מקדש ג’וקאנג – Jokhang – נחשב לאחד המנזרים הקדושים בטיבט. המנזר, הנמצא ברובע העתיק של להסה, נחבא מאחורי בניינים סינים, גגו מוזהב והוא מכיל פסלי בודהה מזהב טהור. במנזר קפלה קטנה בה מתכנסים הנזירים להתפלל. את ה-debatings שלהם מקיימים הנזירים, בשעות אחר הצהריים על גג המקדש.

מקדש ג'וקאנג, להסה (צילום: <a href=Nao Iizuka) (צילום: Nao Iizuka)” width=”500″ height=”375″ />מקדש ג’וקאנג, להסה (צילום: Nao Iizuka) (צילום: Nao Iizuka, רישיון)

הבארקור – The Barkhor – רחוב Bakuo (שמו הנוסף – Barkhor) ידוע כ”רחוב התפילות של להסה”, הוא רחוב קניות עתיק ומסורתי במרכז להסה. לכל אורכו של הבארקור דוכנים שבהם מוכרים מכל טוב הארץ, החל מצורכי פולחן כגון גלגלי תפילה, צעיפים טקסיים ודגלי תפילה ועד לחמאת יאק לצורך מנחה וכלה בתכשיטים, חפצי נוי, חולצות מזכרת ועוד. הרוכלים ינסו למכור לכם קערות טיבטיות “עתיקות”, שהן סביר למדי זיוף, ולכן רצוי להתמקח במחיר. ברחוב זה נפגשים נוודים, רוכלים ונזירים בגלימותיהם.

רחוב בארקור הוא מקום המפגש של התרבות, הכלכלה, הדת והאומנות הטיבטית מתלכדת, ולכן הוא אחד מרחובות החובה לביקור בעיר. ברחוב זה, שסובב את מקדש ג’וקאנג, עולי הרגל מקיפים את המקדש- מנהג הקרוי “קורה”, מזה מאות בשנים. כבר משעות הבוקר המוקדמות (או הלילה המאוחרות ביותר), מתמלא הבארקור בעולי רגל שמסובבים גלגלי תפילה קטנים וגדולים ומשתטחים על הרצפה לצורך תפילות..

השכונה המוסלמית –בלהסה ישנה קהילה מוסלמית קטנה המרוכזת בשכונה אחת, הידועה במסעדותיה הטובות. מרכזה הדתי של השכונה הוא המסגד הניצב במרכזה ומשלב סגנונות בנייה טיבטיים ומוסלמים.

שוק טומסיקה – Toomsika – השוק הגדול ביותר בלהסה המציע החל מפירות, ירקות ובגדים ועד מזכרות לתיירים. לכאן מגיעים לקנות ולמכור טיבטים מכל רחבי טיבט כחלק ממסע העלייה לרגל אל מקדש ג’וקאנג. בשוק יש גם הרבה בתי תה קטנים, בהם יושבים בעיקר זקנים טיבטים השותים להנאתם תה מתוק עם חלב יאק.

מנזר סרה – Sera – אחד המנזרים הגדולים והמפורסמים בטיבט כולה, הנמצא כ-5 ק”מ מצפון למרכז להסה, על גבול ההרים. במנזר פסלים וציורי קיר מרתקים, אך האטרקציה המרתקת באמת היא ה-“debating”, אותה התווכחות נזירים מפורסמת שמורכבת מהרבה רעש ומחיאות כף, הנערכת במנזר כל יום בשעות אחר”צ.

מנזר דרפונג – Drepung – מנזר מן המאה ה-15, השוכן כשבעה ק”מ מערבית ללהסה. המנזר נבנה ב-1416 והוא אחד המנזרים הגדולים ביותר בעולם של אסכולת ההגלוג (אסכולת הכובעים הצהובים), שבראשה עומד הדלאי לאמה. כיום חיים במנזר כ-1,000 נזירים ויש בו מספר מכללות לנזירים בהם הלימודים נמשכים כ-20 שנה. המנזר אוצר בתוכו כמה מהאוצרות התרבותיים החשובים ביותר של טיבט, כגון טנגקות עתיקות וכתבי קודש, שחלקם כתובים בידי מייסד האסכולה עצמו.

ארמון פוטלה

אטרקציות וסיורים מודרכים בלהסה

להסה לא נמצאת בתכנית המסלול של הטיולים המאורגנים לסין (ראו עוד: עזרה בתכנון טיול | טיול מאורגן לסין).

השכרת רכב בלהסה

בעיר מס’ סוכנויות להשכרת רכב – נמצאות לאורך הכביש החוצה את להסה – G318 וגם לאורך הכביש הצפוני המקביל אליו (ראו עוד תחת השכרת רכב בסין).




מידע שימושי למבקר בלהסה

  • בעלי אזרחות לא סינית – נדרשים לאישור מיוחד על מנת להיכנס לטיבט ובנוסף חייבים מדריך.

הגעה ללהסה:

  • ברכב פרטי – להסה מחוברת לשאר חלקי סין באמצעות הכביש G318.
  • באוטובוס – בתוך להסה מומלץ להתנייד באוטובוסים / מיניבוסים . הקו המוביל מהרכבת למרכז העיר הוא 91. יש מס’ קווים נוחים נוספים המכסים את הנגישות לכל העיר.
  • בטיסה – שדה”ת הקרוב ביותר הוא במחוז שנאן, במרחק 80 ק”מ מלהסה – Lhasa Gonggar Airport – ניתן להגיע אליו בטיסה פנימית מצנגד’ו, בייג’ין, ושיאן.
  • ברכבת – לעיר 7 מסילות ראשיות משאר חלקי סין. תחנת הרכבת המרכזית שם היא – Lhasa railway station. ניתן להגיע אליה וממנה למקומות מרכזיים כגון בייג’ינג, שנגחאי, לאנזו, וצ’נגדו.

 

[wpgmza id="21" cat="5" marker="3609" zoom="13"]