טורפאן | Turpan

טורפאן – 兰州

טורפאן הינה נווה מדבר, הנמצאת כ-180 ק”מ מאורומצ’י, על דרך המשי הקדומה

מידע כללי על טורפאן

המקום החם ביותר בסין! ממוצע הטפרטורות השנתי בטורפאן הוא כ-28 מעלות. בקיץ הטמפרטורות מטפסות עד ל-50 !!! מעלות ובחורף צונחות עד למינוס 40 מעלות. ההערכה היא שבטורפאן יש כ-152 ימי קיץ מדי שנה.

טורפאן נקראת בפי המקומיים אויגוריסטן, על שם העם האויגורי שמהווה רוב אוכלוסין במחוז. מדובר בעם תורכי במוצאו, שקיבל עליו את האסלאם. אין מראה אויגרי מובהק וניתן לראות אוגירים בהירים וכהים, בעלי עיניים עגולות ומלוכסנות. בטורפאן מסגדים רבים המשמשים את התושבים האויגרים. המסגד המרשים והיפה בטורפאן הינו מסגד טיט מרשים שנמצא בקצה המערבי של העיירה. בסמוך למסגד מתנשא אמין מינאר (Emin Minare), הוא מגדל זיכרון בסגנון אדריכלות מוסלמית אפגנית קדומה.




בטורפאן חפורות מאות “קרזים” – אותן נקבות מים שאוספות את המים המחלחלים במורדות הרי טאי שאן. את המים מנצלים בין היתר לגידולי חקלאות שהמוכרים בהם הם כרמי הגפנים שמענביהם מייצרים בעיקר צימוקים וענבים הידועים כטעימים ביותר בסין. סוכות הכרמים נמצאות בכל פינה בטורפאן והצל שהן יוצרות עוזרות להקל במעט על החום הכבד שבמקום.

בטורפאן מתקיים בכל שנה בסוף חודש אוגוסט פסטיבל ענבים.

הידעת?
טורפאן זוכה בתואר המקום השני הנמוך ביותר בעולם (מינוס 154 מטרים)

שקיעה על הריסות ג'יאהוה. עיר ארכיאולוגית ליד טורפאן (צילום: moniqca)שקיעה על הריסות ג’יאהוה. עיר ארכיאולוגית ליד טורפאן (צילום: moniqca, רישיון)

מה רואים ואתרים מרכזיים בטורפאן

שוק הלילה של טורפאן
שוק אוכל מהנה בו ניתן לטעום ממטעמי האויגרים כמו שיפודים קטנטנים, אורז ריחני וטעים וברד מתוק וקר.

אגם איידינג / אגם הירח Aiding
המקום השני הכי נמוך בעולם (154 מטר מתחת לפני הים). את האגם מקיפות ערי רפאים שבעבר היו ערים גדולות שננטשו ושיש בהן להעיד על עברו המשגשג של המקום.

ההרים הבוערים HuoYan Shan
הרים ההרים הבוערים נמצאים כ-10 ק”מ צפונית לטורפאן שעל דרך המשי ונמשכים ממערב למזרח לאורך כ-100 ק”מ. מדובר בהרים מאבן חול אדומה, שבחודשי הקיץ החמים נראים כאילו הם עולים בלהבות. החריצים שבאבן החול נראים כמו חלק מלהבת אש והטמפ’ הגבוהה יוצרת אשלייה אופטית של שריפה. במקום ישנו מרכז מבקרים המזכיר במראהו מסגד קטן, בו ניתן לקבל הסבר על התופעה.

בוזקליקה Bozikelike Qianfo Dong
אתר מערות שכלל בעבר שרידים של 77 מערות מהתקופה שבין המאה ה-5 למאה ה-14. הביקור במקום עדיין מומלץ ולו רק בזכות הנופים שמסביב.

ג’יאאוה Jiaohe
אתר ארכיאולוגי שנמצא 7-8 ק”מ ממערב לטורפאן. מדובר בעיר היושבת בין שני נהרות מלפני כאלפיים שנה. המונגולים הרסו את רוב השרידים ואולם ניתן עדיין לראות במקום מבני בוץ רבים. המבנה ששרד באופן מרשים הוא המגדל שעדיין עומד על תילו. מקדשים נוספים שרדו בחלקם. כמו כן, במקום ישנם בתי בוץ ששרדו ובאמצעותם ניתן להתרשם על החיים במקום.

גאוצ’אנג Gaochang
העיר הקדומה גאוצ’אנג, שימשה במאה ה-9 בירת האזור ותחנת סחר חשובה לאורך ‘דרך המשי‘. במקום ניתן לראות את שרידי חומות העיר ומנזר גדול שהיה במקום.

טורפאן, נווה מדבר, מרכז דרך המשי

אטרקציות וסיורים מודרכים בטורפאן

טורפאן נמצאת כחלק מתכנית המסלול של כמה מהטיולים המאורגנים לסין (ראו עוד: טיול מאורגן לסין).

השכרת רכב בטורפאן

בטורפאן מס’ קטן של סוכניות להשכרת רכב (ראו עוד תחת השכרת רכב בסין).




מידע שימושי למבקר בטורפאן

הגעה לטורפאן:

  • ברכב פרטי – טורפאן מחוברת לסין ובפרט לאורומצ’י בכביש G30.
  • באוטובוס – בעיר 2 תחנות אוטובוס Turpan Bus Station ו Daheyan Bus Station – אליהם יש כ140 קווים מערים מרכזיות בסין.
  • בטיסה – שדה”ת הקרוב לטורפאן הוא באורומצ’י .Ürümqi Diwopu International Airport כ230ק”מ מטורפאן אליו ניתן להגיע משד”ת בסין וגם בהודו ורוסיה.
  • ברכבת – לטורפן תחנת רכבת מרכזית – turpan railway station -הנמצאת כ50 ק”מ ממרכז העיר ומקושרת לשאר אזורים מרכזיים בסין כגון קשגר, אורומצ’י, בייג’ינג, שנגחאי ושיאן.

 

[wpgmza id="21" cat="5" marker="3571" zoom="13"]