מוזיאון הפראדו, מדריד | Prado Museum

עדכון מרץ, 2024

אנו נמצאים במעבר שבין החורף לאביב במדריד והעומס האטרקציות השונות הולך והופך מורגש יותר. הדבר נכון במיוחד במוזיאונים המובילים, כמו מוזיאון הפראדו, ולכן מומלץ להזמין כרטיסים מראש. כך תוכלו לדלג על הקופות בכניסה למוזיאון ולקצר את זמן ההמתנה בחוץ, וגם להבטיח את הכניסה שלכם במועד המתאים לכם ביותר. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון הפראדו במדריד: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

מידע כללי והיסטוריה

מוזיאון הפראדו (Prado Museum) הוא אחד המוזיאונים החשובים בעולם והינו אחת מהאטרקציות המרכזיות שמספקת העיר מדריד. הוא מושך אליו אוהבי אמנות מכל קצוות תבל בזכות האוסף היקר ומגוון היצירות שהוא מציע.

מבנה המוזיאון המרכזי, הקרוי גם בניין מילנובה, הוא מעניין בפני עצמו. מידותיו ותכניותיו של הפראדו תוכננו במקור כמוזיאון היסטוריה ואושרו ב-1785 ע”י המלך צ’ארלס השלישי שידע בדיוק כיצד הוא רוצה את המוזיאון שלו – מפואר ומנקר עיינים כיאה למוזיאון של אימפריה בתהליך צמיחה. לכן, המבנה תוכנן בפאר, עם אולם כניסה רחב ידיים, גלריה מרכזית שופעת באור טבעי, וחלל קובייתי ייחודי בכל אחת מקצוות המבנה. הקירות וצורת המבנה עוצבו כמובן בסגנון הניאו-קלאסי המאפיין את מדריד.

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

המאחה העירומה - גויה מוזיאון הפראדו

המאחה העירומה” (גויה)




מלחמת העצמאות הספרדית עצרה את הבנייה של המבנה, ולמשך מספר שנים הבניין החצי גמור נוצל ע”י חיל הפרשים, מה שהוביל ללא מעט התקפות עליו ולשריפה שהשמידה חלק מהמבנה. לכשהסתיימה המלחמה, החלה שוב בניית הפראדו, תחת ידו המכוונת של המלך פרדיננד ה-7. כעבור 10 שנים ה”אטרקציה” פתחה את שעריה כמוזיאון הלאומי הספרדי לפיסול ולציור.

מוזיאון הפראדו

חזית מוזיאון הפראדו

בתחילת המאה העשרים, המבנה לא יכל להכיל יותר את אוסף האמנות העצום שלו ותוספות בנייה הפכו הכרחיות. התוספת הראשונה נבנתה ב-1918 וחדרים נוספים נבנו שוב בשנות ה-50 וה-60 של המאה העשרים. שני מבנים נוספים נוספו לבניין מילנובה – קאסון דל בואן ריטרו והפלאסיו דה ווילהרמוסה.

השני במאי - גויה בפראדו

השלישי במאי - גויה בפראדו

השני במאי” ו”השלישי במאי“, מהמפורסמים שבאוסף המוזיאון (גויה)

רוצים להכיר את מדריד בדרך כיפית ומעניינת?
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא סיור עם מדריך צמוד דובר עברית שילווה אתכם במקומות המעיינים ביותר בעיר ומחוצה לה. בין אם אתם מחפשים סיור להכרת העיר, סיור קולינרי בו תטעמו מהמטבח הספרדי, סיור גרפיטי מרתק או יציאה ממדריד לסיור בעברית בטולדו וסגוביה, תוכלו להבטיח את מקומכם בסיורים המבוקשים כאן.

מה רואים במוזיאון?

האוסף של מוזיאון הפראדו הוא בין הגדולים בעולם. הוא מכיל 9,000 תמונות, 5,000 ציורים, 2,000 הדפסים, 1,000 מטבעות ומדליות ובערך 2,000 חפצי אמנות.

הפראדו מתגאה באוסף הנאה בעולם של אמנות ספרדית, עם דוגמאות אינספור לעבודותיו של אלגרקו, ואלקז, גויה ומורילו. המבקרים יכולים גם לבחון אוסף נאה של יצירותיו של הצייר הפלמי פטר ראול רובנס, והצייר ההולנדי היירנימוס בוש, כמו גם מספר יצירות מופת איטלקיות.

כיוון שהאוסף הוא כה גדול, רק שביעית מסך היצירות שבו מוצגות למבקרים בכל זמן נתון, בתערוכות הקבועות והמתחלפות של המוזיאון.

סרטון מידע על מוזיאון הפראדו מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

הזמנת כרטיסי כניסה, סיורים מודרכים וכרטיסים משולבים למוזיאון הפראדו במדריד




מידע נוסף והמלצות "הכל על" למבקר במוזיאון

  • התורים בקיץ ארוכים ומומלץ להזמין כרטיסים מראש – בחורף אין ממש תור ואין בכך צורך במיוחד לא באמצע השבוע. יש במקום הנחות משמעותיות וילדים יכולים להיכנס בחינם. בנוסף אתר זה כלול בחבילה של כרטיס המדריד קארד, לכן למי שמעוניין בו שווה לבדוק האם הכרטיס הנ"ל משתלם עבורו (לא בהכרח, אך רצוי לבדוק). אנו מאוד ממליצים למי שמתעניין בהמלצות כגון אלו, להציץ גם בעמוד המקיף הבא: המלצות והנחות לנוסעים למדריד, חובה לבקר לפני הזמנה!
  • המוזיאון ענק ומי שממש אוהב אומנות ישקיע בו שעות רבות – כדאי לבוא מוכנים לכך.
  • לחובבי האמנות והארכיאולוגיה כדאי לדעת שמתקיימת כעת במדריד תערוכה אימרסיבית מיוחדת המוקדשת לימים האחרונים של העיר הרומית פומפיי, לפני התפרצות הר הגעש וזוב. ניתן לרכוש כרטיסים מראש בקישור הזה עם הנחה ייחודית לגולשי הכל על של 5% בהזנת קוד קופון HAKO5.
  • לאור שאלות רבות שנשאלנו – שימו לב! ה”גרניקה” של פיקאסו (היצירה שכולם מחפשים במדריד ולדעתנו בצדק גמור) לא נמצאת במוזיאון זה אלא במוזיאון ריינה סופיה.
  • כדאי לחבר את הביקור במקום עם ביקור בפארק דל בואן רטירו הסמוך.
  • לינה באזור מוזיאון הפראדו ופארק רטירו תתאים מאוד למי שרוצה להיות קרוב לריאה הירוקה של העיר מצד אחד, מצד שני במרחק של הליכה לאתרי האזור (אזור הפראדו) ונגישות גבוהה לאתרים המרכזים של אזור מדריד העתיקה גם ברגל וכמובן בתחוברה ציבורית, בנוסף המלונות שנמצאים בחלקו הדרומי של הפארק מאוד קרובים לאטוצ’ה תחנת הרכבת המרכזית של מדריד מה שמקל על המגיעים והנוסעים מ/אל העיר ברכבת – לבסוף המחירים של המלונות באזור נוחים ביחס למלונות במרכז העיר העתיקה אנו ממליצים לקרוא עוד מידע תחת מלנות במדריד.בין המלונות המומלצים הנמצאים באזור ניתן למנות את: מלון מדיודיה (Hotel Mediodia)מלון פטיט פאלאס לילטאד פלאזה (Petit Palace Lealtad Plazz), ומלון פטיט פאלאס סבוי אלפונסו ה-12 (Petit Palace Savoy Alfonso XII)
  • מחיר: מבוגר – 12 יורו, גימלאי – 6 יורו, חינם לצעירים עד גיל 18, סטודנטים עד גיל 25, ולכלל המבקרים במהלך השבוע, בין השעות 18:00 ל-20:00 ובימי א’ וחגים בין 17:00 ל-19:00 בכניסה לתערוכות הקבועות של מוזיאון הפראדו (הכניסה לתערוכות המתחלפות הינה בתשלום תמיד! לפי סוג התערוכה).
  • למגיעים עם רכב פרטי לאזור (לא מומלץ – ראה השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד) יש חניה סמוכה למזויאון בכמה נקודות – המחיר יקר. עדיף להחנות את הרכב בחניון מחוץ לעיר ולהגיע לטיול בעיר עם מטרו/ תחבורה ציבורית. לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד).

המלצות גולשים על המוזיאון:

המלצות אלו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו מדריד למטיילים – Madrid for travelers:

  • חזרנו ממדריד. היה מדהים. מזג האויר נפלא שם עכשיו. טיפ לגבי מוזיאון פראדו (שמאד מאד מומלץ)- למי שמעוניין לשלם את הכניסה (15 אירו) אלרגי לתורים ולא הזמין כרטיסים מוקדמים באתרים השונים, ממליצה להגיע בין 17:00-18:00. בשעה הזאת התור לקופות אפסי מאחר וכולם ממתינים לכניסה החינמית שמתחילה ב 18:00 (שלה יש תור מטורףףףף)
  • שעמום מטורף בעיקר… הייתי בכמה וכמה מוזיאונים, זה לגמרי היה הכי משעמם ..
  • אמרו לי שאני חייבת ללכת אז הלכתי. השתעממתי נורא… בדיעבד הייתי הולכת לסופיה במקום. אם כבר הולכים, יש שעות שנכנסים חינם לשני המוזיאונים.
  • כדאי לדעת שהמוזיאון ענקי, יש בו מסעדה שמרכיבים בה לבד את הארוחה, שלמרבה הפלא לא יקרה וטעים שם.
  • כרטיסים לפראדו, יש צורך להזמין מראש? במידה ונכנסים בשעות החינמיות, כמה עומס יש והאם שעה וחצי יספיקו?
    • כן יש להזמין כרטיסים מראש באינטרנט. לא להסתמך על “החינם”, כי התור פשוט עצום וסתם תעמדי ולא בטוח שתכנסי ואם כן זה לא ישאיר לך זמן לביקור, אלא אם תגיעי שעתיים לפני “החינם” ותתפסי תור בין הראשונים. לא חושב ש- 15 אירו שווים את זה. למוזיאון צריך להקדיש במינימום בין שעתיים לשלוש.
    • הגענו אתמול מוקדם וקנינו ממש מהר במשרד כרטיסים/אינפורמיישן ליד. גם בקופות היה תור של שתי דקות. מוקדם. זה 11:00. הבנתי שסיוט בשעות החינמיות גם מבחינת תור וגם מבחינת התזוזה בפנים. לגבי כמות הזמן – אני לא בטוחה שראינו הכל, אבל התערוכות כל כך עמוסות שאחרי שעה וחצי התעייפנו כבר. תהנו.
    • יש יום, אין שעה על הכרטיס. רוכשים יום לפני ובאים למחרת מתי שרוצים. נכנסים מיידית.
    • לא ניתן להזמין לאותו יום ישירות דרך האתר של המוזיאון, כי כך הם שולטים בכמות האנשים הנכנסים אבל ניתן להזמין בדרך אחרת, דרך אתר מקומי אחר בתשלום עמלה קטנה של 0.5 אירו – עשו לנו הזמנה בקבלה של המלון לאותו היום. תעזרי בהם.
    • בטוח שתמציאי דברים לראות. זה מוזיאון מתחדש. תזמיני דרך האתר הרשמי של המוזיאון. בטוח תהני. גם אנחנו נהנינו, זה פשוט גדול מלהכיל בעיני למי שלא מגיע מהתחום. ממש אוספים מרשימים.
  • לקראת הצהריים הלכנו למוזאון הפראדו המפורסם וביקרנו בו כשעתיים. הגודל העצום של המוזאון ואלפי החדרים והיצירות שבו הצליחו לבלבל אותנו ופחות התחברנו, בעיקר בגלל העומס ביצירות וגם כי אמנות פחות מדבר אלינו. ועדיין, מדובר במוזאון חשוב ששווה ביקור. מומלץ להתמקד ביצירות שמעניינות אתכם.
  • הלכתי לפראדו ולתיסן. לדעתי אם הייתם במטרופוליטן בניו יורק ובוותיקן ברומא ואתם לא חובבי אומנות מושבעים, לא תרגישו משהו מיוחד במוזאונים האלו. פשוט עוד ציורים. אם לא הייתם במקומות שציינתי אז כדאי.
  • מוזיאון פראדו – פשוט חובה. מדהים. קשה לתאר במילים אבל באמת שלא לפספס. בדרך כלל אני לא קונה מזכרות ממוזיאונים, אבל יש בפראדו מזכרות מיוחדות מאד שווה להציץ.
  • אז מה אתם אומרים לגבי מוזיאון פראדו? משהו מיוחד או עוד מוזיאון אירופאי מצ׳עמם?
    • מיותר.
    • אפשר ממש בלי רגשות אשם ללכת לשעות החינמיות בערב, (לי גם זה היה יותר מידי אבל אם רוצים לראות על מה מדברים אז אפשר). להגיע קודם, כי היה תור של יותר מחצי שעה. החל מ-18:00 במהלך השבוע ו-17:00 בסופ״ש.
    • מאד נהניתי. למי שאוהב אומנות – אחלה.
    • מוזיאון ברמה הגבוהה ביותר, אומנות קלאסית שמדהימה כל פעם מחדש. הציורים הם מדהימים אך הסיפורים מאחוריהם עשו את ההבדל. בטוח שכל מי שאמר מיותר או ששהה בשעות החינמיות הספיק לו. כנראה שלא חווה את החירשות של גויה וציוריו שחורים בעקבות כך (וגם הדיכאון שהתלווה). את הקשר העמוק בין ולאסקס למשפחת המלוכה ואת התוספות המאוחרות בציור לאס מנינאס, את אל גרקו היווני הכי ספרדי שיש וחיבורו לרוח הקדושה והחותמת המיוחדת שיש בכל ציור, גן התענוגות השמימי של בוש שזורק אותך לאלפי כיוונים ואפילו מתאר את עצמו כשטן. בקיצור המוזיאון הזה הוא אוצר וכמובן סיפור המוזיאון (המבנה) לא פחות ממרתק. בפראדו החוכמה היא לא לראות, אלא מה לראות ולהבין.

המלצות לקריאה נוספת:

מי שהתעניין בעמוד זה אולי יתעניין גם בעמודים הבאים:

מידע שימושי על מוזיאון הפראדו

שעות פתיחה

ב’-שבת – 10:00-20:00, ימי א’ וחגים – 10:00-19:00

כתובת

Calle Ruiz de Alarcón 23, מדרידספרד

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו 1 (תכלת) לתחנת Atocha או קו 2 (אדום) לתחנת Banco de España

directions_bus
אוטובוס

קווים 9, 10, 14, 19, 27, 34, 37, 45

directions_subway

רכבת

קווים C4 ,C3 ,C2 ,C10 ,C8 ,C7 ,C5 לתחנת Atocha