1. עמוד הבית
  6. »
  7. טיול בר מצווה למשפחה שומרת כשרות – עילאי כהן

טיול בר מצווה למשפחה שומרת כשרות – עילאי כהן

סיכום זה עלה בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – מדריד למטיילים – Madrid for travelers

שלום לקבוצה הנהדרת,
מודה שהפוסט שכתבתי קצת חופר, אבל סוגר פינות.

לפני שאני יוצאת מהקבוצה, אני חייבת להודות לקבוצה הנהדרת, קיבלתי המון עצות טובות ולכן אני רוצה להמליץ לכם מניסיוני הרב, שצברתי דרככם ודרך הטיול הנפלא. כשמכינים שיעורי בית, נהנים מהטיול!

הפוסט די יעזור לשומרי כשרות ולנסיעה עם נערים בגיל בר – מצווה.

טסנו ביום חמישי 10/5/18 וחזרנו ביום רביעי 16/5/18. 5 אנשים + 1 שהצטרף אלינו לטיולים במדריד.

המלצות כלליות

מדריד יפהיפיה, מבנים ארכיטקטוניים מהממים. התחבורה (מטרו) יעילה ולא מסובכת. העיר נקייה מאוד, כל האתרים התיירותיים נגישים וקרובים אחד לשני, תושבי מדריד אדיבים, נעימים, חייכנים ותמיד מנסים לעזור, למרות שחלק גדול מהעוברים ושבים אינם שולטים בשפה האנגלית. מדריד מתעוררת מאוחר יחסית, רצוי לבדוק מהארץ באינטרנט על כל אתר, לפני שקובעים לו”ז. רוב החנויות נפתחות ב-10:00 בבוקר ונסגרות בשעה 21:00. מזג האוויר היה מושלם לטיול, רצוי לקחת מכנסיים ארוכים, חולצות ארוכות ודקות, או חולצה קצרה ומעל עליונית, כך שאפשר יהיה להוריד כשמתחיל להתחמם (בין 12:00 ל- 18:00 חמים, בשאר שעות היממה קריר), ממליצה גם לקחת מעיל אחד לא עבה במיוחד לערב. למרות שארזנו גם בגדים קצרים ,כמעט ולא לבשנו אותם, השמש הייתה מתעתעת, והמזג היה הפכפך. לא ירד גשם .ובגדול, מזג אויר מעולה לטיולים.

חברת נסיעות

נסענו דרך סוכן – מחברת “שורה ראשונה”. חברה מעולה, הם מתמחים במכירת חבילות ספורט טיסה+מלון+העברות+כרטיסים למשחק של ריאל מדריד. העלות קצת יותר יקרה מרכישה פרטית( למרות שבהשוואה לשאר החבילות אצל סוכנים אחרים, הם היו הכי זולים). מכיון שהיינו 6 אנשים, ארבעה מבוגרים ו- 2 נערים, לא רצינו לקחת סיכון שלא נמצא כרטיסים למשחק באופן עצמאי. ברצוני לשבח את אילן שעשה את כל המאמצים שהביקור במדריד יהיה מושלם, הוא נתן לנו המלצות לגבי ההתנהלות במדריד ובמשחק. שדרג אותנו למיקום ישיבה מעולה, יום לפני הטיסה התקשר מספר פעמים לוודא שיש ברשותנו את כל הטפסים ושלא חסר דבר. תקתק את החבילה שלנו ללא אף תקלה, וביום האחרון לפני החזרה ארצה, כשרציתי לוודא לגבי העברה חזרה לשדה, ענו לי מיד נציגים מהמשרד בשעה 22:00 בערב .

חב' תעופה

air europa. השירות ממש טוב, לגבי מזוודות, שימו לב שהמשקל של המזוודה הגדולה לא יהיה יותר מ23 ק”ג (יחייבו אתכם במשקל יתר). המזוודה הקטנה יותר (טרולי) צריכה להיות במידות של 55/35/25. וישנה אפשרות לתיק אישי, אנחנו לקחנו כל אחד מאיתנו תיק גב/צד ( אותו לא שוקלים).
בטיסה מישראל למדריד הקפידו מאוד על המשקל. בטיסה חזרה ממדריד לישראל לא הקפידו כלל, היו אובר נחמדים ושאלו אם אנחנו רוצים לשלוח לבטן המטוס גם את הטרולי (אל תסמכו על זה ב-100%, יתכן ואתם “תפלו” על נציגים פחות נחמדים משלנו) שלחנו את הטרולי ללא תוספת תשלום.

מלון

אגורה חואן דה אוסטריה- Agora juan de austria. מכיון שאנחנו שומרים שבת, התאכסנו במלון במיקום שהתאים לנו, המלון נמצא במרחק הליכה של 4 דקות, מבית הכנסת “בית יעקב” וממאפיה שבה מוכרים באגטים כשרים (כל בוקר רכשנו טרי) ומחנות מכולת קטנה שבה מוכרים מוצרים תוצרת הארץ, אפרט בהמשך. המלון קטן ונעים 48 חדרים בלבד, סגנון המלון והחדרים מהמאה ה-18 19. לדעתי מאוד מיוחד! המלון חדש יחסית. החדרים גדולים ומרווחים, יש מקרר קטן מיני בר, אין קומקום חשמלי ופינת קפה. השרות מעולה, העובדים אדיבים מאוד, נענו לכל בקשה (לא היו הרבה). המלון מצוחצח ומבריק, הייתה בעיה קטנה עם המיזוג, הם טענו שהמיזוג המרכזי מכוון על איורור, ושב- 1/6 מעבירים לקירור. לפני שסוגרים לקיץ, חובה לבדוק את הנושא. למזלנו קיבלנו חדרים עם מרפסת, כך שכשהיינו בחדרים פתחנו את החלונות ונכנס אוויר נעים וקריר.

תחבורה

המלצתי, לא לרכוש כרטיס יומי או שבועי, תקנו כרטיסיה של 10 נסיעות, וכשתסיימו טטעינו מחדש. ישנה רכישה ראשונית של הכרטיס (נראה כמו רב קו מפלסטיק) הוא עולה 2.5 יורו (תשלום חד פעמי). כל נסיעה ברכבת עולה 1.25 יורו. כשהכרטיס מתרוקן מטעינים את כמות הנסיעות שמעוניינים להוסיף .
כל האתרים התיירותיים החשובים קרובים אחד לשני, תתכוננו להליכה רגלית. נעל נוחה ואתם מסודרים.

מסלול

נכון שיכולנו להספיק ללכת לעוד מקומות תיירותיים. צריך לקחת בחשבון שכשנמצאים עם נערים בני 13-14 , לא תמיד ישנה הענות ללכת למוזאונים. לכן הטיול קצת שונה מטיול של מבוגרים בלבד.

יום חמישי: יום הטיסה. הגענו מאוחר למלון בשעה 23:00.

יום שישי: איצטדיון סאנטיאגו ברנבאו, כיכר פוארטה דל סול, כיכר פלאזה דה מאיור,שוק אוכל סן מיגל, הארמון המלכותי פלאסיו ריאל (ביקור מבחוץ ותמונות ,חזרנו ביום ראשון לביקור בתוך הארמון), קתדרלה אלמודנה מבט מבחוץ (מטעמי דת אנחנו לא נכנסים למנזרים). חזרה למלון להתארגן לשבת, ולארוחת שישי.

יום שבת: בית כנסת, ארוחת שבת, מנוחה, יציאה רגלית למגרש הכדורגל סנטיאגו למשחק הכדורגל בין ריאל מדריד לסלטה ויגו. המשחק התחיל בשעה 20:45. יצאנו מהמלון בשעה 19:00 , הליכה רגלית של 30 דקות. כייף אמיתי חוויה מדהימה, התרגשות, שיא הטיול של הנערים..

יום ראשון: שער אלקאלה, פארק רטירו,רחוב גראן ויה לקניות, הארמון המלכותי פלאסיו ריאל, גני פלאסה דה אוריינטה.

יום שני: כל היום – פארק שעשועים “וורנר” ברדרס מדריד.

יום שלישי: רוב היום- טולדו, לאחר מכן קניות בגרנד ויה.

יום רביעי: טיסה יציאה לשדה 5:00 לפנות בוקר.

קצת על האתרים שביקרנו:

סנטיאגו- עלות 25 יורו מבוגר. 15 יורו ילד עד גיל 14. קנינו כרטיסים בקופות, לא היו תורים בכלל. מוזיאון מדהים, סיור כייפי. לא לוותר.

כיכרות- כל הכיכרות כמובן ללא עלות, כדאי להוריד מגוגל קצת מידע על כל כיכר ולקבל קצת רקע על כל כיכר.

הארמון המלכותי- עלות 10 יורו למבוגר וילד. לברר מאיזה גיל משלמים. הארמון מדהים.

פארק רטירו- הכניסה חינם,פארק מדהים ביופיו. הפארק ענק ולכן שכרנו “טוק-טוק” חשמלי עם נהג, מסיע עד שלושה אנשים. ממליצה מאוד, עלות החוויה 25 יורו ל40- דקות. שווה בהחלט. עצר על יד כל מקום שביקשנו להצטלם… לאחר 40 דקות נפרדנו לשלום על יד ארמון הזכוכית המדהים ביופיו, והמשכנו לטייל ברגל.

פארק שעשועים של האחים וורנר- היינו קבוצה של 6 אנשים (שתי משפחות),לכן השתלם לנו להגיע לפארק במונית . קבענו עם נהג בשם איוון, הלוך חזור ב- 60 יורו . העלות לצד אחד לכל משפחה 15 יורו. עדיף מאשר להתברבר ברכבות ובאוטובוסים.. הפארק לא ממש נגיש. הסתמסנו עם איון מהארץ. בחור מקסים , דייקן, וגובה מחירים הוגנים (בדקנו מחירים) מספר הטלפון שלו 0034675809386 תסתמסו איתו בווצאפ בספרדית (מזל שיש google translate- רשמתי בגוגל בעברית ותרגמתי לספרדית).

לגבי הפארק – רכשנו כרטיסים לפני שטסנו ב-22 יורו ,הדפסנו במדפסת בארץ. במתקני הפארק יש הרבה מתקני אקסטרים ובמיוחד רכבות מטורפות, המתקנים מתאימים -לבוגרים ואמיצים במיוחד ולא לבעלי לב חלש… ובמקביל יש אזור שמתאים לילדים קטנים, עד גיל 9…. כך שבתווך שבין 9-14 יש מעט מאוד מתקנים מתאימים. היינו בכמה פארקים באירופה, כך שהיה למה להשוות. בשעה 18:00 מתקיימת הופעה מהממת של כמה סוגי כלי רכב … אסור לפספס. כדאי לבקש בכניסה את לוח ההופעות של אותו היום, כך שתעקבו אחר הלו”ז של ההופעות שאתם מעוניינים ללכת. התקשרנו לאיוון שעה לפני שרצינו לחזור. הוא הגיע לכניסה לפארק, בדיוק בזמן.

טולדו- עיר יפהיפיה. עם הסטוריה יהודית מפוארת. גם את טולדו אסור בעיני לפספס. עלות 50 יורו מבוגר. ילד עד גיל 14 -25 יורו.
נסענו דרך מדריליניו – הסיור היה נחמד, נתקלתי במדריכי סיורים יותר מרתקים. המלצתי האישית ודעתי לגבי טולדו הינה: לעשות את הסיור באופן עצמאי. מכיון שהיינו קבוצה של 6 אנשים. העלות של 6 אנשים- 4 מבוגרים + 2 ילדים= הייתה 250 יורו. ולכן אני ממליצה לקבוע עם איוון או נהג אחר נסיעה לטולדו . אני מניחה שהלוך חזור יעלה בסביבות ה- 70 יורו.. ההליכה בתוך טולדו מאתר לאתר (סה”כ 5 מקומות) הינה רגלית וקלה. מדפיסים בבית חומר על טולדו ועל המקומות החשובים שבה ומטיילים לבד. אני יכולה לעזור בנושא. לגבי זוגות בודדים, בהחלט שווה לשלם 100 יורו לזוג לטולדו. קבוצה מעל 4 אנשים ממש לא! ושוב דעתי בלבד!

ועכשיו נושא האוכל

כמשפחה שומרת כשרות. אנחנו מתורגלים היטב בנושא האוכל. לקחנו איתנו מהארץ (כמו לכל טיול)מוצרים שאיתם יכולנו להכין כריכים כמו: פסטרמה (לא קבנוס!!), גבינה צהובה, קוטג’,סלט חומוס (לא בשימורים),מיונז, טונה, קטשופ, חמאה,טחינה גולמית, גבינה צפתית. וכו… אני שמה את המוצרים בציידנית רכה בינונית+ 2 יח’ קרחום. את הציידנית מכניסה לתוך המזוודה הגדולה. וטפו , טפו , טפו עד היום זה עבד מצויין. כמובן שוידאתי לפני כן שיש מקרר -מיני בר קטן בחדר המלון. בבוקר ירדנו למאפיה שבה מוכרים באגטים. הכנתי ציק צק כריכים , והיינו מסודרים עד השעה 18:00.

שישי שבת- התפללנו ואכלנו במרכז היהודי שנקרא “בית יעקב”
בכתובת calle balmes 3 madrid . כמו שרשמתי ,בית הכנסת נמצא במרחק הליכה של 4 דקות מהמלון. צריך להירשם מהארץ אצל
איזבל- המזכירה של הרב זלמן שאחראי על הנושא.
מייל להרשם לארוחה: shabat@cjmadrid.org
מספר הטלפון של איזבל 0034676958575 ניתן לתקשר איתה בווצאפ ולהזמין מקום לארוחה.
המבנה הוא מבנה מאובטח היטב. ישנם שומרים בכניסה 24/7. מי שרוצה להתפלל או לאכול ארוחת שישי, או גם וגם , צריך להגיע ביום חמישי בערב או שישי בבוקר עם דרכונים (לא צילום). יקבל אתכם בכניסה בחור מאוד נחמד דובר עברית. יצלם את הדרכונים ויחזיר אליכם חזרה. העלות עבור הארוחה הינה 15 יורו לכל גיל. הארוחה מתקיימת גם באותו מבנה בקומת הקרקע יש אולם עם מטבח. רצוי להתעדכן מול השומרים לגבי זמני התפילה והארוחה. משתנה משבת לשבת.

ארוחת שישי- הארוחה בסיסית מאוד. מגישים : חלות, סלטים, אורז עם ירקות ,עוף, עוגה אישית ארוזה ,שני סוגי פירות ושתיה קרה . הארוחה לא עשירה, אבל משביעה. כל העיקר זו האוירה הכייפית עם המון קדושה! נהננו מאוד. היו חבר’ה צעירים ששרו ועשו שמח..

ארוחת שבת- לאחר התפילה, התקיים במקום קידוש עם כיבוד קל.
חזרנו למלון ,לארוחת צהריים .התארגנו מהבית עם מנות ארוזות מוכנות של חברת מבושלת… ביום שישי קנינו פירות וירקות..

כתובות של מקומות כשרים, שבהם אכלנו וקנינו מוצרים.
כל הכתובות שרשמתי נמצאים במרחק דקות ספורות מבית הכנסת “בית יעקב”.

מאפיה למכירת באגטים- “panaderia orio” – מדובר במאפיה לא כשרה. המייצרת באגטים בייצור מיוחד,ובאישור של הקהילה היהודית. והחלק הזה במאפיה נמצא בצד ומופרד משאר המאפים. כתובת: calle bravo murillo 29

מכולת למוצרים ישראלים כשרים. “carniceria elias” – ניתן למצוא שם: פרודוקטים יבשים, שימורים, ממתקים, נקניקים,חומוס , גבינות, עופות, בשרים. הכל כשר מחברות ישראליות. כתובת: calle de viriato 35.

מסעדת פינתי -“pinati” מסעדת בשרים .מסעדה חביבה, לא יותר! האוכל היה טעים ואכיל, למעט החומוס שהיה תפל לחלוטין. גודל המנה ממוצעת. המקום מעט מוזנח ולא מטופח. הבחור שקיבל אותנו והגיש את המנות היה כנראה, בלי מצב רוח באותו היום ( אנטיפת לחלוטין) אבל כשאין ברירה אז אין ברירה… קיבל אצלנו ציון בינוני.
כתובת: calle cardenal cisneros 80

ישנם עוד מקומות ( מסעדה “לה אסקודילה”. וחנות מכולת) באותו האזור. לאזור הזה קוראים שכונת “קאמברי”
רשמתי רק את המקומות שבהם ביקרנו..

פלאפל- זוג ישראלים בשם לוטם ושי פתחו חנות פלאפל וחומוסיה בשם
פלאפלריה ” falafel artesanel” ברחוב calle de santa barbara 4.
המסעדה דיי קרובה לגראן ויה . מבחינתנו המקום קיבל ציון מעולה.
המסעדה נקיה, המוכרות היו אדיבות מאוד, מחירים הוגנים, והפלאפל היה טעים מאוד! שימו לב ביום שני סגור.

החזר כסף עבור קניות

tax free. החזר הכסף מוחזר לתייר לאחר רכישות בסכום של מעל 91 יורו באותה החנות. לדוגמא רכשתי בזארה במהלך הימים 4 פעמים, בחנויות שונות של זארה במדריד. ברכישה האחרונה, ביום האחרון ניגשתי למוכרת עם כל הקבלות שהיו ברשותי של זארה,והיא הביאה לי עבור כל הקניות טופס שנקרא טקס פרי. אספתי את הטפסים גם משאר החנויות (בדגש שהם נותנים את הטופס רק ברכישות של מעל 91 יורו). כשהגענו לשדה התעופה במדריד. טרמינל 1 בשעה 5:00 לפנות בוקר. לאחר שעברנו את הציק אין ולאחר שהחתמנו את הדרכונים, מגישים לשוטרים את הטפסים, הם מחתימים את הטפסים של הטקס פרי בחותמת. לאחר מכן ,מגיעים לדיוטי פרי נוסף (יש דיוטי פרי גם לפני החתמת הדרכונים והטפסים), ושם לפני העליה למטוס, על יד שער B-25 נמצאת חברת גלובל בלו- (החברה הזו לא גובה עמלה עבור ההחזר) מגישים להם את כל הטפסים והם מחזירים כסף יורו במזומן, בערך 10% מכל הקניות.
שימו לב. הבנתי שישנה עוד אפשרות להחזר כסף בכניסה לטרמינל 1. אבל העמדה הנ”ל נפתחת בשעה 7:00 בבוקר. ואנחנו הגענו ב – 5:30 כך שכדאי לבדוק גם את האפשרות הזו.

מקווה שלא שכחתי כלום. אם תרצו לשאול שאלות אענה בשמחה. אפשר לשלוח גם שאלות לפרטי.