ימי קדם ובתקופת השלטון הרומאי

מידע כללי

אזור העיר מדריד וקסטיליה כולו היה מיושב כבר בתקופה הפרה-היסטורית. בעוד שאזור קסטיליה היה כבר בתקופה הרומאית נקודה משמעותית בחלק המערבי של האימפריה של רומא – מדריד עצמה כעיר לא הייתה ישוב משמעותי ואף לא הייתה קיימת עד למאה התשיעית תחת ידי המוסלמים (ראה מדריד וקסטיליה בתקופת המוסלמים)

מקור השם קסטיליה (Castilla) – מצודה. מתייחס למצודות הרבות שמפוזרות באזור על נקודות שליטה (גבעות שולטות, צמתי דרכים ומקורות מים חשובים). אם נרצה להיות יותר מדויקים – בספרד כולה יש כ2000 מצודות, האחוז הגדול של מצודות ומבצרים אילו נמצא בקסטיליה. מצודות אילו הם ייחודיות ביותר עקב שילוב הסגנונות שמרכיב את בנייתם המבוסס על השפעות מערביות ומוסלמיות מקומיות (מודחאר).




האל קזאר של סגוביה – אחד מהדוגמאות לטירות של קסטיליה שהפכו לאתרי תיירות בימינו (צילום מקורי)

ישנן מספר מקורות למקור שמה של “מדריד”. על פי אגדה הקשורה בשם העיר, מדריד נוסדה בידי השליט אוקנו ביאנור (Ocno Bianor), בנו של מלך טוסקנה טירניוס, ונקראה “מטרגירטה” (Metragirta) או “מנטובה קרפטאנה” (Mantua Carpetana).

אך ישנם גם אגדות על כך שלעיר קדומה זו קראו “אורסריה” (Ursaria) – בלטינית “ארץ הדובים”, עקב כמות הדובים הגדולה באזור (שהפכו להית חלק מסמלה של העיר). בהמשך בתקופת ימי הביניים נקראה העיר הקטנה שעמדה פה מרגריט “מגריט” (Magerit), – “מקום שופע במים” נגזר משמה של המצודה ומתייחס לנהר מנסנרס שיש בעיר. הדעה הרווחת היא כי מקור השם הוא בתקופה הרומית, אז הקימו הרומאים מספר כפרים באזור שאחד מהם כונה “מטריצה” (Matrice) בשל הנהר שחצה אותו.

הדוב שאוכל מעץ התות בפוארטה דל סול – סמלה של מדריד ושריד להיותו של האזור ארץ הדובים (צילום מקורי)

בתקופה הרומאית האזור המכונה היום קסטיליה, התחיל לקבל את צביונו הלוחמני והמשובץ בטירות – תופעה שתתגבר במהלך ימי הביניים וימי המלחמה בין הנצרות לאסלאם. בתקופה זו אזור זה וכל חצי האי האיברי (כולל פורטוגל וספרד) היה פרובינציה רומאית רחוקה וקצה הריבונות הרומאית.

כאמור הישוב הקטן שעמד איפה שהיום מדריד בתקופה הרומאית לא היה משמעותי מאוד ונקודות המושב המרכזיות של קסטיליה (או יותר נכון מחנות הצבא המרכזיים) היו באזורים אחרים שהמפורסמים שבהם הם סגוביה שהיום היא מוקד תיירותי חשוב (אמת המים של העיר שנבנתה בתקופה הרומאית היא אחד מהשרידים החשובים של תקופת השליטה הרומאית). לאון – שהייתה ועודנה עיר חשובה שממנה התפתחה ממלכת לאוןטולדו וקואנקה (בה אפשר לראות ממצאים מתקופת קסטיליה הרומאית במוזיאון הארכאולוגי שיש בעיר).

אמת המים של סגוביה – השריד המפורסם ביותר לתקופת רומא בקסטיליה ובספרד בכלל (צילום מקורי)

כאשר במהלך המאה החמישית האימפריה הרומאית נחלשת, מאבדת רומא את השליטה בפרובינציות הרחוקות בניהן חצי האי הספרדי ובתוך זה קסטיליה ומדריד. האזור חווה פלישות והחלפות ידיים תכופות של שבטים ואנדלים, גרמאניים וויזיגותים מצפון. במאה השביעית כובשים המוסלמים את קסטיליה ומדריד תוך כדי המסע שלהם מאנדלוסיה וצפונה לכיבוש ספרד וחצי האי האיברי.

זהו סימן של תחילת השלטון המוסלמי על ספרד בכלל ואזור קסטיליה בפרט. ראה אזור קסטיליה ומדריד תחת שלטון מוסלמי.