הביג בן ובית הפרלמנט (ארמון ווסטמינסטר), לונדון | Big Ben

מידע על בית הפרלמנט של בריטניה

מידע כללי

ארמון ווסטמינסטר (Palace of Westminster) הוא מבנה הבנוי בסגנון ניאו-גותי, המשמש כבית הפרלמנט של אנגליה. הוא ניצב על נהר התמזה והוא אחד האתרים המרכזיים והחשובים של רובע ווסטמינסטר. ארמון ווסמינסטר הוא גם אחד מבתי הפרלמנט הגדולים בעולם.
מגדל ווסטמינסטר (שהוא אחד מסמליה המוכרים של לונדון) הוא מגדל ניאו-גותי הניצב בצידו הצפון-מזרחי של הארמון.




הביג בן (Big Ben) הוא למעשה כינוי של הפעמון הגדול הנמצא בראש המגדל של ארמון ווסטמינסטר (בתי הפרלמנט הבריטיים). אמנם רבים חושבים שהשם מתייחס למגדל כולו – אך זוהי טעות נפוצה. המגדל של ארמון ווסמינסטר נקרא “מגדל אליזבת’” על שם המלכה הנוכחית של בריטניה, הלא היא המלכה אליזבת’.

ליד ארמון ווסמינסטר ניצבים מספר אתרים חשובים, כמו מנזר ווסמינסטר שמשמש כמקום המלכת מלכי בריטניה, מגדל אבני חן (Jewel Tower) שהיה בעבר המקום בו שמר בית המלוכה את אוצרותיו, ובית המשפט העליון הבריטי.

אטרקציות וסיורים באזור הביג בן

בשל מיקומו האסטרטגי של בית הפרלמנט יש שפע אטרקציות סביבו וסיורים רבים אשר עוברים באזור. למי שמסתפק בצפייה בבניין ומגדל השעון המפורסם מבחוץ אופציה טובה היא אוטובוס התיירים אשר עובר בכל האתרים המרכזיים של העיר וכמובן גם ליד הביג בן (להזמנה לחצו כאן). למי שרוצה גם להיכנס לביג בן ולמנזר ווסטמינסטר הסמוך יכול להצטרף לסיור הזה בו ניתן לבחור בין אפשרות של המנזר בלבד או גם סיור בבית הפרלמנט. זהו סיור מאוד פופולארי ולכן חשוב להזמין מקומות מראש, אפשר לעשות זאת עם אפשרות ביטול בקישור הזה. סיור פופולארי נוסף הוא סיור רגלי באזור ווסטמינסטר הכולל צפייה בחילופי המשמרות בארמון בקינגהאם ובחדרי המלחמה של צ’רצ’יל, הסיור עובר ליד הביג בן וליד מנזר ווסטמינסטר. למעוניינים כדאי להזמין מקומות מראש עם אפשרות ביטול בקישור הזה. אפשרות נוספת היא להצטרך לסיור על אופניים באזור המלכותי של לונדון, העובר גם ליד בית הפרלמנט והביג בן, ניתן להזמין מקומות בקישור הזה.

מנזר ווסטמניסטר

מרבית הסיורים באזור מגיעים גם למנזר ווסטמינסטר

למי שרוצה להגיע באופן עצמאי לביג בן ולא במסגרת סיור אבל מתלבט אילו אטרקציות כדאי לשלב ישנן שתי אופציות פופולאריות. האחת להמשיך לסייר באזור ווסטמינסטר ולהגיע לארמון בקינגהאם, מנזר ווסטמניסטר, להמשיך אל הכיכרות המרכזיות (או להגיע מכייון זה) – לסטר, טרפלגר ופיקדילי, מוזיאון חדרי המלחמה של צ’רצ’יל לחובבי ההיסטוריה שבינכם, לגלרייה הלאומית או לגלריית הדיוקנאות לחובבי האמנות, או להמשיך להליכה נעימה בפארקים המלכותיים – סנט ג’יימס וגרין פארק. האופציה השנייה היא לעבור את התמזה, ולהגיע ללונדון איי לתצפית על לונדון (מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש לאורך כל השנה כדי לא לעמוד בתורים הארוכים, במיוחד בקיץ, אפשר לעשות זאת בקישור הזה עם הנחה לקוד קופון HAKO5), ולאקווריום של לונדון, הצינוק של לונדון לאמיצים מבינכם או להרפתקאות שרק למגיעים עם ילדים אשר נמצאים בסמוך ללונדון איי.

לונדון איי

רבים משלבים את ההגעה לביג בן עם הלונדון איי (כדאי להזמין כרטיסים מראש)

ההיסטוריה של ארמון ווסטמינסטר והביג בן

במקום הארמון הנוכחי עמד במקום ארמון אחר, עוד מראשית האלף השני לספירה, אשר שימש כביתם של בני המלוכה עד למאה ה-16. הם עזבו אותו בגלל אחת השרפות הגדולות שחוותה לונדון.
קצת אחרי ה”מגנה כרטה” (כתב הזכויות שנתן המלך וייצב את זכויות החירות של נתיניו), כאשר כונס הפרלמנט הבריטי במאה ה-13 כמועצה שתייצג את דעת “פשוטי העם” (המועצה נקראה “פרלמנט” בשלב מאוחר יותר בהשפעת השפה הצרפתית – Parler בצרפתית משמעו “לדבר” או “דברן”) הוא התקיים במבנה זה.
לעומת משפחת המלוכה שעזבה את המבנה, הפרלמנט שרק הלך והתפתח במהלך שמונה מאות השנה האחרונות, נשאר בארמון וזכה בבעלות ובשליטה במבנה (למרות שמשפחת המלוכה נחשבת כבעלים של מספר חדרים ואולמות בו).

ארמון ווסמינסטר אותו אנו רואים היום (והמגדלים יחד איתו) נבנה במאה ה-19 במקומו של מגדל השעון של הארמון הישן, לאחר שריפתו ב-1834 באחת מהשריפות הגדולות שחוותה לונדון (למידע נוסף ראה ההיסטוריה של לונדון).

ארמון ווסטמינסטר (צילום מקורי)

מה רואים בארמון ווסמינסטר?

ארמון ווסמינסטר הוא מבנה ניאו-גותי ענק (כאמור לעיל הוא אחד מבתי הפרלמנט הגדולים בעולם, כיאה לפרלמנט של המדינה שאימצה את רעיון שלטון בית המחוקקים על סוגיו השונים).

המבנה הפנימי של הארמון הוא מסובך למדי וכולל כ-1,200 חדרים וחדרי מדרגות ויותר משלושה קילומטרים של מסדרונות. רוב חלקי הארמון הוקמו במאה ה-19 עם בנייתו המחדשת של הארמון, אך ישנם גם חלקים עתיקים שהינם שרידים למבנה העתיק שעמד במקום.המבנה השלטוני של בריטניה הוא מיוחד. הוא בנוי ממלך (שלו היום סמכויות ייצוגיות וייעוץ בלבד), גוף מבצע (הממשלה) וגוף מחוקק המחולק לשני בתים – בית הנבחרים ובית הלורדים.

בית הנבחרים הבריטי (את אולם זה תזהו על פי הריפוד הירוק השולט בו), אליו מתקבלים על פי הצבעה על בסיס אזורי (כל אזור שולח מספר נציגים לפי גודלו) 651 נציגים (למרות שיש רק 437 מקומות), שמחליטים על נושאים חשובים ביותר כמו תקציב, חקיקה וכדומה. הקואליציה והאופוזיציה יושבות זו מול זו (במרחק של שתי חרבות כדי למנוע התפרצויות אלימות).

אל בית הלורדים (House of Lords) נכנסים בעלי הייחוס (אנשי אצולה), על בסיס ירושה של מקום, על בסיס קבלת תואר אבירות (סייר), או שופטים ובישופים בדימוס. בימים אלה בית הלורדים משמש בעיקר מוסד פיקוח על מוסדות השלטון ובית משפט עליון (דומה לבג”צ).

שני בתי המחוקקים נמצאים בבית הפרלמנט בשני אולמות נפרדים המקושרים ביניהם. חוקי ההפרדה בין הבתים קשיחים, ומאז שמלך צ’ארלס נכנס לפרלמנט בפעם הראשונה לעצור חלק מנציגי העם (ולאחר מכן איבד את ראשו, לאחר השתלטותו של קרומוול על בריטניה) אין כניסה של בן אצולה מבית הלורדים או בן ממשפחת המלוכה למושב הפרלמנט.האולם המרכזי במבנה, הוא אולם ווסטמינסטר, שהוא שריד למבנה המקורי מ-1097, ובזמנו הוא היה הגדול באירופה. עד היום אולם זה, הכולל פסיפס מיוחד, נחשב לאחד מאולמות הפרלמנט היפים בעולם.

לבית הפרלמנט ישנם שני מגדלים. הראשון, הקרוי מגדל ויקטוריה (על שם המלכה ויקטוריה), שימש כארכיון של הפרלמנט, והשני, הקרוי מגדל אליזבת’ או מגדל השעון, שימש כביתו של הפעמון המפורסם הביג בן (ראה בהמשך).

כינוס של הפרלמנט (Peter Tilmans)

הלובי של בית הפרלמנט (צילום: Jorge Royan)

בכניסה לארמון תוכלו לראות את פסלו של אחד מהגיבורים ההיסטוריים הגדולים ביותר של בריטניה, אוליבר קרומוול (Oliver Cromwell). הסיבה שקרומוול זכה לכבוד זה היא שהוא הנהיג את כוחות הפרלמנט במלחמת האזרחים הנוראית של בריטניה. מלחמת אזרחים זו יצרה את המצב בו המלך אינו יכול לעשות כרצונו ועליו להתחשב בבית הנבחרים ובפרלמנט, לכן על אף שקרומוול (כמו כל מהפכן) היה דמות שנויה במחלוקת (גם על הצבת פסל זה היה ויכוח), הוא זכה לכבוד כסמל לחופש ולאיזון של הכוח והעוצמה המוחלטת שמלכי העבר זכו להם.

מלבד פסלו של קרומוול תוכלו לראות פסלים נוספים שמנציחים את גדולי בריטניה בכיכר הפרלמנט שנמצא ממול הארמון. תוכלו לראות פסלים של ריצ’ארד לב הארי, צ’רצ’יל ואברהם לינקולן.

פסלו של אוליבר קרומוול, האיש שעיצב את רעיון הפרלמנט
בבריטניה (צילום מקורי)

מגדל אליזבת’ – שימו לב לבנייה הייחודית שמשמרת את 
הסגנון הניאו-גותי של בריטניה מהמאה ה-19 (צילום מקורי)

הביג בן:

הביג בן הוא שמו של הפעמון ולא של המגדל כולו, למרות שרבים נוטים לחשוב כך. מדובר בפעמון ענק לפי כל קנה מידה – משקלו 13 טון והוא מופעל ידנית מיום בנייתו ועד ימינו!

אם אינכם תושבי קבע בבריטניה, אל תבנו על ביקור במגדל ובפעמון מהסיבה הפשוטה שהכניסה מותרת רק לותשבי בריטניה ובתיאום מראש מאז 2010.

פירוש שמו של הביג בן הוא קוריוז נחמד. סברה ראשונה טוענת שהוא קרוי על שם סר בנג’מין הול שהיה אחראי על עבודות התקנת השעון באמצע המאה ה-19. תפיסה שניה סוברת שהוא קרוי על שמו של המתאגרף בן קנט. בכל אופן השם “ביג בן” מתייחס לעובדה ששניהם (יחד וכל אחד לחוד) היו אנשים גדולים.הפעמון מצלצל רבע שעה אחרי שעה עגולה נעימה בת ארבעה צלילים (מתוך נעימה של המלחין הנדל) ולאחר כל רבע שעה נוספת הוא מנגן את הקטע הקודם וארבעה צלילים נוספים. כל שעה עגולה הוא מנגן את הנעימה המלאה בת 16 הצלילים ובסיומה הוא מצלצל עוד מספר פעמים נוספות בהתאם לשעה. מופע פעמוני זה מושך אליו תיירים ומבקרים רבים.

צלילי פעמון הביג בן היו אלו שפתחו את שידורי ה-BBC במלחמת העולם השנייה, וסימלו עבור מי שקלט את התחנה באירופה הכבושה את קולו של העולם החופשי. ב-1962, יותר ממאה שנים לאחר שהופעל, איחר השעון בעשר דקות, בפעם הראשונה.
ברחוב ויקטוריה בלונדון נמצא העתק קטן של הביג בן בשם “בן הקטן”.
לקריאה נוספת על הביג בן: כאן

מגדל אליזבת’ ומגדל ויקטוריה:

מגדל ווסמינסטר, שנקרא גם מגדל אליזבת’, נמצא בפינה הצפון מערבית של הארמון.. גובהו של המגדל הוא 96 מטר ובראשו ארבעה לוחות הפונים לארבע רוחות השמיים, שבכל אחד מהם ניצב שעון ויקטוריאני.
המגדל והשעונים בנויים בסגנון ניאו-גותי (פיתוח אירופה מהמאה ה-19 שניסה לחזור לאלמנטים הגותיים של ימי הבניים). הסגנון המאפיין את המגדל הוא תת סגנון ויקטוריאני-אנגלי (במקביל אליו צמחו תתי סגנונות ברחבי אירופה כולה, ראה המודרניסטה בברצלונה).
כמגדל ניאו-גותי, מגדל ווסמינסטר מעוטר באלמנטים גותיים שונים, וקצהו העליון נראה כמו מגדל פעמונים של קתדרלות גותיות, בזכות הצריחונים הקטנים והמחודדים שהוא מעוטר בהם, לדוגמה.

מול מגדל אליזבת’ תוכל לראות את מגדל ויקטוריה. המגדל נחמד אך יותר מעניין ממנו הוא הגן הסמוך לו (הגן של מגדל ויקטוריה), בו תוכלו לצפות בפסלים של אישים בריטיים גדולים, כמו אמילי פנקהרסט, הפמניסטית הגדולה של הבריטים, פסל המאבק בעבדות והפסל המפורסם של נכבדי קאלה – עיר בצרפת שנכבשה בידי האנגלים ונכבדיה נדרשו לבוא למלך כדי שיוציא אותם להורג (המלך חס על חייהם בסופו של יום).

פסל “נכבדי קאלה” שבגן ויקטוריה (צילום מקורי)

מבנה הפרמלנט במבט מהגן (צילום מקורי)




המלצות "הכל על" למבקר בארמון ווסטמינסטר

המלצות והערות של גולשי האתר על ארמון ווסטמינסטר:

  • נתי: הסיור במשרדי הממשלה מומלץ מאוד. הוא מעניין, מקצועי, מאורגן ומסודר. שימו לב שצריך להירשם מראש באתר.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו לונדון למטיילים – London for travelers:

  • מישהו יודע האם יש טעם ללכת לראות את הביג בן או שהוא בשיפוצים ולא ניתן לראות כלום כרגע? (נשאל באפריל 2018)
    • עד 2021 הוא יהיה מכוסה בפיגומים, אבל אפשר לראות את הפרלמנט. אפשר גם לראות את השעון עצמו.
    • הביג בן והפרלמנט מכוסים בפיגומים בגלל השיפוצים. מבחוץ ניתן לראות רק את השעון. אפשר להיכנס לביקור בפרלמנט.
    • רגע היסטורי -הביג בן בשיפוצים! זה מראה לא רגיל. שווה להגיע לאזור ולא לפספס אותו ומכוסה בפיגומים ולבקר בארמון, פרלמנט בכנסייה המפורסמת (משם יצאה החתונה של הזוג הצעיר המלכותי). שווה!
    • הוא בשיפוצים, אבל ניתן לראות את המחוגים בבירור ובעיני זו חוויה לראות אותו בזמן השיפוצים.
    • גם אני חשבתי לתומי שזו תהיה חווייה, בתור מי שראתה אותו ללא פיגומים. חייבת לציין שזו בעיקר אכזבה שמזיזים ממנה מאוד מהר את המבט. הוא פשוט כל כך יפה כשהוא כמו שהוא, שקשה להסביר כמה מאכזב הוא כיום.

המלצות לקריאה נוספת

מידע שימושי על ארמון ווסטמינסטר

שעות פתיחה

לכל בית יש את שעות הפתיחה שלו, כמו כן ישנם סיורים יומיים המתעדכנים באתר.

כתובת

Parliament Square, Westminster, London SW1

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

לרדת בתחנת Westminster (קווים CircleDistrictJubilee).

directions_bus
אוטובוס

קווים 11, 12, 24, 53, 87, 88, 148, 159.

סירה
Westminster Pier