1. עמוד הבית
  2. »
  3. לונדון 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. לונדון מידע כללי
  6. »
  7. לונדון לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

לונדון לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

המידע החשוב לתייר הדתי, שומר המסורת והכשרות בלונדון

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

לונדון מהווה אחד היעדים הפופולאריים ביותר עבור הישראלים, ולא רק בגלל הסרטים, המוזיקה והאנשים האדיבים שבה. יש בה מגוון פשוט אינסופי של אתרים בהם חובה לבקר, כאלה שיכולים למלא את לוח הזמנים למשך מספר ימים או שבועות. עבור רבים, שאלת הביקור בלונדון חייבת לכלול בתוכה התייחסות לסוגיה משמעותית, והיא הפתרון שמספקת לונדון לדתיים ולשומרי המסורת: החל מהאתרים התיירותיים שיעניינו אותם, דרך בתי כנסת או בתי חב”ד ועד למסעדות או למלונות כשרים.

אז האם לונדון כן מחכה לשומרי המסורת הישראלים? כפי שתראו מיד, הרי שכיאה לעיר ובה למעלה מ-200,000 תושבים יהודיים, התשובה לכך היא, ככל הנראה, כן.

אתרים תיירותים חשובים ליהודים

אתר התיירות המרכזי עבור יהודים המגיעים ללונדון הוא המוזיאון היהודי (The Jewish Museum). המוזיאון פועל מאז 1932 וכולל בתוכו מספר תערוכות קבועות המספרות את ההיסטוריה של היהודים בעיר בפרט, ובבריטניה בכלל: תערוכת מקוואות, תערוכה בנושא השואה ועוד. המוזיאון ידוע בתערוכת חפצי היודאיקה המרשימה שלו, כאשר לאורך השנה מוצגות בו תערוכות משתנות. מעבר לסניף המרכזי בקמדן טאון (Camden Town), כולל המוזיאון סניף נוסף בצפון לונדון, בשכונת פינצ’לי (Finchley). הסניף הצפוני כולל חפצים, תמונות ומסמכים הנוגעים לקהילה היהודית בלונדון וכן עדויות מוקלטות.




חובבי האומנות היהודית יוכלו לקבל את מבוקשם גם בגלריית בן אורי (Ben Uri Gallery), הממוקמת בשכונת סנט ג’ונס ווד הסמוכה לפארק ריג’נטס (Regent’s Park). הגלריה פועלת מאז 1915 ומציעה אוספנים קבועים של אמנים – רובם ככולם יהודים. ניתן למצוא בגלריה כ-1,300 עבודות של כמעט 400 אמנים, אשר ניתן להתרשם מהן במסגרת תערוכות קבועות או מתחלפות. המעוניינים לחקור את ההיבט המוזיקלי של יהדות לונדון יכולים לעשות זאת במסגרת ה-Jewish Music Institution, או בקצרה JMI. במקום מוצגים מופעים מוזיקליים של יוצרים יהודים, כמו גם מופעים בנושאים הקשורים לדת היהודית. ה-JMI ממוקם בכיכר ראסל (Russel Square).

בנוסף, בלונדון נערכים מדי שנה מספר אירועים חשובים עבור יהודים באשר הם. אם אתם מגיעים לעיר בסביבות חודש מרץ, אל תחמיצו את פסטיבל האמנויות היהודיות (Jewish Art Festival), המאגד בתוכו אירועי מוזיקה, תיאטרון וקולנוע לבני כל הגילאים. באותו חודש מתקיים שבוע הספר היהודי (Jewish Book Week), אירוע הנערך ב-Royal National Hotel. זהו האירוע הגדול בסוגו בכל אירופה, כאשר בכל שנה הוא כולל מפגשים עם סופרים ואישי תרבות ורוח יהודיים (אירועים כאלו ו/או אחרים אנו משתדלים לעדכן בעמוד על אירועים בלונדון).

בתי כנסת, בתי חב"ד ומה שביניהם

בלונדון ניתן למצוא מספר בתי כנסת המציעים מענה מלא לשומרי מסורת בפרט וליהודים בכלל. בית הכנסת המרכזי של לונדון (Central Synagogue) הוא הבולט שבהם. המבנה המחודש של בית הכנסת הוקם ב-West End, בלב העיר, על גבי הריסות בית הכנסת העתיק. האחרון פעל החל מהמאה ה-19 עד שנהרס בבליץ על לונדון. על אף שיש בבית הכנסת, בגרסתו הנוכחית, מקום למאות מתפללים, במועדים המבוקשים בלוח השנה היהודי הוא מלא עד אפס מקום. הוא פועל בנוסח כללי או אורתודוכסי ועורך תפילות שחרית (כולל בשבת), מנחה, ערבית וחגים.

בלונדון פזורים בתי כנסת רבים נוספים, אשר חלקם הגדול מיועד ליהודים מהזרם האורתודוכסי. עם זאת, כיאה לאוכלוסיה היהודית המגוונת של לונדון ולזרמים השונים בה, קיימים גם בתי כנסת כלליים או כאלה המיועדים לזרמים אחרים. אלו הם הפרטים של כמה מבתי הכנסת המרכזיים בעיר:
1. Sandys Row Synagogue – ממוקם בחלקה המזרחי של לונדון, בכתובת Sandys Row 4, Spitalfields. פועל מאז 1854.
2. West London Synagogue – בית כנסת רפורמי הנחשב לאחד הפעילים בעיר. ממוקם ב-Seymor Pl 33.
3. Bevis Marks – בית כנסת כללי ואורתודוכסי שהוקם ב-1701 ונחשב לעתיק ביותר בבריטניה. ממוקם ב-Heneae Lane, EC3 2.
4. New West End Synagogue – בית כנסת מרשים מאד בעיצוב שלו. ממוקם ב-St Petersburgh Place אשר ב-Bayswater.
5. Beth Yisochor Dov – בית כנסת בנוסח ספרדי אורתודוכסי הממוקם ב-Highfield Avenua.
6. Belmont – ממוקם ב-Vernon Drive 101, Stanmore. הנוסח הוא כללי ואורתודוכסי.
גם המחפשים אחר מקוואות צפויים למצוא בלונדון את מבוקשם. בין השאר, ניתן להצביע על Adath Yisroel Synagogue Mikvah (Queen Elizabeth’s Walk 40), Craven Walk Mikvah (Lingwood Rd 72), Edgware & District Communal Mikvah (Warwick Ave. Drive 22) ועוד.

בלונדון פעילות ענפה של בתי החב”ד השונים. הסניף המרכזי ממוקם בסטמפורד היל, כאשר לצידו למעלה מעשרים סניפים אחרים. רשימת הכתובות ומספרי הטלפון של מרכזי חב”ד בלונדון זמינה באתר הבא. כמובן שחלק מסניפי חב”ד פועלים על תקן של בתי כנסת, כך שגם בהם ניתן לקיים תפילות ואפילו סעודות בשבתות ובחגים

מסעדות ואוכל כשר

(ראה גם מסעדות בלונדון)

בהמשך למספר התושבים והתיירים היהודיים הנמצאים בלונדון, היא מציעה כתריסר מסעדות כשרות, מכל הסוגים. כמה מהשמות המוכרים והבולטים שבמסעדות הן:
1. ראובנס (Reubens) – מסעדה הפועלת מאז 1973 ומציעה מנות בניחוח אירופאי או מזרח תיכוני.
2. White House – מסעדת בשרים ומאכלים ישראליים בדרגת גלאט כשר.
3. Bevis Marks – מסעדה יהודית כשרה הנחשבת ליוקרתית, ולכן גם ליקרה באופן יחסי.
4. Aviv Resteraunt – מסעדה המגדירה עצמה כמסעדה הכשרה הותיקה ביותר בלונדון. ניתן לערוך בה אירועים.
5. Isola Bella – מסעדה כשרה, בבעלות ישראלית, המציעה תפריט חלבי וכן מנות אסייתיות. ממוקמת בקניון ווסטפילד.
6. Kaifeng – מסעדה בדרגת גלאט כשר המתמחה במטבח האסייתי. ממוקמת ב-Church Road 51.
7. Bloom’s Resteraunt – מסעדה כשרה ותיקה מאד הממוקמת ב-Golders Green Rd. 130.
בשכונות היהודיות של לונדון (ראו מטה) פועלים מספר מרכולים כשרים, מאפיות וכן חנויות המוכרות פריטי יודאיקה ומוצרים חשובים אחרים. שימו לב שגם ברשתות הגדולות של לונדון, דוגמת Tesco או M&S, תוכלו למצוא פריטים בדרגות כשרות שונות. בחנות בשם Selfridges ברחוב אוקספורד המתויר ישנו דוכן ובו אוכל בשרי כשר וכן מאפיה ובה לחמים, עוגות ואפילו שוקולדים כשרים. באשר למחירים, אפשר לטעון כי המאכלים הכשרים בצפון לונדון יהיו זולים מעט יותר מאלה שבמרכזה.

מלונות ופתרונות לינה כשרים

(ראה גם מלונות בלונדון)

את הלינה הכשרה בלונדון ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות. ראשית, יהיו אלה בתי המלון הכשרים של העיר, אשר מציעים לרוב ארוחת בוקר כשרה ומספר תשתיות חיוניות ליהודים שומרי שבת או מסורת (כמו פלטה לשבת). בין המלונות האלה בולטים KadimahHoliday Inn Express London, King Solomon Hotel ואחרים. המלונות נחשבים לממוצעים מבחינת רמת האירוח שלהם וחשוב לנו לציין שאף לא אחד מהם לא נכלל ברשימת המלונות המומלצים שלנו ללונדון. האופציה האחרת היא להשכיר דירה, לפרק זמן מוגדר, הן מתושבי העיר הבריטים והן מתושביה היהודיים. דירה שכזו תכלול לרוב מטבח מאובזר, בו ניתן להכין ארוחות עם מצרכים כשרים שהובאו מהארץ או נרכשו בעיר עצמה. – ראה מידע נוסף ומפורט תחת דירות בלונדון.

מיקום הלינה צריך להילקח אף הוא בחשבון, כאשר בלונדון ניתן למצוא לא מעט אזורים בהם ריכוזים משמעותיים של יהודים, מכל הזרמים. מבחינה דמוגרפית, ריכוז היהודים הגדול ביותר הוא בחלקה הצפוני מערבי של לונדון. שכונה בולטת במיוחד היא סטמפורד היל (Stamford Hill), ובה ריכוז גדול מאד של חרדים – לצד מוסלמים והינדואים (השכונה ידועה בדו קיום השורר בה). מבחינה תיירותית אין יותר מדי מה לעשות בסטמפורד היל, למעט הקרבה למוסדות יהודיים דתיים חשובים. שכונות “יהודיות” חשובות אחרות בעיר הן האקני (Hackney), גולדרס גרין (Goldern Green), הנדין (Hendin), גוד מייז (Goodmayes) ואחרות. המלונות הכשרים, מטבע הדברים, מרוכזים בשכונות אלה.




המלצות "הכל על" למבקרים דתיים ושומרי מסורת בלונדון

  •  סיוע והכוונה – מעבר לתכנון הטיול מראש, ניתן להיעזר בכל שלב בו בגורמים היהודיים שהוזכרו מעלה. בתי חב”ד זמינים כמעט לכל פנייה של יהודים המבקרים בלונדון וניתן לרשום את מספרי הטלפון של חלקם.
  • כדורגל – צפייה במשחקי כדורגל של אחת הקבוצות המובילות בלונדון (צ’לסיארסנלטוטנהאם, ווסטהאם ועוד) היא בגדר חובה עבור ישראלים רבים המגיעים למולדת הכדורגל, וגם בקרב שומרי מסורת. שימו לב שהמשחקים באנגליה פזורים על פני מספר ימים, לרוב בימים שבת, ראשון ושני. אלה שאינם יכולים לראות משחק בשבתות רצוי שימתינו עם רכישת הכרטיס עד לפרסום שעות המשחקים הסצפיפיים, וזאת על פי לוח שידורי הטלוויזיה. השעות המדויקות מתפרסמות אחת למספר חודשים ומתייחסות למשחקים הנערכים שבועות קדימה – להבנה עמוקה יותר מומלץ לקרוא את עמודי המידע שלנו על כדורגל בלונדון וכרטיסים לכודרגל בלונדון.
  • תחבורה ציבורית – תיירים שמוכנים לנסוע בשבת בתחבורה ציבורית, בתנאי שגוי נוהג ושהתשלום נעשה מראש, יכולים לרכוש כרטיס המאפשר טעינה מוקדמת (אויסטר קארד) או כזה המאפשר נסיעה חופשית למשך פרק זמן של שבוע (טראוול קארד). מידע נוסף על הכרטיסים תמצאו בעמוד שלנו בנושא תחבורה בלונדון.

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו – הכל על לונדון – הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר שלא מחכה

  • צהריים טובים מסעדות כשרות חלביות ,בשריות ? תודה
    • Or Ben Zvi Reif: כל מה שאת צריכה יהיה ברחוב הראשי בגולדרס גרין. במרכז העיר יש רק מסעדה כשרה אחת, בשרית בסגנון דלי ניו יורקי/אוכל אשכנזי, רובנס.
      • היי תודה ,גולדרס גרין,רחוק ממרכז העיר ?
        • Or Ben Zvi Reif: עשרים דקות בטיוב. לא פרקטי ברמה של ארוחה, אבל אם לנים שם אז אפשר ממילא לסגור ככה את הערב.
  • מה אתם חושבים? האם אפשרי או שהגזמתי? מגיעה עם הבן שלי (18) ל4 ימים מלאים במאי. לקחתי חדר בst.giles,אנחנו שומרי כשרות אז לא נתעכב במסעדות, אבל כן נצטרך לחפש סופר עם כריכים כשרים (הבנתי שיש באוקספורד)
    • ראובן: יש להשיג כריכים כשרים בסלפריגס
    • איילת שקד: לשומרי הכשרות – ניתן לקנות בסופרים:
      1. קופסת ירקות חתוכים (גם בלי חסה), עם רטבים נלווים.
      2. לחם ולחמניות ללא שומן מן החי (מקפידים בכבודם של הצמחונים)
      3. טונה או מקרל במים או בשומן צמחי
      4. מרגרינה צמחית או מיונז צמחי, ועוד מוצרים רבים שמורידים מכם תלות במקורות ייחודיים.
    • הדס גולן: מסעדת כשרות בלונדון- מטיילים כיפה
      • עדי: מעניין אם המידע מעודכן. הוא מדצמבר 2019.

טיפים והמלצות שעלו על דתיים בלונדון בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו לונדון למטיילים-London for travelers

אוקטובר – נובמבר 2017:

  • אין הרבה אופציות למסעדות כשרות במרכז לונדון, יש רק את רובנס ברחוב בייקר. רוב המסעדות הכשרות נמצאות בשכונת גולדרס גרין. גולדרס גרין לא במרכז. ניתן להגיע בקו השחור של התחתית. חצי שעה נסיעה.
  • גולדס גרין לא מרכזי במיוחד אבל ענייני כשרות פשוטים שם יותר. אישית הייתי ב croft court hotel מלון כשר עם ארוחת בוקר מינימלית, תנאי מינימום אבל לא רחוק מת. רכבת (10 דקות הליכה) קרוב למלא מקומות כשרים לאכול.
  • מלון Holiday inn express בשכונת גולדן גרין בלונדון. מלון סביר , המיקום כ40 דקות מהמרכז , יש תחנת אוטובוס ליד המלון , הרכבת זה 20 דקות הליכה , ויש ארוחת בוקר כשרה.
  • בעייני חומוס בר היא מסעה ממש מומלצת.
  •  מסעדה בשרית טובה וכשרה באזור גולדס גרין
    White House Express
    102 Golders Green Rd, London NW11 8HB, UK
    +44 20 8458 9345
  • פיצריה טובה וכשרה באזור גולדס גרין
    Pizaza
    100 Golders Green Rd, London NW11 8HB, UK
    +44 20 8455 4455
  • מסעדות כשרות יש אחת במרכז העיר ליד רחוב בייקר- נקראת רובנס. בגולדרס גרין, האיזור היהודי, יש מבחר של מסעדות וסופרים בהם נמכר אוכל כשר.
    הגעה לגולדרס גרין בקו תחתית שחור. כמו כן, אולי ברחוב אוקספורד, בסניף מרקס אנד ספנסר בקומת המזון, ניתן למצוא מוצרים כשרים.

פברואר 2018:

  • הייתי בגולדרס גרין לפני שלושה שבועות. המיקום מצוין. יש שם תחנת רכבת והכי הרבה חצי שעה לכל אזור. מאוד מרכזי. אוטובוסים גם נוחים מאד. המסעדות מצוינות. נעים להסתובב ברחוב. גרתי במלון קינג סלומון. חדרים ממש פשוטים אבל נקי. זה מאוד זול, כולל ארוחת בוקר פשוטה. אבל בתכלס, זה מקום שמתאים אם לא רוצים לבזבז על מלון. זה לא מלון תפנוקים, אבל נקי ונעים. יש על אותו רחוב עוד מספר מלונות קצת יותר ברמה. זה חמש דקות ברגל מתחנת הרכבת וממש דקה מהבית חב”ד.
  • הייתי לפני שנה באיזור היהודי גולדרס גרין ובאמת גג 20 דקות ואת במרכז. אפשר ללון שם ומשם לקחת טיוב עד למרכז ולבלות במרכז עד שמתעייפים. במקביל אפשר לקנות כרטיס טרוול קארד שמקנה נסיעות חופשיות בכל אמצעי התחבורה וגם אטרקציות 1+1. יש רק לציין שהכרטיס יכלול את איזור 3 אליו שייך גולדרס גרין.
  • הייתי שנה שעברה בלונדון עם משפחתי (אחותי חרדית וגיסתי דתית לאומית). שכרנו דירה במרכז והבאנו אוכל מהארץ. הכנו ארוחת בוקר וסנדביצ’ים להמשך היום (גיסתי אפתה בארץ פיצות שהיו להיט, כי לא היה מקומות לנטילת ידיים). היה מאוד נוח להיות במרכז בגלל כל השקיות של השופינג והיציאות בערב. אפילו ביום שישי הלכנו ברגל לראות את הביג בן בלילה ובמקרה היינו ליד בית הכנסת המרכזי של לונדון שנמצא 5 דקות הליכה מאוקספורד סטריט.

מרץ – אפריל 2018:

  • אני רוצה להגיע למשחק של צ׳לסי בסטמפורד ברידג׳, האם כדאי לקחת חבילת ספורט או להרכיב בעצמי? האם אתם מכירים בית חב״ד קרוב לאיזור אפילו עד שעה הליכה מהאיצטדיון לטובת תפילה וארוחה בשישי/שבת?
    • אין בית חב”ד בכלל באיזור הזה. גם לא במרחק שעה הליכה. הכי קרוב לשם נמצא במרכז לונדון בבלומסבורי. לפי גוגל שעה וחצי ברגל. זה דף הפייסבוק שלהם. תנסה לשאול שם.
      • דווקא נראה סביר. אפשר לחפש מלון יחסית קרוב אליהם ולעשות הליכה לאיצטדיון. רחוק אבל לא כל כך נורא – קצת ספורט כדי לראות ספורט. אבדוק מולם, תודה.
  • שהינו בליל ההגעה ללונדון במלון קינג סלומון – לא מומלץ. ווייפיי עולה כסף. בשאר הימים שהינו במלון Central Hotel בגולדרס גרין. מלון פצצה, מומלץ ביותר! מיקום מצוין, ארוחת בוקר כשרה, מלון קטלני. לגבי מסעדות בגולדרס גרין. אכלנו ארוחת ערב במסעדת tabun – אל תתקרבו אליה. עשינו קצת קניות אוכל בסופר הכשר שיש בו הכל! התפנקנו במסעדת “חומוס בר” – אוכל ברמה גבוהה, מחירים חופפים לארץ בערך, שירות מצוין וצוות דובר עברית. אכלנו גם במסעדת “pita” – מסעדה מומלצת עם אווירה ישראלית. פלאפל לאפה, שווארמה ועוד. מחירים מעולים.
  • טיפים בענייני כשרות? אני צריכה המלצה על מסעדות כשרות טובות כמה שיותר קרוב לאוקספורד ולמרכז. וגם, יש סופר כשר באיזור?
    • הריכוז הגדול של המקומות הכשרים נמצא בגולדרס גרין. מבחר סופרים ומסעדות טובות. 20 דקות נסיעה בתחתית מתחנת טוטנהם. במרכז יש את מסעדת רובנס באיזור רחוב בייקר ואפשר למצוא מוצרים כשרים, בקומת המזון של מרקס אנד ספנסר.
    • בגולדרס גרין יש מסעדת בשרים טובה “ווייט האוס אקספרס”, לידה יש גם פיצריה כשרה ומאוד טעימה.
    • מוזמנת להצטרף לקבוצה חו”ל כשר. עלה שם מידע על מסעדות כשרות במרכז לונדון. וכאן ההמלצות שלי לאוכל כשר וטעים בלונדון.
    • מסעדת Reubens במרכז לונדון – baker street. אן סופר כשר קרוב לאוקספורד.
    • יש אפשרות למנות כשרות ארוזות ולסנדוויצ’ים כשרים בכלבו סלפרידג’ס באוקספורד. תוכלי לבדוק באתר של הספק שלהם מה הם מציעים, לא בטוחה שהם מציינים שם מחיר.
    • כאן יש לך רשימה מפורטת של המקומות הכשרים בלונדון לפי אזורים. ואגב, לא פחות שלוש מסעדות חדשות נפתחות עכשיו במרכז לונדון: דליקטסן בהמפסטד כבר נפתחה בקיץ 2017 – מסעדה מעולה ויוקרתית שצריך להזמין שם מקום מראש כי היא סופר מבוקשת, טיש נפתחת ממש בימים אלה ובקרוב אחת נוספת.
    • רוב המסעדות הכשרות נמצאות באזור הדתי. הוא לא ממש קרוב לאוקספורד, אלא צריך לנסוע ברכבת תחתית (15-20 דקות). יש שם סופרים כשרים עם מוצרים מהארץ. מסעדות מעולות גם חלביות וגם בשריות ממש טובות. אנחנו היינו בחלבית איזולה בלה ובבשרית וויט האוס.

יוני 2018:

  • היה המון אוכל כשר בסופר. הורדתי את האפליקציה של Klbd שזו הכשרות של בריטניה יש להם גם אפליקציה של is it kosher, שם את יכולה להכניס את השם של הפריט וזה אומר לך אם זה כשר או לא וגם מה כן כשר של אותה חברה (למשל בארטיקים יש טעמים כשרים וטעמים שלא כשרים). כשהגענו קנינו ירקות, פירות, ביצים, חלב (אנחנו אוכלים חלב נוכרי) גבינת פילדלפיה, חבילה של דגני בוקר וכיכר לחם שאפילו היה עליה סימן הכשרות Klbd. הבאנו מהארץ שניצלים, קציצות, גבינה צהובה ולחמניות ללא גלוטן. הקפאנו הכל ושמנו במזוודה בתוך צידנית רכה. זה היה ממש נוח בגלל שזה חסך לנו זמן של התעסקות עם האוכל. לקחנו איתנו בכל בוקר סנדוויצ’ים, פירות, ירקות ועוגיות (הבאנו מהארץ, אבל אפשר גם למצוא כשרות בסופר). בערב, כשהגענו למלון הכנו מרק, פירה או אורז, סלט ואכלנו שניצלים או קציצות.
  • רבים לא מכירים ואני מאוד ממליץ! בית הכנסת העתיק בלונדון. זהו בית הכנסת הכי עתיק באנגליה ומאז שהוקם ב-1701, הוא ממשיך להיות פעיל עד עצם היום הזה. בבית הכנסת הזה התפלל בין השאר גם מונטיפיורי. Bevis Marks Synagogue – שכונת בוייס מרקס בסיטי של לונדון. ממש קרוב להכל. כשביקשנו המלצות על לונדון, אף אחד לא המליץ ואולי לא הכיר את בית הכנסת. כשנחתתי בעיר, אמרתי לעצמי שאני לא יוצא מהמקום בלי לבקר בבית כנסת יהודי עתיק. גוגל קטן ומצאנו.