אמת המים של סגוביה Aqueduct of Segovia

מידע כללי והיסטוריה

אמת המים של סגוביה (Aqueduct of Segovia) היא סמל העיר סגוביה, הנמצאת 90 ק”מ מצפון לבירה מדריד .האמה נחשבת לאחת מאמות המים הרומיות השמורות שנותרו והיא אחד הסמלים המבוהקים לתקופה הרומית של קסיטליה וספרד. המבנה המרשים יתגלה לפניכם מיד כשתתקרבו אל העיר והוא ללא ספק, האתר המרשים ביותר בסגוביה.

הקשתות המפורסמות של אמת המים של סגוביה (צילום מקורי)




על מנת לקבוע את מועד בנייתה חסרים פרטים כמו כתובת למשל, שייתכן והופיעו בחלק הניכר מהאמה שנהרס כליל. ארכיאולוגיים וחוקרים משערים כי תאריך הבנייה החל במחצית השנייה של המאה הראשונה לספירה או במחצית הראשונה של המאה השנייה לספירה.

במהלך המאה ה15, בעת שלטון איזבלה הראשונה מלכת קסטיליה, עברה אמת המים שיפוץ נרחב בעקבות הכיבוש המורי שבו נהרסו חלקים מאמת המים. בשיפוץ נבנו מחדש 36 קשתות (הייתה פה הקפדה על עיצוב וסגנון זהה לקשתות הקיימות על מנת שההבדל לא יהיה בולט לעין). במהלך המאה ה16, נוספו לאמה גם פסלים.

במהלך דורות רבים האמה נשמרה במצב מצוין, ועד ל1960 עדיין המשיכה להוביל מים אל העיר. בשנת 1985 הוכרז האקוודוקט של סגוביה כאתר מורשת עולמית ע”י אונסק”ו. בשנים האחרונות האמה עוברת “הזדקנות” מואצת, וזאת בעקבות זיהום האוויר הכבד שכלי הרכב גורמים לאבני הגרניט. זאת הסיבה גם שבשנת 1997 התחילו בעיר בניסיונות לשמר את האמה ולכן הכיכר בה נמצא חלקה העיקרי נסגרה לתנועת כלי רכב והוסבה למדרחוב – כך ניתן להבטיח שלפחות החלק העיקרי שקיים לא יינזק יותר ממה שכבר ניזוק. חלק גדול מהאקוודוט העתיק נמצא היום מתחת לפני הקרקע ומדי כמה ימים מתאפשר לצפות בחלקים ממנו שלרוב נסתרים מעין הציבור.

פסל הבתולה ואבני האמה החסרות (צילום מקורי)

סביב אמת המים יש אגדות שונות שמסופרות במספר גרסאות – בגדול הסיפור המרכזי של אמה זו הוא שהשטן רצה לכבוש את לבה של עלמה יפה מבני העיר, שמדי יום יצאה למרחק כדי לשאוב מים מאחד הנהרות הסמוכים לעיירה. השטן הבטיח שאם תיתן לו את נשמתה, כבר למחרת בבוקר היא לא תצטרך לעשות את הדרך הקשה. בלילה הגיע השטן עם קבוצת שדונים שבנו את אמת המים. ראתה הנערה שבניית אמת המים כמעט מסתיימת, והתפללה לבתולה הקדושה. ואכן, נעשה לה נס, הבתולה הקדימה את בוא היום וקריאת התרנגול המסמל את סוך הלילה ובבוקר הייתה חסרה אבן אחת כדי שהאמה תפעל ונשמת העלמה נצלה מציפורני השטן. יש מדריכי טיולים המתבלים את הסיפור עם סימני ידיים מוזרות שיש על האבנים שמתוארים כאצבעות השדונים או השטן עצמו. בתוך האמה עצמה תוכלו למצוא חלק ריק מלבנים ואת פסל הבתולה הקדושה שמנציח את הסיפור.

מה רואים?

האקוודוקט הוא מהשרידים השמורים והיפים ביותר שנשמרו בספרד מהתקופה הרומאית. האמה מובילה מים מנהר פואנטה פריה, העובר בהרים הממוקמים כ-17 קילומטרים מהעיר סגוביה. מהנהר ממשיכה האמה לאורך 15 קילומטרים עד הגעתה לעיר, שם מתנקזים המים למאגר אל קסרון (El Caserón) “הבית הגדול” וממנו ממשיכים בתעלה למאגר קאסה דה אגואס (Casa de Aguas) “בית המים”. במאגר המים עוברים תהליך של סינון טבעי בו החול שוקע ולאחר מכן המים ממשיכים לנוע על פני האמה עד הגעתם לאזור האלקסר שנמצא בשולי העיר. אמת המים נכנסת אל תחומי העיר העתיקה, ומגיעה עד לכיכר דיאס סאנס (Díaz Sanz) וכיכר ארטילריה (Plaza de la Artillería) שם גם ניתן לצפות באמה וליהנות ממלוא הפאר והיופי שבה. החלק ששרד בנוי על גבי 79 קשתות יחידות, 44 קשתות כפולות, בסך הכל 167 קשתות ו123 עמודים על גבי מרחק של 813 מטרים, כאשר בנקודה הכי גבוהה המבנה מגיע לגובה של 28.5 מטרים. כל המבנה בנוי מבלוקים עשויים אבני גרניט וללא כל חומרי הדבקה. זהו כמובן החלק ששרד עד ימינו אנו, אך ההיסטוריה מספרת כי במקור אורך האמה היה כ-18 קילומטרים.




המלצות "הכל על"

  • סמוך לאקוודוקט שוכנת מסעדה מפורסמת Mesón de Cándido, שפועלת כבר קרוב ל-200 שנה וידועה במנות האסאדו שלה.
  • ילדים: ילדים ייהנו מאוד מאתר זה, הגודל העצום שלו גורם לגדולים להרגיש קטנים ולקטנים להרגיש נמלים…ניתן לטפס למעלה ולטייל לאורכה של אמת המים, אך זהירות! להחזיק את הקטנטנים חזק שלא יפלו.
  • מחיר: חינם.

מידע שימושי

שעות פתיחה

כל שעות היממה.

כתובת

Plaza del Azoguejo, 1, 40001סגוביהספרד.

הגעה
directions_car
רכב

איך מגיעים? ממש בכניסה לעיר, אי אפשר לפספס. סמוך לכיכר ארטילריה (Plaza de la Artillería).